2 356 900 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det här är jobbigt för mig... Men jag måste nog lite försvara honom.T tanaris skrev:Så vissa rekommendationer är ok att strunta i, men inte andra? Dvs du blir förbannad på de som inte håller social distans på kontoret, men inte på de som inte håller social distans genom att öht vara på kontoret? Jag har svårt att tänka mig att alla som åker till sina respektive kontor numera, vilket förefaller vara betydligt fler än före sommaren, verkligen MÅSTE vara där.
Jag tror att det var reflektioner hur det han upplevde och det var generellt att många börjat slarva.
Anna_H skrev:
Nej dödligheten i Covid i Sverige är enligt FHM 0,6 % En riktigt svår inflensa kan komma upp i 0,2 %. I snitt dör färre än 1000 personer årligen av influensa. Under 80-90 talet kundet man nå peakr på 3000 döda. Antar att det också beror på att vaccinet utvecklats en hel del.
Mycket stor skillnad alltså.
Redigerat:
Finska hundar kan luktat sig till Covidsjuka!
Hundarna hittar även presymtomatiskt sjuka som PCR-testet inte plockar upp.
https://www.dn.se/varlden/covidhunden-kossi-vet-om-du-ar-sjuk/
Hundarna hittar även presymtomatiskt sjuka som PCR-testet inte plockar upp.
https://www.dn.se/varlden/covidhunden-kossi-vet-om-du-ar-sjuk/
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Det är många ställen nu som låter de anställda kommer in till kontoren, SVD rapporterar att t.ex. Ica, Riksbanken och SVT gör så: https://www.svd.se/foretag-oppnar-kontoren--men-lofven-varnarJ JBa skrev:PRECIS, vad är det som gör att man MÅSTE vara på ett kontor om man ändå gör allt sitt arbete via datorn? Behöver man social stimulans får man väl köra en fikapaus med teams/gotomeeting/zoom/skype/vad_som_helst. Eller kanske höra med grannen man har lite kontakt med om man ska ta en kaffe i solen.
Jag saknar det sociala men älskar hur mycket enklare mitt liv blivit med mindre pendlande och att omvärlden fått anpassa sig till att jobba modernt med de hjälpmedel som finns.
Att det är en allmän trend i Stockholm, Göteborg, Södertälje och Malmö syns på Telias rapportering om rörlighet.
Men som där också står så har en del andra företag kvar sina riktlinjer från i våras, det gäller t.ex. Facebook, Spotify och Ericsson.
Det har i alla fall blivit alldeles för vanligt i Stockholm och det visar sig ju nu med ökande smittspridning under den senaste månaden som i förlängningen får konsekvenser på t.ex. flera äldreboenden som togs upp i tråden.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7561274
Ökad smittspridning syns nu på många håll i Sverige, t.ex. Sörmland har på kort tid gått från 2 bekräftade fall under v. 36 till 27 under den här veckans tre första dagar och Kronoberg rapporterar nu också om ökad spridning i små kluster kring idrottsklubbar, skolor, privata tillställningar och arbetsplatser.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/okning-av-covidfall-i-sormland
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 09.59
Nyss hade arbetsmarknadsministern pressträff och uppmanade också folk att jobba hemifrån.
Ja, så är det också. Men, som jag påpekade, verkar det vara betydligt fler som är på kontoren nu. Vilket naturligtvis också betyder att fler är ute i samhället, pendlar, åker buss, handlar mjölk på vägen hem osv, vilket gör det svårare att hålla avstånd. Så bara genom att inte jobba hemifrån bidrar man ju till problemet.B Byggdjuret skrev:
Mmm du menar rapporten från Stockholm i april där man gjort en skattning av antalet smittade som man själva säger är den stora osäkerheten i studien.Ulltand skrev:
Nej dödligheten i Covid i Sverige är enligt FHM 0,6 % En riktigt svår inflensa kan komma upp i 0,2 %. I snitt dör färre än 1000 personer årligen av influensa. Under 80-90 talet kundet man nå peakr på 3000 döda. Antar att det också beror på att vaccinet utvecklats en hel del.
Skillnaden i dödlighet mellan ålder 0-69 (0,09%) och 70+ (4,29%) ligger på 4667%!!! Det är rätt stor skillnad det, jämfört med dina 200% skillnad mellan influensorna. Vad säger det om osäkerheten? Det var naturligtvis alla multisjuka på äldreboendena som drog upp statistiken till astronomiska nivåer. Skulle gissa att skillnaden i dödlighet mellan en vanlig influensa över hela året numera ligger på 0,2-0,3%. Vi får se...
Att ta med sig: Att fylla 70 år är det farligaste man kan göra här i världen eftersom det ökar risken att dö med 4667% plus att ex Malaria är farligare att få men eftersom det mest drabbar Afrika kanske inte de med covidasperger är så oroade för? Vän av ordning säger kanske då att ja men nu bor vi i Sverige och då räknar vi med risken för oss, och absolut, det förstår jag med men då väljer jag att inte räkna tex min ålder och bakgrundsbild tillsammans med äldre och multisjuka heller och då är dödligheten 0.09%.För mig.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Vilken dödlighet avser du när det gäller influensa?Ulltand skrev:
Det är ju stor skillnad på IFR och CFR. Uppgiften om 0,6 % gäller IFR så du jämför väl inte äpplen och päron.
Gäller det död av influensa eller död med influensa?
Normalt om man får lunginflammation som följdsjukdom av influensan räknas man väl som avliden i lunginflammation.
På 80-talet var inte influensavaccin vanligt så ska du jämföra med Covid-19 så är det just med 80-talet du ska jämföra för att få jämförbara siffror när det gäller dödlighet.
Ja många kan nog jobba helt eller delvis hemifrån.T tanaris skrev:Så vissa rekommendationer är ok att strunta i, men inte andra? Dvs du blir förbannad på de som inte håller social distans på kontoret, men inte på de som inte håller social distans genom att öht vara på kontoret? Jag har svårt att tänka mig att alla som åker till sina respektive kontor numera, vilket förefaller vara betydligt fler än före sommaren, verkligen MÅSTE vara där.
Men inte alla.
De som kan gör säkert klokt i att jobba hemifrån. Och så gör en hel del på företaget också men det är inte alla som kan göra det.
"Folkhälsomyndigheten rekommenderar att de som har möjlighet att arbeta hemma fortsätter med det även under hösten."
Observera det fetade.
BirgitS skrev:
Vilken dödlighet avser du när det gäller influensa?
Det är ju stor skillnad på IFR och CFR. Uppgiften om 0,6 % gäller IFR så du jämför väl inte äpplen och päron.
Gäller det död av influensa eller död med influensa?
Normalt om man får lunginflammation som följdsjukdom av influensan räknas man väl som avliden i lunginflammation.
På 80-talet var inte influensavaccin vanligt så ska du jämföra med Covid-19 så är det just med 80-talet du ska jämföra för att få jämförbara siffror när det gäller dödlighet.
Ja dödlighet kan man ju mätar relativt eller absolut.
Men det är till syverne och sist de absoluta talen som drabbar oss.
Hitntills har 6000 avlidit Covid och året är ju långt ifrån slut ännu Ett genomsnittligt inflensaår i Sverige dör färre än 1000 personer. Faktor 10 är ingen omöjlighet att hamna på.
Birgitt om du hävdar att man definierar dödsorsak olika om en person dör av influensa alternativt covid så är ju det ganska sensationellt och du behöver belägga det. Båda sjukdomarna kan ge upphov till såväl primär eller sekundär lunginflammation som kan vara dödlig.
Jag tror ju att fler har den möjligheten än som faktiskt utnyttjar den, det borde ju inte vara någon större skillnad nu jämfört med före semestrarna. Jag var på kontoret igår eftersom jag behövde några fysiska papper, men det var första gången på två veckor. Dessutom är ju kontoret i stort sett tomt. Men självklart finns det ju många uppgifter som måste göras på plats, jag antar att du har en hel del sådana.optimum skrev:
Ja många kan nog jobba helt eller delvis hemifrån.
Men inte alla.
De som kan gör säkert klokt i att jobba hemifrån. Och så gör en hel del på företaget också men det är inte alla som kan göra det.
"Folkhälsomyndigheten rekommenderar att de som har möjlighet att arbeta hemma fortsätter med det även under hösten."
Observera det fetade.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Mycket intressanta studier som nyss publicerats tycker jag.
Brister i det tidiga immunförsvaret kan förklara en stor del av de allvarliga fallen av Covid-19. Det visar två studier om proteinet interferon typ 1 som är en del av det första försvaret mot virus genom att stoppa virus från att replikera sig.
Den andra studien visar att minst 10 % av de nästan 1000 allvarligt sjuka patienterna har antikroppar mot proteinet som gör att det blockeras och inte kan skydda kroppen. 95 % av dem var män över 50 år. Ingen i kontrollgruppen med milda och asymtomatiska fall hade sådana antikroppar.
Tillsammans kan det alltså förklara nästan 15 % av de allvarliga fallen och studierna är ett stort bidrag till förståelsen om varför viruset kan slå så olika hårt.
Aftonbladet har hämtat information från The Guardian: https://www.theguardian.com/world/2...une-defects-may-impair-ability-fight-covid-19
Studierna presenteras i Science: https://www.sciencemag.org/news/202...akness-found-14-gravely-ill-covid-19-patients
Karolinska institutet har varit inblandat i studien om antikroppar:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 08.41
Tillägg:
Särskilt slutet av Guardian-artikeln tycker jag var intressant med t.ex. varför man började studera det proteinet 2011.
Tillägg 2:
Ändrat "asymtomatiska" till "milda och asymtomatiska fall" efter att ha läst Science.
Brister i det tidiga immunförsvaret kan förklara en stor del av de allvarliga fallen av Covid-19. Det visar två studier om proteinet interferon typ 1 som är en del av det första försvaret mot virus genom att stoppa virus från att replikera sig.
Den första studien visar att 3,5 % av de 659 allvarligt sjuka patienterna har en mutation som gör att det proteinet inte bildas, men den mutationen är sällsynt sett till hela befolkningen så det är en kraftig överrepresentation bland de allvarligt sjuka.Om detta fungerar riktigt effektivt kan personen ta sig igenom infektionen utan att knappt känna sig sjuk. Även om det inte fungerar hela vägen ut så köper sig kroppen tid att utveckla andra immunåtgärder mot det specifika viruset.
Utan interferon har kroppen endast det sekundära försvaret att luta sig mot, vilket kan ta lång tid att bygga upp. Och när det är aktiverat kan coronaviruset redan ha skapat kaos i kroppen.
Den andra studien visar att minst 10 % av de nästan 1000 allvarligt sjuka patienterna har antikroppar mot proteinet som gör att det blockeras och inte kan skydda kroppen. 95 % av dem var män över 50 år. Ingen i kontrollgruppen med milda och asymtomatiska fall hade sådana antikroppar.
Tillsammans kan det alltså förklara nästan 15 % av de allvarliga fallen och studierna är ett stort bidrag till förståelsen om varför viruset kan slå så olika hårt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQnAg1/bugg-i-cellerna-kan-forklara-coronagata-hapnadsvackande
Aftonbladet har hämtat information från The Guardian: https://www.theguardian.com/world/2...une-defects-may-impair-ability-fight-covid-19
Studierna presenteras i Science: https://www.sciencemag.org/news/202...akness-found-14-gravely-ill-covid-19-patients
Karolinska institutet har varit inblandat i studien om antikroppar:
och uppger också att det är känt att typ 1-interferoner är viktiga för kroppens försvar mot influensavirus.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 08.41
Tillägg:
Särskilt slutet av Guardian-artikeln tycker jag var intressant med t.ex. varför man började studera det proteinet 2011.
Tillägg 2:
Ändrat "asymtomatiska" till "milda och asymtomatiska fall" efter att ha läst Science.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Det var du som började komma med påståenden om dödlighet och det är därför du som ska visa varför dina påståenden är korrekta och inte gissningar. Det är alltså du som behöver ta fram källor till dina påståenden om 0,2 % dödlighet och antal personer som avlider, inte jag.Ulltand skrev:
Ja dödlighet kan man ju mätar relativt eller absolut.
Men det är till syverne och sist de absoluta talen som drabbar oss.
Hitntills har 6000 avlidit Covid och året är ju långt ifrån slut ännu Ett genomsnittligt inflensaår i Sverige dör färre än 1000 personer. Faktor 10 är ingen omöjlighet att hamna på.
Birgitt om du hävdar att man definierar dödsorsak olika om en person dör av influensa alternativt covid så är ju det ganska sensationellt och du behöver belägga det. Båda sjukdomarna kan ge upphov till såväl primär eller sekundär lunginflammation som kan vara dödlig.
BirgitS skrev:
Jag trode du kanske kom ihåg att den posten varit uppe för inte så länge sedan. Annars så är det ju faktiskt AnnaH som säger att dödligheten i covid och influensa inte skiljer sig så mycket. Så bevisbördan ligger på er.
Det är iaf en enkel googling bort. Testa med:
Hur många dör av influensa i sverige?
Svaret är 685 st enligt socialstyrelsen
https://www.socialstyrelsen.se/glob...ment/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf
Jag undrar hur många som skulle avlidit i Covid om det hade funnits vaccin och en del av befolkningen hade varit vaccinerade precis som det brukar vara för influensa? Ca 80% av 80+ vaccinerar sig mot influensa, undrar hur många som dött i Covid med samma andel äldre vaccinerade mot Covid, om det hade varit möjligt.Ulltand skrev:
Jag trode du kanske kom ihåg att den posten varit uppe för inte så länge sedan. Annars så är det ju faktiskt AnnaH som säger att dödligheten i covid och influensa inte skiljer sig så mycket. Så bevisbördan ligger på er.
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Jaha, och hur får du det till 0,2 %?Ulltand skrev:
[länk]
Anna skrev ju om dödlighet och inte om några absoluta tal.
Om du nödvändigtvis ska titta på absoluta tal får du ju tänka på att influensan dödar folk varje år så summan blir mycket stor.
Apropå med och av så står det i din länk: