Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Satsuki KristinaRT skrev:
Tja, jag tolkar det som att du inte kan eller vill svara på vari min bristfälliga slutsats bestod, ej heller vill/kan ge ett expertutlåtande rörande B/T-cellsimmunitet som du antydde att du kunde.

Min poäng är att du inte tycks vilja/kunna förstå de epidemiologiska skillnader det innebär att ett virus har cirkulerat i en population (jordens befolkning) under flera år, även om det undergår genetic drift och genetic shift, i jämförelse med ett virus som dyker upp från ”tomma intet”. Ja, det har likheter med det första SARS-CoV, men med tanke på det lilla antal individer (relativt till jordens befolkning) som smittats och överlevt SARS är det mycket få individer som har immunitet (i någon fotm, tex vis minnesceller) och i relation till det antal individer som har någon form av immunitet mot influensa.
Möjligen kan genomgången förkylning med ett coronavirus ge ngn form av immunitet mot Covid-19, men detta är fortfarande oklart och osäkert. Det är en hypotes och den har fortfarande ej bevisats eller förkastats (vad jag vet, har du en publicerad studie som säger annorlunda får du gärna referera till den!)

Jag är inte överens med dig och håller inte med din åsikter, men så länge du inte är chef på FHM kan jag lugnt ignorera dig. Och det kommer jag också göra hädanefter....
Ok jag måste erkänna att jag har riktigt hängt med på allt du skrev.... Men jag är fascinerad av din kunskap. Jag har insett att virus inte är någon enkel grej.
Men jag bugar inför din kunskap.
Får man ställa en personlig fråga?
Hur har du fått all kunskap? Jobbar du med detta på något sätt eller är det ett intresse
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Min poäng är att du inte tycks vilja/kunna förstå de epidemiologiska skillnader det innebär att ett virus har cirkulerat i en population (jordens befolkning) under flera år, även om det undergår genetic drift och genetic shift, i jämförelse med ett virus som dyker upp från ”tomma intet”.
.

Var har du fått den felaktiga uppfattning ifrån?

Citera ett inlägg där så skulle vara fallet!

Du kan ju inte bara hitta på saker som andra inte har sagt, tror eller tycker!
 
  • Haha
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jag gillar denna sortens korsförhör av den tilltalades faktaresistans av tredje graden. :cool:
Är det förhöret eller faktaresistensen som är av 3:e graden. Eller rentav båda!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J
L lob skrev:
Är det förhöret eller faktaresistensen som är av 3:e graden. Eller rentav båda!
Mm det senare. Bara att läsa ovanstående inlägg. Behöver ingen tv längre, utan underhållningen är säkrad...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Tur att det är ganska bra ventilation när man byter fönster.
Sen borde det kunna fungera att hålla sig mer än 1,5m i från. Annars är det nog en väldigt väldigt liten lgh;)

Sen gör det väl inget om man andas samma luft, eftersom smittan sprids via droppar om jag inte missat något. Men å andra sidan så tror jag att många inte håller sig hemma under den här tiden.
B Byggdjuret skrev:
Jag tror att risken är minimal. Det är lätt att hålla ett säkert avstånd. För om jag inte missat något så är det väl fortfarande droppsmitta. Vilket innebär att man borde klara sig ganska bra.
Jag tror att man faktiskt gör en större risk än vad det är. Eftersom det är lätt att hålla ett bra avstånd i en lägenhet så ser jag inte risken som speciellt stor. I butiker pratar man om 1,5-2m avstånd. Det är inga problem att hålla dubbla avståndet även i en liten lgh. De som är över 70+
och känner sig rädda kan man kanske planera in så att man bara tar en av dessa per dag. Förhoppningsvis finns det någon festvåning som man kan placera gamlingen i. För de som alltså känner sig rädda. Alla har inte rädslan för corona. Det är väldigt personligt. Farsan har inga problem alls han tar pendeltåget till min familj två ggr i veckan. Morsan hon har satt sig i frivillig karantän.
1,5 m avstånd räknas inte som 100 % riskfritt utan bara att risken är så liten att den risken är värd att ta för dem som är under 70 år och inte är i en riskgrupp. För de i riskgrupp eller över 70 år är den risken för stor och de ska inte vara i någon affär eller i något rum som någon annan.

Förlåt, skulle ha uttryckt mig bättre om att andas samma luft. Det jag menade är alltså för att undvika droppsmitta ska man inte andas in någon luft som någon annan har andats ut under de senaste sekunderna. Hur lång tid som krävs beror på temperatur, luftfuktighet, ventilation etc. Låg temperatur gör att virus överlever längre och låg luftfuktighet gör att dropparna håller sig i luften längre tid. Under vinterhalvåret så är temperaturen lägre och luftfuktigheten lägre inne än utomhus under sommaren, det är alltså lättare att bli smittad under vinterhalvåret.

Det är en sak att utsätta sig för en risk om man vinner något på det, som din pappa och besöken hos dig, och en annan sak när man inte har någon vinst alls av att riskera bli smittad (som fönsterbyte).
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Idag är det den 26:e september. På måndag är det den 28:e och på torsdag 1:a oktober.

Jag har nog missat något, men jag har inte sett var jag ska vaccinera mig. Är det bara att gå ner på vårdcentralen på måndag?

Jag vet iallafall att det är möjligt att vaccinera mig. Det läste jag för flera månader sen här i tråden att i september skulle det finnas vaccin.

Eller är det så att personerna som skrev det också trodde att man kunde köpa en 5G-telefon 2012 eftersom de då läst att det var något på gång?
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och jag bara måste bemöta en till osanning här.
Ulltand Ulltand skrev:
I backspegeln hade varit bättre att vänta lite med att släppa fram smittan i Sverige
Det har aldrig funnits något "släppa fram smittan".
Det har bara funnits bekämpning och begränsning.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Det är en sak att utsätta sig för en risk om man vinner något på det, som din pappa och besöken hos dig, och en annan sak när man inte har någon vinst alls av att riskera bli smittad (som fönsterbyte).
Jag tänker lite likadant.
Hur viktigt är det att göra ett fönsterbyte nu.
T.ex. bygger man ibland om hela vägar med chikaner och fartgupp osv för kanske miljonen, bara för att man ev sparar ett människoliv. Kan man inte skjuta lite på ett fönsterbyte för att ev spara ett människoliv?
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1,5 m avstånd räknas inte som 100 % riskfritt utan bara att risken är så liten att den risken är värd att ta för dem som är under 70 år och inte är i en riskgrupp. För de i riskgrupp eller över 70 år är den risken för stor och de ska inte vara i någon affär eller i något rum som någon annan.

Förlåt, skulle ha uttryckt mig bättre om att andas samma luft. Det jag menade är alltså för att undvika droppsmitta ska man inte andas in någon luft som någon annan har andats ut under de senaste sekunderna. Hur lång tid som krävs beror på temperatur, luftfuktighet, ventilation etc. Låg temperatur gör att virus överlever längre och låg luftfuktighet gör att dropparna håller sig i luften längre tid. Under vinterhalvåret så är temperaturen lägre och luftfuktigheten lägre inne än utomhus under sommaren, det är alltså lättare att bli smittad under vinterhalvåret.

Det är en sak att utsätta sig för en risk om man vinner något på det, som din pappa och besöken hos dig, och en annan sak när man inte har någon vinst alls av att riskera bli smittad (som fönsterbyte).
Nu är jag inte alls på samma nivå som er. Jag tror inte alls att det är så farligt. Då skulle man behöva sitta helt i karantän och inte kunna träffa människor alls. Eftersom alla människor kan smittas. Jag förstår resonemanget självklart vill man inte att nån ska dö för ett fönsterbyte.
Men du brukar vara en av de vettiga i tråden som står med båda fötterna på jorden. Inte klagat på att folk handlar.
Sen när vi börjar diskutera fönsterbyte. Då gäller inte 2m längre utan då är en väldigt flytande gräns. Jag har bara så svårt och förstå om man 4m ifrån dessa hantverkare som har ryggen emot större delen av tiden kunna få dessa droppar att flyga så pass långt.
Så borde det vara lika illa att gå ut och handla. Dock kan jag hålla med att är kanske inte jättebra å vara på plats. Det kan bli kallt när man håller på med fönster.
Men om det är ett ställe där de flesta är över 70 så kanske man kan vänta. Annars så får man jobba runt gamlingarna om det är flera som inte känner sig trygga med smittan så får man jobba på att hitta ställen de kan vara på. Då har man löst problemet. Man måste vara kreativ!
Okej fönster är kanske livsviktigt men stambyte eller relining är inget man vill skjuta upp 1år till...
Men vi får nöja oss med att vi inte tänker lika alls. Jag vill inte tjafsa för mycket. För du en bra pol i den här tråden. Och jag respekterar dig.
Så därför kan vi väl enas om jag har lite rätt:D:p
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänker lite likadant.
Hur viktigt är det att göra ett fönsterbyte nu.
T.ex. bygger man ibland om hela vägar med chikaner och fartgupp osv för kanske miljonen, bara för att man ev sparar ett människoliv. Kan man inte skjuta lite på ett fönsterbyte för att ev spara ett människoliv?
Du får läsa mitt svar till BirgitS så får du ta åt dig i de delar du vill.;)
 
B Byggdjuret skrev:
Jag tror att risken är minimal. Det är lätt att hålla ett säkert avstånd. För om jag inte missat något så är det väl fortfarande droppsmitta. Vilket innebär att man borde klara sig ganska bra.
Jag tror att man faktiskt gör en större risk än vad det är. Eftersom det är lätt att hålla ett bra avstånd i en lägenhet så ser jag inte risken som speciellt stor. I butiker pratar man om 1,5-2m avstånd. Det är inga problem att hålla dubbla avståndet även i en liten lgh. De som är över 70+
och känner sig rädda kan man kanske planera in så att man bara tar en av dessa per dag. Förhoppningsvis finns det någon festvåning som man kan placera gamlingen i. För de som alltså känner sig rädda. Alla har inte rädslan för corona. Det är väldigt personligt. Farsan har inga problem alls han tar pendeltåget till min familj två ggr i veckan. Morsan hon har satt sig i frivillig karantän.
Jag tycker inte att ditt upplägg på hur man skyddar bla riskgrupper håller alls!,ex att du TROR!!!!det skyddar ingen från smitta!,
och inte heller din förklaring av hur viruset smittar, det är en luftburen droppsmitta som består av större synliga droppar från andningsvägarna och mindre och små droppar som inte syns och som kommer från andningsvägarna,ex på små droppar- andas på en spegel så det blir imma det är också luftburna små droppar, droppar kan även hamna på ytor ex Golv, väggar,bord,stolar,sängar mm och där är det inte är helt klarlagt hur länge viruset överlever men ev flera dygn, och från ytorna kan det då även smitta oss människor,ex så saneras bilar sjukvårdsutrustning mm som är kopplade till patienter med Corona.
Vem ska sanera hela hemmen vid ett fönsterbyte som utförs i alla rum i lägenheten?det kommer inte att göras hos oss.
Att bara flytta på gamlingen som du skriver,det kräver många skyddsåtgärder för att fungera och vara säkert för den äldre.
De som tillhör riskgrupp ska inte ta in andra människor i sin bostad(bara de som absolut måste komma in), helst träffa andra människor utomhus med bla ordentligt avstånd, få hjälp med att handla pga att handla i affärer ska undvikas mm
och så klart tvätta /sprita händerna.
Sen tycker jag(även om Folkhälsomyndigheten inte rent ur säger det, dock många andra läkare och de flesta andra länder) att människor som tillhör riskgrupp gott kan använda andningsskydd FFP3 när de ex är tvungna att gå på läkarbesök,åka taxi mm även bra att använda för de i icke riskgrupp i ex kollektivtrafiken mm

Att tillhöra riskgrupp ang Corona innebär inte bara att vara 70+ det finns många som är yngre än 70+ som tillhör riskgruppen, dessutom är det många som inte tillhör riskgrupp som har blivit allvarligt sjuka och även fått svåra följdskador/sjukdomar av att ha genomgått smittan, som de kanske kommer att få leva resten av livet med.
Att se till att skydda sig mot Corona behöver inte bero på rädsla, det kan även bla bero på att man har kunskap och att man under denna pandemi tar ansvar!
övrigt se mitt inlägg #26180
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
Covid-19 sprids mellan människa och mink.
Flera hundra tusen minkar har fått avlivas i Nederländerna och Danmark. [SVT 21:53]

Jag hade hoppats att det inte skulle finnas djur i vår del av värden som skulle kunna vara värddjur för viruset.
 
Varför ska man bli åtalad om man säger al-jazira?
 
useless useless skrev:
Varför ska man bli åtalad om man säger al-jazeera?
Ok jag ska omformulera mig men finns det inte mer att anmärka på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.