Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Nej nej. Det är Tegnells hypotes att det förhåller sig så.

Att vidröra anskiktet är ingen smittorisk. Viruset smittar inte via huden.

Min hypotes är att allt användande av munskydd begränsar att vi oavsiktligt berör slemhinnor i näsa och mun. Dessa är högst mottagliga för smitta

Samt att det så klart fångar upp vätskeburna partiklar från den som är smittad.
Hmmm vem har fel ifråga om ytsmitta? Du får berätta vad du för källa till att det inte sprids via hud
 
B Byggdjuret skrev:
Hmmm vem har fel ifråga om ytsmitta? Du får berätta vad du för källa till att det inte sprids via hud

Fel igen Byggdjuret :)

Läs om läs rätt.

Smittar via huden, inte sprids via huden.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Nej nej. Det är Tegnells hypotes att det förhåller sig så.

Att vidröra anskiktet är ingen smittorisk. Viruset smittar inte via huden.

Min hypotes är att allt användande av munskydd begränsar att vi oavsiktligt berör slemhinnor i näsa och mun. Dessa är högst mottagliga för smitta

Samt att det så klart fångar upp vätskeburna partiklar från den som är smittad.
Men om Tegnells hypotes består av information från Who. Då borde det vara hyfsad info. Eller är det eftersom tegnell driver den hypotesen
 
Ulltand Ulltand skrev:
Fel igen Byggdjuret :)

Läs om läs rätt.

Smittar via huden, inte sprids via huden.
Har du hört uttrycket inte kasta sten i glashus?
 
B Byggdjuret skrev:
Har du hört uttrycket inte kasta sten i glashus?
Nej berätta?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Fel igen Byggdjuret :)

Läs om läs rätt.

Smittar via huden, inte sprids via huden.
Du skrev själv smittar inte via huden. Vad har du för källa
 
B Byggdjuret skrev:
Du skrev själv smittar inte via huden. Vad har du för källa
Grejen med vetenskap är att man måste bevisa att något sker.

Motsatsen gäller inte men är dock ofta fullt möjlig teoretiskt
 
Ulltand Ulltand skrev:
Grejen med vetenskap är att man måste bevisa att något sker.

Motsatsen gäller inte men är dock ofta fullt möjlig teoretiskt
Nu försöker du yra bort källan. Men alla forskare måste ha belägg för det de gör eller säger.
Så källa tack.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Om Kina har följt upp sina 100 k vaccinationer så har dt redan data för fas 3. Studien är så att säga gjord men på ett sätt som vi inte vet så mycket om och som kan vara tveksamt etsikt.
Att genomföra en Fas 3 studie är inte alls jämförbart med att sätta igång och vaccinera 100’000 personer.
När man börjar vaccinera i större skala och följer upp hur det går kallas det Fas 4 studie.
 
Mikael_L
R RoAd skrev:
Min uppfattning är att du sedan i våras underskattat hur lång tid det tar att få fram ett vaccin (var det september det skulle vara tillgängligt?)
Som jag minns det så var det inte Ulltands uppskattning om när vaccin skulle finnas tillgängligt, utan det var väl vad något läkemedelsföretag sade.
Men denna scam gick ju Ulltand på, trots att bl.a. jag varnade för att det troligen inte skulle stämma, och att man nog mest ska se sånt där som marknadsföring.
Nu är september alldeles snart slut, så det är väl i princip bevisat att läkemedelsföretaget i princip ljög, att Ulltand lät sig luras och att Ulltand hade dåligt omdöme vad gäller försiktighetsprinciper, som lade allt hopp i en enda korg, vaccinkorgen.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De har, precis som FHM, uppgett att munskydd skyddar i vården, liksom visir. Men deras rapport som de grundar sina uttalanden på anger att det är mycket osäkert om munskydd skyddar i andra situationer än vårdsituationer.


Nu är ju WHO starkt emot att allmänheten använder FFP3 och andra skydd som kan användas i vården, så du får ju bestämma dig om du ska följa WHO eller inte. Anledningen är ju helt enkelt att sett till hela världen så finns det en brist på andningsskydd som kan användas i vården och därför ska inte allmänheten ha dem.


Läste du RoAds inlägg om erfarenheterna utomlands?
Det var väl snarare det omvända fallet, några som använder rätt och många som använder fel. Vid felaktig användning ökar risken för att sprida virus omkring sig.

Det finns ju även en tysk studie som det har hänvisats till ett antal gånger i tråden som visar att det inte gick att se att införandet av munskydd i Tyskland hade någon effekt på smittspridningen.
Många läkare mfl i Sverige har kämpat för att FMH skulle införa munskydd och andningsskydd på mycket bredare front bla Björn Olsen har varit en av dem som synts mycket i media.
Bara Sverige och några få andra diktaturer i världen säger nej till att använda munskydd!
så enligt dig så har resten av hela världen fel eller?
Du säger att Tyskland har studie på att munskydd inte har någon effekt, den studiens resultat verkar ju inte vara vägledande för Tyskland i alla fall då de ju fortfarande använder sig av munskydd som skydd!

Var har du sett att allmänheten inte ska använda FFP3 andningsskydd enl WHO????

ang vanligt munskydd så hindrar det att en del droppar som kan innehålla virus sprids ut i luften och även då på ytor,
Munskydden är för otäta för att hindra spridning fullständigt.dessutom är själva munskyddet för glest i materialet så viruset som är så litet kan ta sig igenom materialet plus att det kan ta sig in vid otätheterna och smitta den som bär munskyddet.
så visst skydd har det och än bättre om vi också håller avstånd och tvättar eller spritar händerna.

Jag som är utbildad vårdpersonal och även tillhör riskgrupp skulle aldrig åka ex , taxi, gå på sjukhusbesök eller vara någon annanstans där det inte går att hålla ordentligt avstånd och då även kunna vara utomhus utan att ha FFP3 andningsmask på mig,
jag och många med mig har en väldigt hög insats ang att bli smittade,risken är hög att vi blir väldigt sjuka eller sjuka och dör!

Att säga att FFP3 masker inte ska användas utanför sjukhusen är fel,det finns inget förbud!
ex ställ två personer utan munskydd eller andningsskydd varav den ene är smittad,ställ dem mitt emot varandra på en full buss i Stockholm under rusningstrafik=stor risk att smitta sprids såklart= större belastning i sjukvården plus att många många andningsskydd behöver användas av sjukvårdspersonalen till varje smittad patient.

Ställ samma personer på samma buss men där båda två har munskydd, =något mindre risk att någon smittas, dock risk
= en del andningsskydd kommer att gå åt i vården.

Ställ samma personer på samma buss men där båda två har andningsskydd FFP3= troligtvis blir ingen smittad
=inga andningsskydd går åt i vården ingen el liten vårdbelastning.

Plus att använder framförallt människor som tillhör riskgrupp och de som är nära personer i riskgrupp ex de som arbetar i vård och på äldreboenden mfl FFP3 andningsskydd så skulle färre bli svårt sjuka och/eller dö av viruset och vården skulle belastas mindre, plus att många skulle få ha kvar sin mamma,pappa, farmor eller farfar mfl i livet, vilket väl är det som är det viktigaste under denna pågående Pandemi, i väntan på att ett vaccin kommer.
Just nu vad jag vet så har vi inte brist på andningsmasker i Sverige, däremot säljs de till privatpersoner på nätet för ockerpriser vilket jag tycker är väldigt fult, fel tid att sko sig!
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
P
B brfbo skrev:
Många läkare mfl i Sverige har kämpat för att FMH skulle införa munskydd och andningsskydd på mycket bredare front bla Björn Olsen har varit en av dem som synts mycket i media.
Bara Sverige och några få andra diktaturer i världen säger nej till att använda munskydd!
så enligt dig så har resten av hela världen fel eller?
Du säger att Tyskland har studie på att munskydd inte har någon effekt, den studiens resultat verkar ju inte vara vägledande för Tyskland i alla fall då de ju fortfarande använder sig av munskydd som skydd!

Var har du sett att allmänheten inte ska använda FFP3 andningsskydd enl WHO????

ang vanligt munskydd så hindrar det att en del droppar som kan innehålla virus sprids ut i luften och även då på ytor,
Munskydden är för otäta för att hindra spridning fullständigt.dessutom är själva munskyddet för glest i materialet så viruset som är så litet kan ta sig igenom materialet plus att det kan ta sig in vid otätheterna och smitta den som bär munskyddet.
så visst skydd har det och än bättre om vi också håller avstånd och tvättar eller spritar händerna.

Jag som är utbildad vårdpersonal och även tillhör riskgrupp skulle aldrig åka ex , taxi, gå på sjukhusbesök eller vara någon annanstans där det inte går att hålla ordentligt avstånd och då även kunna vara utomhus utan att ha FFP3 andningsmask på mig,
jag och många med mig har en väldigt hög insats ang att bli smittade,risken är hög att vi blir väldigt sjuka eller sjuka och dör!

Att säga att FFP3 masker inte ska användas utanför sjukhusen är fel,det finns inget förbud!
ex ställ två personer utan munskydd eller andningsskydd varav den ene är smittad,ställ dem mitt emot varandra på en full buss i Stockholm under rusningstrafik=stor risk att smitta sprids såklart= större belastning i sjukvården plus att många många andningsskydd behöver användas av sjukvårdspersonalen till varje smittad patient.

Ställ samma personer på samma buss men där båda två har munskydd, =något mindre risk att någon smittas, dock risk
= en del andningsskydd kommer att gå åt i vården.

Ställ samma personer på samma buss men där båda två har andningsskydd FFP3= troligtvis blir ingen smittad
=inga andningsskydd går åt i vården ingen el liten vårdbelastning.

Plus att använder framförallt människor som tillhör riskgrupp och de som är nära personer i riskgrupp ex de som arbetar i vård och på äldreboenden mfl FFP3 andningsskydd så skulle färre bli svårt sjuka och/eller dö av viruset och vården skulle belastas mindre, plus att många skulle få ha kvar sin mamma,pappa, farmor eller farfar mfl i livet, vilket väl är det som är det viktigaste under denna pågående Pandemi, i väntan på att ett vaccin kommer.
Just nu vad jag vet så har vi inte brist på andningsmasker i Sverige, däremot säljs de till privatpersoner på nätet för ockerpriser vilket jag tycker är väldigt fult, fel tid att sko sig!
Men en del ffp3-skydd har väl utandningsventil och skyddar väl därmed inte andra om en smittad bär en sådan? De skyddar väl främst bäraren och det finns inget hinder från att var och en som vill bära en sådan gör det. Eller har jag missuppfattat det?

Sverige har väl för övrigt inte alls sagt nej till munskydd. Det är ett verktyg i verktygslådan vid lokala utbrott som jag förstår det.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
"Shark Allies menar att om hela världens befolkning fick en dos av ett covid-19-vaccin med hajleveroljan, skulle cirka 250 000 hajar behövas dödas."

Nåja...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Många läkare mfl i Sverige har kämpat för att FMH skulle införa munskydd och andningsskydd på mycket bredare front bla Björn Olsen har varit en av dem som synts mycket i media.
Bara Sverige och några få andra diktaturer i världen säger nej till att använda munskydd!
så enligt dig så har resten av hela världen fel eller?
Du säger att Tyskland har studie på att munskydd inte har någon effekt, den studiens resultat verkar ju inte vara vägledande för Tyskland i alla fall då de ju fortfarande använder sig av munskydd som skydd!

Var har du sett att allmänheten inte ska använda FFP3 andningsskydd enl WHO????

ang vanligt munskydd så hindrar det att en del droppar som kan innehålla virus sprids ut i luften och även då på ytor,
Munskydden är för otäta för att hindra spridning fullständigt.dessutom är själva munskyddet för glest i materialet så viruset som är så litet kan ta sig igenom materialet plus att det kan ta sig in vid otätheterna och smitta den som bär munskyddet.
så visst skydd har det och än bättre om vi också håller avstånd och tvättar eller spritar händerna.

Jag som är utbildad vårdpersonal och även tillhör riskgrupp skulle aldrig åka ex , taxi, gå på sjukhusbesök eller vara någon annanstans där det inte går att hålla ordentligt avstånd och då även kunna vara utomhus utan att ha FFP3 andningsmask på mig,
jag och många med mig har en väldigt hög insats ang att bli smittade,risken är hög att vi blir väldigt sjuka eller sjuka och dör!

Att säga att FFP3 masker inte ska användas utanför sjukhusen är fel,det finns inget förbud!
ex ställ två personer utan munskydd eller andningsskydd varav den ene är smittad,ställ dem mitt emot varandra på en full buss i Stockholm under rusningstrafik=stor risk att smitta sprids såklart= större belastning i sjukvården plus att många många andningsskydd behöver användas av sjukvårdspersonalen till varje smittad patient.

Ställ samma personer på samma buss men där båda två har munskydd, =något mindre risk att någon smittas, dock risk
= en del andningsskydd kommer att gå åt i vården.

Ställ samma personer på samma buss men där båda två har andningsskydd FFP3= troligtvis blir ingen smittad
=inga andningsskydd går åt i vården ingen el liten vårdbelastning.

Plus att använder framförallt människor som tillhör riskgrupp och de som är nära personer i riskgrupp ex de som arbetar i vård och på äldreboenden mfl FFP3 andningsskydd så skulle färre bli svårt sjuka och/eller dö av viruset och vården skulle belastas mindre, plus att många skulle få ha kvar sin mamma,pappa, farmor eller farfar mfl i livet, vilket väl är det som är det viktigaste under denna pågående Pandemi, i väntan på att ett vaccin kommer.
Just nu vad jag vet så har vi inte brist på andningsmasker i Sverige, däremot säljs de till privatpersoner på nätet för ockerpriser vilket jag tycker är väldigt fult, fel tid att sko sig!
Nu får du presentera fakta. På att mask skyddar så bra som du säger.
Det är okej att du använder mask om du vill.
 
  • Gilla
AWC och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.