2 359 538 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tror frågan skulle behöva nyanseras till typ frågan om ett obligatoriskt krav på att bära munskydd ute i allmänheten skulle bidra till ordentligt minskad smittspridning. T.ex. också ta i beaktande risk för att de som driver kollektivtrafik skulle få mindre tryck på sig att fixa trängsel på bussar och istället hänvisa till munskydden.B Byggdjuret skrev:
Menar du det där eller skrev du fel? "Sverige och några få andra diktaturer"B brfbo skrev:
Än är vi inte en diktatur, med lite tur och skicklighet kanske vi kan klara oss från att bli det också.
Ang munskydd så står det dig fritt att använda ett sådant, finns inget förbud. Det är väl mera att ivrarna för munskydd likt dig inte klarar av att gå med sådana själva av rädsla för att sticka ut, utan här skall minsann alla använda för likformighetens skull, inte för nyttan av dem.
De som jag ser använda dem (och inte bryr sig om att sticka ut) använder dem ofta på fel sätt och samma skydd länge, åker av i tid och otid och ingen nyser väl i ett munskydd?
Jag använder munskydd när jag behöver i något jag gör som dammar eller vid svetsning osv, ett munskydd håller en session om man är petnoga, det är en engångsartikel och vid dagligt bruk för allmänheten gissar jag att det blir väldigt många per dag om det skall göras rätt.
Stor kostnad för väldigt liten nytta, som att klippa grisen för ull till en lusekofte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Så vad anser du händer om någon som har virus på in- eller utsidan av masken viftar omkring med masken?Ulltand skrev:
Nej nej. Det är Tegnells hypotes att det förhåller sig så.
Att vidröra anskiktet är ingen smittorisk. Viruset smittar inte via huden.
Min hypotes är att allt användande av munskydd begränsar att vi oavsiktligt berör slemhinnor i näsa och mun. Dessa är högst mottagliga för smitta
Samt att det så klart fångar upp vätskeburna partiklar från den som är smittad.
Tar på masken med händerna och sen tar med händerna på något som sen någon annan tar på och sen kliar sig i ögat eller näsan?
Anser du att det i de fallen inte finns någon risk för virusspridning?
I så fall har du inte stöd av WHO.
Varför tror du att WHO tydligt deklarerar att man inte ska röra vid ansiktet?
Anser du att WHO bara gissar?
Så du har en hypotes. Vad gör du för att bevisa att den är korrekt och inte bara en gissning?
Ingen har sagt att en mask inte fångar upp droppsmitta, det är ju därför de ska användas inom vården.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det verkar vara mycket politik kring användning av munskydd. Det kostar inte staten något och det ser ut som att politikerna är handlingskraftiga.B brfbo skrev:
WHO har många gånger sagt det, ända sen de började prata om munskydd för allmänheten. Du kan antagligen hitta information om det på deras webbplats, men länkar till sådana uttalanden finns i tråden också.B brfbo skrev:
Jag har aldrig sagt att det finns ett förbud. Jag bara skrev vad WHO har sagt.B brfbo skrev:
Bara för att det är på ett visst sätt i Sverige betyder det inte att det är så i hela världen.B brfbo skrev:
Om privatpersoner lät bli att köpa andningsmasker, dvs. efterfrågan minskar, så skulle priserna gå ner så att fattiga länder hade råd att köpa fler andningsmasker till sjukvårdspersonalen. Det är brist på dem i många länder och sjukvårdspersonal dör i onödan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Nåja, nu har det ju aldrig varit tal om att alla människor i världen ska vaccineras med just det vaccinet så artikeln överdriver en del.B b8q skrev:
BirgitS skrev:
Så vad anser du händer om någon som har virus på in- eller utsidan av masken viftar omkring med masken?
Tar på masken med händerna och sen tar med händerna på något som sen någon annan tar på och sen kliar sig i ögat eller näsan?
Anser du att det i de fallen inte finns någon risk för virusspridning?
I så fall har du inte stöd av WHO.
Varför tror du att WHO tydligt deklarerar att man inte ska röra vid ansiktet?
Anser du att WHO bara gissar?
Så du har en hypotes. Vad gör du för att bevisa att den är korrekt och inte bara en gissning?
Ingen har sagt att en mask inte fångar upp droppsmitta, det är ju därför de ska användas inom vården.
Om man skrotar runt på ICA där några smittade råkar befinna sig som sprider viruset i luften kommer du ha viruspartiklar på hela dig.
Viss kan det vara lite högre koncentration på munskyddet men det är ingen enrom skillnad mot att du vidrör dig själv tex i håret.
Smittan uppstår bara när viruset får kontakt med slemhinnor, inte ansiktet i stort.
Nej, som tur är(?) så är det väl många som redan haft Covid-19 och inte behöver vaccin.BirgitS skrev:
Men nu är det väl inte bara Covid-vaccin som framställs på detta sätt, och det är knappast den enda gången man kommer att råka ut för en pandemi som kräver massvaccinering. Jag ser det på lite längre sikt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Bara om man befinner sig nära förstås. Se även nedan om riktningen på utandningsluften.Ulltand skrev:
Virusöverlevnaden på kläder är dålig.
Så vad vill du säga med den meningen egentligen?
Det blir förstås mycket högre koncentration av virus på munskyddet än i luften omkring någon som bär på viruset utan munskydd. Alla virus hamnar på munskyddet, mindre än 1 dm2, jämfört med om viruset sprids ut i några m3 luft och sjunker mot golvet.Ulltand skrev:
När man andas ut (med eller utan virus) genom näsan så är riktningen på luften neråt, inte uppåt eller rakt fram. Det är ju en av anledningarna till att mindre barn verkar smitta mindre, enligt vad man tror.
Så antalet virus i håret på någon i närheten av någon virusspridare utan munskydd är betydligt lägre än på munskyddet på någon virusspridare.
Har man virus från en halvtimmes användning på munskyddet och frigör dem vid ett enda tillfälle så blir naturligtvis koncentration i luften avsevärt högre än från ett fåtal andetag.
Det är inte riktigt så enkelt. En filteryta i förstoring är 3-dimmensionell. En stor del av partiklarna tränger alltså in en bit i filtret innan de fastnar. Därefter finns de inte på ytan längre längre.BirgitS skrev:
Ytterligare en aspekt är att man med den här typen av fliter även andas ut genom filtret. Då frigörs igen partiklar som lämnar filtret.
Så själva koncentrationen på filterytan är inte en enkel funktion av antalet viruspartiklar som finns i inandningsluften.
Vill du med det även säga att om man går runt med munskydd i en miljö där man råkar få in "viruspartiklar" i filtret (du kanske sitter på en buss när någon nyser i närheten), så kan du senare när du lämnat bussen andas ut dessa "viruspartiklar" på någon annan? Isåfall bidrar ju munskydd även till spridning.Ulltand skrev:
Det är inte riktigt så enkelt. En filteryta i förstoring är 3-dimmensionell. En stor del av partiklarna tränger alltså in en bit i filtret innan de fastnar. Därefter finns de inte på ytan längre längre.
Ytterligare en aspekt är att man med den här typen av fliter även andas ut genom filtret. Då frigörs igen partiklar som lämnar filtret.
Så själva koncentrationen på filterytan är inte en enkel funktion av antalet viruspartiklar som finns i inandningsluften.
En del viruspartiklar fastnar i filtret och del sticker ut igen i luften vid utandning.B b8q skrev:Vill du med det även säga att om man går runt med munskydd i en miljö där man råkar få in "viruspartiklar" i filtret (du kanske sitter på en buss när någon nyser i närheten), så kan du senare när du lämnat bussen andas ut dessa "viruspartiklar" på någon annan? Isåfall bidrar ju munskydd även till spridning.
Alternativet att du inte har munskydd on någon nyser i närheten så drar du ner virus i luftvägarna och det är en händelse med stor risk för överföring.
Med munskydd miskar eller försvinner den risken men kanske att viruset stannar lite längre i omgivningen innan det avsätts på någon yta. Jag kan inte se att detta alternativ skulle öka smittspridningen i paritet med hur mycket den minskar för bäraren.
Cykelhjäm är ännu bättre!B brfbo skrev:Många läkare mfl i Sverige har kämpat för att FMH skulle införa munskydd och andningsskydd på mycket bredare front bla Björn Olsen har varit en av dem som synts mycket i media.
Bara Sverige och några få andra diktaturer i världen säger nej till att använda munskydd!
så enligt dig så har resten av hela världen fel eller?
Du säger att Tyskland har studie på att munskydd inte har någon effekt, den studiens resultat verkar ju inte vara vägledande för Tyskland i alla fall då de ju fortfarande använder sig av munskydd som skydd!
Var har du sett att allmänheten inte ska använda FFP3 andningsskydd enl WHO????
ang vanligt munskydd så hindrar det att en del droppar som kan innehålla virus sprids ut i luften och även då på ytor,
Munskydden är för otäta för att hindra spridning fullständigt.dessutom är själva munskyddet för glest i materialet så viruset som är så litet kan ta sig igenom materialet plus att det kan ta sig in vid otätheterna och smitta den som bär munskyddet.
så visst skydd har det och än bättre om vi också håller avstånd och tvättar eller spritar händerna.
Jag som är utbildad vårdpersonal och även tillhör riskgrupp skulle aldrig åka ex , taxi, gå på sjukhusbesök eller vara någon annanstans där det inte går att hålla ordentligt avstånd och då även kunna vara utomhus utan att ha FFP3 andningsmask på mig,
jag och många med mig har en väldigt hög insats ang att bli smittade,risken är hög att vi blir väldigt sjuka eller sjuka och dör!
Att säga att FFP3 masker inte ska användas utanför sjukhusen är fel,det finns inget förbud!
ex ställ två personer utan munskydd eller andningsskydd varav den ene är smittad,ställ dem mitt emot varandra på en full buss i Stockholm under rusningstrafik=stor risk att smitta sprids såklart= större belastning i sjukvården plus att många många andningsskydd behöver användas av sjukvårdspersonalen till varje smittad patient.
Ställ samma personer på samma buss men där båda två har munskydd, =något mindre risk att någon smittas, dock risk
= en del andningsskydd kommer att gå åt i vården.
Ställ samma personer på samma buss men där båda två har andningsskydd FFP3= troligtvis blir ingen smittad
=inga andningsskydd går åt i vården ingen el liten vårdbelastning.
Plus att använder framförallt människor som tillhör riskgrupp och de som är nära personer i riskgrupp ex de som arbetar i vård och på äldreboenden mfl FFP3 andningsskydd så skulle färre bli svårt sjuka och/eller dö av viruset och vården skulle belastas mindre, plus att många skulle få ha kvar sin mamma,pappa, farmor eller farfar mfl i livet, vilket väl är det som är det viktigaste under denna pågående Pandemi, i väntan på att ett vaccin kommer.
Just nu vad jag vet så har vi inte brist på andningsmasker i Sverige, däremot säljs de till privatpersoner på nätet för ockerpriser vilket jag tycker är väldigt fult, fel tid att sko sig!
Eller ännu enklare skippa alkohol, verkliga antalet döda relaterat till alkohol är ungefär samma som Corona, ovanpå detta antas alkohol ligga bakom c:a 10% av cancerfallen i Sverige.