Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tusenett skrev:
WHO håller inte helt med om det.

Who:

”No country can just ride this out until we have a vaccine.

A vaccine will be a vital tool, and we hope that we will have one as soon as possible.

Det är ju precis det man gör!

Inget land kan klara av detta utan vaccin.

Ett vaccin kommer att bli ett avgörande verktyg och vi hoppas vi har ett så snart som möjligt //WHO
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det verkade vara ganska stor enighet bland forskare och experter, sådana som jag hyser stor tilltro till, istället för att luta mig mot religion, kyrka, konspirationsteorier och konstiga sajter på internets undersida.
Men ungefär samtidigt som dessa experter spekulerade om flera år drog +100 organisationer igång ett vaccinarbete. De visste så klart att man kunde göra det mycket snabbare annars är det ingen idé att ens försöka.

Helt frankt så var experterna inte riktigt pålästa eller kunde tänka nytt hur snabbt det skulle kunna gå med pandemiförusättningar.

Det är fortsatt så idag att professorer med stark anknytning till FHM hela tiden tonar ner möjligheten till snabbt vaccin. Medans andra inte gör det i samma utsträckning.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nu är det ju trots allt så att det är Sverige som drar till sig internationell uppmärksamhet genom sitt väldigt egna sätt att hantera panedemin vilket också lett till dödstal i absoluta toppen.
Nåja, om det är toppen kan ju diskuteras när allt fler länder går om oss och ändå mer om man tar hänsyn till den kraftiga underrapporteringen i många länder.

Som sagt under augusti och september har Sverige fått uppmärksamhet pga. den låga smittspridningen och det har skrivits sånt som att Sverige nog har valt rätt väg.

Ulltand Ulltand skrev:
I stort sett alla andra såg den asymtomatiska smittan, möjliga fördelen med munskydd och lyckades följa WHO-rådet att testa testa testa.
Inga europeiska länder hade krav på munskydd under våren.
Inga europeiska länder kunde testa mycket under våren.
Du har ju helt ute och cyklar och har tappat fotfästet.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Sverige har inte följt WHOs rekommendation att testa och smittspåra så mycket som möjligt. Det kanske viktigaste av allt.
Det kunde inget europeiskt land i våras.

Ulltand Ulltand skrev:
Sverige erkände inte asymtomatsik smittspridning trots att WHO gjorde det.
Källa på det.

Ulltand Ulltand skrev:
Sverige följer inte WHOs rekommendation om munskydd.
Kom ju först i juni så det var förstås inte med i pandemiplanen.

Ulltand Ulltand skrev:
Tegnell bedömde inte att smittan skulle sprida sig i världen.
Fel, det var WHO som bedömde läget så.

Ulltand Ulltand skrev:
Tegnell uttalde att om den kommer till Sverige kommer vi att få små lokala utbrott som vi kan släcka.
All information i februari kom från WHO. Så om du ska skylla på någon så får du skylla på WHO.

Ulltand Ulltand skrev:
Tegnell drog felaktiga slutsatset om barns smittsamhet. Barn över 10 år smittar lika mycket som vuxna.
Källa på det.
Jag har inte sett den uppgiften utan att smittsamheten bland barn ökar upp tills de är kring 15 år och då är i nivå med vuxna.

Ulltand Ulltand skrev:
Regeringen sa att vår beredskap är god. Men i själva verket fanns det varken handsprit, munskydd eller testkapacitet när det som bäst behövdes
Och?
Du har varit med om att rösta fram landstings- och kommunalpolitkerna.

Ulltand Ulltand skrev:
FHM hemligstämplade sina tidigare öppna möten.
Vilken tur med tanke på hur de mejl som kom ut misstolkades.

Ulltand Ulltand skrev:
FHM ställda inga krav på tex hemkarantän för hemvändande efter sportlovet vilket resulterade i att smittan exploderade.
Går inte att sätta så många i hemkarantän.

Ulltand Ulltand skrev:
Många äldre fick istället för basik behandling istället paleatiiv vård i stird mot vad de borde ha fått. Ett större anatl ärden finns hos IVO nu.
Finns väl än så länge inga sådana avgjorda ärenden hos IVO än. Eller?
Då har du väl inget på fötterna för att säga att det var många.
Att det har gjorts misstag är ingen nyhet och det finns ingen som förnekar det.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men ungefär samtidigt som dessa experter spekulerade om flera år drog +100 organisationer igång ett vaccinarbete. De visste så klart att man kunde göra det mycket snabbare annars är det ingen idé att ens försöka.
Det är ju inte sant, man drog ju igång forskning kring SARS-vaccin fast man visste att det skulle ta många år. Vilket ju var korrekt eftersom inget vaccin togs fram på 2 år.
 
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Men ungefär samtidigt som dessa experter spekulerade om flera år drog +100 organisationer igång ett vaccinarbete. De visste så klart att man kunde göra det mycket snabbare annars är det ingen idé att ens försöka.

Helt frankt så var experterna inte riktigt pålästa eller kunde tänka nytt hur snabbt det skulle kunna gå med pandemiförusättningar.

Det är fortsatt så idag att professorer med stark anknytning till FHM hela tiden tonar ner möjligheten till snabbt vaccin. Medans andra inte gör det i samma utsträckning.
Ifall vi fortfarande står utan fungerande vaccin nästa höst, vill du att jag påminner dig om det här inlägget? :crysmile: :rofl:
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ju precis det man gör!

Inget land kan klara av detta utan vaccin.

Ett vaccin kommer att bli ett avgörande verktyg och vi hoppas vi har ett så snart som möjligt //WHO
Nu missade du resten av vad WHO sa:
Det finns ingen garanti att vi har ett vaccin snart och även om vi har ett vaccin avslutar det inte pandemin själv.
Vi måste lära oss att kontrollera och hantera viruset med de verktyg vi har nu och ändra våra dagliga liv på det sätt som behövs för att hålla oss själva och andra friska.
#26474

Det går alltså inte att lita på att vi har ett vaccin snart (de säger alltså emot vad du brukar framföra).
Ett vaccin är alltså inte något mirakel utan det är en liten del och det krävs mycket annat för att bli av med pandemin.
Det är alltså inte en game changer.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ifall vi fortfarande står utan fungerande vaccin nästa höst, vill du att jag påminner dig om det här inlägget? :crysmile: :rofl:
Be my guest!
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Sverige har inte följt WHOs rekommendation att testa och smittspåra så mycket som möjligt. Det kanske viktigaste av allt.

Sverige erkände inte asymtomatsik smittspridning trots att WHO gjorde det.

Sverige följer inte WHOs rekommendation om munskydd.

Tegnell bedömde inte att smittan skulle sprida sig i världen.

Tegnell uttalde att om den kommer till Sverige kommer vi att få små lokala utbrott som vi kan släcka.

Tegnell drog felaktiga slutsatset som barn smittsamhet. Barn över 10 år smittar lika mycket som vuxna.

Regeringen sa att vår beredskap är god. Men i själva verket fanns det varken handsprit, munskydd eller testkapacitet när det som bäst behövdes

FHM hemligstämplade sina tidigare öppna möten.

FHM ställda inga krav på tex hemkarantän för hemvändande efter sportlovet vilket resulterade i att smittan exploderade.

Många äldre fick istället för basik behandling istället paleatiiv vård i stird mot vad de borde ha fått. Ett större anatl ärden finns hos IVO nu.
Har du ens läst inläggen och länkar till relevant information och fakta i den här tråden, från början tills nu?

Jag hade höga förväntningar på dig som dundrade in i tråden med att deklarera ditt IQ och deltagande på vetenskapliga forum men tyvärr ser det ut som att du inte kan ta dig förbi din egen bias och helt enkelt struntar i att läsa relevant, länkad information från t ex WHO:s hemsida eller det som klistras in i inlägg här på forumet för att underlätta för dig som inte bemödar sig med klicka vidare och läsa där.

Om du vill fräscha upp minnet hänvisar jag till tidigare inlägg som jag skrivit, som i flera fall är adresserade till just dig samt matnyttiga länkar till WHO.
Jag vill speciellt att du läser https://www.who.int/news-room/detai...the-outbreak-of-novel-coronavirus-(2019-ncov)

#8789
#9087
#9104
#10332
i synnerhet #10383
#15686
#22374
#25645

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/strategies-and-plans
https://www.who.int/publications/i/...of-the-novel-coronavirus-(2019-ncov)-outbreak
 
  • Gilla
  • Älska
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag hade höga förväntningar på dig som dundrade in i tråden med att deklarera ditt IQ och deltagande på vetenskapliga forum men tyvärr ser det ut som att du inte kan ta dig förbi din egen bias och helt enkelt struntar i att läsa relevant, länkad information från t ex WHO:s hemsida eller det som klistras in i inlägg här på forumet för att underlätta för dig som inte bemödar sig med klicka vidare och läsa där.
:rofl: :cool:
 
  • Wow
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
BirgitS
Man kan ju undra hur de tänker i Norge. :dizzy:
En bussresa för pensionärer mellan 67 och 84 år har anordnats under andra halvan av september varpå 38 av 40 deltagare nu har testats positivt. Det är nog sånt de borde få stopp på i stället för att kräva stopp på ungas fester handlingsresor till Sverige.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 10.26
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu missade du resten av vad WHO sa:
Det finns ingen garanti att vi har ett vaccin snart och även om vi har ett vaccin avslutar det inte pandemin själv.
Vi måste lära oss att kontrollera och hantera viruset med de verktyg vi har nu och ändra våra dagliga liv på det sätt som behövs för att hålla oss själva och andra friska.
#26474

Det går alltså inte att lita på att vi har ett vaccin snart (de säger alltså emot vad du brukar framföra).
Ett vaccin är alltså inte något mirakel utan det är en liten del och det krävs mycket annat för att bli av med pandemin.
Det är alltså inte en game changer.

Nej jag missade inte det. Bara poängterade att vaccin är en game changer enligt WHO.

Nej WHO säger inte som du skriver att vaccin är "liten del" utan ett "avgörande verktyg"

Helt uppenbart måste vi hantera att vi inte har något vaccin just nu.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan ju undra hur de tänker i Norge. :dizzy:
Som tur är är det inte representetivt för hur norrmän tänker om Corona.

De har redan hårdare restriktioner än vad vi har och har iaf den senaste veckan bromsat smittspridningen
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej jag missade inte det. Bara poängterade att vaccin är en game changer enligt WHO.

Nej WHO säger inte som du skriver att vaccin är "liten del" utan ett "avgörande verktyg"

Helt uppenbart måste vi hantera att vi inte har något vaccin just nu.
Nej, "vital tool" betyder inte "avgörande verktyg" på det sättet.
Pandemier har kommit och gått utan vacciner förr så ett vaccin är inte avgörande på det sättet.

WHO anser att vi har mycket att hantera även efter att vaccinet finns. Bara vaccinet får inte stopp på pandemin.
"even if we do have a vaccine, it won’t end the pandemic on its own."
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Har du ens läst inläggen och länkar till relevant information och fakta i den här tråden, från början tills nu?

Jag hade höga förväntningar på dig som dundrade in i tråden med att deklarera ditt IQ och deltagande på vetenskapliga forum men tyvärr ser det ut som att du inte kan ta dig förbi din egen bias och helt enkelt struntar i att läsa relevant, länkad information från t ex WHO:s hemsida eller det som klistras in i inlägg här på forumet för att underlätta för dig som inte bemödar sig med klicka vidare och läsa där.

Om du vill fräscha upp minnet hänvisar jag till tidigare inlägg som jag skrivit, som i flera fall är adresserade till just dig samt matnyttiga länkar till WHO.
Jag vill speciellt att du läser [länk]

#8789
#9087
#9104
#10332
i synnerhet #10383
#15686
#22374
#25645

[länk]
[länk]

Det går liksom inte praktisk att bemöta radda länkar på ett bra sätt.

Alla det frågor jag tog upp i mitt inlägg är sådna där jag anser att det förhåller sig så. Jag vet att inte alla delar den uppfattninbgen här :)


Jag tror inte att det ger så mycket att köra dem en vända till itråden men om du vill göra ett försök så citera direkt så alla kan följa det som skrivs,

Och om du publicerar en länk så skriv gärna en kort sammanfattning om innehållet.

Till sist Skulle vi inte försöka föjla Jocke Bests anmodan att föröska vara trevliga? Då är det inte lämpligt att hoppa på min person med härskarmetoder. Saklighet är så mycket bättre!
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.