Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Kanke inte men jag har iaf inte hört WHO säga ett det inte fungerar utan bara är en kulturgrej i öst vilket Tegnell gjorde.

Lite överrskande drog han också till med att viruset är mindre än hålen i filtret vilket blottar en viss okunkap.
Det skulle vara intressant med ett riktiga citat från Tegnell i sitt sammanhang och vid vilken tidpunkt han påstås ha sagt detta. WHO nämner kultur som en faktor i användandet av mask samt en studie som du länkade till tidigare;

Advice on the use of masks in the context of COVID-19 Interim guidance 5 June 2020

2) Advice to decision makers on the use of masks for the general public
..."The decision of governments and local jurisdictions whether to recommend or make mandatory the use of masks should be based on the above criteria, and on the local context, culture, availability of masks, resources required, and preferences of the population."

Potential benefits/advantages
..."
Fabric masks can also be a form of cultural expression, encouraging public acceptance of protection measures in general."

https://www.who.int/publications/i/...of-the-novel-coronavirus-(2019-ncov)-outbreak

Rational use of face masks in the COVID-19 pandemic

"Consideration should also be given to variations in societal and cultural paradigms of mask usage. The contrast between face mask use as hygienic practice (ie, in many Asian countries) or as something only people who are unwell do (ie, in European and North American countries) has induced stigmatisation and racial aggravations, for which further public education is needed. One advantage of universal use of face masks is that it prevents discrimination of individuals who wear masks when unwell because everybody is wearing a mask."

https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30134-X/fulltext

Jag funderar också på i vilket sammanhang och vilken typ av mask Tegnell menade när han diskuterade storlek på virus och materialets filtrerande funktion? Flera av de studier som du länkade till tidigare försöker klargöra just det och eftersom de flesta av dessa inte finns med i referenslistan för WHO:s "Advice on the use of masks...5 June 2020" så kanske kunskapsläget i ett tidigare skede innan juni var begränsat?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Eftersom vi nu har 100 vacciner i pipen efter 8 månader och 10 vacciner i fas 3 så var bedömningen 3-5 år sjukt dålig.
Det TAR 3-5 år från scratch. Grejen är att de inte startade från scratch, utan det fanns en grund att utgå från som kapar ett par år på utvecklingen. Därför har vi nu en stor mängd vaccin på gång, några körs redan i FAS3-tester (dit räknar jag även de ryska och kinesiska faktiskt) och ett antal på gång dit, och dessutom av flera typer, vilket är bra, eftersom alla sorters vaccin inte funkar på alla människor.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Här en nyare studie i nature. Labmiljö men slutsatsen blir att mask kan skydda mot luftvägsvirus IRL, rätt använd.

https://www.nature.com/articles/s41598-020-72798-7

"Conclusions
These observations directly demonstrate that wearing of surgical masks or KN95 respirators, even without fit-testing, substantially reduce the number of particles emitted from breathing, talking, and coughing. While the efficacy of cloth and paper masks is not as clear and confounded by shedding of mask fibers, the observations indicate it is likely that they provide some reductions in emitted expiratory particles, in particular the larger particles (> 0.5 μm). We have not directly measured virus emission; nonetheless, our results strongly imply that mask wearing will reduce emission of virus-laden aerosols and droplets associated with expiratory activities, unless appreciable shedding of viable viruses on mask fibers occurs. The majority of the particles emitted were in the aerosol range (< 5 μm). As inertial impaction should increase as particle size increases, it seems likely that the emission reductions observed here provide a lower bound for the reduction of particles in the droplet range (> 5 μm). Our observations are consistent with suggestions that mask wearing can help in mitigating pandemics associated with respiratory disease. Our results highlight the importance of regular changing of disposable masks and washing of homemade masks, and suggests that special care must be taken when removing and cleaning the masks."

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Problemet är väl att båda föräldrarna måste har samma gen för att föra den vidare intakt och vi har bara några % neaandertalare i oss som mest.

Men kanse är det så att nästan alla som har lite neandertalgener bär just denna gen?
Nej, man har en kromosom 3 från vardera föräldern och slumpen gör att det ibland blir kromosom 3 från ens mamma man för vidare till sitt barn och ibland blir det kromosomen från ens pappa. Det är huvudprincipen, sen finns det vissa specialfall.

Du kanske tänker på dominanta och recessiva gener?
Men det är ju inte fullt så enkelt när det gäller alla gener. Men visst påverkar det om man har en eller två upplagor av denna gen:
"Man har 60 till 70 procent högre risk att bli allvarligt sjuk när man smittas av viruset om man har en kopia av den här genen. Har man fått den både från mamma och pappa har man tre gånger högre risk att bli allvarligt sjuk, säger Svante Pääbo."
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/gener-fran-neandertalare-kan-gora-vissa-svart-sjuka-i-covid-19

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, man har en kromosom 3 från vardera föräldern och slumpen gör att det ibland blir kromosom 3 från ens mamma man för vidare till sitt barn och ibland blir det kromosomen från ens pappa. Det är huvudprincipen, sen finns det vissa specialfall.
Oki då bli ju genen intakt!

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Oki då bli ju genen intakt!
Ja, det är så det fungerar (nästan jämnt).

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Det skulle vara intressant med ett riktiga citat från Tegnell i sitt sammanhang och vid vilken tidpunkt han påstås ha sagt detta. WHO nämner kultur som en faktor i användandet av mask samt en studie som du länkade till tidigare;

Advice on the use of masks in the context of COVID-19 Interim guidance 5 June 2020

2) Advice to decision makers on the use of masks for the general public
..."The decision of governments and local jurisdictions whether to recommend or make mandatory the use of masks should be based on the above criteria, and on the local context, culture, availability of masks, resources required, and preferences of the population."

Potential benefits/advantages
..."
Fabric masks can also be a form of cultural expression, encouraging public acceptance of protection measures in general."

[länk]

Rational use of face masks in the COVID-19 pandemic

"Consideration should also be given to variations in societal and cultural paradigms of mask usage. The contrast between face mask use as hygienic practice (ie, in many Asian countries) or as something only people who are unwell do (ie, in European and North American countries) has induced stigmatisation and racial aggravations, for which further public education is needed. One advantage of universal use of face masks is that it prevents discrimination of individuals who wear masks when unwell because everybody is wearing a mask."

[länk]

Jag funderar också på i vilket sammanhang och vilken typ av mask Tegnell menade när han diskuterade storlek på virus och materialets filtrerande funktion? Flera av de studier som du länkade till tidigare försöker klargöra just det och eftersom de flesta av dessa inte finns med i referenslistan för WHO:s "Advice on the use of masks...5 June 2020" så kanske kunskapsläget i ett tidigare skede innan juni var begränsat?

Artiklen är tyvärr låst men jag citerar Tegnell här

"Och i Kina uppmanas invånarna att använda munskydden. Hur går det ihop?

– Myndigheterna där kan ju inte uppmana folk att sluta använda dem. Det är tradition i Asien och ett sätt att visa hänsyn och respekt mot sin omgivning, men det skyddar inte mot virus, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.""

https://www.dn.se/nyheter/sverige/d...p-CmjEevNPs733DQZzEPwXCDG0lyE3-q4wc8SRj4qG8C0

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är så det fungerar (nästan jämnt).

Inte vad gäller den större delan av ärftliga sjukdomsanlag. Där är det tvärt om ett enskillt baspar där ena delen kommer från mamma och andra från pappa. Den lilla "mutationen" gör att hela genen fungerar lite annorlunda och kan resultera i tex ärftlig bröstcander, BRIP, kärksjukeimmunitet, Factor V Leiden osv.

Ulltand Ulltand skrev:
Oki. Märkligt då att WHO väljer att rekommendera munskydd om de inte tror på det själva... Kanske det finns mer WHO info som inte delats?
Har du läst dokumentet? Förlåt om jag skriker, men de rekommenderar munskydd OM MAN INTE KAN HÅLLA AVSTÅND.

Den som är sjuk ska dessutom stanna hemma.

Symptomfria smittade smittar minimalt, om man tvättar händerna och håller avstånd, då det framförallt är hosta som sprider smitta.

Redigerat:
Anna_H Anna_H skrev:
Har du läst dokumentet? Förlåt om jag skriker, men de rekommenderar munskydd OM MAN INTE KAN HÅLLA AVSTÅND.
Så är det och ingen hävdar något annat!

Precis det har jag skrivit tror jag alla gången men möjligen inte just denna gång :)

Och ja jag har läst dokumentet!

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Så är det och ingen hävdar något annat!
Jo, du hävdar ju hela tiden att "WHO rekommenderar munskydd". Punkt. Utan att ange när, hur och vart dom rekommenderar munskydd.
"If there is widespread community transmission, and especially in settings where physical distancing cannot be maintained, governments should encourage the general public to wear a fabric mask. "

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Artiklen är tyvärr låst men jag citerar Tegnell här

"Och i Kina uppmanas invånarna att använda munskydden. Hur går det ihop?

– Myndigheterna där kan ju inte uppmana folk att sluta använda dem. Det är tradition i Asien och ett sätt att visa hänsyn och respekt mot sin omgivning, men det skyddar inte mot virus, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.""

[länk]
Och detta sade han 2020-01-29....

.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, du hävdar ju hela tiden att "WHO rekommenderar munskydd". Punkt. Utan att ange när, hur och vart dom rekommenderar munskydd.
"If there is widespread community transmission, and especially in settings where physical distancing cannot be maintained, governments should encourage the general public to wear a fabric mask. "
Det stämmer inte. Jag har kanske inte skrivit att det just gäller nära avstånd alla gånger men jag har gjort det ett fleratal gånger.

Så pass mycket att det känns naturligt att alla är med på det.

Jag publicedare förresten WHO.s riktlinjer här i sin helet för användandet av mask. Det råder ingen som helst tvekan om det bara gäller när det inte går att upprätthålla social distans.

Varför i hela fridens namn skulle man använda munskydd om man är utom räckhåll för smittan eller ensam. Det faller ju på sin egen orimlighet.

Jag kan inte påminna mig någon i tråden som tyckt så.

Behöver jag slösa tid och leta upp citat från mig själv eller räcker det så?

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Och detta sade han 2020-01-29....

.
Men det visste man redan då att munskydd sttoppar virus i olika stor utsträckning. Detta är ren okunskap som man kanske inte förväntar sig av en epedimiolog.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men det visste man redan då att munskydd sttoppar virus i olika stor utsträckning. Detta är ren okunskap som man kanske inte förväntar sig av en epedimiolog.
Har du kollat vad WHO sa i januari?
I januari och februari kan man nästan jämnt spåra allt som FHM säger angående viruset tillbaka till WHO.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.