2 359 921 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Gammelnörden skrev:
Men om man utgår från försiktighetsprincipen och all tillgänglig data vid tidpunkten om vaccinutveckling, pekar på att det tar som bäst 3-5 år att utveckla vaccin och i vissa fall 10 -15 år, är det inte då det bästa att följa WHO;s pandemiplan som fokuserar på uthålliga metoder att hantera smittan så som vi i Sverige har gjort?
Eftersom vi nu har 100 vacciner i pipen efter 8 månader och 10 vacciner i fas 3 så var bedömningen 3-5 år sjukt dålig.
För egen del är jag inte det minsta förvånad över hur snabbt det går. Förmodligen en uppfattning som delas av de 100 organisationer som har ett vaccin på¨gång.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
I "Advice on the use of masks in the context of COVID-19, Interim guidance 5 June 2020" står det bl aUlltand skrev:
Potential benefits/advantages
The likely advantages of the use of masks by healthy people in the general public include:
- reminding people to be compliant with other measures (e.g., hand hygiene, not touching nose and mouth). However, this can also have the reverse effect (see below);
The likely disadvantages of the use of mask by healthy people in the general public include:
- potential increased risk of self-contamination due to the manipulation of a face mask and subsequently touching eyes with contaminated hands;(48, 49)
- potential self-contamination that can occur if non- medical masks are not changed when wet or soiled. This can create favourable conditions for microorganism to amplify;
- a false sense of security, leading to potentially lower adherence to other critical preventive measures such as physical distancing and hand hygiene;
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Fast det var ju inte en bedömning utan en realitet. Fram till år 2020 var det ren fakta att det tar minst 3-5 år och kanske t o m 10-15 år för ett nytt vaccin.Ulltand skrev:
Att du nu då här i efterhand kan konstatera att finansiering och politisk påtryckning gör att man eventuellt kan få fram ett vaccin på drygt 1 år är ju inget man visste i början av 2020?!
Edit: tillägg;
"Att ta fram vacciner är en lång och kostsam process. Innan ett vaccin kan börja användas har i genomsnitt 10–15 år av forskning och utveckling genomförts."
"I den prekliniska utvecklingsfasen studerar man det eventuella nya vaccinet på ett laboratorium. Man gör även en första bedömning av vaccinets funktion och säkerhet. Denna fas varar i genomsnitt i 3,5 år och endast en liten del av alla vaccinkandidater under preklinisk utveckling går vidare till kliniska prövningar, dvs. studier på människa."
https://www.vaccin.se/fakta-om-vacciner/hur-forskar-man-fram-vacciner/
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Gammelnörden skrev:
I "Advice on the use of masks in the context of COVID-19, Interim guidance 5 June 2020" står det bl a
Potential benefits/advantages
The likely advantages of the use of masks by healthy people in the general public include:
Potential harms/disadvantages
- reminding people to be compliant with other measures (e.g., hand hygiene, not touching nose and mouth). However, this can also have the reverse effect (see below);
The likely disadvantages of the use of mask by healthy people in the general public include:
[länk]
- potential increased risk of self-contamination due to the manipulation of a face mask and subsequently touching eyes with contaminated hands;(48, 49)
- potential self-contamination that can occur if non- medical masks are not changed when wet or soiled. This can create favourable conditions for microorganism to amplify;
- a false sense of security, leading to potentially lower adherence to other critical preventive measures such as physical distancing and hand hygiene;
Spekualtioner precis som mina men WHO har missat den möjliga nyttan med att det är svårare att vidröra mun och näsa bakom en mask.
Så det enda vi har att gå på är väl de 100 forskningsrapporter som iaf finns.
Det är väl därför WHO till sist landar i att munskydd är att föredra när social distansering är svår att uppnå.
Gammelnörden skrev:
Det är det som är tankefelet! Att det skulle ta lika lång tid som vanligt att ta fram ett vaccin. Men nu när nyttan av ett vaccin är så ofantligt stor ( inte minst ekonomiskt) behövs det inte mycket fantasi för att förutspå att det kommer skjutas till resurser utan like. Vilket så klart skedde
Sedan måste man också väga in den snabba utveklingen inom vaccinforskning.
Att du återigen har mage att låtsas som om du inte påstått att det med 80% säkerhet skulle finnas vaccin klart i september är, vad var det du sa nu, ynkligt. Vi har rett ut detta tidigare och även då försökte du slingra dig undan.Ulltand skrev:
LOL Du är för rolig
För den som undrar om bakgrunden så citerade jag en artikel där en forskare i Oxfordgruppen sa att i bästa fall kan vi ha ett vaccin redan till hösten. September är en höstmånad som bekant.
Nu tycks det istället ta lite längre tid än " i bäst fall" och fas 3 studierna beräknas avslutas i Oktober.
I vilket fall en helt fantastisk utveckling och för Sveriges del tror samordnaren på vaccin till i början av 2021. Några månader senare än "i bästa fall"
Nu försöker du dessutom påstå att det du inte påstod var ganska rätt ändå
De som sa emot dig och sa att i bästa fall kan vi ha ett vaccin klart under nästa år fick däremot helt rätt.
Och så var vi här igen. Var det inte du som senast igår blev superkränkt för att jag påstod att du i vaccineringsfrågan står vääääldigt långt ifrån försiktighetsprincipen? Nu verkar det trots allt återigen som om du tycker att det som massvaccinerar med ofärdiga vaccin gör rätt.Ulltand skrev:
Ryssar och kineser vaccinerar redan och UAE planerar att påbörja vaccination nu till speciellt utsatta grupper. Iaf ett av de kinesiska vaccinet har nu testats på 100.000 personer. Så förmoligen har de bra data som vi inte känner till.
Varför dessa upprörda känslor då? Jo FHM gick ju ut och valde stratergi med föreställningen att det skulle ta flera år att få fram ett vaccin. Det var en dålig bedömning redan då som nu visar sig besannas. Det gick mycket fortare.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Ditt tankefel ligger väl i då att tro att en myndighet som FHM har i uppdrag att gissa?Ulltand skrev:
"En viktig uppgift är att ta fram och sprida vetenskapligt grundad kunskap som främjar hälsa och förebygger sjukdomar och skador."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/vart-uppdrag/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Du menar de där rapporterna som gjorde att WHO skrev dokumentet som Gammelnörden citerade i inlägg #26408?Ulltand skrev:
Spekualtioner precis som mina men WHO har missat den möjliga nyttan med att det är svårare att vidröra mun och näsa bakom en mask.
Så det enda vi har att gå på är väl de 100 forskningsrapporter som iaf finns.
Det är väl därför WHO till sist landar i att munskydd är att föredra när social distansering är svår att uppnå.
Där det finns en möjlig vinst men tre möjliga förluster.
I verkligheten i de länder som har munskydd så är det väl just de möjliga förlusterna man ser i stor utsträckning. Eftersom folk får höra att de ska ha munskydd när de inte kan hålla avstånd så tolkas det som att om de har munskydd så behöver de inte hålla avstånd.
Eftersom folk inte hör vad de säger när de har munskyddet på sig så tar de av sig munskyddet när de kommer in på apoteket, när de råkar på vänner under promenaden eller i affären osv.
Några andra citat från det WHO-dokumentet:
Nej, vi har inte bara de forskningsrapporterna som WHO utgår ifrån att gå på utan vi har också den tyska studien som inte ingår i WHO:s sammanställning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Nej, ett worst case är att inget av de vacciner som tas fram fungerar tillräckligt bra, ger för dåligt skydd eller ger bra skydd under för kort tid.Ulltand skrev:
Under början av året var worst case ovanstående eller att vaccin låg minst 10 år bort i tiden. Det är naturligtvis det som skulle vara underlaget till hur man agerar. Inte någon sorts förhoppning om att vaccin kommer inom ett år.
R RoAd skrev:
Der är fortsatt en bedömning från en talesperson i Oxfordgruppen i april
Jag kan inte se att någon annan kan göra en bättre bedömning av deras vaccin så tror dem det så håller jag gärna med.
Och ja, oavsett om det blir september eller december som den första personen vaccineras med fas 3 godkänd pordukt så det det betydligt närmare det som jag och Oxford mfl trott på än FHM.
Hur mycket du än klipper och klistrar så landar WHO i en rekommendation att använda munskydd.BirgitS skrev:
Du menar de där rapporterna som gjorde att WHO skrev dokumentet som Gammelnörden citerade i inlägg #26408?
Där det finns en möjlig vinst men tre möjliga förluster.
I verkligheten i de länder som har munskydd så är det väl just de möjliga förlusterna man ser i stor utsträckning. Eftersom folk får höra att de ska ha munskydd när de inte kan hålla avstånd så tolkas det som att om de har munskydd så behöver de inte hålla avstånd.
Eftersom folk inte hör vad de säger när de har munskyddet på sig så tar de av sig munskyddet när de kommer in på apoteket, när de råkar på vänner under promenaden eller i affären osv.
Några andra citat från det WHO-dokumentet:
Nej, vi har inte bara de forskningsrapporterna som WHO utgår ifrån att gå på utan vi har också den tyska studien som inte ingår i WHO:s sammanställning.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Men hon lär vara bättre på att inte klia sig i ögonen med handskar på och om bara viruset inte är fortsatt aktivt på den typen av ytor längre tid ser jag inte riktigt problemet.Anna_H skrev:
Av alla de som nu tar fram ett vaccin så vet dom att det har goda möjligheter att bli klart på ca 1 år.BirgitS skrev:
Nej, ett worst case är att inget av de vacciner som tas fram fungerar tillräckligt bra, ger för dåligt skydd eller ger bra skydd under för kort tid.
Under början av året var worst case ovanstående eller att vaccin låg minst 10 år bort i tiden. Det är naturligtvis det som skulle vara underlaget till hur man agerar. Inte någon sorts förhoppning om att vaccin kommer inom ett år.
Varför kunde inte FHM räkna ut det? Eller iaf haft lite dialog med aktörer på marknaden.
Tegnell kunde ju ringt upp Oxfordgruppen och frågat hur läget ser ur med deras vaccin?