2 361 304 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
EMA Europeisk läkmedelsverkt har påbörjag sin granskning av Oxfordvaccinet Fas 3 studierna är ännu ej avslutade. Detta gör man för att snabba på processen för ett eventulett godkännande.
Det var uppe tidigare hur lång tid en granskning brukar ta, 3-4 månader?
Nu med denna rullande granskning kanske vi har ett godkänt vaccin november/december om allt flyter på.
https://www.svd.se/myndighet-granskar-astra-zenecas-covidvaccin/i/senaste
Nu med denna rullande granskning kanske vi har ett godkänt vaccin november/december om allt flyter på.
https://www.svd.se/myndighet-granskar-astra-zenecas-covidvaccin/i/senaste
Redigerat:
Tvärtom vad läkemedelverkets representant säger alltså?Ulltand skrev:
EMA Europeisk läkmedelsverkt har påbörjag sin granskning av Oxfordvaccinet Fas 3 studierna är ännu ej avslutade. Detta gör man för att snabba på processen för ett eventulett godkännande.
[länk]
"Det går inte att förutse när ett eventuellt beslut om ett godkännande av vaccinet skulle kunna fattas, även om den löpande granskningen kan förkorta utredningstiden avsevärt", säger Läkemedelsverkets vaccinkoordinator Charlotta Bergquist.
J Jocke Best skrev:
Jag ser ingen motsättning här. Ingen kan veta säkert när det är klart är ju vad LV säger och så är det. Men om det rullar på utan större missöden så kommer det att gå snabbare än normalt även i granskningsfasen.
Sverige vaccinationssamordnare trod väl också på att vi kan börja vaccinera skarpt i januari.?
Och mer säker i första kvartalet. För då räknar man med fler spelare på banan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Glöm inte bort att din citat börjar så här:Ulltand skrev:
"Conclusions
These observations directly demonstrate that wearing of surgical masks or KN95 respirators, even without fit-testing, substantially reduce the number of particles emitted from breathing, talking, and coughing."
Slutsatsen gäller alltså alla typer av masker och inte bara tygmasker för allmänheten. Bara utifrån slutsatsen går det inte att säga något om deras åsikter just gällande tygmasker utan då får du gräva ner dig i mer detaljer i studien.
Så på ett par inlägg så har du nu nämnt Nov/Dec, men sedan Januari, men absolut Q1? I somras pratade du om hösten. Det är lätt att få rätt då. Själv tror jag på framöver, helt klart.Ulltand skrev:
Jag ser ingen motsättning här. Ingen kan veta säkert när det är klart är ju vad LV säger och så är det. Men om det rullar på utan större missöden så kommer det att gå snabbare än normalt även i granskningsfasen.
Sverige vaccinationssamordnare trod väl också på att vi kan börja vaccinera skarpt i januari.?
Och mer säker i första kvartalet. För då räknar man med fler spelare på banan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Ulltand skrev:
Man smittspårar ju och vet var smittspridning sker, det är i hemmen och på arbetsplatser, inte i kollektivtrafiken där folk är tysta (studier visar en avsevärd skillnad på mängden droppar en bit framför munnen beroende på om man är tyst eller pratar). Det är ju på sådana ställen som man ska sätta in motåtgärder för att det ska ha någon effekt, inte på ställen där påverkan är försumbar och ju fler restriktioner som införs ju fler kommer att strunta i vissa av dem, dvs. inför man tvång på mask i kollektivtrafiken så kommer folk att leva ut sin frihetstörst på något annat ställe, typ eftersom jag har mask i bussen blir jag inte smittad och då behöver jag inte vara så noga med avstånd på jobbet.Ulltand skrev:
Det har väl inte undgått dig att det är demonstrationer i Tyskland därför att så många tycker att det är alltför mycket som beskär deras frihet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
När man inför en restriktion så bör man se en effekt på smittspridningen en vecka senare när det är allmän smittspridning. Ser man inget hack i kurvan över antal nysmittade så påverkades inte förloppet. När olika länder i våras införde olika typer av restriktioner så ser man en tydlig effekt på dödsfallen ung. tre veckor senare (då mättes ju inte smittspridningen utan man fick vänta ung. två veckor på förändring i IVA-inläggningar och ung. tre veckor när det gällde dödsfall).Ulltand skrev:
Je det går inte att jämföra så. Det är alldeles för många andra faktorer som påverkar och hur skall man veta hur ett lands kurva hade sett ut om kravet på munskyyd funnits från början eller inte? Hade en redan dålig kruva varit ännu sämre? Eller bättre?
Jag tror alla är med på att munskydd bara kan ha har en relativt måttlig inverkan i en pandemid. Bra kanske ja, avgörande nej
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
J Jocke Best skrev:
Ja hösten trode Oxfordteamet själva på som en möjlighet. November är en höstmånad så det kan fortfarande ske.
Det viktiga i detta är ju så klart att det inte tar flera år utan att det förmodligen gå på under ett år.
Det finns faktisk något vaccin till som ligger så lång framme och där man gör iterimsutvärdering som skulle kunna skrälla till hösten i bästa fall. Pfitzer?
Minns jag rätt så är även ett kinesikst vaccin godkänt för test i Canada. Då kinserna redan tryck ut 100.000 doser så borde det kunna finnas ett underlag för godkännande inom kort även där.
Tar för givet att du som diskuterar FHM för jämnan också diskuterar vaccin tillgängligt för allmänheten i Sverige. Eller?Ulltand skrev:
Ja hösten trode Oxfordteamet själva på som en möjlighet. November är en höstmånad så det kan fortfarande ske.
Det viktiga i detta är ju så klart att det inte tar flera år utan att det förmodligen gå på under ett år.
Det finns faktisk något vaccin till som ligger så lång framme och där man gör iterimsutvärdering som skulle kunna skrälla till hösten i bästa fall. Pfitzer?
Minns jag rätt så är även ett kinesikst vaccin godkänt för test i Canada. Då kinserna redan tryck ut 100.000 doser så borde det kunna finnas ett underlag för godkännande inom kort även där.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Kanada kommer ju inte att godkänna ett vaccin innan det har genomgått fas 3 (så att dess effektivitet kan kontrolleras) och det är väl tester för fas 3 som ska påbörjas i Kanada (eller ?). Fas 3 pågår för andra vaccin i ung. 3 månader och det lär ju inte bli kortare tid i Kanada så om fas 3 påbörjas i oktober så kan det vara klart i januari och godkännas kanske i mars.Ulltand skrev:
Nej vi diskuterar när ett vaccin kan vara godkänt.J Jocke Best skrev:
Men leveranse till Sverige i Januari är ingen omöjlighet i nuläget Och eftersom man redan producerar vaccinet så är nog fler än enstaka doser vi talar om.
Så till sommaren 2021 har vi troligen vaccinerat alla riskgrupper och personer med utsatta arbeten. Då ser jag inte vaför vi inte kan köra på som vanligt igen