Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
kanske att viruset stannar lite längre i omgivningen innan det avsätts på någon yta.
... eller i någon annan persons inandningsluft.

Missförstå mig inte, jag tror det är väldigt väldigt liten sannolikhet att detta sker - men ska man vara krass så är alltså användande av munskydd (om du själv är frisk) bra för dig, men dåligt för omgivningen. Men använder man munskydd om man själv är sjuk, så är det däremot bra för omgivningen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
En del viruspartiklar fastnar i filtret och del sticker ut igen i luften vid utandning.

Alternativet att du inte har munskydd on någon nyser i närheten så drar du ner virus i luftvägarna och det är en händelse med stor risk för överföring.

Med munskydd miskar eller försvinner den risken men kanske att viruset stannar lite längre i omgivningen innan det avsätts på någon yta. Jag kan inte se att detta alternativ skulle öka smittspridningen i paritet med hur mycket den minskar för bäraren.
Måste vara skönt å ha en till här som lever i samma bubbla?
Eftersom du varit ensam fram tills nu.
Dock är ledsen att behöva meddela dig att bara för att ni är två så räknas det inte som att ni automatiskt har rätt.
 
Största och viktigaste felet är att folket inte vet hur hur man använder dessa skydd korrekt. Nästa fel är att många inte har en mask som skyddar.
Roligaste felet jag sett var paret som tog av sig masken när de kom in på apoteket.
Andra intressanta fel är när inte alla i familjen har munskydd. Eller paret som gick och höll Varandra i handen men det var bara ena som hade mask...

Men som sagts så många gånger. Man får ha mask själv det är inte olagligt.
 
B b8q skrev:
... eller i någon annan persons inandningsluft.

Missförstå mig inte, jag tror det är väldigt väldigt liten sannolikhet att detta sker - men ska man vara krass så är alltså användande av munskydd (om du själv är frisk) bra för dig, men dåligt för omgivningen. Men använder man munskydd om man själv är sjuk, så är det däremot bra för omgivningen.
I Korea har man har man mask när man är sjuk för respektera sina medmänniskor. Det gällde även före corona
 
Ulltand Ulltand skrev:
En del viruspartiklar fastnar i filtret och del sticker ut igen i luften vid utandning.

Alternativet att du inte har munskydd on någon nyser i närheten så drar du ner virus i luftvägarna och det är en händelse med stor risk för överföring.

Med munskydd miskar eller försvinner den risken men kanske att viruset stannar lite längre i omgivningen innan det avsätts på någon yta. Jag kan inte se att detta alternativ skulle öka smittspridningen i paritet med hur mycket den minskar för bäraren.
Men tänk så här: Du går på bussen och tar då i handtaget. Men utan att du vet det var det nyss en smittad person som varit på apoteket för självtest, som nös i armvecket, men råkade stryka ut snoret på handtaget. Så nu har du en massa virus på handen. Och så kliar det i ögat, så du kliar dig. För du vet ju att dina händer är rena, du spritade dem innan du tog på munskyddet, men tänkte inte på att du tog i ledstången när du klev på bussen.

För att inte tala om damen jag såg på Lidl. Som tar på handskar och munskudd när hon går in i butiken. Men det är samma handskar och munskydd som hon haft i två veckor och hon har ingen koll på vad hon tar i samt drar munskyddet upp coh ner, och går tätt inpå folk hela tiden.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D
B Byggdjuret skrev:
I Korea har man har man mask när man är sjuk för respektera sina medmänniskor. Det gällde även före corona
I Sverige stannar man hemma om man är sjuk, för att respektera sina medmänniskor :)
 
  • Gilla
a.o.f och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Inte sämre än på ett munskydd.
Någon källa på det?
 
D djac skrev:
I Sverige stannar man hemma om man är sjuk, för att respektera sina medmänniskor :)
Det låter som bra värld där man stannar hemma när man är sjuk.
Tyvärr går de flesta till jobbet även när de är sjuka. Tyvärr
För att förtydliga mig själv lite så hade man mask även hemma.
Jag gillar tanken. Just att man respekterar sina anhöriga att det troligtvis inte skyddar
 
D
B Byggdjuret skrev:
Det låter som bra värld där man stannar hemma när man är sjuk.
Tyvärr går de flesta till jobbet även när de är sjuka. Tyvärr
För att förtydliga mig själv lite så hade man mask även hemma.
Jag gillar tanken. Just att man respekterar sina anhöriga att det troligtvis inte skyddar
Tycker munskydd är ett fånigt sätt att visa respekt, men jag håller med om att mer medmänsklighet och omsorg om varandra förmodligen hade minskat det totala lidandet i Sverige dramatiskt
 
D djac skrev:
Tycker munskydd är ett fånigt sätt att visa respekt, men jag håller med om att mer medmänsklighet och omsorg om varandra förmodligen hade minskat det totala lidandet i Sverige dramatiskt
Jo jag håller med på det stora. Men man kanske ska se det mer djupsinigt.
Men idag är det tisdag, då håller man inte på med djupsinighet:p
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
En del viruspartiklar fastnar i filtret och del sticker ut igen i luften vid utandning.

Alternativet att du inte har munskydd on någon nyser i närheten så drar du ner virus i luftvägarna och det är en händelse med stor risk för överföring.

Med munskydd miskar eller försvinner den risken men kanske att viruset stannar lite längre i omgivningen innan det avsätts på någon yta. Jag kan inte se att detta alternativ skulle öka smittspridningen i paritet med hur mycket den minskar för bäraren.
Vad är det för typ av munskydd du använder i det här exemplet?
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Vad är det för typ av munskydd du använder i det här exemplet?
Alla sorter. På mikroskopisk nivå har viruset en lång resa genom filtret.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som jag minns det så var det inte Ulltands uppskattning om när vaccin skulle finnas tillgängligt, utan det var väl vad något läkemedelsföretag sade.
Men denna scam gick ju Ulltand på, trots att bl.a. jag varnade för att det troligen inte skulle stämma, och att man nog mest ska se sånt där som marknadsföring.
Nu är september alldeles snart slut, så det är väl i princip bevisat att läkemedelsföretaget i princip ljög, att Ulltand lät sig luras och att Ulltand hade dåligt omdöme vad gäller försiktighetsprinciper, som lade allt hopp i en enda korg, vaccinkorgen.

LOL Du är för rolig :)

För den som undrar om bakgrunden så citerade jag en artikel där en forskare i Oxfordgruppen sa att i bästa fall kan vi ha ett vaccin redan till hösten. September är en höstmånad som bekant.

Nu tycks det istället ta lite längre tid än " i bäst fall" och fas 3 studierna beräknas avslutas i Oktober.

I vilket fall en helt fantastisk utveckling och för Sveriges del tror samordnaren på vaccin till i början av 2021. Några månader senare än "i bästa fall"

Samtidigt befinner sig runt 10 vacciner i skrivande stund i fas 3 och Pfezer kan tänkas söka användningstillsrtånd också för sitt vaccin i oktober.

Ryssar och kineser vaccinerar redan och UAE planerar att påbörja vaccination nu till speciellt utsatta grupper. Iaf ett av de kinesiska vaccinet har nu testats på 100.000 personer. Så förmoligen har de bra data som vi inte känner till.

Varför dessa upprörda känslor då? Jo FHM gick ju ut och valde stratergi med föreställningen att det skulle ta flera år att få fram ett vaccin. Det var en dålig bedömning redan då som nu visar sig besannas. Det gick mycket fortare.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men tänk så här: Du går på bussen och tar då i handtaget. Men utan att du vet det var det nyss en smittad person som varit på apoteket för självtest, som nös i armvecket, men råkade stryka ut snoret på handtaget. Så nu har du en massa virus på handen. Och så kliar det i ögat, så du kliar dig. För du vet ju att dina händer är rena, du spritade dem innan du tog på munskyddet, men tänkte inte på att du tog i ledstången när du klev på bussen.
Så kan man tänka men jag ser inte vad det har med munskydd att göra?

Men om jag lägger till att det kanske kliar lite på läppen eller i näsan så ger munskyddet ett skydd från att du oavsiktligt vidrör mun och näsa.

En psykologisk aspekt är att munskyddet påminner omgivningen om pandemin vilkte jag tror ökar distanseringen i stort.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Gammelnörden
Men om man utgår från försiktighetsprincipen och all tillgänglig data vid tidpunkten om vaccinutveckling, pekar på att det tar som bäst 3-5 år att utveckla vaccin och i vissa fall 10 -15 år, är det inte då det bästa att följa WHO;s pandemiplan som fokuserar på uthålliga metoder att hantera smittan så som vi har gjort i Sverige?

(edit: ordföljd)
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.