2 361 309 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Pfizer är räknar med att kunna söka tillstånd i oktober. Fas 3 studierna är långt framskridna.
Företaget kommer också att kunna leverera 100 milj doser under 2020 och 1,3 miljarder doser under 2021.
https://www.fiercepharma.com/vaccin...te-safety-profile-phase-3-covid-vaccine-study
Företaget kommer också att kunna leverera 100 milj doser under 2020 och 1,3 miljarder doser under 2021.
https://www.fiercepharma.com/vaccin...te-safety-profile-phase-3-covid-vaccine-study
Du länkade ju ett dokument som beskrev hur tex Förenade Arab Amiraten gjorde fas 3 tester på det kinesiska vaccinet, men du skrev bara om att de börjat vaccinera utsatta grupper. Den ursprungliga deal’en var att ett antal andra länder fick tillgång till vaccin för att utföra fas 3 tester. (Det har varit uppe tidigare i tråden).Ulltand skrev:
Ett väl utfört fas 3 test går bla ut på att jämföra hur många som får covid-19 i kontrollgruppen. Då vet man hur många man skyddade i den vaccinerade gruppen. Kontrollgruppen skall dessutom vaccineras med något annat vaccin som ger liknande biverkningar så att de inte vet om de fått fake vaccin eller riktigt vaccin, så att inte deras beteende och risktagande påverkas. Det skulle ju inså fall påverka utfallet.
Hur långtid studien tar beror alltså mycket på hur lång tid det tar att få tillräckligt många infekterade i kontrollgruppen.
Det handlar inte bara om att fylla i ”nått protokoll”.
Ryssarna fabricerade ju protokoll för sina fas 1 & 2 studier, men man såg på siffrorna att de var så otroligt osannolika. Antar att man gör så för att inte avslöja hur man egentligen testade vaccinet och att man måste publicera studier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brasilien är ett populärt land för fas 3 studier.
Kina har för lite smittspridning.
Ber att få påminna för 100-ade gången att Oxfordforskarna har sagt att de tror på 80% möjlighet för ett godkänt vaccin till hösten. Det är det jag citerat och också ansett vara troligt.BirgitS skrev:
Därför att de som säger så naturligtvis har menat när det kan finnas ute i verkligheten, när folk som inte är med i någon studie kan börja vaccineras. Att något är godkänt på ett papper är ju ointressant när det gäller strategier utan då gäller ju när en så stor del av befolkningen har vaccinerats att det inte längre förekommer just någon smittspridning.
Jag har aldrig sagt att vi kommer att vaccinera svenskar i september,
Men kanske i december/januari
Vilket i så fall är mycket närmare sanningen än i slutet av 2021.
Anna_H skrev:
Jag läste en artikel nyligen där Norges Tegnell tyckte att man gjort rätt i att stänga skolorna. Har du någona annan info?
Hur menar du att skolstäningen inte påverkade smittspridningen i länderna? Den stannade ju av väldigt snabbt. Men det är i det närmaste omöjligt att veta vad som gett vad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Och FDA uttalade sig väl förra veckan att det kommer ta några månader från det att tillståndet söks (=fas 3 avklarad) tills de godkänner ett vaccin. Eftersom kring hälften av USA:s befolkning är tveksamma till att vaccinera sig så är det oerhört viktigt att godkännandeprocessen är noggrann och sker med stor öppenhet. Folk har tagit intryck av när i stort set verkningslösa mediciner, som hydroxyklorokin, har blivit godkända och tappat förtroendet för FDA.Ulltand skrev:
Första gången 80% nämndes av någon forskningsledare så gällde det att de var 80% säkra på att ”Oxford-vaccinet” skulle fungera, Medan fristående mer skeptiska bransch kunniga bara trodde det var 50% chans att lyckas.Ulltand skrev:
Ber att få påminna för 100-ade gången att Oxfordforskarna har sagt att de tror på 80% möjlighet för ett godkänt vaccin till hösten. Det är det jag citerat och också ansett vara troligt.
Jag har aldrig sagt att vi kommer att vaccinera svenskar i september,
Men kanske i december/januari
Vilket i så fall är mycket närmare sanningen än i slutet av 2021.
Senare tidningsartiklar har talat om 80% chans för att vaccinet skulle finnas framme någon viss månad. Jag hittade aldrig någon källa till det som jag uppfattade som trovärdig källa.
Det är väl bara Indien (serum institutet) som haft en plan med datum för när deras fas 3 Studie skulle vara klar. Antar att de hade bra koll på smittspridningen och att smittan inte försvinner så lätt av sig själv i Indien...
Slutet av 2020 eller början av 2021 alltså.BirgitS skrev:
Och FDA uttalade sig väl förra veckan att det kommer ta några månader från det att tillståndet söks (=fas 3 avklarad) tills de godkänner ett vaccin. Eftersom kring hälften av USA:s befolkning är tveksamma till att vaccinera sig så är det oerhört viktigt att godkännandeprocessen är noggrann och sker med stor öppenhet. Folk har tagit intryck av när i stort set verkningslösa mediciner, som hydroxyklorokin, har blivit godkända och tappat förtroendet för FDA.
Ja det är synd och märkligt att så många är rädda för just vaccin.
Det värsta som hänt i biverkningsväg är som jag förstår fallen efter svininflensa. Extremt säker att vaccinera sig och har alltid varit det.
Det där ju långt fler av tex allergiska reaktioner från vanliga läkemedel. Feldosingar av alvedon och mycket annat.
blackarrow skrev:
Så kanske det var. Men även Oxfordgruppen reviderade sin siffra till 50 % under sommaren men då beroende av att man var rädd att fas 3 studierna skulle dra ut på tiden då Coronan nästa försvann i Storbritaninen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Det har ju kommit lite olika bud från Norge under månaderna som gått.Ulltand skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO97pj/norsk-myndighet-ville-oppna-skolor--fick-nejNorska Folkehelseinstituttet (FHI) ville inför påsk att regeringen skulle överväga att öppna förskolor och lågstadier igen...
...
Effekten av att stänga skolor och förskolor är osäker och bör bara övervägas när smittan är utbredd i samhället, argumenterade FHI i likhet med svenska Folkhälsomyndigheten.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/okad-smittspridning-i-grannlanderna-kommer-inte-stanga-ner
Nåväl, vi kan konstatera att det blev inget vaccin i September vilket innebär att strategier som förlitade sig på att vaccin skulle vara tillgängligt (grupper vaccinerade) kan i dag påstås vara mer eller mindre misslyckade och byggde mer på önsketänkande än på realism enligt min åsikt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Jag läste något relativt nyligen om att i Storbritannien stängdes ju skolorna i England och Wales under våren men inte i Skottland, och i England och Wales ser man nu under hösten stora problem med smittspridningen i skolorna men inte i Skottland.Ulltand skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Vårdpersonalen drar ett ordentligt lass. I en risk miljö. Men se som arbetar i butik utsätts även de för smittor. Det om något är en risk. Förskolepersonal är ofta hemma sjuka för att se blir smittade på arbetet.B brfbo skrev:Intressant!
något jag här undrar är hur kommer smittan in på arbetsplatsen och hur kommer smittan in i hemmen?, dessa platser är ju ändå avgränsade platser, så smittan behöver ju komma någonstans utifrån först och sen in i hemmen och till arbetsplatserna.
På vissa arbetsplatser finns förstås smittan och ingår som en del av arbetet på arbetsplatsen, ex vården,
under alla de år jag arbetat i vården har jag träffat på många anställda som fått olika smittor(som de ibland får leva med tråkiga följder resten av livet) och som de själva är i stort sett säkra på att de fått på jobbet, en del har kanske arbetat 150% under lång tid och bara åkt hem för att sova för att orka arbeta igen.
När det sedan ska bedömas av försäkringsbolag och försäkringskassa så har dessa flertalet gånger kommit fram till att det går inte att bevisa att vårdpersonalen har blivit smittade på jobbet......
för vårdpersonalen kan ju ha blivit smittade(av ex luftburen droppsmitta) på bussen eller tunnelbanan hem.
Detta finns det domar på!
Det här gäller många ex vårdpersonal!
Så alltså har Tom Svensk Domstol fastslagit att smittan kan ske på buss och tunnelbana(kollektivtrafiken),
om det nu inte skulle vara så att smitta sker på buss och tunnelbana(kollektivtrafiken) är det nog många bla vårdpersonal som blivit smittade i arbetet som vill ha ersättning i efterhand för det.
Jag hoppas verkligen att bla all vårdpersonal som nu under pandemin blir smittade i arbetet ang bla Corona i alla fall får ordentlig hjälp och ersättning!
Du förstår problemet? Sen ska all vårdpersonal ha dessa förmåner?
Gäller det städpersonalen på sjukhusen? Transport personalen?
Dessa utsätts för smittor hela dagarna.
Nu ringaktar jag inte vårdpersonalen. Många gör otroliga insatser. Utan att de egentligen får betalt. Deras löner borde höjas istället...