2 359 238 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Strax innan morgonenes pressträff där regeringen uppmanade skolorna att stänga så sa Tegnell att han inte trodde den rekommendationen skulle komma. Så Det verkar inte vara koncensus mellan FHM och beslutsfattarna.optimum skrev:
Sådant tycker jag inte om.
Inte heller att man velar fram och tillbaka
Ett tag var argumenten för att inte stänga skola så här:
OBS det är bara inklippt från tidningen och fetat där
Folkhälsomyndigheten: ”Barn smittar inte i samma utsträckning som vuxna"
Folkhälsomyndighetens Anders Tegnell menar att detta är ett argument för att inte hålla barn hemma från skolan.
[länk]
Tänk på att alla som överlever detta ska starta om och bygga upp landet igen. Då kommer alla som förlorat jobbet nu få nya jobb.
Nej jag upplever samma.useless skrev:
Mycket viktigt att man har ett gemensamt budskap och inte säger olika saker till pressen.
optimum skrev:
Det är väl positivt om man inom t.ex sjukvården bara ser toppen på isberget tänker jag dvs. det är många fler i samhället som är/har varit smittade men de har endast haft lindriga symptom och viruset har bara mer eller mindre passerat obemärkt förbi. Det kan ju betyda att risken att bli svårt sjuk är mycket lägre än vad vi trott.optimum skrev:
Nu rekommenderar även WHO att man skall hålla sig borta från antiinflammatoriska mediciner:
- https://omni.se/t/coronaviruset/3ee2d7f6-56f1-4573-82b9-a4164cbdc902
Åtminstone när det gäller febernedsättande...
- https://omni.se/t/coronaviruset/3ee2d7f6-56f1-4573-82b9-a4164cbdc902
Åtminstone när det gäller febernedsättande...
Så kan man också tolka det.Möbius skrev:Det är väl positivt om man inom t.ex sjukvården bara ser toppen på isberget tänker jag dvs. det är många fler i samhället som är/har varit smittade men de har endast haft lindriga symptom och viruset har bara mer eller mindre passerat obemärkt förbi. Det kan ju betyda att risken att bli svårt sjuk är mycket lägre än vad vi trott.
Jag tolkade det som att de 1000 smittade vi har är snart 100.000
Jag tror att det som avses med ett sådant uttalande är att vi har långt fler smittade i världen än vad statistiken visar. Men vi gissar ju bara och vi kommer säkert aldrig få veta eftersom statistiken inte kommer att finnas tillgänglig eftersom t.ex Sverige och Italien endast testar fall som kommer till sjukvårdens kännedom.optimum skrev:
Att stänga skolorna på kort sikt kan göra nytta. Men nyttan uteblir om dessa elever dräller på stan istället. Det är en högst kortsiktig åtgärd. Dessa är ju inte heller de som kräver krävande vård. Det handlar om att begränsa smittan så att de äldre som är i riskgruppen inte drabbas. Det är den patientgruppen som blir lidande när vårdkapaciteten överbelastas.
Vi kommer att få veta eftersom man i efterhand kan se att de som haft sjukdomen har antikroppar mot viruset.Möbius skrev:Jag tror att det som avses med ett sådant uttalande är att vi har långt fler smittade i världen än vad statistiken visar. Men vi gissar ju bara och vi kommer säkert aldrig få veta eftersom statistiken inte kommer att finnas tillgänglig eftersom t.ex Sverige och Italien endast testar fall som kommer till sjukvårdens kännedom.
Nja, det tar ett par veckor innan man blir riktigt sjuk (om man blir det) och runt 5% verkar bli kritiskt sjuka. Runt 10-20% behöver sjukhusvård, beroende på vem du frågar.harry73 skrev:
Om vi tar Östergötland som exempel så har de idag en person med covid-19 på intensiven och 7 personer inlagda (från SVT).
Vi har totalt haft 12 patienter på IVA och 7 patienter har dött. Om alla de döda har varit på IVA så har vi över 50% dödlighet på IVA för Covid-19.