2 359 908 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Munskyddens tekniska funktion har redan utretts i tråden. Det tillför inget att ta det en vända till. Men de munskydd vi använder i arbetet fungerar knappast på det sätt du beskriver.Ulltand skrev:
Personligen är jag ytterst tveksam till allmänhetens kompetens i att hantera munskydd. Det jag ser på stan imponerar inte på mig.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Gjorde samma sak, men hade egentligen varit konstigt om någon gjorde det. Tror hållningen i denna frågan reflekterar ens personlighet ganska väl, antingen är man "vetenskapare" eller konspiratoriker, nu hårddrar jag men i dagens polariserade offentliga samtal så tvingas man ganska snabbt in i något av facken. Att vara sansad stämplas omedelbart som svagt, snöflinga, osv.Z zada11 skrev:
Lite perspektiv där:B brfbo skrev:
Sista fem åren har 14 000 om dagen i åldern 0-5 år svultit ihjäl, ca 5,2 miljoner småbarn dör av undernäring.
I Covid rapporterar man nu att 1 miljon dött på nästan ett år i hela världen, de flesta 80-90 år gamla och med två underliggande livsfarliga sjukdomar.
Gör man en karta över var folk dött av dessa två olika orsaker kommer de knappast att överlappa varandra. Så nej, andningsskydd borde vara i det närmaste noll prioritet i dessa länder.
Ulltand skrev:
LOL Du är för rolig
För den som undrar om bakgrunden så citerade jag en artikel där en forskare i Oxfordgruppen sa att i bästa fall kan vi ha ett vaccin redan till hösten. September är en höstmånad som bekant.
Nu tycks det istället ta lite längre tid än " i bäst fall" och fas 3 studierna beräknas avslutas i Oktober.
I vilket fall en helt fantastisk utveckling och för Sveriges del tror samordnaren på vaccin till i början av 2021. Några månader senare än "i bästa fall"
Samtidigt befinner sig runt 10 vacciner i skrivande stund i fas 3 och Pfezer kan tänkas söka användningstillsrtånd också för sitt vaccin i oktober.
Ryssar och kineser vaccinerar redan och UAE planerar att påbörja vaccination nu till speciellt utsatta grupper. Iaf ett av de kinesiska vaccinet har nu testats på 100.000 personer. Så förmoligen har de bra data som vi inte känner till.
Varför dessa upprörda känslor då? Jo FHM gick ju ut och valde stratergi med föreställningen att det skulle ta flera år att få fram ett vaccin. Det var en dålig bedömning redan då som nu visar sig besannas. Det gick mycket fortare.
Om det går vägen - så snabbt, så håller jag med om att det har varit en fantastisk utveckling. Inget jag trodde förut, egentligen tror jag inte på det än, riktigt.Ulltand skrev:
Ett snabbt framtaget (och fungerande) vaccin är helt klart en gamechanger.Ulltand skrev:
Ulltand skrev:
Men delades av de flesta experter, så den var väl rimlig.Ulltand skrev:
Och förövrigt ser vi inget vaccin på hyllorna än, dvs det är fortfarande en bit kvar innan vi har facit.
På samma vis som du gillar att kritisera i efterhand- när man vet...,
.. så kommer jag suga på denna karamell och kritisera dig och dina likar om jag får möjlighet sen - när vi vet.
WHO håller inte helt med om det.Mikael_L skrev:
Who:
”No country can just ride this out until we have a vaccine.
A vaccine will be a vital tool, and we hope that we will have one as soon as possible.
But there’s no guarantee that we will, and even if we do have a vaccine, it won’t end the pandemic on its own.
We must all learn to control and manage this virus using the tools we have now, and to make the adjustments to our daily lives that are needed to keep ourselves and each other safe.”
Fast det rör ju inte de med covid-autism i stolgången eftersom de länderna ligger så långt bort. Inte heller att det återigen innebär att dessa länder drabbas ytterligare av lockdown etc.Anna_H skrev:
Lite perspektiv där:
Sista fem åren har 14 000 om dagen i åldern 0-5 år svultit ihjäl, ca 5,2 miljoner småbarn dör av undernäring.
I Covid rapporterar man nu att 1 miljon dött på nästan ett år i hela världen, de flesta 80-90 år gamla och med två underliggande livsfarliga sjukdomar.
Gör man en karta över var folk dött av dessa två olika orsaker kommer de knappast att överlappa varandra. Så nej, andningsskydd borde vara i det närmaste noll prioritet i dessa länder.
D djac skrev:Gjorde samma sak, men hade egentligen varit konstigt om någon gjorde det. Tror hållningen i denna frågan reflekterar ens personlighet ganska väl, antingen är man "vetenskapare" eller konspiratoriker, nu hårddrar jag men i dagens polariserade offentliga samtal så tvingas man ganska snabbt in i något av facken. Att vara sansad stämplas omedelbart som svagt, snöflinga, osv.
Nu är det ju trots allt så att det är Sverige som drar till sig internationell uppmärksamhet genom sitt väldigt egna sätt att hantera panedemin vilket också lett till dödstal i absoluta toppen.
I stort sett alla andra såg den asymtomatiska smittan, möjliga fördelen med munskydd och lyckades följa WHO-rådet att testa testa testa.
Det för mig märkligt att ni tycker att det extremt att kritisera Sverige i det läget?
I mina ägon är ni en grupp som av någon politisk eller nationell kärlek ställer er bakom allt FHM sagt och gjort. Några tror dessutom att jag representerar utänsk makt när jag skriver att vi borde göra som WHO föreslår
Vilka har egentligen tappat fotfästet i detta?
Internationell uppmärksamhet ja. Att hanteringen påverkat de höga antalet dödsfall initialt har vi redan rett ut att det inte hänger samman med fortsättningen. Det är du som har svårt att släppa det men det känns som om man sparkar på en som ligger här så vill inte trycka ner mer i halsen på dig angående det. Det är bättre att vi har ett trevligt diskussionsklimat.Ulltand skrev:
Nu är det ju trots allt så att det är Sverige som drar till sig internationell uppmärksamhet genom sitt väldigt egna sätt att hantera panedemin vilket också lett till dödstal i absoluta toppen.
I stort sett alla andra såg den asymtomatiska smittan, möjliga fördelen med munskydd och lyckades följa WHO-rådet att testa testa testa.
Det för mig märkligt att ni tycker att det extremt att kritisera Sverige i det läget?
I mina ägon är ni en grupp som av någon politisk eller nationell kärlek ställer er bakom allt FHM sagt och gjort. Några tror dessutom att jag representerar utänsk makt när jag skriver att vi borde göra som WHO föreslår
Vilka har egentligen tappat fotfästet i detta?
Sverige har inte följt WHOs rekommendation att testa och smittspåra så mycket som möjligt. Det kanske viktigaste av allt.Gammelnörden skrev:
Sverige erkände inte asymtomatsik smittspridning trots att WHO gjorde det.
Sverige följer inte WHOs rekommendation om munskydd.
Tegnell bedömde inte att smittan skulle sprida sig i världen.
Tegnell uttalde att om den kommer till Sverige kommer vi att få små lokala utbrott som vi kan släcka.
Tegnell drog felaktiga slutsatset om barns smittsamhet. Barn över 10 år smittar lika mycket som vuxna.
Regeringen sa att vår beredskap är god. Men i själva verket fanns det varken handsprit, munskydd eller testkapacitet när det som bäst behövdes
FHM hemligstämplade sina tidigare öppna möten.
FHM ställda inga krav på tex hemkarantän för hemvändande efter sportlovet vilket resulterade i att smittan exploderade.
Många äldre fick istället för basik behandling istället paleatiiv vård i stird mot vad de borde ha fått. Ett större anatl ärden finns hos IVO nu.
Redigerat:
Jag tycker ändock att det är en verklig gamechanger.tusenett skrev:WHO håller inte helt med om det.
Who:
”No country can just ride this out until we have a vaccine.
A vaccine will be a vital tool, and we hope that we will have one as soon as possible.
But there’s no guarantee that we will, and even if we do have a vaccine, it won’t end the pandemic on its own.
We must all learn to control and manage this virus using the tools we have now, and to make the adjustments to our daily lives that are needed to keep ourselves and each other safe.”
För 6-7 månader sen fick jag veta, och bringades i uppfattningen att ett vaccin ligger troligen 5 år bort, minst 3 år.
Det verkade vara ganska stor enighet bland forskare och experter, sådana som jag hyser stor tilltro till, istället för att luta mig mot religion, kyrka, konspirationsteorier och konstiga sajter på internets undersida.
Sen kom otroligt optimistiska uttalanden från läkemedelsföretagen, som jag tog med en klackspark - bara marknadsföring, tänkte jag.
Men hur vågar de vara så otroligt positiva, försöka påstå att något som brukar ta 5 år ska vara vara klart på mindre än ett år. Den höga svansföringen borde innebära ett redigt magplask ifall det tar mycket längre tid.
Så idag vacklar jag mer i vad jag ska tro, det verkar ju som att det kommer gå mycket snabbare än vad man trodde för 7-8 månader sen i alla fall.
Jag är försiktigt positiv. Men jag befarar att det kommer stöta på mer problem under utvecklingens gång, så jag tar inte ut något i förskott.
Jag vet lite-lite om medicin-utveckling, och att det är väldigt mycket som försvinner på vägen, även av väldigt lovande kandidater, när det sen visar sig inte fungera som man hoppades.