Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Men om man utgår från försiktighetsprincipen och all tillgänglig data vid tidpunkten om vaccinutveckling, pekar på att det tar som bäst 3-5 år att utveckla vaccin och i vissa fall 10 -15 år, är det inte då det bästa att följa WHO;s pandemiplan som fokuserar på uthålliga metoder att hantera smittan så som vi i Sverige har gjort?

Eftersom vi nu har 100 vacciner i pipen efter 8 månader och 10 vacciner i fas 3 så var bedömningen 3-5 år sjukt dålig.

För egen del är jag inte det minsta förvånad över hur snabbt det går. Förmodligen en uppfattning som delas av de 100 organisationer som har ett vaccin på¨gång.
 
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Men om jag lägger till att det kanske kliar lite på läppen eller i näsan så ger munskyddet ett skydd från att du oavsiktligt vidrör mun och näsa.

En psykologisk aspekt är att munskyddet påminner omgivningen om pandemin vilkte jag tror ökar distanseringen i stort.
I "Advice on the use of masks in the context of COVID-19, Interim guidance 5 June 2020" står det bl a

Potential benefits/advantages
The likely advantages of the use of masks by healthy people in the general public include:
  • reminding people to be compliant with other measures (e.g., hand hygiene, not touching nose and mouth). However, this can also have the reverse effect (see below);
Potential harms/disadvantages
The likely disadvantages of the use of mask by healthy people in the general public include:
  • potential increased risk of self-contamination due to the manipulation of a face mask and subsequently touching eyes with contaminated hands;(48, 49)
  • potential self-contamination that can occur if non- medical masks are not changed when wet or soiled. This can create favourable conditions for microorganism to amplify;
  • a false sense of security, leading to potentially lower adherence to other critical preventive measures such as physical distancing and hand hygiene;
https://www.who.int/publications/i/...of-the-novel-coronavirus-(2019-ncov)-outbreak
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
bedömningen 3-5 år sjukt dålig.
Fast det var ju inte en bedömning utan en realitet. Fram till år 2020 var det ren fakta att det tar minst 3-5 år och kanske t o m 10-15 år för ett nytt vaccin.
Att du nu då här i efterhand kan konstatera att finansiering och politisk påtryckning gör att man eventuellt kan få fram ett vaccin på drygt 1 år är ju inget man visste i början av 2020?!

Edit: tillägg;

"Att ta fram vacciner är en lång och kostsam process. Innan ett vaccin kan börja användas har i genomsnitt 10–15 år av forskning och utveckling genomförts."

"I den prekliniska utvecklingsfasen studerar man det eventuella nya vaccinet på ett laboratorium. Man gör även en första bedömning av vaccinets funktion och säkerhet. Denna fas varar i genomsnitt i 3,5 år och endast en liten del av alla vaccinkandidater under preklinisk utveckling går vidare till kliniska prövningar, dvs. studier på människa."
https://www.vaccin.se/fakta-om-vacciner/hur-forskar-man-fram-vacciner/
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
För egen del är jag inte det minsta förvånad över hur snabbt det går. Förmodligen en uppfattning som delas av de 100 organisationer som har ett vaccin på¨gång.
Men det är ju ingen försiktighetsprincip att agera utifrån ett best case.
 
  • Gilla
crappyusrname och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
I "Advice on the use of masks in the context of COVID-19, Interim guidance 5 June 2020" står det bl a

Potential benefits/advantages
The likely advantages of the use of masks by healthy people in the general public include:
  • reminding people to be compliant with other measures (e.g., hand hygiene, not touching nose and mouth). However, this can also have the reverse effect (see below);
Potential harms/disadvantages
The likely disadvantages of the use of mask by healthy people in the general public include:
  • potential increased risk of self-contamination due to the manipulation of a face mask and subsequently touching eyes with contaminated hands;(48, 49)
  • potential self-contamination that can occur if non- medical masks are not changed when wet or soiled. This can create favourable conditions for microorganism to amplify;
  • a false sense of security, leading to potentially lower adherence to other critical preventive measures such as physical distancing and hand hygiene;
[länk]

Spekualtioner precis som mina men WHO har missat den möjliga nyttan med att det är svårare att vidröra mun och näsa bakom en mask.

Så det enda vi har att gå på är väl de 100 forskningsrapporter som iaf finns.

Det är väl därför WHO till sist landar i att munskydd är att föredra när social distansering är svår att uppnå.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men det är ju ingen försiktighetsprincip att agera utifrån ett best case.

Helt riktigt men även i ett worst case så har vi vaccin inom ett år som det ser ut.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Fast det var ju inte en bedömning utan en realitet./

Det är det som är tankefelet! Att det skulle ta lika lång tid som vanligt att ta fram ett vaccin. Men nu när nyttan av ett vaccin är så ofantligt stor ( inte minst ekonomiskt) behövs det inte mycket fantasi för att förutspå att det kommer skjutas till resurser utan like. Vilket så klart skedde

Sedan måste man också väga in den snabba utveklingen inom vaccinforskning.
 
R
Ulltand Ulltand skrev:
LOL Du är för rolig :)

För den som undrar om bakgrunden så citerade jag en artikel där en forskare i Oxfordgruppen sa att i bästa fall kan vi ha ett vaccin redan till hösten. September är en höstmånad som bekant.

Nu tycks det istället ta lite längre tid än " i bäst fall" och fas 3 studierna beräknas avslutas i Oktober.

I vilket fall en helt fantastisk utveckling och för Sveriges del tror samordnaren på vaccin till i början av 2021. Några månader senare än "i bästa fall"
Att du återigen har mage att låtsas som om du inte påstått att det med 80% säkerhet skulle finnas vaccin klart i september är, vad var det du sa nu, ynkligt. Vi har rett ut detta tidigare och även då försökte du slingra dig undan.

Nu försöker du dessutom påstå att det du inte påstod var ganska rätt ändå :) Fast om du i april påstod att vaccin skulle finnas i september och det kommer finnas under första halvåret 2021 så lutar det nog åt att du hade runt 100% fel (rent matematiskt).

De som sa emot dig och sa att i bästa fall kan vi ha ett vaccin klart under nästa år fick däremot helt rätt.

Ulltand Ulltand skrev:
Ryssar och kineser vaccinerar redan och UAE planerar att påbörja vaccination nu till speciellt utsatta grupper. Iaf ett av de kinesiska vaccinet har nu testats på 100.000 personer. Så förmoligen har de bra data som vi inte känner till.

Varför dessa upprörda känslor då? Jo FHM gick ju ut och valde stratergi med föreställningen att det skulle ta flera år att få fram ett vaccin. Det var en dålig bedömning redan då som nu visar sig besannas. Det gick mycket fortare.
Och så var vi här igen. Var det inte du som senast igår blev superkränkt för att jag påstod att du i vaccineringsfrågan står vääääldigt långt ifrån försiktighetsprincipen? Nu verkar det trots allt återigen som om du tycker att det som massvaccinerar med ofärdiga vaccin gör rätt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Det är det som är tankefelet! Att det skulle ta lika lång tid som vanligt att ta fram ett vaccin. Men nu när nyttan av ett vaccin är så ofantligt stor ( inte minst ekonomiskt) behövs det inte mycket fantasi för att förutspå att det kommer skjutas till resurser utan like. Vilket så klart skedde
Ditt tankefel ligger väl i då att tro att en myndighet som FHM har i uppdrag att gissa?

"En viktig uppgift är att ta fram och sprida vetenskapligt grundad kunskap som främjar hälsa och förebygger sjukdomar och skador."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/vart-uppdrag/
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Spekualtioner precis som mina men WHO har missat den möjliga nyttan med att det är svårare att vidröra mun och näsa bakom en mask.

Så det enda vi har att gå på är väl de 100 forskningsrapporter som iaf finns.

Det är väl därför WHO till sist landar i att munskydd är att föredra när social distansering är svår att uppnå.
Du menar de där rapporterna som gjorde att WHO skrev dokumentet som Gammelnörden citerade i inlägg #26408?
Där det finns en möjlig vinst men tre möjliga förluster.

I verkligheten i de länder som har munskydd så är det väl just de möjliga förlusterna man ser i stor utsträckning. Eftersom folk får höra att de ska ha munskydd när de inte kan hålla avstånd så tolkas det som att om de har munskydd så behöver de inte hålla avstånd.
Eftersom folk inte hör vad de säger när de har munskyddet på sig så tar de av sig munskyddet när de kommer in på apoteket, när de råkar på vänner under promenaden eller i affären osv.

Några andra citat från det WHO-dokumentet:
At present, there is no direct evidence (from studies on COVID-19 and in healthy people in the community) on the effectiveness of universal masking of healthy people in the community to prevent infection with respiratory viruses, including COVID-19.
t the present time, the widespread use of masks by healthy people in the community setting is not yet supported by high quality or direct scientific evidence and there are potential benefits and harms to consider (see below).
Nej, vi har inte bara de forskningsrapporterna som WHO utgår ifrån att gå på utan vi har också den tyska studien som inte ingår i WHO:s sammanställning.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Helt riktigt men även i ett worst case så har vi vaccin inom ett år som det ser ut.
Nej, ett worst case är att inget av de vacciner som tas fram fungerar tillräckligt bra, ger för dåligt skydd eller ger bra skydd under för kort tid.

Under början av året var worst case ovanstående eller att vaccin låg minst 10 år bort i tiden. Det är naturligtvis det som skulle vara underlaget till hur man agerar. Inte någon sorts förhoppning om att vaccin kommer inom ett år.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Att du återigen har mage att låtsas som om du inte påstått att det med 80% säkerhet skulle finnas vaccin klart i september är, vad var det du sa nu, ynkligt. Vi har rett ut detta tidigare och även då försökte du slingra dig undan.

Der är fortsatt en bedömning från en talesperson i Oxfordgruppen i april :)

Jag kan inte se att någon annan kan göra en bättre bedömning av deras vaccin så tror dem det så håller jag gärna med.

Och ja, oavsett om det blir september eller december som den första personen vaccineras med fas 3 godkänd pordukt så det det betydligt närmare det som jag och Oxford mfl trott på än FHM.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du menar de där rapporterna som gjorde att WHO skrev dokumentet som Gammelnörden citerade i inlägg #26408?
Där det finns en möjlig vinst men tre möjliga förluster.

I verkligheten i de länder som har munskydd så är det väl just de möjliga förlusterna man ser i stor utsträckning. Eftersom folk får höra att de ska ha munskydd när de inte kan hålla avstånd så tolkas det som att om de har munskydd så behöver de inte hålla avstånd.
Eftersom folk inte hör vad de säger när de har munskyddet på sig så tar de av sig munskyddet när de kommer in på apoteket, när de råkar på vänner under promenaden eller i affären osv.

Några andra citat från det WHO-dokumentet:

Nej, vi har inte bara de forskningsrapporterna som WHO utgår ifrån att gå på utan vi har också den tyska studien som inte ingår i WHO:s sammanställning.
Hur mycket du än klipper och klistrar så landar WHO i en rekommendation att använda munskydd.
 
Anna_H Anna_H skrev:
För att inte tala om damen jag såg på Lidl. Som tar på handskar och munskudd när hon går in i butiken. Men det är samma handskar och munskydd som hon haft i två veckor och hon har ingen koll på vad hon tar i samt drar munskyddet upp coh ner, och går tätt inpå folk hela tiden.
Men hon lär vara bättre på att inte klia sig i ögonen med handskar på och om bara viruset inte är fortsatt aktivt på den typen av ytor längre tid ser jag inte riktigt problemet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, ett worst case är att inget av de vacciner som tas fram fungerar tillräckligt bra, ger för dåligt skydd eller ger bra skydd under för kort tid.

Under början av året var worst case ovanstående eller att vaccin låg minst 10 år bort i tiden. Det är naturligtvis det som skulle vara underlaget till hur man agerar. Inte någon sorts förhoppning om att vaccin kommer inom ett år.
Av alla de som nu tar fram ett vaccin så vet dom att det har goda möjligheter att bli klart på ca 1 år.

Varför kunde inte FHM räkna ut det? Eller iaf haft lite dialog med aktörer på marknaden.

Tegnell kunde ju ringt upp Oxfordgruppen och frågat hur läget ser ur med deras vaccin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.