Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men tittar man på Korea och Diamond Princess så hamnar man snarare på 1% döda (ja, de senaste siffrorna för Korea ligger på 1%). På Diamond Princess så hade man dock 6% allvarliga fall, vilket delvis kan förklaras med att medelåldern på en kryssning ligger runt 49 år. Medelåldern i Sverige är ca 41 år, så en viss förskjutning ger detta.
Diamond Princess är väl den starkaste indikatorn på hur många asymptomatiska fall det finns. Totalt var det 619 som testade positivt, varav 301 hade symptom dvs knappt hälften. Medelåldern på Diamond Princess var 58 år. Helt klart har populationens åldersfördelning mycket stor påverkan på dödligheten eftersom nästan alla som dör är över 70.
 
Claes Sörmland
Här en god sammanfattning av de svåra val som vi står inför:

https://ekonomistas.se/2020/03/17/s...wObEVzMGR-E7yoeSFSArcNWPRJeAggyw1AT_Xgsyx2pDY

Men vill vi ens göra sådana här val? Jag tror att både politiker och FHM snarare låter oss hamna där vi hamnar än att köra fullt ut efter någon strategi. Och strategierna måste ändå bygga på fromma förhoppningar som t ex att god immunitet uppstår vid infektion och att vaccin fungerar. Tyvärr brukar immunsystemet inte minnas coronavirus så bra.
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Summan av dessa två är 2%.
Okej, men de som har dött har väl till 99,9% haft en allvarlig sjukdom innan de dött?
Således 2% allvarlig sjukdom.
 
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här en god sammanfattning av de svåra val som vi står inför:

[länk]

Men vill vi ens göra sådana här val? Jag tror att både politiker och FHM snarare låter oss hamna där vi hamnar än att köra fullt ut efter någon strategi. Och strategierna måste ändå bygga på fromma förhoppningar som t ex att god immunitet uppstår vid infektion och att vaccin fungerar. Tyvärr brukar immunsystemet inte minnas coronavirus så bra.
Vill man läsa rapporten som ligger till grund för artikeln så finns den här:https://www.imperial.ac.uk/media/im...-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf
Den ger mycket värdefull data.
 
M
Tror ni det är allvarligt för mig som har högt blodtryck samt haft ett förmaksflimmer? Är "bara" 32år?
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Nu fick jag intrycket av att det gällde att i ett senare skede se hur många som hade varit sjuka genom att testa om de har antikroppar mot Coronaviruset. Se inlägg [länk]

Ok för att räkna statistik för ett senare skede är det logiskt.

problemet nu är att många räknar på statistiken över dödlighet då det antagligen finns ett stort mörkertal i antalet smittade.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Zolt skrev:
Tror ni det är allvarligt för mig som har högt blodtryck samt haft ett förmaksflimmer? Är "bara" 32år?
Hjärt- och kärlsjukdomar finns på listan över riskfaktorer från den kinesiska erfarenheten. I Italien är det riktigt gamla och skröpliga som råkat illa ut. Vi vet nog inte idag.
 
M Zolt skrev:
Tror ni det är allvarligt för mig som har högt blodtryck samt haft ett förmaksflimmer? Är "bara" 32år?
Jag skrev jag hem en snart hundraåring med hjärtsvikt, förmaksflimmer och njursvikt. Jag tyckte inte att han behövde vara orolig, men kunde undvika att träffa sjuka barn.

På kardiologen är många rädda, ffa de som sköts polikliniskt. Media berättar om gamla och sjuka som dör. Oron sprids mycket snabbt och vården blir överbelastade, samtidigt.

Jag skulle inte oroa mig om jag hade hypertoni och flimmer.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Dödstalet är i mina ögon 9% enligt nedanstående statistik. Öppna fall räknas inte eftersom utfallet är oklart.
Closed cases är det bästa måttet.
Statistiköversikt med avslutade fall: 80,889 återhämtade/utskrivna (91%) och 7,525 dödsfall (9%).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här en god sammanfattning av de svåra val som vi står inför:

[länk]

Men vill vi ens göra sådana här val? Jag tror att både politiker och FHM snarare låter oss hamna där vi hamnar än att köra fullt ut efter någon strategi. Och strategierna måste ändå bygga på fromma förhoppningar som t ex att god immunitet uppstår vid infektion och att vaccin fungerar. Tyvärr brukar immunsystemet inte minnas coronavirus så bra.
Fantastiskt bra sammanfattat i den texten! Detta har jag försökt att föra fram i denna tråden, men jag har inte lagt ned så där mycket arbete på det. Jag ahde defiitivt inte kunna formulera det så där bra i alla fall. Detta är vad det handlar om - pest eller kolera!

Jag tror fortfarande att den asiatiska modellen är den bästa, även med de restriktioner som den kommer att leda till, men restriktionerna som man får med den andra modellen är inte mindre. Det är dock annorlunda. Min åsikt är dock fortfarande att den asiatiska modellen är det vi måste satsa på (i vårt fall krävs nu den kinesiska hanteringen för att få stopp på smittan till att börja med).
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hjärt- och kärlsjukdomar finns på listan över riskfaktorer från den kinesiska erfarenheten. I Italien är det riktigt gamla och skröpliga som råkat illa ut. Vi vet nog inte idag.
Instämmer viruset trivs bäst i hjärtat, lungorna samt njurar.
 
T
L Lars48 skrev:
Dödstalet är i mina ögon 9% enligt nedanstående statistik. Öppna fall räknas inte eftersom utfallet är oklart.
Closed cases är det bästa måttet.
Nej, det är inte så det fungerar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Tror ni det är allvarligt för mig som har högt blodtryck samt haft ett förmaksflimmer? Är "bara" 32år?
Nu gissar jag vilt baserat på vad jag läst mig till i dessa frågor för eget bruk...
...samt baserat på vad jag har hört John Campbell resonera runt på sin kanal (utifrån forskningspapper).

Högt blodtryck är den vanligaste underliggande sjukdomen för dödsfall i Korea. Detta är dock troligen kopplat till receptorer i lungorna som man får när man ahr högt blodtryck. Dessa medicinerar du och då skall de inte vara någon fara med dem.

Men förmaksflimret påverkar "bara" pumpningen av blodet och problemet ligger inte där, det ligger i syreupptagningen i lungorna. Förmaksflimret kommer inte att minska syretillförseln till kroppen i sig. Detta gör att det inte skall påverka under sjukdomen.

Med detta sagt, samt att du är 32 år så skulle jag säga att du kommer att klara dig bra. Dels kommer sjukvården att prioritera dig pga ålder, trots underliggande sjukdomar. Dels så är du ung vilket minskar risken för komplikationer. Dels så har du liten risk att få sjukdom ändå.

Oroa dig inte skulle jag bestämt hävda!
 
  • Gilla
quattro1 och 4 till
  • Laddar…
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Fantastiskt bra sammanfattat i den texten! Detta har jag försökt att föra fram i denna tråden, men jag har inte lagt ned så där mycket arbete på det. Jag ahde defiitivt inte kunna formulera det så där bra i alla fall. Detta är vad det handlar om - pest eller kolera!
Jag saknar mellanformer. Artikeln säger att valet är mellan total smittbegränsning tills det finns ett vaccin, eller begränsad smttspridning tills alla haft smittan eller total chaos tills alla haft smittan.
Men även med begränsad spridning utvecklas vaccinet och man kan ha olika åtgärder för olika grupper, eller begränsad överbelastning av vården.
Artikeln är väldigt svart vitt, men verkligheten har fler färger och nyanser
 
T
harry73 harry73 skrev:
Jag saknar mellanformer. Artikeln säger att valet är mellan total smittbegränsning tills det finns ett vaccin, eller begränsad smttspridning tills alla haft smittan eller total chaos tills alla haft smittan.
Men även med begränsad spridning utvecklas vaccinet och man kan ha olika åtgärder för olika grupper, eller begränsad överbelastning av vården.
Artikeln är väldigt svart vitt, men verkligheten har fler färger och nyanser
Om man går till rapporten som artikeln baserar sig på så beskriver den väl vad som vad som händer vid olika åtgärder och vilka antaganden man valt, om man väljer strategin begränsad smittspridning. Jag har länkat till publikationen tidigare men den kommer här igen:
https://www.imperial.ac.uk/media/im...-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.