2 357 472 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Förändringar är jobbiga. Vi har tvingats in i nya sociala beteendemönster på extremt kort tid, bland de tråkigare är detta med att större sammankomster inte är ok alls idag och det har en enorm påverkan på en mängd näringsverksamheter och saker vi tycker är skoj.optimum skrev:
Det finns även positiva saker med detta. Många verksamheter har upptäckt nya sätt att bedriva verksamhet som varit väldigt bundna av traditioner, ”så här har vi alltid gjort”. På många håll har man sett att videomöten kan fungera bra som ersättare för fysiska möten, kanske inte räcker hela vägen alltid men har blivit extremt vanligt och ”naturaliserat”. Den tekniska infrastrukturen fick växlas upp rejält för att möta de exploderande behoven men det tog inte lång tid innan det funkade fint.
Dessa nya arbetssätt bär vi med oss även i en nära framtid där just den rådande Corona-pandemin kanske kunnat bemästrats men det kommer sannolikt fler av liknade sort, Den sociala distanseringen, de nya sätten att hälsa för att nämna en petitess kommer att leva kvar under överskådlig tid. Det är en ny värld men inte nödvändigtvis så mycket sämre än den vi tvingats lämna. Den är annorlunda, med nya möjligheter och utmaningar.
Bara detta att ett typiskt välgenomfört videomöte brukar kunna klaras av på halva tiden av ett traditionellt fysiskt möte lämnar oss med mycket tid att göra annat än att sitta i möten hela dagarna, detta oräknat tiden att resa till dessa möten vi varit vana vid.
I min Brf har styrelsen nu ,start i Nov, beslutat att genomföra fönsterbyten(byta ut alla fönster) i alla ca 200 lägenheter mitt under pandemin(som nu även ökar).
Styrelsen sköt upp detta i våras pga Corona,men nu i aug har Hantverkarna börjat och varit in i många bostäder och måttat och informerat om fönsterbytet.
Det bor övervägande äldre personer i Brf:en som alltså då även tillhör riskgrupp ang Covid 19.
Alla fönster och balkongdörrar kommer att bytas ut inifrån lägenheterna det innebär alltså att hantverkarna kommer att gå in i och gå emellan många många lägenheter och en del boende kommer också att vara hemma under och efter arbetet.
Arbetarna har uppgett att de kommer att sprita händerna(absolut inte tillräckligt för att skydda hantverkarna och de boende enligt mig).
Jag tycker att det är helt vansinnigt dumt att utföra detta nu då det inte är akut med tanke på de väldigt allvarliga följder det kan medföra ang smittspridning och allvarlig sjukdom och ev död.
Dessutom så vet vi inte helt säkert hur länge viruset överlever på ytor,så även om vissa boende kan vara borta under själva arbetet så är det inte ok ang smittskyddssynpunkt.
och det går även emot vad Folkhälsomyndigheten rekommenderar ang sätt att skydda riskgrupper på.
Jag har valt att skjuta upp mitt fönsterbyte tills vaccination blivit möjlig(förhoppningsvis möjlig), Hantverkarna o Hsb har gått med på detta, men låter jag dem inte komma in inom ett år så kommer de att vidta åtgärder som är tvingande har de nu låtit mig veta.
Vad tycker ni här om detta?
Styrelsen sköt upp detta i våras pga Corona,men nu i aug har Hantverkarna börjat och varit in i många bostäder och måttat och informerat om fönsterbytet.
Det bor övervägande äldre personer i Brf:en som alltså då även tillhör riskgrupp ang Covid 19.
Alla fönster och balkongdörrar kommer att bytas ut inifrån lägenheterna det innebär alltså att hantverkarna kommer att gå in i och gå emellan många många lägenheter och en del boende kommer också att vara hemma under och efter arbetet.
Arbetarna har uppgett att de kommer att sprita händerna(absolut inte tillräckligt för att skydda hantverkarna och de boende enligt mig).
Jag tycker att det är helt vansinnigt dumt att utföra detta nu då det inte är akut med tanke på de väldigt allvarliga följder det kan medföra ang smittspridning och allvarlig sjukdom och ev död.
Dessutom så vet vi inte helt säkert hur länge viruset överlever på ytor,så även om vissa boende kan vara borta under själva arbetet så är det inte ok ang smittskyddssynpunkt.
och det går även emot vad Folkhälsomyndigheten rekommenderar ang sätt att skydda riskgrupper på.
Jag har valt att skjuta upp mitt fönsterbyte tills vaccination blivit möjlig(förhoppningsvis möjlig), Hantverkarna o Hsb har gått med på detta, men låter jag dem inte komma in inom ett år så kommer de att vidta åtgärder som är tvingande har de nu låtit mig veta.
Vad tycker ni här om detta?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Om du vill veta vad jag tycker?B brfbo skrev:I min Brf har styrelsen nu ,start i Nov, beslutat att genomföra fönsterbyten(byta ut alla fönster) i alla ca 200 lägenheter mitt under pandemin(som nu även ökar).
Styrelsen sköt upp detta i våras pga Corona,men nu i aug har Hantverkarna börjat och varit in i många bostäder och måttat och informerat om fönsterbytet.
Det bor övervägande äldre personer i Brf:en som alltså då även tillhör riskgrupp ang Covid 19.
Alla fönster och balkongdörrar kommer att bytas ut inifrån lägenheterna det innebär alltså att hantverkarna kommer att gå in i och gå emellan många många lägenheter och en del boende kommer också att vara hemma under och efter arbetet.
Arbetarna har uppgett att de kommer att sprita händerna(absolut inte tillräckligt för att skydda hantverkarna och de boende enligt mig).
Jag tycker att det är helt vansinnigt dumt att utföra detta nu då det inte är akut med tanke på de väldigt allvarliga följder det kan medföra ang smittspridning och allvarlig sjukdom och ev död.
Dessutom så vet vi inte helt säkert hur länge viruset överlever på ytor,så även om vissa boende kan vara borta under själva arbetet så är det inte ok ang smittskyddssynpunkt.
och det går även emot vad Folkhälsomyndigheten rekommenderar ang sätt att skydda riskgrupper på.
Jag har valt att skjuta upp mitt fönsterbyte tills vaccination blivit möjlig(förhoppningsvis möjlig), Hantverkarna o Hsb har gått med på detta, men låter jag dem inte komma in inom ett år så kommer de att vidta åtgärder som är tvingande har de nu låtit mig veta.
Vad tycker ni här om detta?
Så anser jag att du läst för mycket tidningar. Men jag ser verkligen inte problemet. Den boende kan hålla avståndet till hantverkaren?? Minst 1.5m Den boende Behöver inte. stå och hålla handen..
Handsprit fungerar även på skitiga händer det gör inte rent men dödar virus.
Så lugna ner dig.
Tänk på att du har tur att de godkänner att skjuta upp din lgh. De har rätt att byta dina fönster även om du vägrar. Det tar lite längre tid. Så får man gå via kronis.
Lugna ner dig
Redigerat:
Ja det borde jag fattat men jag har alltid valt arbetsplatser som inte har den inställningen till arbetets utförande. Det har jag har säkerställt under anställningsintervjun. My bad.optimum skrev:
Hoppas, hoppas, hoppas pandemin får det goda med sig att människor vaknar upp ur ”arbetet är en plats”.
Ja det är bra för dig, men det är i praktiken ganska få arbeten som går att utföra helt utan att besöka arbetsplatsen.J JBa skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
1,5 m inomhus är inte tillräckligt när det gäller riskgrupper och de över 70 år. Det är ju inte utan anledning som dessa grupper ska hålla sig isolerade och besök på äldreboenden har skett utomhus med plexiglasskiva mellan de två personerna.B Byggdjuret skrev:Om du vill veta vad jag tycker?
Så anser jag att du läst för mycket tidningar. Men jag ser verkligen inte problemet. Den boende kan hålla avståndet till hantverkaren?? Minst 1.5m Den boende Behöver inte. stå och hålla handen..
Handsprit fungerar även på skitiga händer det gör inte rent men dödar virus.
Så lugna ner dig.
Tänk på att du har tur att de godkänner att skjuta upp din lgh. De har rätt att byta dina fönster även om du vägrar. Det tar lite längre tid. Så får man gå via kronis.
Lugna ner dig
Om det inte gäller enrummare så borde det vara riskfritt om den boende och hantverkaren håller sig i olika rum. Det viktiga är ju att se till att man inte andas samma luft.B brfbo skrev:I min Brf har styrelsen nu ,start i Nov, beslutat att genomföra fönsterbyten(byta ut alla fönster) i alla ca 200 lägenheter mitt under pandemin(som nu även ökar).
Styrelsen sköt upp detta i våras pga Corona,men nu i aug har Hantverkarna börjat och varit in i många bostäder och måttat och informerat om fönsterbytet.
Det bor övervägande äldre personer i Brf:en som alltså då även tillhör riskgrupp ang Covid 19.
Alla fönster och balkongdörrar kommer att bytas ut inifrån lägenheterna det innebär alltså att hantverkarna kommer att gå in i och gå emellan många många lägenheter och en del boende kommer också att vara hemma under och efter arbetet.
Arbetarna har uppgett att de kommer att sprita händerna(absolut inte tillräckligt för att skydda hantverkarna och de boende enligt mig).
Jag tycker att det är helt vansinnigt dumt att utföra detta nu då det inte är akut med tanke på de väldigt allvarliga följder det kan medföra ang smittspridning och allvarlig sjukdom och ev död.
Dessutom så vet vi inte helt säkert hur länge viruset överlever på ytor,så även om vissa boende kan vara borta under själva arbetet så är det inte ok ang smittskyddssynpunkt.
och det går även emot vad Folkhälsomyndigheten rekommenderar ang sätt att skydda riskgrupper på.
Jag har valt att skjuta upp mitt fönsterbyte tills vaccination blivit möjlig(förhoppningsvis möjlig), Hantverkarna o Hsb har gått med på detta, men låter jag dem inte komma in inom ett år så kommer de att vidta åtgärder som är tvingande har de nu låtit mig veta.
Vad tycker ni här om detta?
Nu har jag enbart tagit bitar av din text och citerat:optimum skrev:
Jag tror att väldigt många är bekymrade över vad denna coronacirkus ställer till, betydligt mycket värre följder av alla dessa åtgärder än coronan i sig internationellt och nationellt.
Utan ett Internet och med mera tid till eftertanke tror jag att covid19 hade passerat världen som ännu en influensa i raden, kanske lite tuffare än många tidigare men inget mer.
I likhet med dig hatar jag denna corona, men inte coronan i sig utan vad den ställer till med för väldigt många världen över.
Restriktioner, utegångsförbud, förbud för fester i hemmen!, äldre i slutskedet av sina liv som inte får någon när och kär att hålla i handen på slutet, regeringar som ser chansen att med corona som förevändning begränsa människors frihet osv osv.
Möjligt att jag kan ha fel nu, men historien kommer kanske att visa att covid19 blev en masspsykos världen över som drevs av politiker och myndighetspersoner som var livrädda för att inte göra någonting när andra tog till drakoniska åtgärder i sin iver att framstå som handlingskraftiga.
Och när denna är över, vad gör vi då när nästa influensa, snuva, hosta eller nysning börjar sprida sig?
Likadant, eller med mera eftertanke över att följderna av en åtgärd ibland ställer till mera bekymmer än det du försöker förhindra med dina åtgärder.
Den som lever får se, och förhoppningsvis får fortsätta leva i någorlunda frihet.
Jag har sett flera exempel på nervösa mellanchefer som upplever att de inte har kontroll när folk jobbar hemifrån och krigar för att kontoren ska öppnas upp igen. Märkligt nog tycks det fungera bra ändå.optimum skrev:
Mikael_L skrev:
Det fungerar så klart inte att jämföra över olika tidsspann Det låter tom desperat
Men den som vill kan ju räkna på antal döda per dag eller något annan inntervall
Absolut inte. Anledningen till att det inte är värre är alla åtgärder som sätts in globalt.mikethebik skrev:
Utan internet och tid till eftertanke kunde vi hamna i en situation där i stort sett alla får covid med en dödlighet på stax under 1 %. Sjuvården skulle kollpasa och folk skulle ligga och dö på gatan,.
Redigerat:
J Jocke Best skrev:I dagens Aftonbladets liverapportering kan man läsa att en tysk studie visar att dödligheten för de allra äldsta (80+) gått ner till en tredjedel av den ursprungliga eftersom det visat sig att man testat för få äldre tidigare. Precis som vi redan räknat ut redan tidigare. Gissar att det är likadant med våra siffror från Stockholm i april. Inte rimligt att det kan vara 4700 procent farligare att få covid som 70+. Man har alltså troligen beräknat antalet smittade för lågt.
Det är intressant. Men även om den sjunker till en tredjedel så är den fortsatt mycket hög. Har du en länkt till studien eller tidningen så jag kan söka?
Om den tidigare var tre gånger högre men fortfarande alltså mycket hög betyder alltså skyhög innan då? Men håller med, den kan orimligt varit så mycket högre än för de under 70. Här är en skärmdump från gårdagens liverapportering iallafallUlltand skrev:
Redigerat:
Det får stå för dig, jag tror och tycker annorlunda samt är övertygad att denna influensa inte är den sista att slå till, och att det är ohållbart att hålla på med liknande åtgärder så fort en ny infektion visar sig.Ulltand skrev:
Men på plussidan så kommer miljontals liv sparas pga minskade luftföroreningar nu när flyg, bil och annan trafik minskats så mycket.optimum skrev:
Väldigt få som reflekterar på vad samhället påverkas av detta.
En säsongsinfluensa märks knappast men nu ser vi många företag som går under och många som blir arbetslösa.
Visst nästan 6000 som, avlidit i Sverige, med eller av covid-19 men väldigt många som nu är utan arbete.
Nu verkar det som vi går in i nästa omgång med coronan och snart kommer fler företag gå under.
Kanske vi ser permitteringar version 2,0 och de som förtvivlat bygger nästa altan i hopp om att en dag så är det över och man kan ha fest där med goda vänner som man hade det förr.
Finns inte ord för hur mycket jag hatar denna jävla smitta med grund i ett land i Asien som inte verkar bry sig så mycket om sin skuld till världen..
Nej jag ska inte vara i denna tråd och skriva då jag mår så jävla illa av detta. Tänk ett litet jävla virus som så totalt förändrade hela världen,. Inte till det bättre utan till ett helt helvete. Inte ens den hornförsedde djävulen själv kunde kommit på något värre.
Faen vad jag hatar denna skit.
Så allt var inte dåligt.
Men visst håller jag med dig, överreaktionen på viruset har kostat mycket.
Det är enda sättet att jämföra ifall man som du prompt ska jämföra i absoluta tal.Ulltand skrev:
Ty alla virus var nya en gång, som tog en befolkning helt utan tidigare erhållen immunitet, så vill du jämföra endast under ett halvår så är det just Spanska sjukan, Asiaten, Hongkong osv som du ska jämföra med, dvs under deras första år.
