2 059 588 läst · 32 467 svar
2060k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.
Läs undersökningen ifrån region Östergötland. 6 månader är högt räknat för många. Många är 1 för dig, jag vet, så jag använder det ordet. Min egen mamma tillbringade 2 år på ett långtidsboende och 6 månader mindre hade inte gjort henne mycket vill Jag lova.Ulltand skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det dör väl nästan 700 personer i snitt av influensan varje år. Sommaren 2018 dog ca 700 personer i värmeböljan såvitt jag förstått det, många äldre.
Många av dessa avlidna hade säkert överlevt ett tag till med rätt åtgärder, t.ex. fläktar mot värmen eller besöksförbud på äldreboenden mot säsongsinfluensan. Men jag kan inte påminna mig att det är eller varit lika stor diskussion om dödsfall i den årlig influensan som Covid-relaterade dödsfall.
Då är ändå influensan något som man vet återkommer varje år och man därför borde kunna skydda de som bor på äldreboenden mycket bättre än vad man hittills gjort. En avliden i säsongsinfluensa är väl en för mycket? Det måste väl innebära att tiotusentals genom åren avlidit i onödan även där?
Men jag tycker nog att det diskuteras och kritiseras mer om avlidna i Covid och inte alls lika mycket om avlidna i vanliga influensan.
Många av dessa avlidna hade säkert överlevt ett tag till med rätt åtgärder, t.ex. fläktar mot värmen eller besöksförbud på äldreboenden mot säsongsinfluensan. Men jag kan inte påminna mig att det är eller varit lika stor diskussion om dödsfall i den årlig influensan som Covid-relaterade dödsfall.
Då är ändå influensan något som man vet återkommer varje år och man därför borde kunna skydda de som bor på äldreboenden mycket bättre än vad man hittills gjort. En avliden i säsongsinfluensa är väl en för mycket? Det måste väl innebära att tiotusentals genom åren avlidit i onödan även där?
Men jag tycker nog att det diskuteras och kritiseras mer om avlidna i Covid och inte alls lika mycket om avlidna i vanliga influensan.
Det är lätt att klaga på att det gjordes för lite i början. Frågan jag ställer mig när va då denna början för oss i Sverige? Vad jag minns stängde inte våra grannar ner tidigare än väldigt många redan börjat jobba hemifrån och våra gymnasieskolor redan börjat studera hemifrån.
Svårt att hitta en bra tidslinje över detta. OM vi nu skulle ha stängt ner helt. När skulle detta varit och vilka skulle då ha omfattats av denna nedstängning? Jag som jobbar inom telecom hade redan fått papper vi skulle kunna visa för ev poils att vi skulle få röra oss.
JAG TROR att de stora dödstalen beror på att smittan redan va stor inom äldrevården (både vårdare och vårdade) innan man visste om att smittan fanns i Sverige. Hur det sedan kommer sig att detta skiljer sig så mycket mellan oss och våran grannar har jag ingen teori om. Att något gått snett inom äldrevården tycker jag är tydligt men om detta beror på att stor del av de som bor på hem är riktigt dåliga och då självklart är extra känsliga och att de som inte bott på hem har haft många olika personer som hjälpt till i hemmet kan vara några saker som kan vara olika mot våra grannar som det så ofta jämförs med. Har ingen insyn i hur deras äldrevård ser ut.
Svårt att hitta en bra tidslinje över detta. OM vi nu skulle ha stängt ner helt. När skulle detta varit och vilka skulle då ha omfattats av denna nedstängning? Jag som jobbar inom telecom hade redan fått papper vi skulle kunna visa för ev poils att vi skulle få röra oss.
JAG TROR att de stora dödstalen beror på att smittan redan va stor inom äldrevården (både vårdare och vårdade) innan man visste om att smittan fanns i Sverige. Hur det sedan kommer sig att detta skiljer sig så mycket mellan oss och våran grannar har jag ingen teori om. Att något gått snett inom äldrevården tycker jag är tydligt men om detta beror på att stor del av de som bor på hem är riktigt dåliga och då självklart är extra känsliga och att de som inte bott på hem har haft många olika personer som hjälpt till i hemmet kan vara några saker som kan vara olika mot våra grannar som det så ofta jämförs med. Har ingen insyn i hur deras äldrevård ser ut.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 197 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 197 inlägg
Detta hade jag missat. Redan i slutet av april när pandeminhysterin var som värst och vi hade höga dagliga dödstal prickar en pensionerad demograf in var vi kommer att hamna vad gäller antalet dödsfall. Åke Nilsson bygger sin kalkyl på något så enkelt som erfarenheterna från tidigare influensaepidemier. Åke i Läkartidningen:
https://lakartidningen.se/opinion/d...in-kan-skorda-5-000-till-6-000-liv-i-sverige/
https://lakartidningen.se/opinion/d...in-kan-skorda-5-000-till-6-000-liv-i-sverige/
En del tycks ju anse att när det gäller Corona är det av någon anledning regeringens och myndigheternas uppgift att rädda liv till varje pris, medan det av någon annan anledning inte verkar gälla andra dödsorsaker som värmeböljor, vanligare influensor, luftföroreningar, diverse s k välfärdssjukdomar, alkohol&tobak och klimatförändringar...tusenett skrev:
Exakt! Jag förstår heller inte särintresset för corona. Plötsligt vill man ha en polisstat, grundlagsändringar, låsa in eller hämta folk med våld etc. Kan det vara nån aspergervariant? En del snöar in på smurfar eller ww2.T tanaris skrev:En del tycks ju anse att när det gäller Corona är det av någon anledning regeringens och myndigheternas uppgift att rädda liv till varje pris, medan det av någon annan anledning inte verkar gälla andra dödsorsaker som värmeböljor, vanligare influensor, luftföroreningar, diverse s k välfärdssjukdomar, alkohol&tobak och klimatförändringar...
Redigerat:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 197 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 197 inlägg
Troligen hårdkodat biologiskt. Känslan av äckel och rädsla för det smittade har tjänat oss väl evolutionärt. Men den instinkten gör onekligen middag med yngre barn ganska omständlig och likaså verkar den trigga irrationella reaktioner inför COVID-19. Det där med riskbedömning är ju heller inte människans starkaste sida.J Jocke Best skrev:
Rimligen bör medicinen inte vara värre än själva sjukdomen så det existerande missnöjet hittade en kanal ut i offentligheten via pandemins utbrott. Förtroendet för vetenskap, samhällsinstitutioner, det demokratiska styrelseskicket, sjukvården etc. speglar ju den tillit man själv är bärare av.J Jocke Best skrev:
Ett bekymmer är människans oförmåga att tänka långa tankar, själv anser jag nog att vi har större utmaningar än corona pandemin att förhålla oss till men det kräver mer av oss än att fastna i enskilda detaljer.
Angreppen och misstroendet mot vetenskapen är allvarligt för hela vår framtid.
Man får gratta Åke med en bra beräkning. Nu är det såklart inte så svart att i efterhand hitta någon som gissade rätt och då kan resonemanget fortfarande vara fel.Claes Sörmland skrev:
Detta hade jag missat. Redan i slutet av april när pandeminhysterin var som värst och vi hade höga dagliga dödstal prickar en pensionerad demograf in var vi kommer att hamna vad gäller antalet dödsfall. Åke Nilsson bygger sin kalkyl på något så enkelt som erfarenheterna från tidigare influensaepidemier. Åke i Läkartidningen:
[länk]
I detta fall gick beräkningen ut på att hantera beräkningen av dödsfall på samma sätt som för en influensaepidemi på 80-talet (innan influensavaccin) och ta hänsyn till en större befolkning och större andel äldre.
Känns rimligt, men det betyder också att de svenska åtgärder inte hade så mycket effekt

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 197 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 197 inlägg
Så kan det nog vara. En del av planen från FHM/regeringen var ju att skydda äldreboendena från omgivande samhället och trots att detta vart nyckeln för att minska antalet dödsfall så misslyckades ju Sverige kapitalt. Vi hade liksom de flesta andra länder inte kompetensen på plats för basal hygien och skydd ute på äldreboendena.harry73 skrev:
Sen kan det ju vara så att det avstånd som man faktiskt håller spelar en stor roll. Det är i alla fall mycket glest i tunnelbanesystemet här i Stockholm. Många av mina grannar i stan jobbar fortfarande hemma. Sveriges största universitet - Stockholms universitet - är en ödslig plats o s v.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Vi svenskar har ett stort förtroende för myndigheter och regeringen. Det är nog därför som Tegnells taktik fungerar så pass bra. Att vi redan från början gärna sätter sig en bort gör inte saken sämre.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 501 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 501 inlägg
TT rapporterar att den försöksperson i Storbritannien som insjuknade under Astra Zenecas och Oxford universitets vaccintest förmodligen inte blev sjuk av vaccinet och det är därför som vaccintestet har återupptagits.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 21.32
Apropå vaccin så är hjälporganisationen Oxfam missnöjda med att den rikaste åttondelen av världens befolkning har köpt upp hälften av vaccinproduktionen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 21.32
Apropå vaccin så är hjälporganisationen Oxfam missnöjda med att den rikaste åttondelen av världens befolkning har köpt upp hälften av vaccinproduktionen.
AFP via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 09.13