Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
B b8q skrev:
Dessutom är Covid-19 inte ett stort problem i dessa fattiga länder, eftersom de nästan helt saknar folk i de mest utsatta riskgrupperna (väldigt få över 70 år, väldigt få överviktiga eller med högt blodtryck, osv).
Så nej, dessa länder ser nog inte Coronaviruset som något stort problem.
Jag håller inte med dig, du bör nog titta på antalet avlidna i olika länder i Sydamerika och Sydafrika. Många fattigare länder har en stor medelklass med typiska vällevnadssjukdomar som övervikt och högt blodtryck.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
tusenett skrev:
På vilket sätt tar du ansvar mer än någon annan om du bär andningsmask om du inte är smittad tänker du?
tusenett skrev:
På vilket sätt tar du ansvar mer än någon annan om du bär andningsmask om du inte är smittad tänker du?
Jag ser det inte som att jag är bättre än någon annan som tar ansvar utifrån sina förutsättningar!
Jag tillhör riskgrupp pga att jag fick en luftburen smitta som bla skadade hjärtat mm.
Om jag ser till att försöka göra allt jag kan för att inte bli smittad så kommer jag inte att smitta andra, inte belasta sjukvården och annan verksamhet i Sverige o utomlands(ju mindre påverkan på samhället av smittan ju bättre), samt finnas kvar i livet för barn barnbarn o andra närstående som jag är viktig för samt att jag själv får ta del av mitt fortsatta liv.

Jag tar ansvar genom att försöka att inte smitta mig själv och de i min omgivning och inte bara genom att i vissa situationer använda andningsmask,utan också tvättar/spritar händerna,hålla avstånd,undvika kommunala färdmedel i den mån det går(har dock åkt ett fåtal gånger,ej i rusningstrafik och med rejäl distans o andningsmask mm), har bla inte varit i en mataffär sen i mitten av mars beställer på nätet både mat o annat o hjälp av närstående,läkarbesök med andningsmask och handsprit, hämtar ut mediciner utanför Apoteket, utefika, badstrand mm med distans,långa telefonsamtal,mm
Att jag lever så gör att jag även kunnat underlätta för närstående äldre (som lever i "karantän") att få mänsklig nära kontakt av mig och hjälpa dem med lätta saker inne i hemmet (så att de slipper ta in hjälp utifrån), utan större risk att vi smittar varandra(de får även hjälp av andra närstående att handla mm), om någon av oss varit på något som kan öka smittorisk (ex läkarbesök)så har vi bara utefikat i ca 14 dar innan vi gått in i den andres hem.

Vi har under hela tiden satt upp en avstämningstid, att vi håller ut fram till nyår(hoppas på vaccin) och då stämmer av och ser hur vi vill leva vidare utifrån hur läget ser ut då, för oss har det varit lättare att ha satt upp en bestämt tid/datum att förhålla oss till, vilket vi tycker underlättar planeringen av livet och lättare att hålla ut.
såklart har jag även diskuterat detta ang smittspridning med många närstående då vi alla har olika förutsättningar att skydda oss och även olika förutsättningar till att se till andras behov av skydd och olika risk för att bli allvarligt sjuka el sjuka o dö.
Såklart är vi inte helt skyddade från smittorisk, ex kan få in smittan via posten, den hemköpta maten mm så för att vara helt skyddad så ska man nog bo djupt in i skogen utan några kontakter med yttervärlden,
men det tycker i alla fall vi inte passar oss att leva så.
Jag tycker att alla som försöker att minska smittspridningen ,utifrån sina förutsättningar, ska klappa sig på axeln o vara stolt!

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Samtidigt käns det som dålig timing att vi nu öppnar äldreboenden och tillåter större folksamlingar. Precis när vi ser tydliga teckan på att smitta börjar öka. Hade nog varit bätte att öppna för en månad sedan och stänga nu istället.
Äldreboenden öppnas upp lite grann därför att de som bor där börjar må så psykiskt dåligt av att inte träffa anhöriga att det är risk för deras liv. Det är frågan om att väga pest mot kolera.
- Det blir en avvägning mellan den enskildes rätt till familjeliv och rörelse och att det ska vara säkert och tryggt. Man får inte begränsa någons rätt att träffa nära och kära, eller begränsa någon att gå ut.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.22

Finns inget beslut än om att tillåta större allmänna folksamlingar än 50. Men det kanske blir ett beslut den 8 oktober. Men det sas också på presskonferensen att ökad smittspridning har betydelse för hur beslutet blir.
https://www.svt.se/sport/corona-och-idrott/pk-damberg-och-lind

BirgitS
B brfbo skrev:
Ja min egen erfarenhet är att flertalet gånger har det stått en person ca 2 meter ifrån mig som upptäckt att jag bär andningsmask och då secundsnabbt instingtivt snabbt flyttat sig en bit till ifrån mig, o vi båda har skrattat och jag lugnat dem med att jag är inte smittat utan tillhör riskgruppen(trots att jag inte är över 70).
I vissa sammanhang har jag blivit ganska uttittad och tänkt att jag nog skulle platsa i programmet outsider:rofl:
(den känslan kan nog göra att vissa drar sig för att använda skydd)
Jag bär min andningsmask med vetskapen om att jag tar ansvar och bär den med stolthet!!!!
När de flesta bär mask så tappar den sin avskräckande effekt.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Forskning för vaccin mot SARS har man påbörjat för länge sedan men lades ned då smittspridningen dog ut

"SARS dog ut av sig själv
SARS är en annan medlem i coronafamiljen som spreds över världen 2003-2004. Totalt blev 8 000 smittade, varav 750 dog. Precis som under SARS-utbrottet arbetar forskarna nu med att ta fram ett vaccin mot den nya medlemmen i familjen corona. Den gången hann forskarna inte längre än till fas 1, alltså ett första försök på människor, innan epidemin dog ut av sig själv."

Därför tror jag att den fanns en hel del att bygga ny vaccinforskning på nu 2020. Vi startade knappast från noll.

[länk]
Tror inte att det har byggts så mycket utifrån den gamla forskningen om SARS-vaccin för det har ju kommit fram helt nya metoder för att ta fram vaccin under de senaste åren.

R
B brfbo skrev:
Ja min egen erfarenhet är att flertalet gånger har det stått en person ca 2 meter ifrån mig som upptäckt att jag bär andningsmask och då secundsnabbt instingtivt snabbt flyttat sig en bit till ifrån mig, o vi båda har skrattat och jag lugnat dem med att jag är inte smittat utan tillhör riskgruppen(trots att jag inte är över 70).
I vissa sammanhang har jag blivit ganska uttittad och tänkt att jag nog skulle platsa i programmet outsider:rofl:
(den känslan kan nog göra att vissa drar sig för att använda skydd)
Jag bär min andningsmask med vetskapen om att jag tar ansvar och bär den med stolthet!!!!
Jag upplevde som sagt maskbärandet i förstaperson i helgen och jag kan intyga att det BirgitS skrev är sant. Snarare verkar maskbärandet ses som en ursäkt för att hålla mindre avstånd. Det var betydligt mindre social distansering i Tyskland än det är här.

Så vill att folk fortsätter att hålla avstånd så ska du nog hoppas på att det inte blir något masktvång. Du kan ju som sagt fortsätta bära din.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Är man inte smittad är man inte smittad. Oavsett symptom eller inte.

Det är väl själva poängen att man aldrig kan veta om man är asymtomatiskt sjuk.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ang maskbärandet som inte görs på rätt sätt behöver man inte åka utomlands.
Ser varje gång vi är och handlar minst 2 st olika som bär någon typ av mask under näsan eller flyttar runt den flera gånger under den tiden jag råkar möta dem. Nästa sekund används samma hand som nyss plockade med masken att ta en kundvagn eller plocka i frukten/grönsakerna. Vi har aldrig förut varit noga med att skölja frukt och grönt men har sedan i våras börjat tvätta det som inte ska kokas eller stekas och ligger löst i butik.
Helt klart så hör man tydligt på amerikansk reklam att det är mask som är viktigast i att stoppa spridning och man har helt tappat handhygien som fortfarande är den viktigaste delen i detta.
1. Tvätta händer ordentligt.
2. Håll avstånd.
en massa andra saker.
6. Använd en mask som du tar ny när du behöver och kasta den sedan så du inte råkar ta på den kontaminerade sidan som kan vara både in och utsida och efter detta tvätta händer direkt.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag upplevde som sagt maskbärandet i förstaperson i helgen och jag kan intyga att det BirgitS skrev är sant. Snarare verkar maskbärandet ses som en ursäkt för att hålla mindre avstånd. Det var betydligt mindre social distansering i Tyskland än det är här.

Så vill att folk fortsätter att hålla avstånd så ska du nog hoppas på att det inte blir något masktvång. Du kan ju som sagt fortsätta bära din.
Tråkigt att höra att det inte sköts bättre där du var, kanske mer information och striktare regler behövs(människor är nog väldigt trötta på smittan,och orkar inte längre leva onormalt)
Jag tror i alla fall att det ger visst skydd ex som i kollektivtrafiken där avstånden ofta är för små i alla fall mm
och det även om vissa använder munskyddet fel, så för varje som använder det rätt borde det vara en vinst i minskad smittspridning.

Jag själv skulle inte använda bara munskydd som skydd då jag tycker att det inte skyddar tillräckligt bra utan jag(som tillhör riskgrupp) kommer att fortsätta att använda andningsskydd FFP3 CE märkt vb.

Och i de allra allra bästa av världar hade jag önskat att produktionen av andningsskydd skulle massöka än mer så att alla som kan skulle använda andningsskydd FFP3 CE märkt(plus hålla avstånd, tvätta/sprita händerna mm) som skydd för då tror jag att inte många alls skulle bli smittade och skyddas fram till att vaccin kommer(troligtvis),
ex så hade nog många liv i äldrevården kunnat räddas om dessa andningsskydd använts där från början(men då hade vi för få)
kanske även något att förbereda och att använda sig av vid nästa utbrott av smitta?

Detta gäller över hela Stockholm där jag rör mig. Har ett jobb som gör att jag måste röra på mig men sitter mycket i egen bil men även du jag går från parkering inne i centrum ser det ut på detta vis.
Att smittan spreds så stort inom den Svenska äldrevården handlar enligt mig också om dåliga rutiner för handhygien och den största grejen att smittan va spridd långt innan vi visste om att den fanns i landet.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Tråkigt att höra att det inte sköts bättre där du var, kanske mer information och striktare regler behövs(människor är nog väldigt trötta på smittan,och orkar inte längre leva onormalt)
Jag tror i alla fall att det ger visst skydd ex som i kollektivtrafiken där avstånden ofta är för små i alla fall mm
och det även om vissa använder munskyddet fel, så för varje som använder det rätt borde det vara en vinst i minskad smittspridning.

Jag själv skulle inte använda bara munskydd som skydd då jag tycker att det inte skyddar tillräckligt bra utan jag(som tillhör riskgrupp) kommer att fortsätta att använda andningsskydd FFP3 CE märkt vb.

Och i de allra allra bästa av världar hade jag önskat att produktionen av andningsskydd skulle massöka än mer så att alla som kan skulle använda andningsskydd FFP3 CE märkt(plus hålla avstånd, tvätta/sprita händerna mm) som skydd för då tror jag att inte många alls skulle bli smittade och skyddas fram till att vaccin kommer(troligtvis),
ex så hade nog många liv i äldrevården kunnat räddas om dessa andningsskydd använts där från början(men då hade vi för få)
kanske även något att förbereda och att använda sig av vid nästa utbrott av smitta?
Nu lever du i en egen värld där en viss del förnekelse ingår. Men på vilket sätt skulle skärpta regler hjälpa maskanvändandet? Ska det införas böter? Men står då straffet i paritet med brottet? Garanterat inte. Bättre information, visst, men så länge man kan ha vilken typ av mask som helst. så blir det svårt att få det att fungera.
Har du några undersökningar som stödjer din teori om masker.

B Byggdjuret skrev:
Nu lever du i en egen värld där en viss del förnekelse ingår. Men på vilket sätt skulle skärpta regler hjälpa maskanvändandet? Ska det införas böter? Men står då straffet i paritet med brottet? Garanterat inte. Bättre information, visst, men så länge man kan ha vilken typ av mask som helst. så blir det svårt att få det att fungera.
Har du några undersökningar som stödjer din teori om masker.
Kul att höra, det har jag aldrig hört förut av de som känner mig! då måste jag alltså ha vuxit som människa nu då denna egenskap du säger att jag har har tillkommit eller?;)

Ni kämpar på här ser jag. Tittar in då och då för att se om någon bytt ståndpunkt. Verkar inte så

• Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Kul att höra, det har jag aldrig hört förut av de som känner mig! då måste jag alltså ha vuxit som människa nu då denna egenskap du säger att jag har har tillkommit eller?;)
Det kanske är något fel på masken du använder? Du kanske vänt den ut å in?
Då är det stor risk att man blir frånvänd:p
Trots att de mest maskar propagerar du rätt för att man ska ha rätt filter klass.
Men nu har vi löst var dina nyupptäckta problem kommer ifrån.
Nu är det dags att svara på mina frågor

Ulltand Ulltand skrev:
Det är väl själva poängen att man aldrig kan veta om man är asymtomatiskt sjuk.
Hittar du nån länk till dina oxford läkare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.