Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
B Byggdjuret skrev:
Frågan är varför det blir sån stress helt plötsligt?
Kan man verkligen stänga ner vissa arbetsplatser? Stänga skolor? De länder som har gjort det gav det någon effekt? De mesta som kommer upp nu har testats i andra länder. Ger karantän någon effekt?
Nu är det väl troligen så, att ska man ta till drakoniska åtgärder så ska det nog göras innan det verkar vara någon större fara. Väntar man tills det börjar se lite sämre ut så är man försent ute redan. Det lärde vi väl oss under våren?
Ja vad gäller covid-19 / sars-cov-2 alltså ...

Var är det man köper de där kristallkulorna ..? :thinking:

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det vi diskuterar här är väl om FHM har skyddat befolkningen tillräckligt väl genom sina rekommendationer. Nu har vi 5-10 ggr fler döda än våra grannländer och det är onödigt många.
Det har vi. Antalet döda inom äldreomsorgen beror på att man inte följt FoHMs råd, dvs brister på de enskilda boendena. Dom från IVO igår.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Jag är verkligen ledsen för din skull.
Sen är jag lite flum å skum ibland. Men kan tycka mer synd om de anhöriga. Det är ni som missar henne. Eftersom hon är död så är hennes lidande borta.
Det är min tanke. Mitt sätt att tänka
Om jag trampade på dina tår tidigare så ber jag verkligen om ursäkt!
Nejdå, det är precis så det är. Jag ville belysa att det inte på något sätt är rimligt att kräva att ingen dör i just Covid-19 och samtidigt trivialisera andra dödsorsaker. Influensa är precis lika dödligt egentligen, det är bara det att vi hunnit få vaccin och immunitet på ett helt annat sätt.

• Gilla
  • Älska
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
D
Följer denna diskussionen på armlängds avstånd, dels för att den går i cirklar och dels pga stark styrning/moderering.

Men, nu är det tillbaks till penga/resurs-frågan och jag skulle gärna se att de som har starka åsikter listar hur mycket man borde spendera för att rädda ett liv. Både från Corona men också från de mer vanliga och större hoten, andra sjukdomar, olyckor, och andra katastrofer.

Nu ser det ju ut som att vi globalt kommer att spendera mer än $8 800 000 000 000 000 000 på just Corona och vad jag förstår så har det dött strax under 1 000 000 människor med Corona. Är detta prisvärt i förhållande till att rädda liv rent generellt, eller kostade det mer än det smakade?

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Måste kräkas ett tag!
i Västvärlden är döden ett no no, vi får inte bli gamla och döden är något vi gömmer undan, så uppenbara kopplingar till död kan vi lägga miljarder på. Däremot indirekta kopplingar så som miljö, luftföroreningar, vällevnadssjukdomar, styrning av samhället för mer vardagsmotion mm vill ingen ta i. Naturligtvis har det gjorts en massa för miljön de senaste 50 åren, men samtidigt tillåter vi massa ny kemikalier (ca 50 000 har jag för mig) varje år utan egentligen vet något om dem. Klimatåtgärder pratar vi om men i stort händer det inget (än). Årsinfluensan accepterar vi, även om inte mer än 10-50 % dör jmf med Covid 19. Samtidigt sker denna influensa årligen, vilket många glömmer. Nu kanske inte influensan är det enskilt största problem i vården/samhället.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Måste kräkas ett tag!
i Västvärlden är döden ett no no, vi får inte bli gamla och döden är något vi gömmer undan, så uppenbara kopplingar till död kan vi lägga miljarder på. Däremot indirekta kopplingar så som miljö, luftföroreningar, vällevnadssjukdomar, styrning av samhället för mer vardagsmotion mm vill ingen ta i. Naturligtvis har det gjorts en massa för miljön de senaste 50 åren, men samtidigt tillåter vi massa ny kemikalier (ca 50 000 har jag för mig) varje år utan egentligen vet något om dem. Klimatåtgärder pratar vi om men i stort händer det inget (än). Årsinfluensan accepterar vi, även om inte mer än 10-50 % dör jmf med Covid 19. Samtidigt sker denna influensa årligen, vilket många glömmer. Nu kanske inte influensan är det enskilt största problem i vården/samhället.
Nu styrs väldigt mycket för att minska luftföroreningar, miljö,Vi förbjuder många kemikalier varje år. Vad är det som säger att de kemikalier som tillåts är farliga? Vad innebär siffran 50000? vad kommer den ifrån?
Men varför tar du inte upp en av de största orsakerna till att folk dö eller skadas för livet? Bilen.
Eller alkoholen? Varför bara miljön? Bilen dödar fler och effektivare.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det väl troligen så, att ska man ta till drakoniska åtgärder så ska det nog göras innan det verkar vara någon större fara. Väntar man tills det börjar se lite sämre ut så är man försent ute redan. Det lärde vi väl oss under våren?
Ja vad gäller covid-19 / sars-cov-2 alltså ...

Var är det man köper de där kristallkulorna ..? :thinking:
Aliexpress säljer billiga spåkulor:p:cool:

P
D djac skrev:
Följer denna diskussionen på armlängds avstånd, dels för att den går i cirklar och dels pga stark styrning/moderering.

Men, nu är det tillbaks till penga/resurs-frågan och jag skulle gärna se att de som har starka åsikter listar hur mycket man borde spendera för att rädda ett liv. Både från Corona men också från de mer vanliga och större hoten, andra sjukdomar, olyckor, och andra katastrofer.

Nu ser det ju ut som att vi globalt kommer att spendera mer än $8 800 000 000 000 000 000 på just Corona och vad jag förstår så har det dött strax under 1 000 000 människor med Corona. Är detta prisvärt i förhållande till att rädda liv rent generellt, eller kostade det mer än det smakade?
Trafikverket värderar ett liv till 40 miljoner. https://omni.se/trafikverket-varderar-ett-manniskoliv-till-40-miljoner/a/a2xlk2

Ulltand Ulltand skrev:
Nej det dör inte lika många under en influensa. Detta är och kommer att bli betydligt värre. Då får man lov att göra det som är rimligt och inte stitta och hoppas på flockimmunitet och hemligstämpla beslutsunderlagen.

Vi kunde bli bättre även under en influensa . Är det tex krav på att de som arbetar med äldre ska vaccinera sig då? Inte mig veterligen så visst kan Tegnell få en känga även för det.
Det här är dödlighetsmässigt ungefär som en valnig influensa, men av en ny typ som ingen har immunitet mot. Flera epidemiologer förutspådde att antalet dödsfall för Sveriges del borde landa i runt 5-6 000 stycken, precis som en ny influensa-variant. De verkar ju få rätt.

D djac skrev:

Prisvärt går väl alltid att diskutera, men jag tror att det är svårt att separera "riktiga" corona-åtgärder från regeringar/politiker som tar chansen att strössla lite pengar...

Tex vår orangea vän i väst, hade han beslutat om ett kontantstöd till hela befolkningen på $1200 om det inte var val i år?

B Byggdjuret skrev:
Men varför tar du inte upp en av de största orsakerna till att folk dö eller skadas för livet? Bilen.
Vad pratar du om?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad pratar du om?
Det var ett svar.
Vad är det du inte förstår

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
inte tvinga någon att vaccinera sig eller stifta en lag som säger att bara vaccinerade får jobba med vissa saker.
Inte?
Jag hoppas verkligen att du har fel. Man tvingar karlar som har modet att bli dagisfröknar att visa upp sitt ev. brottsregister. Massa yrken har specifika krav på hälsa, syn etc. Så varför kan inte en arbetsgivare kräva vaccination för anställning?

Staffan

För att nästa gång skulle någon arbetsgivare kunna kräva alla som är anställda ska steriliseras så de slipper VAB dagar och andra icke produktiva dagar.

• Gilla
  • Wow
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
En privat arbetsgivare borde kunna ställa krav på vaccinering om det är relevant för att utföra sina arbetsuppgifter? T ex ett vårdbolag där det är viktigt att inte sprida smitta?
Krav på sterilisering har jag svårt att se någon arbetsuppgift där det är relevant.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.