2 359 987 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
WHO:Ulltand skrev:
"Non-medical, fabric masks are being used by many people in public areas, but there has been limited evidence on their effectiveness and WHO does not recommend their widespread use among the public for control of COVID-19."
FHM har för övrigt inte uteslutit användandet av munskydd.
Ja min egen erfarenhet är att flertalet gånger har det stått en person ca 2 meter ifrån mig som upptäckt att jag bär andningsmask och då secundsnabbt instingtivt snabbt flyttat sig en bit till ifrån mig, o vi båda har skrattat och jag lugnat dem med att jag är inte smittat utan tillhör riskgruppen(trots att jag inte är över 70).Ulltand skrev:
Så kan man tänka men jag ser inte vad det har med munskydd att göra?
Men om jag lägger till att det kanske kliar lite på läppen eller i näsan så ger munskyddet ett skydd från att du oavsiktligt vidrör mun och näsa.
En psykologisk aspekt är att munskyddet påminner omgivningen om pandemin vilkte jag tror ökar distanseringen i stort.
I vissa sammanhang har jag blivit ganska uttittad och tänkt att jag nog skulle platsa i programmet outsider
(den känslan kan nog göra att vissa drar sig för att använda skydd)
Jag bär min andningsmask med vetskapen om att jag tar ansvar och bär den med stolthet!!!!
Precis som det har sagts ett otal gånger nu.tusenett skrev:
WHO rekommenderar munskydd när social distansering inte fungerar.
Och ja det vetenskapliga underlaget är begränsat. Men inte obefintligt.
På vilket sätt tar du ansvar mer än någon annan om du bär andningsmask om du inte är smittad tänker du?B brfbo skrev:Ja min egen erfarenhet är att flertalet gånger har det stått en person ca 2 meter ifrån mig som upptäckt att jag bär andningsmask och då secundsnabbt instingtivt snabbt flyttat sig en bit till ifrån mig, o vi båda har skrattat och jag lugnat dem med att jag är inte smittat utan tillhör riskgruppen(trots att jag inte är över 70).
I vissa sammanhang har jag blivit ganska uttittad och tänkt att jag nog skulle platsa i programmet outsider
(den känslan kan nog göra att vissa drar sig för att använda skydd)
Jag bär min andningsmask med vetskapen om att jag tar ansvar och bär den med stolthet!!!!
För min del är det ett ansvarstagande därför att man inte vet om man bär smittan asymtomatiskt.tusenett skrev:
Det är klart att det också är IVA personalens stora önskan att vi skall skydda oss själva
Ja bla i Vården så vill de också såklart vara skyddade!B Byggdjuret skrev:Men tror du verkligen att de fattiga länderna lägger pengar på ansiktsmask? Känns som man ligger lite fel i prion. Är det inte viktigare med mat och rent vatten? Dom svalt ihjäl men de hade mask....
Dessa länder har så mycket större problem än corona. Bättre se till att de kan tvätta händerna. Det är viktigare än mask
Jag skrev Bistånd, vilket så klart innebär bredare hjälp än bara andningsskydd, håller med dig om att mat o vatten är en viktig bit.
Är man inte smittad är man inte smittad. Oavsett symptom eller inte.Ulltand skrev:
För min del så vill IVA nog ännu hellre att man stannar hemma än är ute bärandes ansiktsmask. Så där kan vi hålla på så jag väljer att stanna där.
Ok. Då får väl jag kontra med:Ulltand skrev:
"WHO RECOMMENDS HIV SELF-TESTING".
Eftersom det är en rekommendation från WHO så utgår jag ifrån att du kräver att regeringen genas genomför det åtgärder som krävs för att alla medborgare ska kunna testa sig.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det framgick inte att du syftade på vården. Men jag tycker faktiskt att det vilar en stor portion själviskhet att prata om munskydd och fattiga länder. Dessa skulle garanterat välja rent vatten före munskydd. Om du hade läst när det gäller mask så hade förstått att rent vatten är viktigare även inom vården hygien är inte bara mask.B brfbo skrev:
Vi har helt olika uppfattningar om worst case. Worst case för mig är att det kommer ett vaccin, som efter en lagom tid visar sig behäftat med svåra biverkningar, lagom sent för att måmga injiceratsoch samhället släppt upp spridningen. Dår får vi dels sjuka människor av vaccinet, panik hos de som fått men ännu inte insjuknat samtidigt som Coronan exploderar eftersom folks invaggades i falska förhoppningar.Ulltand skrev:
Forskning för vaccin mot SARS har man påbörjat för länge sedan men lades ned då smittspridningen dog ut
"SARS dog ut av sig själv
SARS är en annan medlem i coronafamiljen som spreds över världen 2003-2004. Totalt blev 8 000 smittade, varav 750 dog. Precis som under SARS-utbrottet arbetar forskarna nu med att ta fram ett vaccin mot den nya medlemmen i familjen corona. Den gången hann forskarna inte längre än till fas 1, alltså ett första försök på människor, innan epidemin dog ut av sig själv."
Därför tror jag att den fanns en hel del att bygga ny vaccinforskning på nu 2020. Vi startade knappast från noll.
https://www.forskning.se/2020/02/25/jakten-pa-vaccin-mot-coronavirus/
"SARS dog ut av sig själv
SARS är en annan medlem i coronafamiljen som spreds över världen 2003-2004. Totalt blev 8 000 smittade, varav 750 dog. Precis som under SARS-utbrottet arbetar forskarna nu med att ta fram ett vaccin mot den nya medlemmen i familjen corona. Den gången hann forskarna inte längre än till fas 1, alltså ett första försök på människor, innan epidemin dog ut av sig själv."
Därför tror jag att den fanns en hel del att bygga ny vaccinforskning på nu 2020. Vi startade knappast från noll.
https://www.forskning.se/2020/02/25/jakten-pa-vaccin-mot-coronavirus/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Tack, och även du har en del vettiga åsikter så håller jag inte med om allt.B brfbo skrev:Tycker att det är väldigt bra! att du har en bredare syn som att se till de fattiga länderna!
Tyvärr så tror jag inte att de fattiga länderna får fler och billigare andningsmasker idag pga att privatpersoner(framförallt riskgrupper och de nära riskgrupperna) i Sverige låter bli att använda andningsmasker och då öka risken för smitta sjukdom, vård och belastning på Sveriges ekonomi.
Jag tror mer på att ju mindre vi belastar vår sjukvård vår ekonomi vårt land pga denna pandemi ju mer pengar och resurser kan användas till bistånd till de fattiga länderna.
Andningsskydd FFP3 är såklart(ett tillsammans med fler) ett bra skydd mot Covid 19, därför används det bla i vården, och de allra flesta människor som använder andningsskydd(och ofta betalat dyrt för dem) är nog inte så inkompetenta än att de tar reda på hur andningsskyddet ska användas och gör så.
Att det är svårt att visa siffror på hur många som inte blir smittade kontra smittade om andningsmask el munskydd används ute i samhället är förstås väldigt svårt att ta fram siffror på utan att utsätta människor för fara.
Vi människor är väldigt benägna att bara tro att saker är rätt om det finns tydlig forskning som visar det(vilket oftast är väldigt bra)men allt går inte att mäta för att det är absolut inte etiskt ok att göra studier på allt.
Men ex människor hade även feber innan febertermometern uppfanns osv.
Riskgrupper har ju sina särskilda restriktioner och ska ju inte befinna sig i affärer, träffa andra inomhus, endast träffa andra utomhus på behörigt avstånd osv. så jag ser inte riktigt behovet av masker till dem.
Tyvärr kommer ju inte mer pengar att läggas på bistånd bara för att sjukvården inte blir fullt så belastad utan det styrs ju av annat och under senare år har det väl naggats allt mer i målet om 1 %.
Som sagt det går att se människor som inte hanterar sina munskydd på korrekt sätt, det är väl omvittnat i många inlägg i tråden.
Den tyska studien jämförde smittspridningshastighet före och efter att munskydd infördes i några tyska städer och kunde inte notera någon skillnad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Det är många fattiga länder som har infört så hårda restriktioner och drabbats av andra länders restriktioner att deras ekonomi går på knäna och de har inte råd med vare sig det ena eller det andra. Det var väl förra veckan som det stod om att Kuba stod inför största matbristen på 25 år.B Byggdjuret skrev:Men tror du verkligen att de fattiga länderna lägger pengar på ansiktsmask? Känns som man ligger lite fel i prion. Är det inte viktigare med mat och rent vatten? Dom svalt ihjäl men de hade mask....
Dessa länder har så mycket större problem än corona. Bättre se till att de kan tvätta händerna. Det är viktigare än mask
Naturligtvis bör även de som jobbar i deras sjukvård använda andningsskydd för att spara liv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg