2 356 900 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tror att om vi hade spenderat tex dubbelt så mycket (som en del inte verkar främmande för), så hade detta varit den absolut största katastrofen i mänsklighetens historia, konsekvenserna av en så stor utgift hade förmodligen skördat tusen gånger fler än Coronan.N nicklas73 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Nja, kanske inte en miljard människor.. Det låter lite överdrivet...D djac skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Låter som att viruset kan ha funnits i Österrike långt innan det blev känt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 15.49
Kanske, lite spontant uttryckt, men de säger vi är skickade 25 år bakåt i tiden gällande fattigdomsbekämpning redan, skulle du dubblerat summan tror jag inte det räcker med 50 år, kanske 100 år bakåt i tiden och då dör folk som flugor i stora delar av världen.Dan_Johansson skrev:
Det är inte ofta, (om ens någon gång tidigare), som jag tycker som Jonas Gardell, men i detta fall står jag helt på hans sida och hoppas att han får efterföljare som likt honom själv tar strid mot uppenbara dumheter.
https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/du-har-inte-forstatt-nagonting-lofven/
"Mitt" hockeylag, Leksand spelade i lördags elitseriematch inför hela 50 personer i publiken som lottades bland de med säsongkort. En hall som rymmer 7500 personer! Detta är så oerhört löjligt att till och med Finlands flamsande med på-och-av ang resande från Sverige framstår i sammanhanget som bättre.
När skall sandlådan tömmas på de lekande barnen?
https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/du-har-inte-forstatt-nagonting-lofven/
"Mitt" hockeylag, Leksand spelade i lördags elitseriematch inför hela 50 personer i publiken som lottades bland de med säsongkort. En hall som rymmer 7500 personer! Detta är så oerhört löjligt att till och med Finlands flamsande med på-och-av ang resande från Sverige framstår i sammanhanget som bättre.
När skall sandlådan tömmas på de lekande barnen?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag hade tänkt låta bli den här tråden men måste ändå få dela med mig lite.
På jobbet har vi från då pandemin började inte gått in på varandras kontor utan stått i dörröppningen om man velat prata (både jobb och privat) Nu ser jag mer och mer att man går in och sätter sig på andras kontor.
Tidigare jobbade många hemifrån helt eller delvis och fler och fler återvänder nu och gör sin tid på kontoret.
I konferensrum har vi regel om att lämna varannan stol ledig som distans. Igår satte sig en person i stolen direkt intill mig och då jag påpekade fick jag skrattande kommentaren "-Haha är väl inte så farligt"
Jag satt längst ut på bordet och kunde flytta mig en meter bort så det funkade och jag ville inte bråka. Men just mentaliteten att det inte är så farligt. Jag blir förbannad när jag tänker på det och att folk skiter i de råd och regler vi har.
Jo vi kör en hel del möten via skype men vissa är fortfarande i konferensrum.
I morse läste jag att 20 är testade positivt både personal och boende på ett äldreboende i Stockholm som en period varit smittfria.
1:a oktober ska äldreboenden öppnas upp för besök igen.
Fick även höra att 14 av personalen på en medicinavdelning på ett större sjukhus i Västra Götaland gick hem igår med symptom varav 5 testades positivt. Där har det mer eller mindre varit 0 smittade tidigare från juni då de började testa alla med symptom.
Summering
Detta känns inte bra, folk som inte tar pandemin på allvar och vi ser en ny ökande smittspridning.
Jag är klart orolig att vi får en jäkligt dålig höst/vinter.
Frugan testades för antikroppar i veckan (alla på sjukhuset där hon jobbar ska göra det) och resultatet var negativt. Med stor sannolikhet skulle även jag vara negativ om jag testade mig. Synd kan man tycka men jag tycker det är väldigt bra. Vi har uppenbarligen skött oss och använt FHM:s råd med lite extra försiktighet och det verkar fungera.
Så ska vi (jag och frugan) fortsätta tills vaccin finns.
På jobbet har vi från då pandemin började inte gått in på varandras kontor utan stått i dörröppningen om man velat prata (både jobb och privat) Nu ser jag mer och mer att man går in och sätter sig på andras kontor.
Tidigare jobbade många hemifrån helt eller delvis och fler och fler återvänder nu och gör sin tid på kontoret.
I konferensrum har vi regel om att lämna varannan stol ledig som distans. Igår satte sig en person i stolen direkt intill mig och då jag påpekade fick jag skrattande kommentaren "-Haha är väl inte så farligt"
Jag satt längst ut på bordet och kunde flytta mig en meter bort så det funkade och jag ville inte bråka. Men just mentaliteten att det inte är så farligt. Jag blir förbannad när jag tänker på det och att folk skiter i de råd och regler vi har.
I morse läste jag att 20 är testade positivt både personal och boende på ett äldreboende i Stockholm som en period varit smittfria.
Fick även höra att 14 av personalen på en medicinavdelning på ett större sjukhus i Västra Götaland gick hem igår med symptom varav 5 testades positivt. Där har det mer eller mindre varit 0 smittade tidigare från juni då de började testa alla med symptom.
Summering
Detta känns inte bra, folk som inte tar pandemin på allvar och vi ser en ny ökande smittspridning.
Frugan testades för antikroppar i veckan (alla på sjukhuset där hon jobbar ska göra det) och resultatet var negativt. Med stor sannolikhet skulle även jag vara negativ om jag testade mig. Synd kan man tycka men jag tycker det är väldigt bra. Vi har uppenbarligen skött oss och använt FHM:s råd med lite extra försiktighet och det verkar fungera.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag har funderat på just det att folk börjar strunta till en del på rekommendatiomernaoptimum skrev:
Jag hade tänkt låta bli den här tråden men måste ändå få dela med mig lite.
Summering
Nej den är bra men inte att folk börjar strunta i social distans mm.T tanaris skrev:
Upplever det som vissa tror det är över nu eller att det inte gör så mycket om man blir smittad.
Vi har fått ner smittspridningen riktigt bra i sommar och det anser jag är tack vare att så många tagit till sig FHM:s råd.
Så vissa rekommendationer är ok att strunta i, men inte andra? Dvs du blir förbannad på de som inte håller social distans på kontoret, men inte på de som inte håller social distans genom att öht vara på kontoret? Jag har svårt att tänka mig att alla som åker till sina respektive kontor numera, vilket förefaller vara betydligt fler än före sommaren, verkligen MÅSTE vara där.optimum skrev:
PRECIS, vad är det som gör att man MÅSTE vara på ett kontor om man ändå gör allt sitt arbete via datorn? Behöver man social stimulans får man väl köra en fikapaus med teams/gotomeeting/zoom/skype/vad_som_helst. Eller kanske höra med grannen man har lite kontakt med om man ska ta en kaffe i solen.T tanaris skrev:Så vissa rekommendationer är ok att strunta i, men inte andra? Dvs du blir förbannad på de som inte håller social distans på kontoret, men inte på de som inte håller social distans genom att öht vara på kontoret? Jag har svårt att tänka mig att alla som åker till sina respektive kontor numera, vilket förefaller vara betydligt fler än före sommaren, verkligen MÅSTE vara där.
Jag saknar det sociala men älskar hur mycket enklare mitt liv blivit med mindre pendlande och att omvärlden fått anpassa sig till att jobba modernt med de hjälpmedel som finns.
En ökning nu är ju helt väntad i mina ögon iaf.
Så det är ju nu folk borde skärpa till sig på riktigt.
"åtgärder var lyckade under sommaren" Njaaaa...
Är väl mer så att sommaren oftast är rätt lugn på influensafronten i Sverige.
Nedan är plot av tidigare influensafall i Sverige, det är v39 nu, väl inne i tiden då det börjar gå uppför igen.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...sarkiv/i/influenza-in-sweden/?pub=63511#63512
Så det är ju nu folk borde skärpa till sig på riktigt.
"åtgärder var lyckade under sommaren" Njaaaa...
Är väl mer så att sommaren oftast är rätt lugn på influensafronten i Sverige.
Nedan är plot av tidigare influensafall i Sverige, det är v39 nu, väl inne i tiden då det börjar gå uppför igen.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...sarkiv/i/influenza-in-sweden/?pub=63511#63512
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tittar man lite mer på kurvan så kan man killgissa att dubbeltoppen är pga julledigheten.
Så en större folkhälsoåtgärd kunde vara att lägga semestern vecka 50, 51, 52 och 1 istället för att försöka knäcka toppen.
Så en större folkhälsoåtgärd kunde vara att lägga semestern vecka 50, 51, 52 och 1 istället för att försöka knäcka toppen.