Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, det finns forskning på det. Här i tråden länkades det till en artikel i Ny Teknik i april om just det och forskningen har knappast stått still sen dess heller.
Vad intressant!
jag ska försöka att hitta den artikeln ,kommer du ihåg vilket resultat den visade?
jag såg tidigare att enligt en Tysk studie så kunde viruset överleva på ytor upp till 5 dygn.
 
tusenett skrev:
WHO var inte heller pålästa i Mars, inte Björn Olsen heller.
Kanke inte men jag har iaf inte hört WHO säga ett det inte fungerar utan bara är en kulturgrej i öst vilket Tegnell gjorde.

Lite överrskande drog han också till med att viruset är mindre än hålen i filtret vilket blottar en viss okunkap.
 
Redigerat:
BirgitS
B brfbo skrev:
Vad intressant!
jag ska försöka att hitta den artikeln ,kommer du ihåg vilket resultat den visade?
jag såg tidigare att enligt en Tysk studie så kunde viruset överleva på ytor upp till 5 dygn.
Det varierade mellan olika typer av ytor, det var dålig överlevnad (typ timmar) på sånt som papper och tyg men bättre på metall och hårdplast där det rörde sig om dagar, men att "halveringstiden" var betydligt kortare (alltså att virusen dog efter hand och det var ett fåtal kvar på slutet). Men sen gäller det ju då att någon tar på ytan och stoppar fingrarna i munnen, näsan eller ögonen innan denna någon har tvättat händerna. Det räcker ju inte heller med någon enstaka viruspartikel för att man ska bli sjuk utan det behövs rätt många.

Dock är det ju länge sen jag läste om det så jag kan minnas delvis fel.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
DDet räcker ju inte heller med någon enstaka viruspartikel för att man ska bli sjuk utan det behövs rätt många.

Dock är det ju länge sen jag läste om det så jag kan minnas delvis fel.
Just det viste man inte iaf för några månader sedan. Det kan vara tilläckligt med enstaka viurs. Inte heller vet man om mängden virus vid smittotillfället påverkar sjukdomsförloppen men det är en hypotes som framförts.
 
E
Ulltand Ulltand skrev:
Just det viste man inte iaf för några månader sedan. Det kan vara tilläckligt med enstaka viurs. Inte heller vet man om mängden virus vid smittotillfället påverkar sjukdomsförloppen men det är en hypotes som framförts.
Det är visst problem om man bär på Neandertalgenen och blir smittad, då blir man svårt sjukt.

Känns som man bör hålla avstånd till denna sjukdom. :surprised:
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det är visst problem om man bär på Neandertalgenen och blir smittad, då blir man svårt sjukt.

Känns som man bör hålla avstånd till denna sjukdom. :surprised:
Jag har själv en gen som är ogynnsamm i samband med Covid19 men finns det mer kunskap nu om Neandertalgener?

I stort sett alla utom de med rent afrikansk ursprung har vissa neandertalgener.

Ett par procent av DNA är vanligt i europa.
 
E
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har själv en gen som är ogynnsamm i samband med Covid19 men finns det mer kunskap nu om Neandertalgener?

I stort sett alla utom de med rent afrikansk ursprung har vissa neandertalgener.

Ett par procent av DNA är vanligt i europa.
En av sex enligt denna artikel: https://www.nature.com/articles/s41586-020-2818-3
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
En av sex enligt denna artikel: [länk]
Coolt! Ska försöka nå hela innehållet senare. Det är ett rätt stort område i genomet som berörs...

Det här stämmer ju rätt bra med att dödligheten var större i Kina än Europa och kan förklara den låga dödligheten i Afrika

""A recent genetic association study1 identified a gene cluster on chromosome 3 as a risk locus for respiratory failure upon SARS-CoV-2 infection. A new study2 comprising 3,199 hospitalized COVID-19 patients and controls finds that this is the major genetic risk factor for severe SARS-CoV-2 infection and hospitalization (COVID-19 Host Genetics Initiative). Here, we show that the risk is conferred by a genomic segment of ~50 kb that is inherited from Neanderthals and is carried by ~50% of people in South Asia and ~16% of people in Europe today.""
 
B brfbo skrev:
Det är ingen som har fullständig koll på detta virus.
Jo det går att jämföra med bussresa, jag gjorde just det!,bla att båda våra länder gör dumma saker.
Det är en luftburen droppsmitta.
Eftersom att vi inte med säkerhet vet hur länge viruset överlever på ytor så får bla riskgrupper använda sig av försiktighetsprincipen, eftersom att om vi riskerar att bli smittade så har vi som sämst livet som insats...så ganska dumt att chansa! utifrån att du är GANSKA säker!
Jag är absolut inte livrädd, när du skriver det tar jag det som att du försöker förminska mig, det lyckas du inte med!
Som jag tidigare skrivit så har jag ganska mycket kunskap om smittsamma sjukdomar, har flera högskolestudieår mm och har varit anställd och arbetat under många år på infektionskliniken på ett av våra största sjukhus(men tror man att man är fullärd så lär man sig aldrig något nytt,så jag fortsätter att lära).
Det utesluter förstås inte att andra som inte har den erfarenheten som jag har, kan ha och tillförskansa sig gedigen kunskap.
Intressant, för att ha så mycket kunskap så verkar du ändå ha väldigt dålig koll på corona och droppsmitta.
När du jämför busslast och ett fönsterbyte då blir jag fundersam
Men så vitt jag vet så är inte fhm inblandade i erat fönsterbyte.
Dessutom kommer inte 40 Pers sitta samlade i en trång lokal. I fallet med fönsterbytet så kommer inte trängas i en trång lokal. De kommer inte behöva umgås alls. Dessutom behöver man inte vara hemma den tiden de håller på
Så varför skulle de boende som har fönsterbyte samtidigt umgås?
Ska vi då jämföra med din buss så får du jämföra den fulla bussen med den tomma. Men som du tar upp ditt fönsterbyte så är frågan om du oroar dig för det hela? Du låter orolig. Då målar men lätt upp allt ordentligt. Men om du inte är hemma vid bytet så är det helt lugnt.

Så som tjatar om att du inte tar illa upp så kan man nästan tro att du tar illa upp.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det varierade mellan olika typer av ytor, det var dålig överlevnad (typ timmar) på sånt som papper och tyg men bättre på metall och hårdplast där det rörde sig om dagar, men att "halveringstiden" var betydligt kortare (alltså att virusen dog efter hand och det var ett fåtal kvar på slutet). Men sen gäller det ju då att någon tar på ytan och stoppar fingrarna i munnen, näsan eller ögonen innan denna någon har tvättat händerna. Det räcker ju inte heller med någon enstaka viruspartikel för att man ska bli sjuk utan det behövs rätt många.

Dock är det ju länge sen jag läste om det så jag kan minnas delvis fel.
Tack!!!
Ja det tål att titta mer på.
Utifrån min kunskap så kan det också ha betydelse för virusets tid för överlevnad på hur fuktigt eller torrt underlaget viruset hamnar på är.
Bara en tanke som nu dök upp nu, inte genomtänkt!,men undrar om luftfuktigheten har någon betydelse för virusets överlevnad?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J
B brfbo skrev:
Tack!!!
Ja det tål att titta mer på.
Utifrån min kunskap så kan det också ha betydelse för virusets tid för överlevnad på hur fuktigt eller torrt underlaget viruset hamnar på är.
Bara en tanke som nu dök upp nu, inte genomtänkt!,men undrar om luftfuktigheten har någon betydelse för virusets överlevnad?
Faktiskt. Det har tidigare diskuterats i tråden. Dessvärre visar olika internationella rapporter att smittan sprids både sämre och bättre i fuktigt respektive torrt klimat. Samtidigt. Med andra ord ska man ta alla rapporter med en nypa salt. Och för den bokstavstrogne, det är alltså inte saltet vi diskuterar. :cool:
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Tack!!!
Ja det tål att titta mer på.
Utifrån min kunskap så kan det också ha betydelse för virusets tid för överlevnad på hur fuktigt eller torrt underlaget viruset hamnar på är.
Bara en tanke som nu dök upp nu, inte genomtänkt!,men undrar om luftfuktigheten har någon betydelse för virusets överlevnad?
Virus innehåller inget vatten eller extremt lite så jag tror inte det är av avgörande betydelse. Å andra sidan följer ju viruset med små vattendroppar som trokar snabbare och då exponerar viruset för mer UV om det är låg RH i luften, så kanske trots allt..

Viruset håller sig dock svävande i luften bättre vid lågt RH.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Appropå den norska bussen kan jag meddela från SL att vi har ett flertal fullsatta bussar per dag här. En linje i Stcokholm har fler än 1000 anmälningar från trafikanter om trängsel. Dock finns ju inte så bra smittspårning att vi kan identifiera vilka som smittas på våra bussar.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ytor inne blir fuktigare vid hög RF, så överlevnaden för virus inne på ytor i ex våra bostäder borde ev kunna variera under året?, men det kanske bara är marginellt eller?
vad jag minns så dör viruset snabbare i torr miljö?
 
P
Snart en vecka har gått sedan Sahlgrenska rapporterade att de har 0 patienter med Covid19 på IVA. Dagens rapport visar att det fortfarande är samma läge, dvs 0. Det är positivt med tanke på hur människor i Göteborgsområdet mer eller mindre verkar röra sig som vanligt i samhället sedan ett par månader tillbaka.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.