Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ok jag ska omformulera mig men finns det inte mer att anmärka på?
Vad vill du säga? Eller yrar du bara som vanligt.?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Vad vill du säga? Eller yrar du bara som vanligt.?
Det framgår väll tydligt?

Att jag är övertygad om att ifall Tallinger var den lögnare och tokstolle som viss hävdar (Eller i alla fall har hävdat.) att han är så skulle inte en så etablerad tv-kanal (eller vad det heter) som Al-Jazira med över hundra miljoner tittare bry sig om honom.
 
B brfbo skrev:
Jag tycker inte att ditt upplägg på hur man skyddar bla riskgrupper håller alls!,ex att du TROR!!!!det skyddar ingen från smitta!,
och inte heller din förklaring av hur viruset smittar, det är en luftburen droppsmitta som består av större synliga droppar från andningsvägarna och mindre och små droppar som inte syns och som kommer från andningsvägarna,ex på små droppar- andas på en spegel så det blir imma det är också luftburna små droppar, droppar kan även hamna på ytor ex Golv, väggar,bord,stolar,sängar mm och där är det inte är helt klarlagt hur länge viruset överlever men ev flera dygn, och från ytorna kan det då även smitta oss människor,ex så saneras bilar sjukvårdsutrustning mm som är kopplade till patienter med Corona.
Vem ska sanera hela hemmen vid ett fönsterbyte som utförs i alla rum i lägenheten?det kommer inte att göras hos oss.
Att bara flytta på gamlingen som du skriver,det kräver många skyddsåtgärder för att fungera och vara säkert för den äldre.
De som tillhör riskgrupp ska inte ta in andra människor i sin bostad(bara de som absolut måste komma in), helst träffa andra människor utomhus med bla ordentligt avstånd, få hjälp med att handla pga att handla i affärer ska undvikas mm
och så klart tvätta /sprita händerna.
Sen tycker jag(även om Folkhälsomyndigheten inte rent ur säger det, dock många andra läkare och de flesta andra länder) att människor som tillhör riskgrupp gott kan använda andningsskydd FFP3 när de ex är tvungna att gå på läkarbesök,åka taxi mm även bra att använda för de i icke riskgrupp i ex kollektivtrafiken mm

Att tillhöra riskgrupp ang Corona innebär inte bara att vara 70+ det finns många som är yngre än 70+ som tillhör riskgruppen, dessutom är det många som inte tillhör riskgrupp som har blivit allvarligt sjuka och även fått svåra följdskador/sjukdomar av att ha genomgått smittan, som de kanske kommer att få leva resten av livet med.
Att se till att skydda sig mot Corona behöver inte bero på rädsla, det kan även bla bero på att man har kunskap och att man under denna pandemi tar ansvar!
övrigt se mitt inlägg #26180
Du har inte så stor koll på hur corona sprids? Eller hur droppsmitta fungerar.? Ingen vet hur det corona fungerar på olika ytor i normala miljöer.
Att erbjuda en lokal att vara i kan väl inte vara fel? Då har man löst problemet. Man tvingar inte bort någon utan erbjuder en lösning under de timmar de är just där och jobbar.
Jag antar att du själv sitter i karantän?
Är det inte tråkigt att aldrig träffa några människor? Att det mest mänskliga man träffar någon är med dörr emellan?
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det framgår väll tydligt?

Att jag är övertygad om att ifall Tallinger var den lögnare och tokstolle som viss hävdar (Eller i alla fall har hävdat.) att han är så skulle inte en så etablerad tv-kanal (eller vad det heter) som Al-Jazira med över hundra miljoner tittare bry sig om honom.
Det är inte många som har han som gud. Men han har dig å de är tur
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det framgår väll tydligt?

Att jag är övertygad om att ifall Tallinger var den lögnare och tokstolle som viss hävdar (Eller i alla fall har hävdat.) att han är så skulle inte en så etablerad tv-kanal (eller vad det heter) som Al-Jazira med över hundra miljoner tittare bry sig om honom.
Media älskar lögnare och tokstollar. Titta i vilken kvällstidning som helst så ser du vilka som figurerar där.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
useless useless skrev:
Media älskar lögnare och tokstollar. Titta i vilken kvällstidning som helst så ser du vilka som figurerar där.
Det är lite skillnad på svenska kvällstidningarna och Al-Jazira.
 
Vilken skillnad då?
 
En människa som skriver så här kan absolut inte tas på allvar.

– Sjukvården är nu en fabrik där moral och etik är ett minne blott. Värst är det i hemsjukvården. Där har det under covid-19 gått mot rena avlivningsstationer inom hemsjukvård på patienter som drabbats av covid-19, helt enkelt för att resurser i den svenska sjukvården saknas att ge värdig vård, skriver Tallinger.

https://www.exakt24.se/lakare-upprord-efter-lackt-journalanteckning-rena-avlivningsstationer/
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är lite skillnad på svenska kvällstidningarna och Al-Jazira.
Jo, och ingen av dem är någon direkt sanningssökare, rubriker ger mer klick än fakta.
 
Update. Danmark har nu ungefär lika många dödsfall per vecka som Sverige (10-15 st). Danskarna har dock en mycket brantare tillväxtkurva för antal smittade vilket är oroväckande. Det blir intrtessant att följa vilka åtgärder resp land kommer att ta och hur det påverkar utvecklingen.

Linjediagram som jämför dödsfall per miljon invånare med Covid-19 i Norden över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det framgår väll tydligt?

Att jag är övertygad om att ifall Tallinger var den lögnare och tokstolle som viss hävdar (Eller i alla fall har hävdat.) att han är så skulle inte en så etablerad tv-kanal (eller vad det heter) som Al-Jazira med över hundra miljoner tittare bry sig om honom.
Al Jazeera har även haft med Osama Bin Laden. Slutsats: en vettig kille som talade sanning?
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Al Jazeera har även haft med Osama Bin Laden. Slutsats: en vettig kille som talade sanning?
Bin ladin vet vi alla är känd för å vara en reko kille. Som om gillar när det. Smäller eller inte
 
Fairlane Fairlane skrev:
Al Jazeera har även haft med Osama Bin Laden. Slutsats: en vettig kille som talade sanning?
Det framgår av länken jag delade.

Saddam Hussein har också varit med där och dessa två nämnda gubbar medverkade under andra omständigheter än vad Tallinger gjorde/gör.
 
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Nu är jag inte alls på samma nivå som er. Jag tror inte alls att det är så farligt. Då skulle man behöva sitta helt i karantän och inte kunna träffa människor alls. Eftersom alla människor kan smittas. Jag förstår resonemanget självklart vill man inte att nån ska dö för ett fönsterbyte.
Men du brukar vara en av de vettiga i tråden som står med båda fötterna på jorden. Inte klagat på att folk handlar.
Sen när vi börjar diskutera fönsterbyte. Då gäller inte 2m längre utan då är en väldigt flytande gräns. Jag har bara så svårt och förstå om man 4m ifrån dessa hantverkare som har ryggen emot större delen av tiden kunna få dessa droppar att flyga så pass långt.
Så borde det vara lika illa att gå ut och handla. Dock kan jag hålla med att är kanske inte jättebra å vara på plats. Det kan bli kallt när man håller på med fönster.
Men om det är ett ställe där de flesta är över 70 så kanske man kan vänta. Annars så får man jobba runt gamlingarna om det är flera som inte känner sig trygga med smittan så får man jobba på att hitta ställen de kan vara på. Då har man löst problemet. Man måste vara kreativ!
Okej fönster är kanske livsviktigt men stambyte eller relining är inget man vill skjuta upp 1år till...
Men vi får nöja oss med att vi inte tänker lika alls. Jag vill inte tjafsa för mycket. För du en bra pol i den här tråden. Och jag respekterar dig.
Så därför kan vi väl enas om jag har lite rätt:D:p
Tack, och visst har du lite rätt :D

Du verkar inte skilja på de restriktioner som gäller de flesta och de som gäller riskgrupper och de över 70 år.
Risken för att avlida av/med Covid-19 är mycket högre för den senare gruppen där några procent avlider om de blir sjuka medan det för alla andra är ung. 0,1 %. Allra högst är risken för dem på äldreboenden eftersom de redan är sjukliga och där låg den i våras på ung. 30 % om jag minns rätt.

Ser man vad som gäller de flesta så stämmer det du skriver, de får gå och handla om de håller avstånd osv. men det gäller inte riskgrupper och de äldre just för att deras risk att avlida är så mycket högre.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Fairlane
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det framgår av länken jag delade.

Saddam Hussein har också varit med där och dessa två nämnda gubbar medverkade under andra omständigheter än vad Tallinger gjorde/gör.
Länken till Wikipedia om vad Al Jazeera är?
Eller YouTube filmen med intervjun?
På vilket sätt bevisar någondera att han har rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.