Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Hur mycket du än klipper och klistrar så landar WHO i en rekommendation att använda munskydd.
Ja, men det är ju ändå/fortfarande inte grundat på vetenskap utan på förhoppningar.
Nu gillar du ju att tro på förhoppningar, men själv håller jag mig helst till vetenskapliga fakta eftersom det andra är att likna vid gissningar.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Av alla de som nu tar fram ett vaccin så vet dom att det har goda möjligheter att bli klart på ca 1 år.

Varför kunde inte FHM räkna ut det? Eller iaf haft lite dialog med aktörer på marknaden.

Tegnell kunde ju ringt upp Oxfordgruppen och frågat hur läget ser ur med deras vaccin?
FHM räknade inte ut något alls så varför skulle Tegnell ringa en forskargrupp?
FHM gick ju helt på vad WHO sa. Enligt dig ska man ju tro på vad WHO säger så då gjorde ju FHM helt rätt.
 
Inget vaccin har tidigare någonsin tagits fram och blivit godkänt snabbare än på 5 år. Då var det en rimlig bedömning i april att det inte kommer gå snabbare än ett år. Jag bedömer att sannolikheten för ett godkännande före nyår är mycket liten. Fauci gick ju ut förra veckan med att ett vaccin kommer få betydelse för pandemin tidigast om ett år, och han borde vara en av de bäst informerade människorna i världen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
FHM räknade inte ut något alls så varför skulle Tegnell ringa en forskargrupp?
FHM gick ju helt på vad WHO sa. Enligt dig ska man ju tro på vad WHO säger så då gjorde ju FHM helt rätt.
Who:

”No country can just ride this out until we have a vaccine.

A vaccine will be a vital tool, and we hope that we will have one as soon as possible.

But there’s no guarantee that we will, and even if we do have a vaccine, it won’t end the pandemic on its own.

We must all learn to control and manage this virus using the tools we have now, and to make the adjustments to our daily lives that are needed to keep ourselves and each other safe.”

https://www.who.int/dg/speeches/det...e-media-briefing-on-covid-19---21-august-2020
 
  • Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Hur mycket du än klipper och klistrar så landar WHO i en rekommendation att använda munskydd.
Nej, WHO rekommenderar ingen allmän anvädning av mask. Det är du som griper efter halmstrån och förenklar verkligheten igen.

Så här står det i rapporten:

WHO recommends that persons with any symptoms suggestive of COVID-19 should (1, 2):
• wear a medical mask, self-isolate, and seek medical advice as soon as they start to feel unwell with potential symptoms of COVID-19, even if symptoms are mild.
...
WHO has updated its guidance to advise that to prevent COVID-19 transmission effectively in areas of community transmission, governments should encourage the general public to wear masks in specific situations and settings as part of a comprehensive approach to suppress SARS-CoV-2 transmission

 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
R
Ulltand Ulltand skrev:
Der är fortsatt en bedömning från en talesperson i Oxfordgruppen i april :)

Jag kan inte se att någon annan kan göra en bättre bedömning av deras vaccin så tror dem det så håller jag gärna med.
Ja du fortsätter att gömma dig bakom det, när sanningen är att du försvarade deras uttalande flera gånger när folk försökte förklara det orimliga.

Men jag är inte förvånad. Om någon säger något du vill höra så håller du blint med. Och säger någon något du inte vill höra så säger du blint emot.

De som gjorde en bättre bedömning var ju bevisligen de som sa att vaccin skulle komma under 2021 ;)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Det är den springande punkten. Om man bortser från vaccinationsteamet bedömning om 80 % chans med vaccin till september och bestämmer sig för att inga av de läkemedel som testas kommar att ha en avgörande effekt. Verkar Sveriges linje lite mindre konstig

Men om det är fel så kostar det männoskoliv. Då vill det till starka precisa argumnet och inte svepande att det brukar ta x elle y år. Titta på hur verkligheten ser ut just nu.

Tror ni FHM har haft koll på den brittiska vaccinationsforskningen mot corona när det fattat sina beslut?

Tyvärr är nog svaret nej på det. Om om man har gjort det vorde det rimligt att förklara varför man inte tror på den, som expertmyndighet.
Exakt fem månader senare och vi diskuterar exakt samma sak men då höll du i princip med oss i vårt resonemang, ish... :giggle:
 
  • Älska
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar vara mycket politik kring användning av munskydd. Det kostar inte staten något och det ser ut som att politikerna är handlingskraftiga.


WHO har många gånger sagt det, ända sen de började prata om munskydd för allmänheten. Du kan antagligen hitta information om det på deras webbplats, men länkar till sådana uttalanden finns i tråden också.


Jag har aldrig sagt att det finns ett förbud. Jag bara skrev vad WHO har sagt.


Bara för att det är på ett visst sätt i Sverige betyder det inte att det är så i hela världen.
Om privatpersoner lät bli att köpa andningsmasker, dvs. efterfrågan minskar, så skulle priserna gå ner så att fattiga länder hade råd att köpa fler andningsmasker till sjukvårdspersonalen. Det är brist på dem i många länder och sjukvårdspersonal dör i onödan.
Tycker att det är väldigt bra! att du har en bredare syn som att se till de fattiga länderna!
Tyvärr så tror jag inte att de fattiga länderna får fler och billigare andningsmasker idag pga att privatpersoner(framförallt riskgrupper och de nära riskgrupperna) i Sverige låter bli att använda andningsmasker och då öka risken för smitta sjukdom, vård och belastning på Sveriges ekonomi.
Jag tror mer på att ju mindre vi belastar vår sjukvård vår ekonomi vårt land pga denna pandemi ju mer pengar och resurser kan användas till bistånd till de fattiga länderna.

Andningsskydd FFP3 är såklart(ett tillsammans med fler) ett bra skydd mot Covid 19, därför används det bla i vården, och de allra flesta människor som använder andningsskydd(och ofta betalat dyrt för dem) är nog inte så inkompetenta än att de tar reda på hur andningsskyddet ska användas och gör så.

Att det är svårt att visa siffror på hur många som inte blir smittade kontra smittade om andningsmask el munskydd används ute i samhället är förstås väldigt svårt att ta fram siffror på utan att utsätta människor för fara.
Vi människor är väldigt benägna att bara tro att saker är rätt om det finns tydlig forskning som visar det(vilket oftast är väldigt bra)men allt går inte att mäta för att det är absolut inte etiskt ok att göra studier på allt.
Men ex människor hade även feber innan febertermometern uppfanns osv.
 
T
Fascinerande hur man med lite lätt historierevisionism kan få det att låta som att det bara var att lyfta luren i början av april och stämma av läget hos vaccintillverkarna för att fatta välgrundade beslut.

(Fascinerande också hur man kan veta att det inte gjordes.)
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Av alla de som nu tar fram ett vaccin så vet dom att det har goda möjligheter att bli klart på ca 1 år.

Varför kunde inte FHM räkna ut det? Eller iaf haft lite dialog med aktörer på marknaden.

Tegnell kunde ju ringt upp Oxfordgruppen och frågat hur läget ser ur med deras vaccin?
Kan inte du komma med en länk till din oxford grupp?
Några tankar gällande vaccin.
Who har sagt som så sent som september att vaccin inte är någon mirakel medicin. Men du har framställt vaccin som frälsaren.
När man läser om så bara väldigt lite om vaccin så förstår man vilka problem som finns. Det är inte säkert att vaccin A fungerar på alla. Utan några måste kanske ha vaccin C.
Dessa frågetecken känns som att är resultatet med att skynda fram ett resultat.

Sen får du gärna sluta nämna länder vars brist på demokrati eller människan som någon slags måttstock. Dessa är inte trovärdiga.
Om man skulle hoppa över fas 3.så hade vi legat bra till jämfört med Kina.
Men här jobbar vi inte så. Av flera anledningar
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Tycker att det är väldigt bra! att du har en bredare syn som att se till de fattiga länderna!
Tyvärr så tror jag inte att de fattiga länderna får fler och billigare andningsmasker idag pga att privatpersoner(framförallt riskgrupper och de nära riskgrupperna) i Sverige låter bli att använda andningsmasker och då öka risken för smitta sjukdom, vård och belastning på Sveriges ekonomi.
Jag tror mer på att ju mindre vi belastar vår sjukvård vår ekonomi vårt land pga denna pandemi ju mer pengar och resurser kan användas till bistånd till de fattiga länderna.

Andningsskydd FFP3 är såklart(ett tillsammans med fler) ett bra skydd mot Covid 19, därför används det bla i vården, och de allra flesta människor som använder andningsskydd(och ofta betalat dyrt för dem) är nog inte så inkompetenta än att de tar reda på hur andningsskyddet ska användas och gör så.

Att det är svårt att visa siffror på hur många som inte blir smittade kontra smittade om andningsmask el munskydd används ute i samhället är förstås väldigt svårt att ta fram siffror på utan att utsätta människor för fara.
Vi människor är väldigt benägna att bara tro att saker är rätt om det finns tydlig forskning som visar det(vilket oftast är väldigt bra)men allt går inte att mäta för att det är absolut inte etiskt ok att göra studier på allt.
Men ex människor hade även feber innan febertermometern uppfanns osv.
Men tror du verkligen att de fattiga länderna lägger pengar på ansiktsmask? Känns som man ligger lite fel i prion. Är det inte viktigare med mat och rent vatten? Dom svalt ihjäl men de hade mask....
Dessa länder har så mycket större problem än corona. Bättre se till att de kan tvätta händerna. Det är viktigare än mask
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, men det är ju ändå/fortfarande inte grundat på vetenskap utan på förhoppningar.
Säger du att WHO inte tar det av forskningen om munskydd och värderar dessa resultat?
 
useless useless skrev:
Nej, WHO rekommenderar ingen allmän anvädning av mask.
Det var därför jag inte skrev så :)


Läs om läs rätt!
 
B Byggdjuret skrev:
Men tror du verkligen att de fattiga länderna lägger pengar på ansiktsmask? Känns som man ligger lite fel i prion. Är det inte viktigare med mat och rent vatten? Dom svalt ihjäl men de hade mask....
Dessa länder har så mycket större problem än corona. Bättre se till att de kan tvätta händerna. Det är viktigare än mask
Dessutom är Covid-19 inte ett stort problem i dessa fattiga länder, eftersom de nästan helt saknar folk i de mest utsatta riskgrupperna (väldigt få över 70 år, väldigt få överviktiga eller med högt blodtryck, osv).
Så nej, dessa länder ser nog inte Coronaviruset som något stort problem.
 
Det rapporteras lite om Norge nu så jag kollade in VG och normännan har faktisk en sjuknade trend senaste tiden. Det är tidigt men intressant att följa hur smittan utvecklas där med lite hårdare restriktioner. Munskydd i tunnelbanan, mindre folksamlingar mm
Norge har ju haft högre smitta per capita än Sverige en tid.

Samtidigt käns det som dålig timing att vi nu öppnar äldreboenden och tillåter större folksamlingar. Precis när vi ser tydliga teckan på att smitta börjar öka. Hade nog varit bätte att öppna för en månad sedan och stänga nu istället.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.