Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Jag är klart orolig för att vi kommer se en ny nedstängning i många länder och då dyker försäljningen igen för de som är beroende av export. Det företag jag jobbar på har sett en bra återhämtning från vårens dåliga läge och det kan bli likadan dykning igen.

Dessutom jäkligt svårt att göra en budget för 2021. Vanligen växer vi 5-10% varje år men vad blir det 2021 är helt hopplöst att gissa. Dessutom håller de flesta företagen nere rekryteringar av nya medarbetare.

Hoppas vi slipper mer elände för annars kommer varslen om uppsägningar bli mer vanligt igen.
Det verkar som att väldigt många regeringar (även de som i våras inte tvekade över att visa rejäl handlingskraft och stänga ner så mycket de bara kunde) idag inte är speciellt sugna på att återupprepa det de gjorde i våras, oavsett smittläge.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1,5 m inomhus är inte tillräckligt när det gäller riskgrupper och de över 70 år. Det är ju inte utan anledning som dessa grupper ska hålla sig isolerade och besök på äldreboenden har skett utomhus med plexiglasskiva mellan de två personerna.


Om det inte gäller enrummare så borde det vara riskfritt om den boende och hantverkaren håller sig i olika rum. Det viktiga är ju att se till att man inte andas samma luft.
Tur att det är ganska bra ventilation när man byter fönster.
Sen borde det kunna fungera att hålla sig mer än 1,5m i från. Annars är det nog en väldigt väldigt liten lgh;)

Sen gör det väl inget om man andas samma luft, eftersom smittan sprids via droppar om jag inte missat något. Men å andra sidan så tror jag att många inte håller sig hemma under den här tiden.
 
Mikael_L
Jag tycker inte man ska nonchalera en sådan här fråga, och verkligen inte folks oro över att ha en massa folk springandes i sin lägenhet i denna tid.
Sen kan det möjligen vara så att det med rätt åtgärder inte föreligger risk eller att den är minimal, men det är något som måste övervägas noga. Enklare skulle det väl vara att kanske skjuta på detta jobb ett år - möjligen.

Det är ju trots allt dumt ifall att någon ska dö bara för att man ska hetsa på med ett fönsterbyte.
 
  • Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
J JBa skrev:
Men beror det på tradition och att man inte möjliggjort att jobba fullt mobilt eller faktum att maskinen står där och jag fysiskt måste vara vid den för att köra den?
Det är inte bara maskiner som kräver fysisk närvaro. I princip alla jobb inom service, transport, vård, etc.
 
useless useless skrev:
Det är inte bara maskiner som kräver fysisk närvaro. I princip alla jobb inom service, transport, vård, etc.
Jo det fattar jag men i princip alla de som jobbar med administration, ”tjänstemän”, IT, ekonomi mm kan sköta sitt arbete utan fysisk närvaro på kontor. Alltså rent teoretiskt för jag fattar att företag lever kvar i hur det alltid varit.

Vi kan lägga ner för jag vet att du har rätt men jag kommer fortsätta bli fascinerad över att så många måste in till ett kontor.
 
Just på ett kontor är det ju ganska enkelt att hålla avstånd och hygien, så jag tror inte den typen av arbetsplats är någon stor smittkälla även om några medarbetare åker dit ibland.
Min arbetsplats har kört helt på distans sen i våras, men det finns några få medarbetare som jobbar på kontoret ändå av olika skäl. T ex kanske man inte har någon praktisk möjlighet att ha en ergonomisk godkänd arbetsplats hemma, eller så kanske man behöver särskilda hjälpmedel som är svåra att ta med sig hem.
Sen kan det finnas olika anledningar att åka till kontoret iallafall. T ex för att hantera arkivmaterial som inte får tas hem. Skriva ut 100 häftade handböcker `a 100 sidor, etc.

Jag var själv in till kontoret häromdan. Det satt typ 5 pers i ett kontorslandskap för 150. Betydligt enklare att hålla avstånd än på gatan utanför.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker inte man ska nonchalera en sådan här fråga, och verkligen inte folks oro över att ha en massa folk springandes i sin lägenhet i denna tid.
Sen kan det möjligen vara så att det med rätt åtgärder inte föreligger risk eller att den är minimal, men det är något som måste övervägas noga. Enklare skulle det väl vara att kanske skjuta på detta jobb ett år - möjligen.

Det är ju trots allt dumt ifall att någon ska dö bara för att man ska hetsa på med ett fönsterbyte.
Jag tror att risken är minimal. Det är lätt att hålla ett säkert avstånd. För om jag inte missat något så är det väl fortfarande droppsmitta. Vilket innebär att man borde klara sig ganska bra.
Jag tror att man faktiskt gör en större risk än vad det är. Eftersom det är lätt att hålla ett bra avstånd i en lägenhet så ser jag inte risken som speciellt stor. I butiker pratar man om 1,5-2m avstånd. Det är inga problem att hålla dubbla avståndet även i en liten lgh. De som är över 70+
och känner sig rädda kan man kanske planera in så att man bara tar en av dessa per dag. Förhoppningsvis finns det någon festvåning som man kan placera gamlingen i. För de som alltså känner sig rädda. Alla har inte rädslan för corona. Det är väldigt personligt. Farsan har inga problem alls han tar pendeltåget till min familj två ggr i veckan. Morsan hon har satt sig i frivillig karantän.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, jag måste alltså ta det en gång till.
Jag försöker förklara på ett annat sätt, så kanske även du förstår.


Om vi tar det från denna utgångspunkt, att det måste vara samma tidsspann.

Nu är SARS-cov2 ett helt nytt virus, som ingen människa i världen har haft före det kom, troligen under hösten någon gång förra året.
Ulltand, håller du med?

Om vi väljer ett av de vanliga virusen som orsakar säsongsinfluensa, kanske typ A(H1N1) så har väl en massa människor antikroppar och immunitet mot det?
Eller hur Ulltand?

Är du med så långt?
Vi kan börja här Ulltand, och se ifall vi så här långt kan vara överens...

Du får spida upp lite. Vart villl du komma :)

Tillägg till ditt inlägg. Det är möjligt att infektion av förkylningsvirus av Coronatyp ger någon form av immunitet mot Covid19. I den meningen är Covid19 inte ett nytt virus för kroppen immunförsvar hos vissa.
 
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Du får spida upp lite. Vart villl du komma :)
Men håller du med om att SARS-cov2 är ett nytt virus, som absolut ingen hade någon immunitet mot?

Och håller du också med om att de "vanliga säsongsinfluensorna" de du jämför mot, har gått runt år efter år och därför har en stor andel av befolkningen faktiskt motståndskraft mot dessa genom immunitet.
Dessutom många som är vaccinerade ...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men håller du med om att SARS-cov2 är ett nytt virus, som absolut ingen hade någon immunitet mot?
..
Nej se ovan.
 
Mikael_L
OK, ska jag tolka det som att du anser att (eller tror) att befolkningen är lika mycket immun mot SARS-cov2 som mot den är immun mot olika influensa typA som florerar årligen. Samt att befolkningen är lika mycket vaccinerad mot SARS-cov2 som den är mot influensa typA ?
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 5 till
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, ska jag tolka det som att du anser att (eller tror) att befolkningen är lika mycket immun mot SARS-cov2 som mot den är immun mot olika influensa typA som florerar årligen. Samt att befolkningen är lika mycket vaccinerad mot SARS-cov2 som den är mot influensa typA ?
Jag gillar denna sortens korsförhör av den tilltalades faktaresistans av tredje graden. :cool:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag har haft förkylning många gånger och influensa några gånger, dvs jag måste därmed vara imun mot covid 19.:geek::geek::geek::geek:
 
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Ulltand Ulltand skrev:
Du får spida upp lite. Vart villl du komma :)

Tillägg till ditt inlägg. Det är möjligt att infektion av förkylningsvirus av Coronatyp ger någon form av immunitet mot Covid19. I den meningen är Covid19 inte ett nytt virus för kroppen immunförsvar hos vissa.
Principiellt har du en poäng, men om du själv läser det du skrev (är möjligt att, någon form av immunitet, inte nytt för vissa) föreligger stor osäkerhet (även hos dig) om att det faktiskt är så och i så fall hos hur många.....

Till skillnad från influensa där vi VET att det inte är ett nytt virus, vi VET att en stor del av befolkningen drabbades de senaste 2-3 vintrarna, vi VET att en stor andel av riskgrupperna är vaccinerad och vi VET därför att en stor del av befolkningen har någon form av skydd mot influensa.

Ser du verkligen inte skillnaden?!?!?!?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, ska jag tolka det som att du anser att (eller tror) att befolkningen är lika mycket immun mot SARS-cov2 som mot den är immun mot olika influensa typA som florerar årligen. Samt att befolkningen är lika mycket vaccinerad mot SARS-cov2 som den är mot influensa typA ?

Ingen aning om hur utbredd förkylningsvirus av coronatyp är. Det är en hypotes som framförts varför vissa inte blir så sjuka och andra får det. Den får ju viss back up av Oxfordvaccinet som framställdes för alla typer av Coronnavirus och tycks fungera.

Flertalet blir ju inte svårt sjuka i corona så om hypotesen stämmer kan det finnas en utbredd immunitet även mot Covid19.

Kan vara värt att veta att influensa typ A förekommer som många subtyper, tex som svininfluensa och fågelinfluensa. Den senare med mycket hög dödlighet. Trots alla återkommande infuensaepedemier av influensa typ A. Alltså dödligehten är i mycket stor utsträckning beroende av egenskaper hos viruset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.