Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Satsuki KristinaRT skrev:
Ser du verkligen inte skillnaden?!?!?!?
Denna subtråd handlar om dödlighet i ifluensa vs covid 19 och hur man bör mäta den.

I absoluta tal över en tidsperiod anser jag vara det mest relevanta.

Jag förstår inte vilken skillnad du anser att jag inte ser? Vänligen förtydliga!

Satsuki
Ulltand Ulltand skrev:
Ingen aning om hur utbredd förkylningsvirus av coronatyp är. Det är en hypotes som framförts varför vissa inte blir så sjuka och andra får det. Den får ju viss back up av Oxfordvaccinet som framställdes för alla typer av Coronnavirus och tycks fungera.

Flertalet blir ju inte svårt sjuka i corona så om hypotesen stämmer kan det finnas en utbredd immunitet även mot Covid19.

Kan vara värt att veta att influensa typ A förekommer som många subtyper, tex som svininfluensa och fågelinfluensa. Den senare med mycket hög dödlighet. Trots alla återkommande infuensaepedemier av influensa typ A. Alltså dödligehten är i mycket stor utsträckning beroende av egenskaper hos viruset.
Nu tyder ju visserligen antikroppsstudier (och spridning) på att det inte finns en utbredd immunitet I befolkningen, men vem vet vad framtiden kommer utvisa.

Vad gäller influensavirus, subtyper etc: Vill du verkligen ha en grundlig genomgång av influensavirusets mutationskspacitet och mutationsfrekvens och de effekter detta har på smittspridning? Jag skriver det gärna men det tar tid och du kan hitta lämplig info för allmänheten på nätet. Fokusera på begreppen genetic drift och genetic shift. Om man förstår dessa förstår man mycket om epidemiologin hos influensa.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Satsuki
Ulltand Ulltand skrev:
Denna subtråd handlar om dödlighet i ifluensa vs covid 19 och hur man bör mäta den.

I absoluta tal över en tidsperiod anser jag vara det mest relevanta.

Jag förstår inte vilken skillnad du anser att jag inte ser? Vänligen förtydliga!
Vänligen läs inlägg #26190 och 26192 samt de inlägg det hänvisas till i dessa.
Samt nr #26196.....

Nu tyder ju visserligen antikroppsstudier (och spridning) på att det inte finns en utbredd immunitet I befolkningen, men vem vet vad framtiden kommer utvisa.

Vad gäller influensavirus, subtyper etc: Vill du verkligen ha en grundlig genomgång av influensavirusets mutationskspacitet och mutationsfrekvens och de effekter detta har på smittspridning? Jag skriver det gärna men det tar tid och du kan hitta lämplig info för allmänheten på nätet. Fokusera på begreppen genetic drift och genetic shift. Om man förstår dessa förstår man mycket om epidemiologin hos influensa.

Men du glömmer då minnescellerna som tyckas vara drivande i immuniteten här. Dessa går tyvärr inte att testa brett på samma sätt. Vill att jag förklara mer för dig om det?

Igen förklara vad du inte tror jag förstår? Sedan kan du gärna fylla i om det finns en lucka men allt det du skriver ovan äl väl ganska välkänt . Självklart uppstår immunitet mot många visussjukdoma. Självklart muterar virus. osv

???

Vänligen läs inlägg #26190 och 26192 samt de inlägg det hänvisas till i dessa.
Samt nr #26196.....
Svara då istället med ett citat.

Annars kan jag omöjligen veta vart du vill komma. och vad jag skall bemöta.

Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Flertalet blir ju inte svårt sjuka i corona så om hypotesen stämmer kan det finnas en utbredd immunitet även mot Covid19.
Jamen klart då.
Du kan dels sluta oroa dig, och vaccinutvecklingen kan vi stoppa.

Vet du, jag stoppar här. Jag saknar såpass mycket grundläggande förståelse, kunskap och insikt (däremot mycket åsikt) hos motparten att fortsatt diskussion känns rätt värdelös.
Vi kan väl säga att du vinner, jag lämnar walkover.

Du verkar inte ens ha läst nästan någonting av allt som stått i tidningar och varit på SVT de senaste månaderna, eller ens googlat något.
Är all din kunskap byggd på någon flashbacktråd?
(Och även på fb brukar det ju grävas någorlunda djupt, så det är kanske något annat ställe du funnit din världsbild på)

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
Ulltand Ulltand skrev:
Men du glömmer då minnescellerna som tyckas vara drivande i immuniteten här. Dessa går tyvärr inte att testa brett på samma sätt. Vill att jag förklara mer för dig om det?

Igen förklara vad du inte tror jag förstår? Sedan kan du gärna fylla i om det finns en lucka men allt det du skriver ovan äl väl ganska välkänt . Självklart uppstår immunitet mot många visussjukdoma. Självklart muterar virus. osv

???
Ja, du får jättegärna förklara mer om minnesceller. Menar du B- eller T-celler? Och i så fall CD4+eller CD8+?
Just den delen av immunologi är min svaga sida, har mest sysslat m innate immunitet så det hade varit jättespännande att lära sig mer!

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jamen klart då.
Du kan dels sluta oroa dig, och vaccinutvecklingen kan vi stoppa.

Vilken briljant slusats av dig :)

Det är aldrig för sent att ge upp och lämna fakatdiskussionen med några generella slag under bältet.

Ja, du får jättegärna förklara mer om minnesceller. Menar du B- eller T-celler? Och i så fall CD4+eller CD8+?
Just den delen av immunologi är min svaga sida, har mest sysslat m innate immunitet så det hade varit jättespännande att lära sig mer!
Jag misstänkte det då du landade i en bristfällg tanke om antikroppar och immuniutet. Alla kan tänka fel ibland.

Du först, ut med det nu! Vad är det jag inte förstår som du känner dig manad att undervisa i?

Svara med citat tack så blir det begripligt

Mikael_L
J Jocke Best skrev:
Jag gillar denna sortens korsförhör av den tilltalades faktaresistans av tredje graden. :cool:
Nja, inte var det korsförhör.
Jag ville se upp till vilken nivå vi kunde vara överens, och se var våra tankar och åsikter glider isär.
Jag blev faktiskt förvånad över att vi inte ens kunde vara överens om det mest grundläggande.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Satsuki
Ulltand Ulltand skrev:
Jag misstänkte det då du landade i en bristfällg tanke om antikroppar och immuniutet

Du först, ut med det nu! Vad är det jag i inte förstår?

Svara med citat tack så blir det begripligt
Spännande slutsats; hur menar du att jag landade i en bristfällig tanke? Förklara tack! Rätta mig gärna!

Spännande slutsats; hur menar du att jag landade i en bristfällig tanke? Förklara tack! Rätta mig gärna!
Då tolkar jag det som att du inte hade någon poäng med ditt inlägg då du inte kan precisera vad du slår ner på övht.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, inte var det korsförhör.
Jag ville se upp till vilken nivå vi kunde vara överens, och se var våra tankar och åsikter glider isär.
Jag blev faktiskt förvånad över att vi inte ens kunde vara överens om det mest grundläggande.
Ditt påstående om att ingen har någon immunitet mot Covid19?

Det är dessbättre långt ifrån säkert då man misstänker korsimmunitet mellan olika coronatyper.

Ulltand Ulltand skrev:
Ditt påstående om att ingen har någon immunitet mot Covid19?

Det är dessbättre långt ifrån säkert då man misstänker korsimmunitet mellan olika coronatyper.
Har du någon källa till detta?
Du kräver källa av alla andra så nu är det din tur.

Satsuki
Ulltand Ulltand skrev:
Då tolkar jag det som att du inte hade någon poäng med ditt inlägg då du inte kan precisera vad du slår ner på övht.
Tja, jag tolkar det som att du inte kan eller vill svara på vari min bristfälliga slutsats bestod, ej heller vill/kan ge ett expertutlåtande rörande B/T-cellsimmunitet som du antydde att du kunde.

Min poäng är att du inte tycks vilja/kunna förstå de epidemiologiska skillnader det innebär att ett virus har cirkulerat i en population (jordens befolkning) under flera år, även om det undergår genetic drift och genetic shift, i jämförelse med ett virus som dyker upp från ”tomma intet”. Ja, det har likheter med det första SARS-CoV, men med tanke på det lilla antal individer (relativt till jordens befolkning) som smittats och överlevt SARS är det mycket få individer som har immunitet (i någon form, tex via minnesceller) och i relation till det antal individer som har någon form av immunitet mot influensa.
Möjligen kan genomgången förkylning med ett coronavirus ge ngn form av immunitet mot Covid-19, men detta är fortfarande oklart och osäkert. Det är en hypotes och den har fortfarande ej bevisats eller förkastats (vad jag vet, har du en publicerad studie som säger annorlunda får du gärna referera till den!)

Jag är inte överens med dig och håller inte med din åsikter, men så länge du inte är chef på FHM kan jag lugnt ignorera dig. Och det kommer jag också göra hädanefter....

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.