2 361 311 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Typ ja. I vilken utsträckning och hur drivande de är för smittspridningen i samhället och sannolikheten att de smittar sina föräldrar och lite sånt vore fint.Ulltand skrev:
Mikael_L skrev:
Nej, du har bara menat att vi borde haft en total nedstängning av landet mellan 1 februari till någon gång i September, ty då har något läkemedelsbolag i England lovat dig att det kan börja vaccineras.
Jag är rätt glad att de som styr landet inte lyssnade på dig.
Nu sträcker du ut det till ett år, menar du fortfarande att du tänker dig att det borde varit en lock-down. Nu ett år alltså.
Vad kommer du säga i Januari, hur länge tycker du att du kan slåss för din åsikt om att lock-down fram tills vaccin kommer är en bra strategi?
Jag tycker att ,som väldigt många andra bla Björn Olsen med flera, att en lock-down framförallt i början hade varit det allra bästa, för då hade kanske vi stoppat upp smittan ett tag,(eller kraftigt minskat den)Mikael_L skrev:
Nej, du har bara menat att vi borde haft en total nedstängning av landet mellan 1 februari till någon gång i September, ty då har något läkemedelsbolag i England lovat dig att det kan börja vaccineras.
Jag är rätt glad att de som styr landet inte lyssnade på dig.
Nu sträcker du ut det till ett år, menar du fortfarande att du tänker dig att det borde varit en lock-down. Nu ett år alltså.
Vad kommer du säga i Januari, hur länge tycker du att du kan slåss för din åsikt om att lock-down fram tills vaccin kommer är en bra strategi?
och då hunnit få ut kunskap och material och annat på plats till bla äldreboendena och då hade troligtvis många eller flera liv kunnat räddas, som nu i stället gick till spillo.
Hoppas att styrande tar med sig det tänket till nästa gång/pandemi.
Samt såklart har massor med skydd mm i beredskap(bla andningsmasker) inte inte bara till vårdpersonal utan även skydd till alla.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Problemet med den undersökningen är när det gäller barn har man 2 grupper 0-4 år och 5-19 år. Det gör det omöjligt att dra några slutsatser om barn.Ulltand skrev:
Ny studie. Större smittspridning bland barn är väntat. Även om det nu står klart att barn smittar och smittas så är dock vuxna som står för den större delen av smittan, Inte så konstig då det ju finns många fler vuxna än barn i samhället.
Jag tillhör ju dem som tycker at skolorna skulle ha stängt i våras, precis om Norge gjorde.
[länk]
Läste du undersökningen? Jag gjorde det inte jag valde att kolla det viktigaste sen behövde jag inte läsa mer. För då vart kvaliteten för låg.
Men problemet med om barn smittar eller har inte någon riktig lösning ännu. Men viktigt för tidtabellen är att dessa uppgifter är ganska färska. I våras fanns inte så mycket info
tusenett skrev:
Varför skulle jag kunna ge dig en källa på hur drivande det är i samhället?
Men att individer med närkontakt och höga virusnivåer av ett virulent virus smittar varandra är väl helt självklart?
Din fråga är lite som kan du bevisa att bröder och systrar inte smittar helt olika i famlijen?
Virus i luften och på ytor smittar,
Eftersom jag inte tror att det är en lysande idé att hålla skolor stängda i 1-2 år (eller hur lång tid det nu kan ta att få fram ett vaccin som funkar för riskgrupperna), så håller jag snarare med WHO och FHM när de säger att vi måste lära oss att leva med viruset ibland oss.
Och eftersom vi nu denna gång har en sådan tur att unga människor i nästan alla fall får väldigt milda symptom, så är det snarast bra att de blir smittade så snart som möjligt, så kan de återuppta sitt normala liv så snart som möjligt.
Alltså; håll riskgrupperna åtskilda från barn och unga ett tag, låt de unga smittas hejvilt mellan sig - så kommer vi så snart som möjligt nära det ”normala” igen.
Det är ETT sätt att lära sig leva med viruset. Om det är bättre än det vi gör nu (eller den totala lockdown Ulltand förespråkar) kan vi bara spekulera i.
Och eftersom vi nu denna gång har en sådan tur att unga människor i nästan alla fall får väldigt milda symptom, så är det snarast bra att de blir smittade så snart som möjligt, så kan de återuppta sitt normala liv så snart som möjligt.
Alltså; håll riskgrupperna åtskilda från barn och unga ett tag, låt de unga smittas hejvilt mellan sig - så kommer vi så snart som möjligt nära det ”normala” igen.
Det är ETT sätt att lära sig leva med viruset. Om det är bättre än det vi gör nu (eller den totala lockdown Ulltand förespråkar) kan vi bara spekulera i.
Tja, jag utropar mig verkligen inte som någon slags vinnare i spådomstävlingen, iaf än.Ulltand skrev:
Det är mycket kvar av denna historia.
Jag reagerade mest på att du tycker andra har fel när det endast går att konstatera att du själv har fel. Ett riktigt logiskt felslut helt enkelt, och det nappade jag på.
Men du såg kanske att jag mildrade det sen i samma inlägg, jag "erkänner" att tidsaspekten är din obesegrbara fiende, det är bara tiden som kan ge dig rätt, i framtiden.
Och i övrigt skulle jag inte ha en tanke på att säga "vad var det jag sa" förrän om mycket länge.
Ärligt talat önskar jag att du skulle haft rätt, ja ännu bättre om du t.o.m varit en riktig pessimist.
B b8q skrev:
Men finns ju ingen som tror att ett vaccin inte finns om några månader.? Så varför skall vi ponera att skolorna behöver vara stängda längre än så?
Dessutom kan och har de ju öppnat igen när pandemiläget så tillåtet.
Därför attUlltand skrev:
1) även OM det finns ett godkänt vaccin i Sverige om några månader, så tar det ungefär hela 2021 innan befolkningen vaccinerats, och
2) för äldre personer (dvs de som verkligen behöver vaccinet bäst) så fungerar i regel vaccin mycket sämre än för yngre.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige-kan-vaccinera-mot-covid-19-i-januari-/
Redigerat:
Frumnregelrna är riktigt bra. Sakligthet, undvik personangrepp och hålla sig till ämnet och visa respekt för att andra kan ha en annan uppfattningMikael_L skrev:
Tja, jag utropar mig verkligen inte som någon slags vinnare i spådomstävlingen, iaf än.
Det är mycket kvar av denna historia.
Jag reagerade mest på att du tycker andra har fel när det endast går att konstatera att du själv har fel. Ett riktigt logiskt felslut helt enkelt, och det nappade jag på.
Men du såg kanske att jag mildrade det sen i samma inlägg, jag "erkänner" att tidsaspekten är din obesegrbara fiende, det är bara tiden som kan ge dig rätt, i framtiden.
Och i övrigt skulle jag inte ha en tanke på att säga "vad var det jag sa" förrän om mycket länge.
Ärligt talat önskar jag att du skulle haft rätt, ja ännu bättre om du t.o.m varit en riktig pessimist.![]()
Om någon skall kunna bemöta ett påstående så är det dessutom bra att använda citat.
Vaccinet kommer att ges till riskgrupperna och utsatta först. Därför är de vaccin som kommer i början mycket viktigare än det som ges senare under året.B b8q skrev:
Det finns ändå hyfsade data för äldre i flera vacciner nu. Så mycket sämre behöver det inte bli. Tar vi de som tex bor på äldreboende så är det så klart en stor fördel om pesronalen där är vaccinerad.
Nu strök ju många med där trots besöksförbud.