2 359 725 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Diamond Princess är väl den starkaste indikatorn på hur många asymptomatiska fall det finns. Totalt var det 619 som testade positivt, varav 301 hade symptom dvs knappt hälften. Medelåldern på Diamond Princess var 58 år. Helt klart har populationens åldersfördelning mycket stor påverkan på dödligheten eftersom nästan alla som dör är över 70.pacman42 skrev:
Jo, men tittar man på Korea och Diamond Princess så hamnar man snarare på 1% döda (ja, de senaste siffrorna för Korea ligger på 1%). På Diamond Princess så hade man dock 6% allvarliga fall, vilket delvis kan förklaras med att medelåldern på en kryssning ligger runt 49 år. Medelåldern i Sverige är ca 41 år, så en viss förskjutning ger detta.
Här en god sammanfattning av de svåra val som vi står inför:
https://ekonomistas.se/2020/03/17/s...wObEVzMGR-E7yoeSFSArcNWPRJeAggyw1AT_Xgsyx2pDY
Men vill vi ens göra sådana här val? Jag tror att både politiker och FHM snarare låter oss hamna där vi hamnar än att köra fullt ut efter någon strategi. Och strategierna måste ändå bygga på fromma förhoppningar som t ex att god immunitet uppstår vid infektion och att vaccin fungerar. Tyvärr brukar immunsystemet inte minnas coronavirus så bra.
https://ekonomistas.se/2020/03/17/s...wObEVzMGR-E7yoeSFSArcNWPRJeAggyw1AT_Xgsyx2pDY
Men vill vi ens göra sådana här val? Jag tror att både politiker och FHM snarare låter oss hamna där vi hamnar än att köra fullt ut efter någon strategi. Och strategierna måste ändå bygga på fromma förhoppningar som t ex att god immunitet uppstår vid infektion och att vaccin fungerar. Tyvärr brukar immunsystemet inte minnas coronavirus så bra.
Vill man läsa rapporten som ligger till grund för artikeln så finns den här:https://www.imperial.ac.uk/media/im...-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdfClaes Sörmland skrev:
Här en god sammanfattning av de svåra val som vi står inför:
[länk]
Men vill vi ens göra sådana här val? Jag tror att både politiker och FHM snarare låter oss hamna där vi hamnar än att köra fullt ut efter någon strategi. Och strategierna måste ändå bygga på fromma förhoppningar som t ex att god immunitet uppstår vid infektion och att vaccin fungerar. Tyvärr brukar immunsystemet inte minnas coronavirus så bra.
Den ger mycket värdefull data.
BirgitS skrev:
Ok för att räkna statistik för ett senare skede är det logiskt.
problemet nu är att många räknar på statistiken över dödlighet då det antagligen finns ett stort mörkertal i antalet smittade.
Jag skrev jag hem en snart hundraåring med hjärtsvikt, förmaksflimmer och njursvikt. Jag tyckte inte att han behövde vara orolig, men kunde undvika att träffa sjuka barn.M Zolt skrev:
På kardiologen är många rädda, ffa de som sköts polikliniskt. Media berättar om gamla och sjuka som dör. Oron sprids mycket snabbt och vården blir överbelastade, samtidigt.
Jag skulle inte oroa mig om jag hade hypertoni och flimmer.
Fantastiskt bra sammanfattat i den texten! Detta har jag försökt att föra fram i denna tråden, men jag har inte lagt ned så där mycket arbete på det. Jag ahde defiitivt inte kunna formulera det så där bra i alla fall. Detta är vad det handlar om - pest eller kolera!Claes Sörmland skrev:
Här en god sammanfattning av de svåra val som vi står inför:
[länk]
Men vill vi ens göra sådana här val? Jag tror att både politiker och FHM snarare låter oss hamna där vi hamnar än att köra fullt ut efter någon strategi. Och strategierna måste ändå bygga på fromma förhoppningar som t ex att god immunitet uppstår vid infektion och att vaccin fungerar. Tyvärr brukar immunsystemet inte minnas coronavirus så bra.
Jag tror fortfarande att den asiatiska modellen är den bästa, även med de restriktioner som den kommer att leda till, men restriktionerna som man får med den andra modellen är inte mindre. Det är dock annorlunda. Min åsikt är dock fortfarande att den asiatiska modellen är det vi måste satsa på (i vårt fall krävs nu den kinesiska hanteringen för att få stopp på smittan till att börja med).
Nu gissar jag vilt baserat på vad jag läst mig till i dessa frågor för eget bruk...M Zolt skrev:
...samt baserat på vad jag har hört John Campbell resonera runt på sin kanal (utifrån forskningspapper).
Högt blodtryck är den vanligaste underliggande sjukdomen för dödsfall i Korea. Detta är dock troligen kopplat till receptorer i lungorna som man får när man ahr högt blodtryck. Dessa medicinerar du och då skall de inte vara någon fara med dem.
Men förmaksflimret påverkar "bara" pumpningen av blodet och problemet ligger inte där, det ligger i syreupptagningen i lungorna. Förmaksflimret kommer inte att minska syretillförseln till kroppen i sig. Detta gör att det inte skall påverka under sjukdomen.
Med detta sagt, samt att du är 32 år så skulle jag säga att du kommer att klara dig bra. Dels kommer sjukvården att prioritera dig pga ålder, trots underliggande sjukdomar. Dels så är du ung vilket minskar risken för komplikationer. Dels så har du liten risk att få sjukdom ändå.
Oroa dig inte skulle jag bestämt hävda!
Jag saknar mellanformer. Artikeln säger att valet är mellan total smittbegränsning tills det finns ett vaccin, eller begränsad smttspridning tills alla haft smittan eller total chaos tills alla haft smittan.pacman42 skrev:
Men även med begränsad spridning utvecklas vaccinet och man kan ha olika åtgärder för olika grupper, eller begränsad överbelastning av vården.
Artikeln är väldigt svart vitt, men verkligheten har fler färger och nyanser
Om man går till rapporten som artikeln baserar sig på så beskriver den väl vad som vad som händer vid olika åtgärder och vilka antaganden man valt, om man väljer strategin begränsad smittspridning. Jag har länkat till publikationen tidigare men den kommer här igen:harry73 skrev:
Jag saknar mellanformer. Artikeln säger att valet är mellan total smittbegränsning tills det finns ett vaccin, eller begränsad smttspridning tills alla haft smittan eller total chaos tills alla haft smittan.
Men även med begränsad spridning utvecklas vaccinet och man kan ha olika åtgärder för olika grupper, eller begränsad överbelastning av vården.
Artikeln är väldigt svart vitt, men verkligheten har fler färger och nyanser
https://www.imperial.ac.uk/media/im...-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf
