Byggahus.se

Coronavirus

1. U
    Medlem · Nivå 11

Svara på frågan. Hur stor av överdödlighenet beror på värmen?

2. B
    Medlem · Nivå 23
    Som sagt det varierar, så borta i demensen som min andra förälder var det sista året så kan jag ju inte se att det året var till glädje vare sig för hen eller för resten av familjen.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · Nivå 23
    Varför ska jag det?
    Jag har inte ens sagt att någon överdödlighet beror på värmen med säkerhet.
    Varför tror du att det var en överdödlighet i augusti?

• Laddar…
  4. U
    Medlem · Nivå 11
    Så med det som argumnet är det OK för dig att 5000 gamla tappat 6 måder av sitt liv

5. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 22
    De som är döda kan ju inte ha någon syn på saken. Hur deras anhöriga ser på dödsfallet varierar säkert mycket. Jag har i min bekantskapskrets alltifrån förbittrade anhöriga som skyller sin äldre släktings död på den svenska frånvaron av strategi till de som ser det som naturens gång och att det var dags nu.

6. U
    Medlem · Nivå 11
    Sant är man död talar man inte, Men vad tror du dehade tyckt i ett val? Ja ja gärna dö nu i covid kvävning eller någon anna gång under normla omstängighter?

7. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 22
    Det finns inga "normala" omständigheter. Man dör alltid av något. Jag är rätt övertygad om att de flesta föredrar att dö plötsligt och slippa utdraget lidande. Men om livet redan är ett utdraget lidande så är det nog lite skit i samma för de flesta. Dödsångesten brukar också lägga sig när de 80 är där, inte för alla men för de flesta.

8. J
    Medlem · Nivå 11
    Läs undersökningen ifrån region Östergötland. 6 månader är högt räknat för många. Många är 1 för dig, jag vet, så jag använder det ordet. Min egen mamma tillbringade 2 år på ett långtidsboende och 6 månader mindre hade inte gjort henne mycket vill Jag lova.

9. B
    Medlem · Nivå 11
    Man får spekulera. Det är vanligt att man gör det. Du gör det hela tiden.

10. T
    Medlem Nivå 7
    Det dör väl nästan 700 personer i snitt av influensan varje år. Sommaren 2018 dog ca 700 personer i värmeböljan såvitt jag förstått det, många äldre.

Många av dessa avlidna hade säkert överlevt ett tag till med rätt åtgärder, t.ex. fläktar mot värmen eller besöksförbud på äldreboenden mot säsongsinfluensan. Men jag kan inte påminna mig att det är eller varit lika stor diskussion om dödsfall i den årlig influensan som Covid-relaterade dödsfall.

Då är ändå influensan något som man vet återkommer varje år och man därför borde kunna skydda de som bor på äldreboenden mycket bättre än vad man hittills gjort. En avliden i säsongsinfluensa är väl en för mycket? Det måste väl innebära att tiotusentals genom åren avlidit i onödan även där?

Men jag tycker nog att det diskuteras och kritiseras mer om avlidna i Covid och inte alls lika mycket om avlidna i vanliga influensan.

11. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Det är lätt att klaga på att det gjordes för lite i början. Frågan jag ställer mig när va då denna början för oss i Sverige? Vad jag minns stängde inte våra grannar ner tidigare än väldigt många redan börjat jobba hemifrån och våra gymnasieskolor redan börjat studera hemifrån.
    Svårt att hitta en bra tidslinje över detta. OM vi nu skulle ha stängt ner helt. När skulle detta varit och vilka skulle då ha omfattats av denna nedstängning? Jag som jobbar inom telecom hade redan fått papper vi skulle kunna visa för ev poils att vi skulle få röra oss.
    JAG TROR att de stora dödstalen beror på att smittan redan va stor inom äldrevården (både vårdare och vårdade) innan man visste om att smittan fanns i Sverige. Hur det sedan kommer sig att detta skiljer sig så mycket mellan oss och våran grannar har jag ingen teori om. Att något gått snett inom äldrevården tycker jag är tydligt men om detta beror på att stor del av de som bor på hem är riktigt dåliga och då självklart är extra känsliga och att de som inte bott på hem har haft många olika personer som hjälpt till i hemmet kan vara några saker som kan vara olika mot våra grannar som det så ofta jämförs med. Har ingen insyn i hur deras äldrevård ser ut.

12. useless
    Lök. · Nivå 25
    Är det inte tvärtom? Man är lindrigt sjuk första gången så ingen immunitet hinner utvecklas?

13. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 22
    Detta hade jag missat. Redan i slutet av april när pandeminhysterin var som värst och vi hade höga dagliga dödstal prickar en pensionerad demograf in var vi kommer att hamna vad gäller antalet dödsfall. Åke Nilsson bygger sin kalkyl på något så enkelt som erfarenheterna från tidigare influensaepidemier. Åke i Läkartidningen:

https://lakartidningen.se/opinion/d...in-kan-skorda-5-000-till-6-000-liv-i-sverige/

14. T
    Medlem Nivå 8
    En del tycks ju anse att när det gäller Corona är det av någon anledning regeringens och myndigheternas uppgift att rädda liv till varje pris, medan det av någon annan anledning inte verkar gälla andra dödsorsaker som värmeböljor, vanligare influensor, luftföroreningar, diverse s k välfärdssjukdomar, alkohol&tobak och klimatförändringar...

15. J
    Medlem · Nivå 11
    Exakt! Jag förstår heller inte särintresset för corona. Plötsligt vill man ha en polisstat, grundlagsändringar, låsa in eller hämta folk med våld etc. Kan det vara nån aspergervariant? En del snöar in på smurfar eller ww2.

Redigerat 17 sep 08:17