2 359 468 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Ja, men det är ju ändå/fortfarande inte grundat på vetenskap utan på förhoppningar.Ulltand skrev:
Nu gillar du ju att tro på förhoppningar, men själv håller jag mig helst till vetenskapliga fakta eftersom det andra är att likna vid gissningar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
FHM räknade inte ut något alls så varför skulle Tegnell ringa en forskargrupp?Ulltand skrev:
FHM gick ju helt på vad WHO sa. Enligt dig ska man ju tro på vad WHO säger så då gjorde ju FHM helt rätt.
Inget vaccin har tidigare någonsin tagits fram och blivit godkänt snabbare än på 5 år. Då var det en rimlig bedömning i april att det inte kommer gå snabbare än ett år. Jag bedömer att sannolikheten för ett godkännande före nyår är mycket liten. Fauci gick ju ut förra veckan med att ett vaccin kommer få betydelse för pandemin tidigast om ett år, och han borde vara en av de bäst informerade människorna i världen.
Who:BirgitS skrev:
”No country can just ride this out until we have a vaccine.
A vaccine will be a vital tool, and we hope that we will have one as soon as possible.
But there’s no guarantee that we will, and even if we do have a vaccine, it won’t end the pandemic on its own.
We must all learn to control and manage this virus using the tools we have now, and to make the adjustments to our daily lives that are needed to keep ourselves and each other safe.”
https://www.who.int/dg/speeches/det...e-media-briefing-on-covid-19---21-august-2020
Nej, WHO rekommenderar ingen allmän anvädning av mask. Det är du som griper efter halmstrån och förenklar verkligheten igen.Ulltand skrev:
Så här står det i rapporten:
WHO recommends that persons with any symptoms suggestive of COVID-19 should (1, 2):
• wear a medical mask, self-isolate, and seek medical advice as soon as they start to feel unwell with potential symptoms of COVID-19, even if symptoms are mild.
...
WHO has updated its guidance to advise that to prevent COVID-19 transmission effectively in areas of community transmission, governments should encourage the general public to wear masks in specific situations and settings as part of a comprehensive approach to suppress SARS-CoV-2 transmission
Ja du fortsätter att gömma dig bakom det, när sanningen är att du försvarade deras uttalande flera gånger när folk försökte förklara det orimliga.Ulltand skrev:
Men jag är inte förvånad. Om någon säger något du vill höra så håller du blint med. Och säger någon något du inte vill höra så säger du blint emot.
De som gjorde en bättre bedömning var ju bevisligen de som sa att vaccin skulle komma under 2021
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Exakt fem månader senare och vi diskuterar exakt samma sak men då höll du i princip med oss i vårt resonemang, ish...Ulltand skrev:
Det är den springande punkten. Om man bortser från vaccinationsteamet bedömning om 80 % chans med vaccin till september och bestämmer sig för att inga av de läkemedel som testas kommar att ha en avgörande effekt. Verkar Sveriges linje lite mindre konstig
Men om det är fel så kostar det männoskoliv. Då vill det till starka precisa argumnet och inte svepande att det brukar ta x elle y år. Titta på hur verkligheten ser ut just nu.
Tror ni FHM har haft koll på den brittiska vaccinationsforskningen mot corona när det fattat sina beslut?
Tyvärr är nog svaret nej på det. Om om man har gjort det vorde det rimligt att förklara varför man inte tror på den, som expertmyndighet.
Tycker att det är väldigt bra! att du har en bredare syn som att se till de fattiga länderna!BirgitS skrev:
Det verkar vara mycket politik kring användning av munskydd. Det kostar inte staten något och det ser ut som att politikerna är handlingskraftiga.
WHO har många gånger sagt det, ända sen de började prata om munskydd för allmänheten. Du kan antagligen hitta information om det på deras webbplats, men länkar till sådana uttalanden finns i tråden också.
Jag har aldrig sagt att det finns ett förbud. Jag bara skrev vad WHO har sagt.
Bara för att det är på ett visst sätt i Sverige betyder det inte att det är så i hela världen.
Om privatpersoner lät bli att köpa andningsmasker, dvs. efterfrågan minskar, så skulle priserna gå ner så att fattiga länder hade råd att köpa fler andningsmasker till sjukvårdspersonalen. Det är brist på dem i många länder och sjukvårdspersonal dör i onödan.
Tyvärr så tror jag inte att de fattiga länderna får fler och billigare andningsmasker idag pga att privatpersoner(framförallt riskgrupper och de nära riskgrupperna) i Sverige låter bli att använda andningsmasker och då öka risken för smitta sjukdom, vård och belastning på Sveriges ekonomi.
Jag tror mer på att ju mindre vi belastar vår sjukvård vår ekonomi vårt land pga denna pandemi ju mer pengar och resurser kan användas till bistånd till de fattiga länderna.
Andningsskydd FFP3 är såklart(ett tillsammans med fler) ett bra skydd mot Covid 19, därför används det bla i vården, och de allra flesta människor som använder andningsskydd(och ofta betalat dyrt för dem) är nog inte så inkompetenta än att de tar reda på hur andningsskyddet ska användas och gör så.
Att det är svårt att visa siffror på hur många som inte blir smittade kontra smittade om andningsmask el munskydd används ute i samhället är förstås väldigt svårt att ta fram siffror på utan att utsätta människor för fara.
Vi människor är väldigt benägna att bara tro att saker är rätt om det finns tydlig forskning som visar det(vilket oftast är väldigt bra)men allt går inte att mäta för att det är absolut inte etiskt ok att göra studier på allt.
Men ex människor hade även feber innan febertermometern uppfanns osv.
Fascinerande hur man med lite lätt historierevisionism kan få det att låta som att det bara var att lyfta luren i början av april och stämma av läget hos vaccintillverkarna för att fatta välgrundade beslut.
(Fascinerande också hur man kan veta att det inte gjordes.)
(Fascinerande också hur man kan veta att det inte gjordes.)
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Kan inte du komma med en länk till din oxford grupp?Ulltand skrev:
Några tankar gällande vaccin.
Who har sagt som så sent som september att vaccin inte är någon mirakel medicin. Men du har framställt vaccin som frälsaren.
När man läser om så bara väldigt lite om vaccin så förstår man vilka problem som finns. Det är inte säkert att vaccin A fungerar på alla. Utan några måste kanske ha vaccin C.
Dessa frågetecken känns som att är resultatet med att skynda fram ett resultat.
Sen får du gärna sluta nämna länder vars brist på demokrati eller människan som någon slags måttstock. Dessa är inte trovärdiga.
Om man skulle hoppa över fas 3.så hade vi legat bra till jämfört med Kina.
Men här jobbar vi inte så. Av flera anledningar
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men tror du verkligen att de fattiga länderna lägger pengar på ansiktsmask? Känns som man ligger lite fel i prion. Är det inte viktigare med mat och rent vatten? Dom svalt ihjäl men de hade mask....B brfbo skrev:Tycker att det är väldigt bra! att du har en bredare syn som att se till de fattiga länderna!
Tyvärr så tror jag inte att de fattiga länderna får fler och billigare andningsmasker idag pga att privatpersoner(framförallt riskgrupper och de nära riskgrupperna) i Sverige låter bli att använda andningsmasker och då öka risken för smitta sjukdom, vård och belastning på Sveriges ekonomi.
Jag tror mer på att ju mindre vi belastar vår sjukvård vår ekonomi vårt land pga denna pandemi ju mer pengar och resurser kan användas till bistånd till de fattiga länderna.
Andningsskydd FFP3 är såklart(ett tillsammans med fler) ett bra skydd mot Covid 19, därför används det bla i vården, och de allra flesta människor som använder andningsskydd(och ofta betalat dyrt för dem) är nog inte så inkompetenta än att de tar reda på hur andningsskyddet ska användas och gör så.
Att det är svårt att visa siffror på hur många som inte blir smittade kontra smittade om andningsmask el munskydd används ute i samhället är förstås väldigt svårt att ta fram siffror på utan att utsätta människor för fara.
Vi människor är väldigt benägna att bara tro att saker är rätt om det finns tydlig forskning som visar det(vilket oftast är väldigt bra)men allt går inte att mäta för att det är absolut inte etiskt ok att göra studier på allt.
Men ex människor hade även feber innan febertermometern uppfanns osv.
Dessa länder har så mycket större problem än corona. Bättre se till att de kan tvätta händerna. Det är viktigare än mask
Dessutom är Covid-19 inte ett stort problem i dessa fattiga länder, eftersom de nästan helt saknar folk i de mest utsatta riskgrupperna (väldigt få över 70 år, väldigt få överviktiga eller med högt blodtryck, osv).B Byggdjuret skrev:Men tror du verkligen att de fattiga länderna lägger pengar på ansiktsmask? Känns som man ligger lite fel i prion. Är det inte viktigare med mat och rent vatten? Dom svalt ihjäl men de hade mask....
Dessa länder har så mycket större problem än corona. Bättre se till att de kan tvätta händerna. Det är viktigare än mask
Så nej, dessa länder ser nog inte Coronaviruset som något stort problem.
Det rapporteras lite om Norge nu så jag kollade in VG och normännan har faktisk en sjuknade trend senaste tiden. Det är tidigt men intressant att följa hur smittan utvecklas där med lite hårdare restriktioner. Munskydd i tunnelbanan, mindre folksamlingar mm
Norge har ju haft högre smitta per capita än Sverige en tid.
Samtidigt käns det som dålig timing att vi nu öppnar äldreboenden och tillåter större folksamlingar. Precis när vi ser tydliga teckan på att smitta börjar öka. Hade nog varit bätte att öppna för en månad sedan och stänga nu istället.
Norge har ju haft högre smitta per capita än Sverige en tid.
Samtidigt käns det som dålig timing att vi nu öppnar äldreboenden och tillåter större folksamlingar. Precis när vi ser tydliga teckan på att smitta börjar öka. Hade nog varit bätte att öppna för en månad sedan och stänga nu istället.