Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Det kan paras så här. AT, AA eller TT. resp GC, GG CC.

Dessa förändringar i ett baspar ger hela risken för sjudom eller någon annan egenskap. Så är det tex vid BRIP 1. Det är fel på ett ställe vilket gör att genen inte kan reparera cancerskador så bra.

Vår dotter har tex immunitet för kräksjukan men varken jag eller mamman har det. Hon har fått ett baspar från mig tex A ett från mamma. Hon har då AA vilket ger immuinitet. Men vi som har AT får ingen immunitet.
Nej, det kan inte paras så.

Basparen är endast AT, TA, CG och GC.

Du har miljarder av varje, de funkar ungefär som ett binärt talsystem, men dubbelheten, paret, gör att man kan klyva den på längden och kopiera.

En gen består av ett antal baspar.

En kromosom består av ett antal gener.

Generna är det som är intressant.

Glöm basparen.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Såg du meningen?
"Enligt Ramanan Laxminarayan ska spridningen inträffat i områden där skolor stängts ner."
Studien har utförts i Indien och där har skolorna varit stängda.
Ska du få till att få barn blir sjuka måste barn och föräldrar ha utegångsförbud.

CNN skriver att första fallet i deras smittspårningskedjor har i huvudsakligen varit vuxna mellan 20 och 45 som sedan har spridit smittan vidare. Det lär då bland annat varit till sina barn. En skolstängning påverkar alltså just inget när det gäller hur många barn som blir sjuka.

Det står att Expressen har hämtat info från CNN men i så fall har de skrivit av dåligt.
Expressen: "Dock var det omkring sex procent som stod för 60 procent av spridningen."
CNN: "while 8% of patients accounted for 60% of observed new infections."
Jag älskar ålderspannet... 0-4 & 5-17 omöjligt att dra slutsatser om barn då

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis kan kineserna utföra tester hur de vill för ett internt godkännande men om de nu dagligen rapporterar ett fåtal fall så kommer ju inget annat vettigt land att acceptera att det plötsligt dyker upp testresultat där det står att 5000 människor som tillhör kontrollgruppen har insjuknat under 2 månader. Det är ju faktiskt fråga om att andra länder ska godkänna sin egen användning av ett kinesiskt vaccin.
Om kineserna får fram ett vaccin som visar sig fungera bra och inte ger allvarliga biverkningar kommer säkert många vilja ha det. Oavsett med vilka metoder de tagit fram det. Det handlar om pengar för de länder som drabbats av denna fruktansvärda smitta.
Om alternativen är 6-12 månader och för andra vaccin som kanske inte fungerar lika bra tror jag många skiter fullkomligt i att det inte är internationellt godkänd metod.
Vi ligger just nu i krig med SARS-CoV-2

Nej nu måste jag göra lite nytta också och inte bara underhålla er. :love:

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T
B Byggdjuret skrev:
Du har jämfört siffror? Risken att utsättas för corona eller en olycka i trafiken?
I din riskkalkyl missar du att det finns fler bilister. Risken är nog större att du om du råkar ut för en olycka får skador som på verkar dig längre än om du bli smittad av corona.
Vore intressant med en redovisning om sannolikheten att dö av corona, bilkörning respektive rysk roulette.

• Gilla
betamax
  • Laddar…
BirgitS
engs engs skrev:
En fråga till er som är mer insatta.

Har tidigare bara antagit att virussmitta i allmänhet är binärt, antingen blir du smittat eller ej. Men vad jag förstår så har den initiala mängden virus ofta stor betydelse för utfallet? Dvs hur sjuk man blir.

Om det stämmer; (Om inte kan ni sluta läsa här...).

Det är väl logiskt egentligen, har bara aldrig funderat närmare på det. Att om man får en initial smitta på 100 virus vs 10 virus. Så den som får i sig 100 virus, som potentiellt kan gå in i en cell var och skapa 100 virusfabriker, hinner få en betydligt större mängd virus innan kroppen sparkat igång försvar och antikroppar. Än den som får i sig en 1/10-del, allt annat lika vad gäller immunförsvar, riskgrupper etc.
(100 vs 10 virus är bara hittepå från min sida, har ingen aning om vad som är ett minsta antal innan man riskerar smitta, det relevanta är skillnaden, säg minimidos för att smittas eller en 10-100 potens mer.).

Gör det något för maskbärandets vara eller icke-vara? Jag tänker att t.o.m. en snusnäsduk skulle kunna minska den initiala dosen virus man får i sig i sådana fall.

Borde också vara en stor skillnad på om man står i en nattklubb en hel kväll bredvid någon som är smittsam, kontra att kort möta någon på ICA. Dvs om man i båda fallen smittas men i det ena fallet en bråkdel av "start-dosen".

Eller det som Staffan nämner ovan, efter två meter får du kanske fortfarande smitta, men antalet droppar torde vara mer utspätt i luften och den initiala dosen lägre.
Ligger mycket i det du skriver, så som jag har förstått det, men att det verkar som att det finns ungefär som ett tröskelvärde också. När man kommer över det värdet spelar det ingen större roll för sjukdomsförloppet. Om man spinner vidare på dina hittepå-värden så spelar det ingen roll om man blir utsatt för 100 eller 1000. Jag antar att man har kommit fram till det genom att studera om de som blir smittade i hemmiljö, där man får anta att de normalt blir utsatta för mycket höga antal virus, jämfört med dem som blir smittade på en arbetsplats (färre virus överförda).

Som du skriver så verkar det som att tiden har betydelse och de länder som har någon typ av smittspårningsapp brukar bara bry sig om sådana möten som varar minst 10 eller 15 minuter. Men saken är inte fullt så enkel heller eftersom man kunde konstatera att busschaufförer var överrepresenterade i våras trots att de bara träffar varje resenär i några sekunder men väldigt många i stället.

Droppar har en viss tyngd vilket gör att de beskriver en fallande bana, typ som när man kastar en boll lätt framåt så går de framåt en viss sträcka men faller sen brant nedåt.

• Gilla
engs och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Ska det tolkas som att de som blir smittade av Covid-19 har inte skött sig?
I Trumps fall, ja! Oansvarigt att fortsätta som förut fast man vet att smittan finns i organisationen.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ny studie. Större smittspridning bland barn är väntat. Även om det nu står klart att barn smittar och smittas så är dock vuxna som står för den större delen av smittan, Inte så konstig då det ju finns många fler vuxna än barn i samhället.

Jag tillhör ju dem som tycker at skolorna skulle ha stängt i våras, precis om Norge gjorde.

[länk]
Och både Norge och Danmark ångrar att de stängde skolorna, då det inte påverkade smittspridningen nämnvärt, men kostade väldigt mycket.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
J
R RoAd skrev:
Som jag skrev innan så använde du ju "vaccin i september (tm)" som ett argument för att FHM gjort fel i att inte ha låst ner samhället. Då måste det väl ändå vara vaccin i Sverige som är relevant. Eller hur tror du att vi ska dra nytta av att andra länder vaccinerat sig?
Lite nytta får ju Ulltand av det, så det är inte att förakta.

• Haha
RoAd
  • Laddar…
Intressant!
något jag här undrar är hur kommer smittan in på arbetsplatsen och hur kommer smittan in i hemmen?, dessa platser är ju ändå avgränsade platser, så smittan behöver ju komma någonstans utifrån först och sen in i hemmen och till arbetsplatserna.
På vissa arbetsplatser finns förstås smittan och ingår som en del av arbetet på arbetsplatsen, ex vården,
under alla de år jag arbetat i vården har jag träffat på många anställda som fått olika smittor(som de ibland får leva med tråkiga följder resten av livet) och som de själva är i stort sett säkra på att de fått på jobbet, en del har kanske arbetat 150% under lång tid och bara åkt hem för att sova för att orka arbeta igen.
När det sedan ska bedömas av försäkringsbolag och försäkringskassa så har dessa flertalet gånger kommit fram till att det går inte att bevisa att vårdpersonalen har blivit smittade på jobbet......
för vårdpersonalen kan ju ha blivit smittade(av ex luftburen droppsmitta) på bussen eller tunnelbanan hem.
Detta finns det domar på!
Det här gäller många ex vårdpersonal!
Så alltså har Tom Svensk Domstol fastslagit att smittan kan ske på buss och tunnelbana(kollektivtrafiken),
om det nu inte skulle vara så att smitta sker på buss och tunnelbana(kollektivtrafiken) är det nog många bla vårdpersonal som blivit smittade i arbetet som vill ha ersättning i efterhand för det.
Jag hoppas verkligen att bla all vårdpersonal som nu under pandemin blir smittade i arbetet ang bla Corona i alla fall får ordentlig hjälp och ersättning!

BirgitS
optimum optimum skrev:
Om kineserna får fram ett vaccin som visar sig fungera bra och inte ger allvarliga biverkningar kommer säkert många vilja ha det. Oavsett med vilka metoder de tagit fram det. Det handlar om pengar för de länder som drabbats av denna fruktansvärda smitta.
Om alternativen är 6-12 månader och för andra vaccin som kanske inte fungerar lika bra tror jag många skiter fullkomligt i att det inte är internationellt godkänd metod.

Som sagt man kan inte veta om ett vaccin fungerar bra förrän man har gjort en studie med ett så stort antal vaccinerade och en så stor kontrollgrupp att folk i kontrollgruppen har blivit sjuka i tillräcklig utsträckning. Innan det är gjort kan man inte jämföra det med andra vaccin och veta om andra vaccin kanske inte fungerar lika bra som du skriver.

Jag skrev vettiga länder, dit räknar jag än så länge EU. Jag har inte uttalat mig om alla länder.

Jag ser det inte som underhållning, tycker mest det är trist med ältande av gamla saker.

J
Ulltand Ulltand skrev:
Ny studie. Större smittspridning bland barn är väntat. Även om det nu står klart att barn smittar och smittas så är dock vuxna som står för den större delen av smittan, Inte så konstig då det ju finns många fler vuxna än barn i samhället.

Jag tillhör ju dem som tycker at skolorna skulle ha stängt i våras, precis om Norge gjorde.

[länk]
Nu har BigitS redan förklarat läget, men som du kan läsa så spreds viruset bland, och mellan barn som träffat varandra, men inte nämnvärt till andra åldersgrupper. Det är ju kanon eftersom de då kommer agera som buffertar mellan eventuella kluster. Det är bra att du ställer lite kontrollfrågor här innan du gör bort dig i de medicinforum du hänger på annars. Naturligtvis är skolstängningar alltid av ondo, vilket både vi konstaterat innan , och artikelförfattaren nämner eftersom spridningen skett där skolorna varit stängda.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Som jag skrev innan så använde du ju "vaccin i september (tm)" som ett argument för att FHM gjort fel i att inte ha låst ner samhället. Då måste det väl ändå vara vaccin i Sverige som är relevant. Eller hur tror du att vi ska dra nytta av att andra länder vaccinerat sig?

Du skriver välfigt ofta om september :)

Kan du inte tänka dig att ett vaccin godkäns i september men att leveransen kommer tex i december? Eller att det godkänns i november med leverans i januari.

Det är då mycket goda skäl att inte låta sjukdom skapa flockimmunitet. Och en locks down hade mycket troligen minskat smittpridningen i Sverige under våren imo.

Men vi skulle kunna för omväxling skull tala om alla de som tex i den här tråden sagt att ett Vaccin kan komma tidigast till slutet av 2021. Dom hade ju jättefel? Men vet du det är inte så intressant att grotta i för min del. Alla kan ha fel.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

Hur ska vi kunna veta att det inte finns några biverkningar om det inte finns några tester?
Nej jag skulle inte ta ett vaccin som inte är godkända i Sverige och EU.
Du kanske är i krig med corona inte jag. Därför har jag inga problem att vänta på ett vaccin. Dessutom så verkar det inte vara extremt smittsamt.

Ulltand Ulltand skrev:
Du skriver välfigt ofta om september :)

Kan du inte tänka dig att ett vaccin godkäns i september men att leveransen kommer tex i december? Eller att det godkänns i november med leverans i januari.

Det är då mycket goda skäl att inte låta sjukdom skapa flockimmunitet. Och en locks down hade mycket troligen minskat smittpridningen i Sverige under våren imo.

Men vi skulle kunna för omväxling skull tala om alla de som tex i den här tråden sagt att ett Vaccin kan komma tidigast till slutet av 2021. Dom hade ju jättefel? Men vet du det är inte så intressant att grotta i för min del. Alla kan ha fel.
Tja, som du vet finns det inget godkänt vaccin ännu. Sen är det du som framför allt tjatat om september.

Flockimmunitet är det mest du som tjatar om. Vet inte hur det kom upp igen. Men om man vaccinerar alla blir det inte en flockimmunitet?

Vad talar för att en lockdown fungerar? Den fungerar inte speciellt bra där de testat det.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Därför att de som säger så naturligtvis har menat när det kan finnas ute i verkligheten, när folk som inte är med i någon studie kan börja vaccineras. Att något är godkänt på ett papper är ju ointressant när det gäller strategier utan då gäller ju när en så stor del av befolkningen har vaccinerats att det inte längre förekommer just någon smittspridning.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.