2 361 304 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kinserna kör ju fas 3 nu och har gjort det länge. Tar för givet att man följer upp vaccineringen efter ett protokoll . Det underlaget kan väl alla som vill pröva för godkännande. Tex CanadaBirgitS skrev:
Kanada kommer ju inte att godkänna ett vaccin innan det har genomgått fas 3 (så att dess effektivitet kan kontrolleras) och det är väl tester för fas 3 som ska påbörjas i Kanada (eller ?). Fas 3 pågår för andra vaccin i ung. 3 månader och det lär ju inte bli kortare tid i Kanada så om fas 3 påbörjas i oktober så kan det vara klart i januari och godkännas kanske i mars.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Eftersom det inte är någon smittspridning i Kina kan de ju inte bedöma vaccinets effektivitet med tester inom landet och utan data på det går det ju inte att vare sig säga att man är klar med testerna eller godkänna ett vaccin.Ulltand skrev:
Aah så från först hösten, sedan Nov/Dec, till januari, nej q1, fast till sist sommaren 21? För riskgrupper. Det blir harakiri för handeln och gamlingarna. Nä men då föredrar jag Sveriges väg i stället. De som väntar sig att vaccin är lösningen har satsat på fel häst uppenbarligen. Till nästa sommar så har vi nog inbördeskrig i delar av Europa om utvecklingen där fortsätter som den gör.Ulltand skrev:
Nej vi diskuterar när ett vaccin kan vara godkänt.
Men leveranse till Sverige i Januari är ingen omöjlighet i nuläget Och eftersom man redan producerar vaccinet så är nog fler än enstaka doser vi talar om.
Så till sommaren 2021 har vi troligen vaccinerat alla riskgrupper och personer med utsatta arbeten. Då ser jag inte vaför vi inte kan köra på som vanligt igen
Redigerat:
Jag vet du egetligen vet detta men för andra läsares skull.J Jocke Best skrev:Aah så från först hösten, sedan Nov/Dec, till januari, nej q1, fast till sist sommaren 21? För riskgrupper. Det blir harakiri för handeln och gamlingarna. Nä men då föredrar jag Sveriges väg i stället. De som väntar sig att vaccin är lösningen har satsat på fel häst uppenbarligen. Till nästa sommar så har vi nog inbördeskrig i delar av Europa om utvecklingen där fortsätter som den gör.
Det är inte alternativa datum för samma händelse du radar upp utan datum för olika händelser i vaccinkejdan.
Godkännande, Första leverans, tid när riskgrupper vaccinerats, tid när flockimmnutet finns osv
Redigerat:
Precis det är svårighet. Har de noll smittspridningen eller någon liten?BirgitS skrev:
Ny studie. Större smittspridning bland barn är väntat. Även om det nu står klart att barn smittar och smittas så är dock vuxna som står för den större delen av smittan, Inte så konstig då det ju finns många fler vuxna än barn i samhället.
Jag tillhör ju dem som tycker at skolorna skulle ha stängt i våras, precis om Norge gjorde.
https://www.expressen.se/nyheter/ny-studie-storre-spridning-bland-barn-an-befarat/
Jag tillhör ju dem som tycker at skolorna skulle ha stängt i våras, precis om Norge gjorde.
https://www.expressen.se/nyheter/ny-studie-storre-spridning-bland-barn-an-befarat/
Hejsan igen!BirgitS skrev:
Nu gjorde jag en ny blixvisit och fann detta självklara faktum, som jag för länge sedan redan påstod. Då, om jag minns rätt, fick jag alla de rättrogna emot mig. Har ni ändrat er allesammans, eller är det bara Birgit som nu förstått att pyttesmå droppar inte beter sig som stålkulor som puttas över en bordskant.
Staffan
Hoppas det inte går så långt, men man vet aldrig.J Jocke Best skrev:
Jag tror att politiker och andra beslutsfattare inte förstår hur den stora massan av människor reagerar på olika åtgärder.
Att hålla avstånd, tänka sig för om man är snuvig eller hostig, tvätta händer, se med förströdd blick när kassapersonalen sitter bakom plexiglas osv är lätt att acceptera, ett väldigt litet ingrepp i vardagen.
Men när det kommer till masktvång, alkoholförbud, stänga serveringar, besöksförbud och annat som många gånger verkar vara åtgärder för att tillmötesgå dem som skriker högst, då påverkas gemene man på ett helt annat sätt som väcker rebellen i en, inte minst i mig.
Covid19 kommer att gå till historien som ett virus, inte så mycket värre än något annat i historien, definitivt på undre procenten vad gäller dödlighet, men på topposition vad gäller negativ påverkan på världen där vi tyvärr inte sett slutet än.
Bäva må mänskligheten, inte för viruset, men för följderna
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Det spelar ingen roll. I början av sommaren eller så skrevs det om Oxford/AstraZeneca-vaccinet att fas 3 inte kunde genomföras i Storbritannien för att det var för låg smittspridning där då, de behövd typ att 5000 i kontrollgruppen insjuknande för att få tillräckligt hög noggrannhet i hur bra vaccinet skyddade.Ulltand skrev:
Hur lång tid tar det innan 5000 insjuknar i Kina?
Som ett beräkningsexempel kan man ju då säga att det tar 1 år, det innebär att de behöver vaccinera halva befolkningen och vänta i 2 år innan fas 3 är klar.
Jag har provat. De studsar och rullar iväg skitlångt.Staffan2000 skrev:
Hejsan igen!
Nu gjorde jag en ny blixvisit och fann detta självklara faktum, som jag för länge sedan redan påstod. Då, om jag minns rätt, fick jag alla de rättrogna emot mig. Har ni ändrat er allesammans, eller är det bara Birgit som nu förstått att pyttesmå droppar inte beter sig som stålkulor som puttas över en bordskant.
Staffan
Det vet inte du.BirgitS skrev:
De kan medvetet utsatt de som fått vaccin med viruset för att påskynda ett resultat av att det fungerar.
Kina är ett land som inte riktigt gör som vi gör men skördar ofta stor framgång.
Jag har sett med egna ögon hur saker kan fungera där som tar mycket längre tid här.
Därför kan man inte utgå från att allt där sker på samma sätt som här.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Såg du meningen?Ulltand skrev:
Ny studie. Större smittspridning bland barn är väntat. Även om det nu står klart att barn smittar och smittas så är dock vuxna som står för den större delen av smittan, Inte så konstig då det ju finns många fler vuxna än barn i samhället.
[länk]
"Enligt Ramanan Laxminarayan ska spridningen inträffat i områden där skolor stängts ner."
Studien har utförts i Indien och där har skolorna varit stängda.
Ska du få till att få barn blir sjuka måste barn och föräldrar ha utegångsförbud.
CNN skriver att första fallet i deras smittspårningskedjor har i huvudsakligen varit vuxna mellan 20 och 45 som sedan har spridit smittan vidare. Det lär då bland annat varit till sina barn. En skolstängning påverkar alltså just inget när det gäller hur många barn som blir sjuka.
Det står att Expressen har hämtat info från CNN men i så fall har de skrivit av dåligt.
Expressen: "Dock var det omkring sex procent som stod för 60 procent av spridningen."
CNN: "while 8% of patients accounted for 60% of observed new infections."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Det har ju varit känt länge att droppar far i väg många meter när någon t.ex. sjunger eller hostar med djupandning. Däremot visar väl forskningen att två meters avstånd vid vanligt prat innebär låg sannolikhet för smittspridning.Staffan2000 skrev:
Hejsan igen!
Staffan