2 357 055 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Orsaken till det är nog att vi har en ganska utbredd immunitet för influensa sedan tidigare infektioner.Ulltand skrev:
När en influensa är "ny" blir det fler som dör. T ex Spanska sjukan som dödade 5% av världens befolkning. Asiaten hade ihjäl mellan 2 och 5 miljoner på 50-talet så nog tycker jag att Covid 19 och de värsta influensapandemierna är jämförbara.
G gaidin skrev:Orsaken till det är nog att vi har en ganska utbredd immunitet för influensa sedan tidigare infektioner.
När en influensa är "ny" blir det fler som dör. T ex Spanska sjukan som dödade 5% av världens befolkning. Asiaten hade ihjäl mellan 2 och 5 miljoner på 50-talet så nog tycker jag att Covid 19 och de värsta influensapandemierna är jämförbara.
Asiaten har jag läst skattningen 1-4 miljoner. Det är ett stort spann men möjligen kan den vara lika dödlig. Vi får se när Coviden är över
Annars ligger dödligehten mellan 0,1-0,2 % för influensor och dödstalen i Sverige under 1000 per år.
Visst sjunker dödligheten när immunitet uppstår i samhället med virus har olika virulens även av andra orsaker.
Vissa coronasjukdomar har 50 % dödlighet, denna kanske under 1 % och det utan att vi har någon immunitet från början. Bara olika egenskaper hos virus i samma familj.
Frågeställningen får väl gåt tillbaka till Anna som startade med påståendet om dödlighet. .useless skrev:
Nu talar vi vi omväxlande om döda i % av insjuknade samt i absoluta tal. Hur man än jämför så är Covid19 betydligt dödligare än influensa.
Bara i din värld. Och gamla influensor för oss andra. Eller tillhör du de multisjuka som drabbas 4700 oftare den dagen de fyller 70?Ulltand skrev:
Jag är varken upprörd eller FHM-försvarare, men som jag sagt tidigare tycker jag att man ska basera sina argument och beräkningar på fakta. Problemet här är att man räknar olika, och därför blir det svårt att jämföra. När det gäller Covid-19 så räknar vi väl alla som diagnostiserats med Covid-19 och som sedan dör inom 30 dagar, oavsett vad som fick dem att slutligen dö. (jag kan ha fel i det där med 30 dagar, men ungefär så är det väl?)Ulltand skrev:
Så räknar vi inte när det gäller dödsfall med influensa, om jag inte har fel. Är du ute och kör bil när du är influensasjuk och kör av vägen och dör, räknas det inte som att du dött av influensa, skulle jag tro. Inte heller om du råkar få en stroke medan du är sjuk i influensa.
I dagens Aftonbladets liverapportering kan man läsa att en tysk studie visar att dödligheten för de allra äldsta (80+) gått ner till en tredjedel av den ursprungliga eftersom det visat sig att man testat för få äldre tidigare. Precis som vi redan räknat ut redan tidigare. Gissar att det är likadant med våra siffror från Stockholm i april. Inte rimligt att det kan vara 4700 procent farligare att få covid som 70+. Man har alltså troligen beräknat antalet smittade för lågt.
Redigerat:
OK, covid-19, med 6000 liv på samvetet.Ulltand skrev:
Och det vill du jämföra med säsongsinfluensa.
Tja, vad ska vi gissa att t.ex. influensa A(H1N1) kanske har tagit minst 100 miljoner människoliv
Sen A(H3N2) som absolut lätt tagit 5 miljoner liv.
och sen ..
Ja det finns många varianter, upp till 144 st, alla smittar inte människor.
Men vi kan gott och väl räkna med att ett par hundra miljoner människor satt livet till utav influensa typ A.
Och i Sverige har det väl varit kanske en halvmiljon då, typ, som dött av influensa typ A, så vi får väl anse att de 6000 som dött av covid-19 är rätt få dödsfall.
Bara för att man får åka in till kontoret så fråntar det ju inte individen ansvaret att hålla sig hemma arbetandes på distans. Är så trött på alla rutintörstande tröttmössor som inte tänker längre än näsan sträcker sig.BirgitS skrev:
Det är många ställen nu som låter de anställda kommer in till kontoren, SVD rapporterar att t.ex. Ica, Riksbanken och SVT gör så: [länk]
Att det är en allmän trend i Stockholm, Göteborg, Södertälje och Malmö syns på Telias rapportering om rörlighet.
Men som där också står så har en del andra företag kvar sina riktlinjer från i våras, det gäller t.ex. Facebook, Spotify och Ericsson.
Det har i alla fall blivit alldeles för vanligt i Stockholm och det visar sig ju nu med ökande smittspridning under den senaste månaden som i förlängningen får konsekvenser på t.ex. flera äldreboenden som togs upp i tråden.
[länk]
Ökad smittspridning syns nu på många håll i Sverige, t.ex. Sörmland har på kort tid gått från 2 bekräftade fall under v. 36 till 27 under den här veckans tre första dagar och Kronoberg rapporterar nu också om ökad spridning i små kluster kring idrottsklubbar, skolor, privata tillställningar och arbetsplatser.
[länk]
[länk] kl. 09.59
Nyss hade arbetsmarknadsministern pressträff och uppmanade också folk att jobba hemifrån.
Väldigt få som reflekterar på vad samhället påverkas av detta.
En säsongsinfluensa märks knappast men nu ser vi många företag som går under och många som blir arbetslösa.
Visst nästan 6000 som, avlidit i Sverige, med eller av covid-19 men väldigt många som nu är utan arbete.
Nu verkar det som vi går in i nästa omgång med coronan och snart kommer fler företag gå under.
Kanske vi ser permitteringar version 2,0 och de som förtvivlat bygger nästa altan i hopp om att en dag så är det över och man kan ha fest där med goda vänner som man hade det förr.
Finns inte ord för hur mycket jag hatar denna jävla smitta med grund i ett land i Asien som inte verkar bry sig så mycket om sin skuld till världen..
Nej jag ska inte vara i denna tråd och skriva då jag mår så jävla illa av detta. Tänk ett litet jävla virus som så totalt förändrade hela världen,. Inte till det bättre utan till ett helt helvete. Inte ens den hornförsedde djävulen själv kunde kommit på något värre.
Faen vad jag hatar denna skit.
En säsongsinfluensa märks knappast men nu ser vi många företag som går under och många som blir arbetslösa.
Visst nästan 6000 som, avlidit i Sverige, med eller av covid-19 men väldigt många som nu är utan arbete.
Nu verkar det som vi går in i nästa omgång med coronan och snart kommer fler företag gå under.
Kanske vi ser permitteringar version 2,0 och de som förtvivlat bygger nästa altan i hopp om att en dag så är det över och man kan ha fest där med goda vänner som man hade det förr.
Finns inte ord för hur mycket jag hatar denna jävla smitta med grund i ett land i Asien som inte verkar bry sig så mycket om sin skuld till världen..
Nej jag ska inte vara i denna tråd och skriva då jag mår så jävla illa av detta. Tänk ett litet jävla virus som så totalt förändrade hela världen,. Inte till det bättre utan till ett helt helvete. Inte ens den hornförsedde djävulen själv kunde kommit på något värre.
Faen vad jag hatar denna skit.
Det är respektive chef som beslutar vilka som får arbeta hemma samt respektives arbetsuppgifter som påverkar vilka som kan arbeta hemifrån.J JBa skrev:
Alltså inte individen själv som bestämmer.
Det borde du fattat.