2 361 311 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
optimum skrev:
Nice! Triumph är tydligen Oxfordvaccinet men vem gör Ambush?
Kul om Oxfordgänget får rätt och vaccinationen tom startar under hösten 2020.
blackarrow skrev:
Riktigt sjuk blir man om man har ”defekter” i sitt immunförsvar som gör att man har svårt att bilda antikroppar, eller att immunförsvaret överreagerar. Immunceller signalerar med kemiska substanser (proteiner, cytokiner) men så kan det bli fel, för mycket av något och så kan det leda till cytokinstorm,
Kan tillägga att risken för svår sjukdom i Covid19 också ökar markant om man bär på en viss neandertalgen!
Det kan nog vara en bra kombination. Antikroppar + något som dämpar replikation/förökning av virusen.Ulltand skrev:
Ny lovande Covid19 preparat i fas3 test. Läste om det nyss då det rapporteras att Trump får både detta och remdesevir.
Klipp om preparatet från annan sida. Ser ut att kunna bli en vinnare. Fundering hur svårt är det att framställa?
[länk]
- REGN-COV2 rapidly reduced viral load through Day 7 in seronegative patients (key virologic endpoint). The mean time-weighted-average change from baseline nasopharyngeal (NP) viral load through Day 7 in the seronegative group was a 0.60 log10 copies/mL greater reduction (p=0.03) in patients treated with high dose, and a 0.51 log10 copies/mL greater reduction (p=0.06) in patients treated with low dose, compared to placebo. In the overall population, there was a 0.51 log10 copies/mL greater reduction (p=0.0049) in patients treated with high dose, and a 0.23 log10 copies/mL greater reduction (p= 0.20) in patients treated with low dose, compared to placebo.
- Patients with increasingly higher baseline viral levels had correspondingly greater reductions in viral load at Day 7 with REGN-COV2 treatment. The mean log10 copies/mL reduction in viral load compared to placebo were as follows:
- Viral load higher than 105 copies/mL: high dose (-0.93); low dose (-0.86) (p=0.03 for both); approximately 50-60% reduction compared to placebo
- Viral load higher than 106 copies/mL: high dose (-1.55); low dose (-1.65) (p<0.002 for both); approximately 95% reduction compared to placebo
- Viral load higher than 107 copies/mL: high dose (-1.79); low dose (-2.00) (p<0.0015 for both); approximately 99% reduction compared to placebo- Patients who were seronegative and/or had higher baseline viral levels also had greater benefits in terms of symptom alleviation. Among seronegative patients, median time to symptom alleviation (defined as symptoms becoming mild or absent) was 13 days in placebo, 8 days in high dose (p=0.22), and 6 days in low dose (p=0.09). Patients with increasing viral loads at baseline had correspondingly increasing benefit in time to symptom alleviation.
Men nytt är det inte. Att en mix med antikroppar mot Corona-viruset hjälper mot covid-19 får jag verkligen hoppas.
Vad som saknas med enbart ”syntetiska” antikroppar är T-cellerna (T-cellsimmuniteten) som angriper redan infekterade celler.
Citat från länken ”With our support, the RECOVERY trial has previously found the most clinically effective treatment for Covid-19 so far, dexamethasone. The same UK-wide trial will now test a new treatment designed specifically to combat the virus that causes the disease. Monoclonal, or targeted, antibodies are already used to treat cancer and autoimmune diseases. The new trial will tell us whether antibodies that attack the virus can be an effective treatment for Covid-19.”
Om jag får vara lite ironisk så handlar denna studie om ifall ”syntetiska” antikroppar är en bättre behandling än kortison.
Inte så ingenjörsmässigt. Man studerar alltså om antikroppar som angriper viruset fungerar bättre än immunhämmande medicin som dämpar immunförsvaret.
Tyvärr så är ju immunförsvaret och dess mekanismer så komplicerade så det är lite svårt att angripa problemen ingenjörsmässigt utan man får ta till ”statistiska metoder”.
AstraZeneca håller också på med en fas 3 studie av en antikroppscocktail.
[AstraZeneca starts trial of coronavirus antibody treatment, 25/8-20]
- Development of mAbs to target the virus, an approach already being tested by Regeneron, Eli Lilly, Roche and Molecular Partners, has been endorsed by leading scientists.
Förr tog det minst ett år att klona fram en cell-linje som producerade klonade antikroppar. Det tycks också gå mycket fortare ”idag”. Dyrt är det och det har varit uppe tidigare i tråden.
Nu börjar det finnas många behandlingsmetoder. De ”statistiska studierna” om hur väl de fungerar hinner inte riktigt med. Den stora frågan är snarare vilken behandling man ska sätta in vid vilken tidpunkt, vilka som ska få behandling och hur man skall dosera.
Redigerat:
Jag skulle gissa att Ambush är Modernas vaccin.Ulltand skrev:
Det är väl inte så sannolikt att U.K. tar in ett fas 2 godkänt vaccin från Kina eller något vaccin från Ryssland.
Ja häller med om att nästa pandemi kan drabba andra grupper hårdare,BirgitS skrev:
På vilket sätt skiljer sig våra restriktioner mot lockdowns i andra länder?
Spanien hade väl en av de hårdaste med utegångsförbud för de flesta. Tycker du att de klarade att stoppa upp smittan så de fick ut kunskap och material mm. till äldreboende?
Snarare var det väl så både där och här att i mitten av mars så fanns det redan smittade inne på äldreboendena.
Nästa pandemi kan ju lika gärna bli en som framför allt drabbar barn, som svininfluensan, och då behövs det ju andra restriktioner och det är andra som behöver ha kunskap.
och om vi då inte redan från start har koll på hur vi ska agera, så anser jag (med flera, ex Björn Olsen med flera) bla att det är väldigt bra att stanna upp(lock down),stoppa upp smittan/begränsa smittan,försöka att få koll på läget, få igång hållbara/hållbarare åtgärder för att rädda liv.
Om vi inte väldigt snabbt skulle göra allt för att skydda barnen från att dö i en ev ny pandemi som drabbar barn värst,väldigt snabbt stoppa upp smittan och dödstalen så barnen skulle fortsätta att dö på löpande band i tusental(som nu med de äldre), så tror i alla fall jag att människor reagerat väldigt väldigt mycket starkare emot FHM sätt att hantera det.
Min erfarenhet är överlag/eller väldigt ofta att vi i Sverige inte värderar våra äldre särskilt högt(jag skäms), jag har ex hållit i oräkneliga många ensamma människors händer då de tagit sina sista andetag, och det utanför Corona smittan.
Jag själv är uppvuxen i Sverige och också präglad(o ej felfri) och del av vilken plats i värdetrappan vi i Sverige valt att sätta de äldre på.
så varför är vissa här så emot en Lock-down under begränsade tider?
En enklare förklaring, då vi ändå är på Bygga hus:
Du börjar väl med att stänga av vattnet vid en större vattenläcka,letar sen efter problemet, och åtgärdar sen problemet,och sen sätter på vattnet igen, och sist, kollar att åtgärderna du utfört och du trott på fungerar.
Troligen eftersom de har visat sig helt verkningslösa. Inga länder som provat dessa har varit framgångsrika jämfört med de som kört mer öppet. Det är skäl nog tycker jag.B brfbo skrev:Ja häller med om att nästa pandemi kan drabba andra grupper hårdare,
och om vi då inte redan från start har koll på hur vi ska agera, så anser jag (med flera, ex Björn Olsen med flera) bla att det är väldigt bra att stanna upp(lock down),stoppa upp smittan/begränsa smittan,försöka att få koll på läget, få igång hållbara/hållbarare åtgärder för att rädda liv.
Om vi inte väldigt snabbt skulle göra allt för att skydda barnen från att dö i en ev ny pandemi som drabbar barn värst,väldigt snabbt stoppa upp smittan och dödstalen så barnen skulle fortsätta att dö på löpande band i tusental(som nu med de äldre), så tror i alla fall jag att människor reagerat väldigt väldigt mycket starkare emot FHM sätt att hantera det.
Min erfarenhet är överlag/eller väldigt ofta att vi i Sverige inte värderar våra äldre särskilt högt(jag skäms), jag har ex hållit i oräkneliga många ensamma människors händer då de tagit sina sista andetag, och det utanför Corona smittan.
Jag själv är uppvuxen i Sverige och också präglad(o ej felfri) och del av vilken plats i värdetrappan vi i Sverige valt att sätta de äldre på.
Du börjar väl med att stänga av vattnet vid en större vattenläcka,letar sen efter problemet, och åtgärdar sen problemet,och sen sätter på vattnet igen, och sist, kollar att åtgärderna du utfört och du trott på fungerar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
Nu har ju FHM haft en pandemiplan sen åtminstone 2009.B brfbo skrev:
Ja, det var ju också det som gjordes i våras. Vad tycker du att vi skulle ha gjort mer och som fortfarande är tillåtet enligt den grundlag vi har?B brfbo skrev:
Äldre värderas lägre än barn lite överallt i världen. Läs på om QALY, eller Kvalitetsjusterade levnadsår, t.ex. Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvalitetsjusterade_levnadsårB brfbo skrev:Ja häller med om att nästa pandemi kan drabba andra grupper hårdare,
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Kan inte du vara snäll och förklara varför en lockdown skulle fungera när det tydligt inte fungerar. Har du några andra bevis?B brfbo skrev:Ja häller med om att nästa pandemi kan drabba andra grupper hårdare,
Förklara det nu. Du har tjatat men du har aldrig svarat på varför
Du ser källor gäller även dig
Ja så kan det vara eller möjligen Pfizer som ligger långt framme och interimutvärderas.blackarrow skrev:
Birgitt. Det var som jag minns just Pfizer som hade en liten grupp +70 i den stora gruppen som testades speciellt. Den var liten men alla äldre fick ett gott immunsvar på vaccinet.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg