Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var tvungen att kolla underdödligheten nu. Och de ser ju faktiskt inte så imponerande ut i SCBs siffror. Eller rättare sagt, vi hade tydlig underdödlighet före COVID-19-pandemin. Men så här efter första vågen ser den ju inte så jätteimponerande ut:

[bild]

[länk]
Fast vecka 30-32 var det en överdödlighet av andra orsaker än att man dog med Covid-19: #25775
Kanske att augusti var ovanligt varm.

Sen varierar ju över- och underdödlighet stort över landet. I några regioner har antalet avlidna legat inom normalspannet (95 %) hela tiden, i vissa ser man både tydlig över- och underdödlighet.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...d1438/rapport-overdodlighet-vecka-34-2020.pdf

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ulltand Ulltand skrev:
Du använder ju frekvet att covid inte dödat som bilxten Är det något vi skall vara glada över att covid bara tagit ett levansdår från de som drabbats med dödlig utgång?
Jag skrev att COVID-19 inte dödat som blixten eftersom det är sant. Viruset är rätt jämförbart med ett allvarligt influensavirus det där året där vaccinen har fallerat. Det är inget glädjeämne men det ger oss ett ramverk för att förstå COVID-19. Glada skulle vi nog vara om Kina hade skött sig och inte låtit COVID-19 i tysthet sprida sig ut i världen.

Ulltand Ulltand skrev:
Har du någon aning om vad ett extra levandsår för tex en cansersjuk betyder? Uppenbarligen inte.
Det är en subjektiv fråga så det kan jag naturligtvis inte ha en aning om. Det där året kan betyda enormt mycket för den enskilde. Eller bara vara en börda för en annan. Det är så olika.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du använder ju frekvet att covid inte dödat som bilxten Är det något vi skall vara glada över att covid bara tagit ett levansdår från de som drabbats med dödlig utgång? Har du någon aning om vad ett extra levandsår för tex en cansersjuk betyder? Uppenbarligen inte.
En av mina föräldrar gick bort i cancer och hade det varit ett år extra som hade varit likadant som de tre sista månaderna hade det året varit hemskt för den personen och för resten av familjen. En annan släkting tappade livslusten när hen fick cancerdiagnosen och gick bort på 2-3 veckor fast det fysiskt inte var någon större skillnad mot månaderna innan.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Fast vecka 30-32 var det en överdödlighet av andra orsaker än att man dog med Covid-19: #25775

Sen varierar ju över- och underdödlighet stort över landet. I några regioner har antalet avlidna legat inom normalspannet (95 %) hela tiden, i vissa ser man både tydlig över- och underdödlighet.
[länk]
Jo men jag drev just argumentet att underdödligheten i kölvattnet av överdödligheten kommer att jämna ut siffran över några månaders tid. SCB-datan ger ju inte riktigt starkt stöd för mitt argument. Jag hade nog lurats av pressens rubriker.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

[länk]
Ja men Birgirt överdödligenheten är ju ett snitt över hela landet. Vilka belägg har du för att sommarvärmen är förklaringen? Spekulation?

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vilka belägg har du för att sommarvärmen är förklaringen? Spekulation?
Vad tror du att ordet "kanske" betyder?
Du klagar på att jag inte har läst sidor du länkar till (fast jag har gjort det) men själv verkar du inte ens orka läsa inläggen jag skriver.

BirgitS
Jo men jag drev just argumentet att underdödligheten i kölvattnet av överdödligheten kommer att jämna ut siffran över några månaders tid. SCB-datan ger ju inte riktigt starkt stöd för mitt argument. Jag hade nog lurats av pressens rubriker.
Läs gärna den där rapporten, man ser att det är en komplex fråga.

Sen ska man ju inte glömma att året började med en underdödlighet så att ett mer normalt influensaår hade en del av dem som nu gick bort med Covid-19 i stället gått bort några månader tidigare med influensa.

Ja men det är klart att den gör. Det breror ju på att mäniskor dött i förtid. Hur tror du de ser på saken? De döda och deras anhöriga

BirgitS BirgitS skrev:
Vad tror du att ordet "kanske" betyder?
Du klagar på att jag inte har läst sidor du länkar till (fast jag har gjort det) men själv verkar du inte ens orka läsa inläggen jag skriver.

Svara på frågan. Hur stor av överdödlighenet beror på värmen?

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja men det är klart att den gör. Det breror ju på att mäniskor dött i förtid. Hur tror du de ser på saken? De döda och deras anhöriga
Som sagt det varierar, så borta i demensen som min andra förälder var det sista året så kan jag ju inte se att det året var till glädje vare sig för hen eller för resten av familjen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Svara på frågan. Hur stor av överdödlighenet beror på värmen?
Varför ska jag det?
Jag har inte ens sagt att någon överdödlighet beror på värmen med säkerhet.
Varför tror du att det var en överdödlighet i augusti?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt det varierar, så borta i demensen som min andra förälder var det sista året så kan jag ju inte se att det året var till glädje vare sig för hen eller för resten av familjen.
Så med det som argumnet är det OK för dig att 5000 gamla tappat 6 måder av sitt liv

Claes Sörmland
Ulltand Ulltand skrev:
De som är döda kan ju inte ha någon syn på saken. Hur deras anhöriga ser på dödsfallet varierar säkert mycket. Jag har i min bekantskapskrets alltifrån förbittrade anhöriga som skyller sin äldre släktings död på den svenska frånvaron av strategi till de som ser det som naturens gång och att det var dags nu.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
De som är döda kan ju inte ha någon syn på saken. Hur deras anhöriga ser på dödsfallet varierar säkert mycket. Jag har i min bekantskapskrets alltifrån förbittrade anhöriga som skyller sin äldre släktings död på den svenska frånvaron av strategi till de som ser det som naturens gång och att det var dags nu.
Sant är man död talar man inte, Men vad tror du dehade tyckt i ett val? Ja ja gärna dö nu i covid kvävning eller någon anna gång under normla omstängighter?

Claes Sörmland
Ulltand Ulltand skrev:
Sant är man död talar man inte, Men vad tror du dehade tyckt i ett val? Ja ja gärna dö nu i covid kvävning eller någon anna gång under normla omstängighter?
Det finns inga "normala" omständigheter. Man dör alltid av något. Jag är rätt övertygad om att de flesta föredrar att dö plötsligt och slippa utdraget lidande. Men om livet redan är ett utdraget lidande så är det nog lite skit i samma för de flesta. Dödsångesten brukar också lägga sig när de 80 är där, inte för alla men för de flesta.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.