Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J
Ulltand Ulltand skrev:
Du verkar verkligen upprymd över att du anser dig ha hittat ett fel.

Men om vi skall försöka vara sakliga istället så tror Sveriges vaccinationssamordnare på att ett vaccin kan komma till Sverige i januari. Om allt går väl. Han räknar med att vi vaccinerar på för fullt under första kvartalet.
Nej. Han pratar om första kvartalet 22. Att vi vaccinerar för fullt q1 21 hittar du ju på. Har du även en egen definition av för fullt?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Frumnregelrna är riktigt bra. Sakligthet, undvik personangrepp och hålla sig till ämnet och visa respekt för att andra kan ha en annan uppfattning

Om någon skall kunna bemöta ett påstående så är det dessutom bra att använda citat.
Du har väl 5000 inlägg i denna tråd, jag försökte sammanfatta din ståndpunkt.
Jag kan väl säga att alla dina inlägg är det jag citerar, så du får väl plöja genom dom.

• Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Jag tycker att ,som väldigt många andra bla Björn Olsen med flera, att en lock-down framförallt i början hade varit det allra bästa, för då hade kanske vi stoppat upp smittan ett tag,(eller kraftigt minskat den)
och då hunnit få ut kunskap och material och annat på plats till bla äldreboendena och då hade troligtvis många eller flera liv kunnat räddas, som nu i stället gick till spillo.
Hoppas att styrande tar med sig det tänket till nästa gång/pandemi.
Samt såklart har massor med skydd mm i beredskap(bla andningsmasker) inte inte bara till vårdpersonal utan även skydd till alla.
Som tur är så lyssnade inte tegnell på alla dessa "experter" som dyker upp.
Men intressant att det förespråkas total lockdown trots att med facit i hand har det inte lyckats. Sen som du missar med en lockdown är att många företag skulle gå i konkurs. Många skulle bli arbetslösa. Arbetetslös och instängd. Många som skulle ta livet av sig. Men det kanske det är värt?
Folk som får se sitt liv slås i spillror för en lockdown. Är det okej?
Som tur är så går det att göra en lockdown i Sverige. Grundlagen...
En lockdown hade inte hjälpt ålderdomshemmen. Det är inte så svårt att räkna ut. Hade ålderdomshemmen köpt upp det de behövde direkt hade allt gått bättre.
Staten kan ha ett lager på det som behövs för sjukvården men privatpersoner? Vad skulle de vara? Handsprit och tvål? Nämn inte munskydd... Vem ska betala lagret till privat personer?

Men varför tror du att en lockdown skulle fungera när den inte fungerar speciellt bra utomlands? Nu har vi facit dessutom. Är det värt att offra ekonomin i Sverige för lockdown med tveksamt resultat? Vill du betala för det? Vem ska betala för miljoner arbetslösa?, det kommer kosta mycket pengar. Vill du betala för det är det värt för att eventuellt minska sprida av ett virus som inte är direkt dödande men visst dör folk. Men de allra flesta dör inte. De blir halvkrassliga några dagar. Sen går det över.
Fundera ett varv till och så kan du fundera på om det är värt det?

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Precis. Inget säger att barn smittar vuxna nämnvärt. Detta eftersom det inte ens nämns i artikeln.
Därför att det är ganska självklart, Höga virusnivåer och nära kontakt smittar.

Föräldrar och barn har nära kontakt.

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Därför att det är ganska självklart, Höga virusnivåer och nära kontakt smittar.

Föräldrar och barn har nära kontakt.
Det får du tro. Men inget visar detta. Studierna talar om att barn sprider mellan sig. Vad du och jag tror eller tycker är självklart är underställt vetenskapen. Det hade varit roligare om det var tvärtom.

• Älska
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har väl 5000 inlägg i denna tråd, jag försökte sammanfatta din ståndpunkt.
Jag kan väl säga att alla dina inlägg är det jag citerar, så du får väl plöja genom dom.
Det är inte du som skall sammanfatta min ståndpunkt!

Det är också helt osakligt. Tråden handlar om corona. Inte om mig.

Har du synpunkter på något jag sagt så citerar du det och uppför dig som en vuxen.

Redigerat:
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vaccinet kommer att ges till riskgrupperna och utsatta först. Därför är de vaccin som kommer i början mycket viktigare än det som ges senare under året.

Det finns ändå hyfsade data för äldre i flera vacciner nu. Så mycket sämre behöver det inte bli. Tar vi de som tex bor på äldreboende så är det så klart en stor fördel om pesronalen där är vaccinerad.
Nu strök ju många med där trots besöksförbud.
Har vi? Tycker att Who säger att man inte vet ännu. Vad jag finns inga godkända vacciner så det är omöjligt att veta men det kanske är dina oxford polare...

Ulltand Ulltand skrev:
Vaccinet kommer att ges till riskgrupperna och utsatta först. Därför är de vaccin som kommer i början mycket viktigare än det som ges senare under året.

Det finns ändå hyfsade data för äldre i flera vacciner nu. Så mycket sämre behöver det inte bli.
Och att vår vaccinsamordnare medger att det är osäkert om de första vaccinerna är så effektiva för dessa grupper, tar du inte hänsyn till?
https://www.expressen.se/nyheter/sverige-kan-vaccinera-mot-covid-19-i-januari-/

Jag HOPPAS du får rätt, men tyvärr vågar jag inte satsa på det.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Och att vår vaccinsamordnare medger att det är osäkert om de första vaccinerna är så effektiva för dessa grupper, tar du inte hänsyn till?
[länk]

Jag HOPPAS du får rätt, men tyvärr vågar jag inte satsa på det.
Självklart är det osäkert då inga slutliga fas-3 studier finns.

Men att då vaccinera den personal som tar hand om gamlingarna är det nog ingen tvekan om att den får effekt.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Självklart är det osäkert då inga slutliga fas-3 studier finns.

Men att då vaccinera den personal som tar hand om gamlingarna är det nog ingen tvekan om att den får effekt.
Vill du tvinga personalen? Eller hur tänker du dig här? Många på den försiktiga sidan har i tråden och allmänna debatten haft hyfsat låg respekt för lagen så det är intressant att höra din åsikt här

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Det är inte du som skall sammanfatta min ståndpunkt!
Jodå, det ska jag och måste jag när jag ska bemöta hela din totala åsikt.
Ulltand Ulltand skrev:
Det är också helt osakligt. Tråden handlar om corona.
Inte alls, jag bemöter din åsikt om corona-strategin.
Ulltand Ulltand skrev:
Har du synpunkter på något jag sagt så citerar du det och uppför dig som en vuxen.
Ja tyvärr misslyckas jag ibland, du drar ner mig i sandlådan och sen vinner du på ren erfarenhet.

• Älska
  • Gilla
gaidin och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Vill du tvinga personalen? Eller hur tänker du dig här?
Jag är ganska övertygad att vårdpersonal som tar had om riskgrupper kommer att vaccinera sig.
Det än nog inte där man hittar antivaxarna.

Men ja man kan tänka sig att de som inte vaccinerar sig eller har antikroppar från sjukdom inte får arbeta med riskgrupper. Iaf när det råder ett stort smittryck

Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Men finns ju ingen som tror att ett vaccin inte finns om några månader.?
Tja, jag tror inte att det finns ett färdigt vaccin att börja använda om några månader, förhoppningsvis har jag fel.

Men jag ordar inte så mycket om denna åsikt, det är mycket som är osäkert, jag kan ju ha fel och därför satsar jag ingen prestige i den åsikten.

Men jag kan gärna påminna dig om dessa postningar om några månader ifall jag inte hade fel. Är det OK för dig?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Mikael_L
B brfbo skrev:
Jag tycker att ,som väldigt många andra bla Björn Olsen med flera, att en lock-down framförallt i början hade varit det allra bästa, för då hade kanske vi stoppat upp smittan ett tag,(eller kraftigt minskat den)
Generellt håller jag med.
Men den stora frågan är; när var tidsmässigt lämpligt "i början"?
Feb, Mars? Kanske Januari, eller t.o.m dec eller nov, innan vi ens visste om viruset?

Fundera lite på detta innan du svarar. Betänk också att många länder som infört rätt hård lock-down blev inte alls förskonade, fundera på varför.
Sånt har jag funderat på rätt mycket.

Och när du kommit fram till något så tycker jag vi kan diskutera det, jämfört med vad jag tror (och vem vet, ev tror vi ungefär samma sak).

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Jag är ganska övertygad att vårdpersonal som tar had om riskgrupper kommer att vaccinera sig.
Det än nog inte där man hittar antivaxarna.

Men ja man kan tänka sig att de som inte vaccinerar sig eller har antikroppar från sjukdom inte får arbeta med riskgrupper. Iaf när det råder ett stort smittryck
Så frivillighet ska råda? Och de som ej vill vaccinera sig i första ledet blir arbetsbefriade?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.