2 359 772 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
tusenett skrev:
Det är ju precis det man gör!
Inget land kan klara av detta utan vaccin.
Ett vaccin kommer att bli ett avgörande verktyg och vi hoppas vi har ett så snart som möjligt //WHO
Men ungefär samtidigt som dessa experter spekulerade om flera år drog +100 organisationer igång ett vaccinarbete. De visste så klart att man kunde göra det mycket snabbare annars är det ingen idé att ens försöka.Mikael_L skrev:
Helt frankt så var experterna inte riktigt pålästa eller kunde tänka nytt hur snabbt det skulle kunna gå med pandemiförusättningar.
Det är fortsatt så idag att professorer med stark anknytning till FHM hela tiden tonar ner möjligheten till snabbt vaccin. Medans andra inte gör det i samma utsträckning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Nåja, om det är toppen kan ju diskuteras när allt fler länder går om oss och ändå mer om man tar hänsyn till den kraftiga underrapporteringen i många länder.Ulltand skrev:
Som sagt under augusti och september har Sverige fått uppmärksamhet pga. den låga smittspridningen och det har skrivits sånt som att Sverige nog har valt rätt väg.
Inga europeiska länder hade krav på munskydd under våren.Ulltand skrev:
Inga europeiska länder kunde testa mycket under våren.
Du har ju helt ute och cyklar och har tappat fotfästet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det kunde inget europeiskt land i våras.Ulltand skrev:
Källa på det.Ulltand skrev:
Kom ju först i juni så det var förstås inte med i pandemiplanen.Ulltand skrev:
Fel, det var WHO som bedömde läget så.Ulltand skrev:
All information i februari kom från WHO. Så om du ska skylla på någon så får du skylla på WHO.Ulltand skrev:
Källa på det.Ulltand skrev:
Jag har inte sett den uppgiften utan att smittsamheten bland barn ökar upp tills de är kring 15 år och då är i nivå med vuxna.
Och?Ulltand skrev:
Du har varit med om att rösta fram landstings- och kommunalpolitkerna.
Vilken tur med tanke på hur de mejl som kom ut misstolkades.Ulltand skrev:
Går inte att sätta så många i hemkarantän.Ulltand skrev:
Finns väl än så länge inga sådana avgjorda ärenden hos IVO än. Eller?Ulltand skrev:
Då har du väl inget på fötterna för att säga att det var många.
Att det har gjorts misstag är ingen nyhet och det finns ingen som förnekar det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det är ju inte sant, man drog ju igång forskning kring SARS-vaccin fast man visste att det skulle ta många år. Vilket ju var korrekt eftersom inget vaccin togs fram på 2 år.Ulltand skrev:
Ifall vi fortfarande står utan fungerande vaccin nästa höst, vill du att jag påminner dig om det här inlägget?Ulltand skrev:
Men ungefär samtidigt som dessa experter spekulerade om flera år drog +100 organisationer igång ett vaccinarbete. De visste så klart att man kunde göra det mycket snabbare annars är det ingen idé att ens försöka.
Helt frankt så var experterna inte riktigt pålästa eller kunde tänka nytt hur snabbt det skulle kunna gå med pandemiförusättningar.
Det är fortsatt så idag att professorer med stark anknytning till FHM hela tiden tonar ner möjligheten till snabbt vaccin. Medans andra inte gör det i samma utsträckning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Nu missade du resten av vad WHO sa:Ulltand skrev:
Det finns ingen garanti att vi har ett vaccin snart och även om vi har ett vaccin avslutar det inte pandemin själv.
Vi måste lära oss att kontrollera och hantera viruset med de verktyg vi har nu och ändra våra dagliga liv på det sätt som behövs för att hålla oss själva och andra friska.
#26474
Det går alltså inte att lita på att vi har ett vaccin snart (de säger alltså emot vad du brukar framföra).
Ett vaccin är alltså inte något mirakel utan det är en liten del och det krävs mycket annat för att bli av med pandemin.
Det är alltså inte en game changer.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Har du ens läst inläggen och länkar till relevant information och fakta i den här tråden, från början tills nu?Ulltand skrev:
Sverige har inte följt WHOs rekommendation att testa och smittspåra så mycket som möjligt. Det kanske viktigaste av allt.
Sverige erkände inte asymtomatsik smittspridning trots att WHO gjorde det.
Sverige följer inte WHOs rekommendation om munskydd.
Tegnell bedömde inte att smittan skulle sprida sig i världen.
Tegnell uttalde att om den kommer till Sverige kommer vi att få små lokala utbrott som vi kan släcka.
Tegnell drog felaktiga slutsatset som barn smittsamhet. Barn över 10 år smittar lika mycket som vuxna.
Regeringen sa att vår beredskap är god. Men i själva verket fanns det varken handsprit, munskydd eller testkapacitet när det som bäst behövdes
FHM hemligstämplade sina tidigare öppna möten.
FHM ställda inga krav på tex hemkarantän för hemvändande efter sportlovet vilket resulterade i att smittan exploderade.
Många äldre fick istället för basik behandling istället paleatiiv vård i stird mot vad de borde ha fått. Ett större anatl ärden finns hos IVO nu.
Jag hade höga förväntningar på dig som dundrade in i tråden med att deklarera ditt IQ och deltagande på vetenskapliga forum men tyvärr ser det ut som att du inte kan ta dig förbi din egen bias och helt enkelt struntar i att läsa relevant, länkad information från t ex WHO:s hemsida eller det som klistras in i inlägg här på forumet för att underlätta för dig som inte bemödar sig med klicka vidare och läsa där.
Om du vill fräscha upp minnet hänvisar jag till tidigare inlägg som jag skrivit, som i flera fall är adresserade till just dig samt matnyttiga länkar till WHO.
Jag vill speciellt att du läser https://www.who.int/news-room/detai...the-outbreak-of-novel-coronavirus-(2019-ncov)
#8789
#9087
#9104
#10332
i synnerhet #10383
#15686
#22374
#25645
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/strategies-and-plans
https://www.who.int/publications/i/...of-the-novel-coronavirus-(2019-ncov)-outbreak
Gammelnörden skrev:
Jag hade höga förväntningar på dig som dundrade in i tråden med att deklarera ditt IQ och deltagande på vetenskapliga forum men tyvärr ser det ut som att du inte kan ta dig förbi din egen bias och helt enkelt struntar i att läsa relevant, länkad information från t ex WHO:s hemsida eller det som klistras in i inlägg här på forumet för att underlätta för dig som inte bemödar sig med klicka vidare och läsa där.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Man kan ju undra hur de tänker i Norge. 
En bussresa för pensionärer mellan 67 och 84 år har anordnats under andra halvan av september varpå 38 av 40 deltagare nu har testats positivt. Det är nog sånt de borde få stopp på i stället för att kräva stopp på ungas fester handlingsresor till Sverige.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 10.26
En bussresa för pensionärer mellan 67 och 84 år har anordnats under andra halvan av september varpå 38 av 40 deltagare nu har testats positivt. Det är nog sånt de borde få stopp på i stället för att kräva stopp på ungas fester handlingsresor till Sverige.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 10.26
BirgitS skrev:
Nu missade du resten av vad WHO sa:
Det finns ingen garanti att vi har ett vaccin snart och även om vi har ett vaccin avslutar det inte pandemin själv.
Vi måste lära oss att kontrollera och hantera viruset med de verktyg vi har nu och ändra våra dagliga liv på det sätt som behövs för att hålla oss själva och andra friska.
#26474
Det går alltså inte att lita på att vi har ett vaccin snart (de säger alltså emot vad du brukar framföra).
Ett vaccin är alltså inte något mirakel utan det är en liten del och det krävs mycket annat för att bli av med pandemin.
Det är alltså inte en game changer.
Nej jag missade inte det. Bara poängterade att vaccin är en game changer enligt WHO.
Nej WHO säger inte som du skriver att vaccin är "liten del" utan ett "avgörande verktyg"
Helt uppenbart måste vi hantera att vi inte har något vaccin just nu.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Nej, "vital tool" betyder inte "avgörande verktyg" på det sättet.Ulltand skrev:
Pandemier har kommit och gått utan vacciner förr så ett vaccin är inte avgörande på det sättet.
WHO anser att vi har mycket att hantera även efter att vaccinet finns. Bara vaccinet får inte stopp på pandemin.
"even if we do have a vaccine, it won’t end the pandemic on its own."
Gammelnörden skrev:
Har du ens läst inläggen och länkar till relevant information och fakta i den här tråden, från början tills nu?
Jag hade höga förväntningar på dig som dundrade in i tråden med att deklarera ditt IQ och deltagande på vetenskapliga forum men tyvärr ser det ut som att du inte kan ta dig förbi din egen bias och helt enkelt struntar i att läsa relevant, länkad information från t ex WHO:s hemsida eller det som klistras in i inlägg här på forumet för att underlätta för dig som inte bemödar sig med klicka vidare och läsa där.
Om du vill fräscha upp minnet hänvisar jag till tidigare inlägg som jag skrivit, som i flera fall är adresserade till just dig samt matnyttiga länkar till WHO.
Jag vill speciellt att du läser [länk]
#8789
#9087
#9104
#10332
i synnerhet #10383
#15686
#22374
#25645
[länk]
[länk]
Det går liksom inte praktisk att bemöta radda länkar på ett bra sätt.
Alla det frågor jag tog upp i mitt inlägg är sådna där jag anser att det förhåller sig så. Jag vet att inte alla delar den uppfattninbgen här
Jag tror inte att det ger så mycket att köra dem en vända till itråden men om du vill göra ett försök så citera direkt så alla kan följa det som skrivs,
Och om du publicerar en länk så skriv gärna en kort sammanfattning om innehållet.
Till sist Skulle vi inte försöka föjla Jocke Bests anmodan att föröska vara trevliga? Då är det inte lämpligt att hoppa på min person med härskarmetoder. Saklighet är så mycket bättre!