2 357 072 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Den sjukdom som funnits längst blir alltså den farligaste.Mikael_L skrev:
Det är enda sättet att jämföra ifall man som du prompt ska jämföra i absoluta tal.
Ty alla virus var nya en gång, som tog en befolkning helt utan tidigare erhållen immunitet, så vill du jämföra endast under ett halvår så är det just Spanska sjukan, Asiaten, Hongkong osv som du ska jämföra med, dvs under deras första år.
Du måste meddela WHO och världen att Corona inte är farlig alls med det synsättet.
mikethebik skrev:
Nu är det ju inte en influensa men var skall dra gränsen då? En total kolaps av aktut och ivavården vill nog inte många se och att kanske 1 % av alla avlider i landet
Du missade en annan vitkig tänkbar förklaring.J Jocke Best skrev:
Vården har blivit bttre på att ta hand om covidsjuka. Ny läkemdel och behandlingsrutiner minskar dödstalen.
I backspegeln hade varit bättre att vänta lite med att släppa fram smittan i Sverige
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 118 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 118 inlägg
Det där beror ju på vilket land det är. Många länder har väldigt låg median- och medelålder och då blir procentsatsen helt annorlunda.Ulltand skrev:
Nu står ju Kuba inför värsta matbristen på 25 år eftersom landet inte får in några pengar via sin stora turistnäring så de kan inte importera all den mat som de behöver och nedstängningar av olika slag har lett till att samhället inte fungerar. I svältkatastrofer så är det barn som dör i stor utsträckning.
https://www.dn.se/varlden/varsta-matbristen-pa-25-ar-pa-kuba/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 118 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 118 inlägg
Så du menar att det är bättre att folk dör i andra länder än i Sverige?Ulltand skrev:
Ett människoliv i ett annat land är värt mindre än ett människoliv i Sverige?
För det krävs många sjuka för att förbättra vården.
Hur tänker du här? Skulle världen heller ha ignorerat Covid med ett värstascenarion som jag beskrev?BirgitS skrev:
Nu står ju Kuba inför värsta matbristen på 25 år eftersom landet inte får in några pengar via sin stora turistnäring så de kan inte importera all den mat som de behöver och nedstängningar av olika slag har lett till att samhället inte fungerar. I svältkatastrofer så är det barn som dör i stor utsträckning.
[länk]
Är det inte bättre att försöka kompensera för de konsekenvser reseförbuden innebär?
BirgitS skrev:
Så fungerar det inte alls.
Nu drog vi samma erfarenheter parallelt men med helt onödgt många döda.
Nya läkemdel som remdesevir kom inte snabbare ut på marknaden för att Sverige drog på sig stor smitta.
Ulltand skrev:
Ulltand skrev:
Nej Influensa är det ju inte,Ulltand skrev:
kan nog vara svårt att ta till sig antalet döda människor i Sverige pga pandemin när siffrorna blir höga,det blir lätt bara siffror!
jag tror att de flesta i Sverige tycker att antalet människor som dog i Estonia var väldigt många,
av Corona har nu ca lika många människor dött som 7 stycken Estoniabåtar!
det kallas ju även Pandemi och inte epidemi eller bara influensa av en anledning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 118 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 118 inlägg
Och hur menar du att det ska gå till?Ulltand skrev:
Alla länder som kan håller på och lånar pengar för att deras befolkning ska klara sig.
Jag har inte hört någon i Sverige argumentera för att biståndspengarna ska öka 5-10 gånger för att rädda människor på Kuba och i andra länder med kollapsad ekonomi utan det som diskuteras är hur mycket de svenska företagen och människorna här ska få för att överleva.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 118 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 118 inlägg
Om alla länder hade haft samma förlopp som i våra grannländer hade det inte funnits några studier som visade att remdesevir fungerar. Jag trodde att du önskade att alla länder skulle ha haft sån utveckling och inte bara Sverige?Ulltand skrev:
Jag är klart orolig för att vi kommer se en ny nedstängning i många länder och då dyker försäljningen igen för de som är beroende av export. Det företag jag jobbar på har sett en bra återhämtning från vårens dåliga läge och det kan bli likadan dykning igen.Mikael_L skrev:
Dessutom jäkligt svårt att göra en budget för 2021. Vanligen växer vi 5-10% varje år men vad blir det 2021 är helt hopplöst att gissa. Dessutom håller de flesta företagen nere rekryteringar av nya medarbetare.
Hoppas vi slipper mer elände för annars kommer varslen om uppsägningar bli mer vanligt igen.
Missade och missade, det står med i artikeln. Det är alldeles självklart att man räknade fel på de allra äldsta eftersom underlaget var för lågt. Menar du annars att man har blivit flera tusen procent bättre i sjukvården annars? Jo jag vet att du förordar hårdare tag. Detta har misslyckats i hela världen, men kanske du har mer rätt i en annan parallell värld i en annan galax. Det kan vi aldrig veta.Ulltand skrev:
Men beror det på tradition och att man inte möjliggjort att jobba fullt mobilt eller faktum att maskinen står där och jag fysiskt måste vara vid den för att köra den?useless skrev:
Intressant att få veta din åsikt!B Byggdjuret skrev:Om du vill veta vad jag tycker?
Så anser jag att du läst för mycket tidningar. Men jag ser verkligen inte problemet. Den boende kan hålla avståndet till hantverkaren?? Minst 1.5m Den boende Behöver inte. stå och hålla handen..
Handsprit fungerar även på skitiga händer det gör inte rent men dödar virus.
Så lugna ner dig.
Tänk på att du har tur att de godkänner att skjuta upp din lgh. De har rätt att byta dina fönster även om du vägrar. Det tar lite längre tid. Så får man gå via kronis.
Lugna ner dig
Nej nej jag har inte fått min kunskap bara genom att läsa för många tidningar,
jag har ganska mycket kunskap om smittsamma sjukdomar och bla vårdat patienter med väldigt smittsamma sjukdomar under många år på Infektionsklinik på ett av våra största sjukhus,
och jag hade inte arbetat där om jag var rädd!
av min erfarenhet så är det däremot nu med denna smitta inte läge att spela tuff utan det är läge att ha respekt för denna smitta! vilket även bla Folkhäsomyndigheten uppger.
Vår Brf(ca 200 lägenheter) kan NÄSTAN liknas vid ett större äldreboende, då så många äldre bor här,
och vi ska skydda de i riskgrupperna!
Att Hantverkarna spritar händerna är ju bra, men smittan är en droppsmitta där smittan kommer ut från andningsvägarna och hamnar i luften ev i någon annans andningsvägar eller så hamnar dropparna på ytor som vi människor kommer i kontakt med och som vi då kan bli smittade av,
vi vet inte i dag helt säkert hur länge viruset överlever på ytor(en tysk studie visade på upp till 5 dygn).
Vi sanerar bilar som covid smittade körts i, vi sanerar sängar rum som covid smittade vårdats i mm mm.
Vi kan alltså inte skydda våra bostäder, våra hem från att smittan kommer in och lever kvar ett tag och då alltså utsätts de boende för risk att smittas.
Hantverkarna kommer att gå in i och emellan väldigt många hem, arbetet i varje lägenhet kommer att ta ca 2 dygn.
Stor del av arbetet kommer att utföras under den kalla årstiden.
Alla boende kommer inte att kunna lämna sin bostad under flera dygn(ex för riskgrupperna är det inte ok nu att bara flytta in hos närstående, inte ok att lämna bostaden o sätta sig inne på ex fiken i ex centrum mm mm)
KANSKE! inte smittan sprids i vår Brf vid fönsterbytena????
Det KAN! gå bra????
KAN och KANSKE är inte ok angående att chansa med människors liv som insats för att utföra något som inte är Akut och som likväl kan göras när vaccinationer kunnat utföras(förhoppningsvis om inte allt för lång tid),
jag tycker att det är ansvarslöst av min Brf styrelse att genomföra fönsterbytena nu.
Ja jättebra att jag personligen har fått lov att skjuta upp mitt fönsterbyte i ca max ett år!(jag tillhör riskgrupp pga sjukdom ej ålder) men jag tänker inte bara på mig utan även på resten av de boende som kanske inte har den kunskap som jag har.
OK, jag måste alltså ta det en gång till.Ulltand skrev:
Jag försöker förklara på ett annat sätt, så kanske även du förstår.
Om vi tar det från denna utgångspunkt, att det måste vara samma tidsspann.Ulltand skrev:
Nu är SARS-cov2 ett helt nytt virus, som ingen människa i världen har haft före det kom, troligen under hösten någon gång förra året.
Ulltand, håller du med?
Om vi väljer ett av de vanliga virusen som orsakar säsongsinfluensa, kanske typ A(H1N1) så har väl en massa människor antikroppar och immunitet mot det?
Eller hur Ulltand?
Är du med så långt?
Vi kan börja här Ulltand, och se ifall vi så här långt kan vara överens...
Redigerat: