Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Sedan kan friska medelålders och barn gå till jobbet om det behövs, och använda mask och äta lunchlåda i skift så spridningen bromsas.
Det finns inga masker tillgängliga. De räcker ju inte ens till sjukvårdspersonalen.
 
optimum optimum skrev:
Sådant tycker jag inte om.

Inte heller att man velar fram och tillbaka
Ett tag var argumenten för att inte stänga skola så här:

OBS det är bara inklippt från tidningen och fetat där

Folkhälsomyndigheten: ”Barn smittar inte i samma utsträckning som vuxna"

Folkhälsomyndighetens Anders Tegnell menar att detta är ett argument för att inte hålla barn hemma från skolan.



[länk]
Strax innan morgonenes pressträff där regeringen uppmanade skolorna att stänga så sa Tegnell att han inte trodde den rekommendationen skulle komma. Så Det verkar inte vara koncensus mellan FHM och beslutsfattarna.
 
Tänk på att alla som överlever detta ska starta om och bygga upp landet igen. Då kommer alla som förlorat jobbet nu få nya jobb.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Tänk på att alla som överlever detta ska starta om och bygga upp landet igen. Då kommer alla som förlorat jobbet nu få nya jobb.
Du får det att låta som om en meteorit är på väg för en ny massutrotning...;)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
optimum
P Putte 9497 skrev:
Jag tycker inte att man ska dra in demonstrationsrättigheten men jag tycker att man ska följa sitt egets lands rekommendationer för vi vet inget annat. Vill man exempelvis följa italienska rekommendationer kanske man ska överväga att flytta dit.
Var väl ungefär det jag skrev.
 
optimum
useless useless skrev:
Strax innan morgonenes pressträff där regeringen uppmanade skolorna att stänga så sa Tegnell att han inte trodde den rekommendationen skulle komma. Så Det verkar inte vara koncensus mellan FHM och beslutsfattarna.
Nej jag upplever samma.
Mycket viktigt att man har ett gemensamt budskap och inte säger olika saker till pressen.
 
P
optimum optimum skrev:
Från senaste rapporteringen.
Jo jag har fått kritik för att skrämmas, därför tar vi det nu med mycket små bokstäver, tidigare var jag bara orolig,
jag kan lova att nu blev jag rädd.


Citat från Anders Tegnell

"Är bara toppen av ett gigantiskt isberg"
optimum optimum skrev:
Från senaste rapporteringen.
Jo jag har fått kritik för att skrämmas, därför tar vi det nu med mycket små bokstäver, tidigare var jag bara orolig,
jag kan lova att nu blev jag rädd.


Citat från Anders Tegnell

"Är bara toppen av ett gigantiskt isberg"
Det är väl positivt om man inom t.ex sjukvården bara ser toppen på isberget tänker jag dvs. det är många fler i samhället som är/har varit smittade men de har endast haft lindriga symptom och viruset har bara mer eller mindre passerat obemärkt förbi. Det kan ju betyda att risken att bli svårt sjuk är mycket lägre än vad vi trott.
 
optimum
Möbius skrev:
Det är väl positivt om man inom t.ex sjukvården bara ser toppen på isberget tänker jag dvs. det är många fler i samhället som är/har varit smittade men de har endast haft lindriga symptom och viruset har bara mer eller mindre passerat obemärkt förbi. Det kan ju betyda att risken att bli svårt sjuk är mycket lägre än vad vi trott.
Så kan man också tolka det.

Jag tolkade det som att de 1000 smittade vi har är snart 100.000
 
P
optimum optimum skrev:
Så kan man också tolka det.

Jag tolkade det som att de 1000 smittade vi har är snart 100.000
Jag tror att det som avses med ett sådant uttalande är att vi har långt fler smittade i världen än vad statistiken visar. Men vi gissar ju bara och vi kommer säkert aldrig få veta eftersom statistiken inte kommer att finnas tillgänglig eftersom t.ex Sverige och Italien endast testar fall som kommer till sjukvårdens kännedom.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Möbius skrev:
Jag tror att det som avses med ett sådant uttalande är att vi har långt fler smittade i världen än vad statistiken visar.
Då hade det varit bättre man sagt så för att undvika missförstånd.

Men du har nog rätt. :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
harry73
Möbius skrev:
Jag tror att det som avses med ett sådant uttalande är att vi har långt fler smittade i världen än vad statistiken visar.
Och det är bra, det betyder att det inte är så många som är allvarligt sjuka och att vi uppnår flockimmunitet snabbare
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Att stänga skolorna på kort sikt kan göra nytta. Men nyttan uteblir om dessa elever dräller på stan istället. Det är en högst kortsiktig åtgärd. Dessa är ju inte heller de som kräver krävande vård. Det handlar om att begränsa smittan så att de äldre som är i riskgruppen inte drabbas. Det är den patientgruppen som blir lidande när vårdkapaciteten överbelastas.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Möbius skrev:
Jag tror att det som avses med ett sådant uttalande är att vi har långt fler smittade i världen än vad statistiken visar. Men vi gissar ju bara och vi kommer säkert aldrig få veta eftersom statistiken inte kommer att finnas tillgänglig eftersom t.ex Sverige och Italien endast testar fall som kommer till sjukvårdens kännedom.
Vi kommer att få veta eftersom man i efterhand kan se att de som haft sjukdomen har antikroppar mot viruset.
 
harry73 harry73 skrev:
Och det är bra, det betyder att det inte är så många som är allvarligt sjuka och att vi uppnår flockimmunitet snabbare
Nja, det tar ett par veckor innan man blir riktigt sjuk (om man blir det) och runt 5% verkar bli kritiskt sjuka. Runt 10-20% behöver sjukhusvård, beroende på vem du frågar.

Om vi tar Östergötland som exempel så har de idag en person med covid-19 på intensiven och 7 personer inlagda (från SVT).

Vi har totalt haft 12 patienter på IVA och 7 patienter har dött. Om alla de döda har varit på IVA så har vi över 50% dödlighet på IVA för Covid-19.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.