2 356 868 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 287 inlägg
En sjuksköterska på ett äldreboende i min kommun har nu testat positivt för andra gången, första gången var i våras. Undrar om hon blivit frisk mellan gångerna?
Uppmaningen nu är att alla som träffat henne inom en tidsperiod på 10 dagar och uppvisar symptom ska testas.
Min sambo, som är arbetsterapeut inom kommun, har som tur var inte träffat henne. Ingen på boendet verkar vara smittad vad sambon vet iaf.
Uppmaningen nu är att alla som träffat henne inom en tidsperiod på 10 dagar och uppvisar symptom ska testas.
Min sambo, som är arbetsterapeut inom kommun, har som tur var inte träffat henne. Ingen på boendet verkar vara smittad vad sambon vet iaf.
[SKPG]Zamora skrev:
En sjuksköterska på ett äldreboende i min kommun har nu testat positivt för andra gången, första gången var i våras. Undrar om hon blivit frisk mellan gångerna?
Det är nog fråga om en andra smitta, Immuniteten verkar ganska kort. Förmodligen bir hon bara lindrigt sjuk.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Åjo, mycket kan man beskylla din källa för men inte det. Om du läser så ser du: "Under första halvåret 2020 dog 51 405 personer i Sverige. Det är högsta dödssiffran sedan motsvarande period 1869 då 55 431 personer dog under ett år av missväxt och svält. Sveriges befolkning var då cirka fyra miljoner jämfört med runt tio miljoner i dag."Ulltand skrev:
Du förstår nog inte vad du skriver. Det är totatala dödstal vilket blir ganska ointressant då befolkningen växt. Vilket jag påpekade i inlägget ovanGuzzi skrev:
Åjo, mycket kan man beskylla din källa för men inte det. Om du läser så ser du: "Under första halvåret 2020 dog 51 405 personer i Sverige. Det är högsta dödssiffran sedan motsvarande period 1869 då 55 431 personer dog under ett år av missväxt och svält. Sveriges befolkning var då cirka fyra miljoner jämfört med runt tio miljoner i dag."
Håller fullständigt med dig. Totalt ointressant. Men det var inte jag som tyckte den hade något att tillföra i den här diskussionen.
Per 100' är första halvåret 2020 det dödligaste sedan 2013. Alla år innan dess har haft högre dödlighet.
Per 100' är första halvåret 2020 det dödligaste sedan 2013. Alla år innan dess har haft högre dödlighet.
Men herregud, han skriver ju att källan, artikeln nämner det med folkmängden i samma andetag. Vilket du ju just påstod att man inte tagit hänsyn till. Man överlåter ju till läsaren att dela med minst två.Ulltand skrev:
Kanske svårt för en del läsare, jag håller med om det
Om du bara vill länka till korta artiklar utan att mena något med inläggen så finns redan Omni.
Det säger kanske en del om meningslösheten i detta. Vi bli bättre att bota cancer, trafikolyckorna går ner, färre röker etc.Guzzi skrev:
Det enda värde jag kan se med att mäta överdödheten i tex april är att jämföra med inrapporterade dödsfall i covid19. Och det stämmer överens
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
På vilket sätt stämmer de överens?Ulltand skrev:
Har du sett grafen jag klippte in tidigare idag i ett svar till dig?
Överdödligheten kring vecka 15 är högre än antal rapporterade avlidna med Covid-19.
Dansk studie om hur smittsamt det är i olika situationer, det jämförs avstånd, tyst/prat/sång(skrik), munskydd osv
Någon här som är bra på danska som kan översätta en liten sammanfattning?

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-09-02-nyt-studie-i-disse-situationer-er-smitterisikoen-stoerst
Någon här som är bra på danska som kan översätta en liten sammanfattning?
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-09-02-nyt-studie-i-disse-situationer-er-smitterisikoen-stoerst
Svältåren och värsta svältåret 1869 är intressant men varför jämföra det med ett virus 2020?
Det är väl andra gången det är uppe i tråden?
Ur ett samhällsperspektiv är missväxt och svält dock intressant.
Historien upprepar sig. ”De som är sjuka och svälter är lata och bortskämda... Hjälp dem inte.”
Nödåren 1867–69 [Populär Historia]
Nödhjälp mot marknadsekonomi
När så ett oväntat nödår drabbade landet kom de nya tiderna att även visa sig på ett annat sätt. Traditionellt hade man i de fall då missväxt ägt rum vänt sig till staten och bett om hjälp. Att »överheten« också skulle gripa in hade varit mer eller mindre självklart – som ett led i den ideologi som säger att de som sitter i toppen av samhällspyramiden har en moralisk skyldighet att i kristider även ta hand om de mest utsatta.
Men det hade också alltid funnits en tvekan inför att göra detta, vilket på 1800-talet förstärktes av tidens nya, liberala idéer som betonade att marknadskrafterna måste få verka fritt.
Fattiga eller lata och bortskämda?
Hur skulle man veta att nöden var så stor att staten måste gripa in? Kanske var de fattiga bara lata och bortskämda? I början av hösten 1867 rekommenderade landshövdingen i Västernorrland, August Weidenhielm, regeringen i Stockholm att inte ge nödhjälp till en viss kommun i hans län. »En allmän klagan« hörs visserligen, skrev han, men skulle man hjälpa folket nu skulle man säkert behöva göra det igen nästa år. »Anspråk av betänklig natur« kommer i så fall att följa, menade Weidenhielm.
Det är väl andra gången det är uppe i tråden?
Ur ett samhällsperspektiv är missväxt och svält dock intressant.
Historien upprepar sig. ”De som är sjuka och svälter är lata och bortskämda... Hjälp dem inte.”
Nödåren 1867–69 [Populär Historia]
Nödhjälp mot marknadsekonomi
När så ett oväntat nödår drabbade landet kom de nya tiderna att även visa sig på ett annat sätt. Traditionellt hade man i de fall då missväxt ägt rum vänt sig till staten och bett om hjälp. Att »överheten« också skulle gripa in hade varit mer eller mindre självklart – som ett led i den ideologi som säger att de som sitter i toppen av samhällspyramiden har en moralisk skyldighet att i kristider även ta hand om de mest utsatta.
Men det hade också alltid funnits en tvekan inför att göra detta, vilket på 1800-talet förstärktes av tidens nya, liberala idéer som betonade att marknadskrafterna måste få verka fritt.
Fattiga eller lata och bortskämda?
Hur skulle man veta att nöden var så stor att staten måste gripa in? Kanske var de fattiga bara lata och bortskämda? I början av hösten 1867 rekommenderade landshövdingen i Västernorrland, August Weidenhielm, regeringen i Stockholm att inte ge nödhjälp till en viss kommun i hans län. »En allmän klagan« hörs visserligen, skrev han, men skulle man hjälpa folket nu skulle man säkert behöva göra det igen nästa år. »Anspråk av betänklig natur« kommer i så fall att följa, menade Weidenhielm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
@Hemmakatten , såg du min fråga?Mikael_L skrev:
Du som är bosatt i Portugal kanske vet vilka åtgärder som vidtogs där, vad som skiljde mot t.ex. Sverige och Spanien ...?
Det stämmer ju bra överens med en diff på max 20.% Ingent konstigt alls då alla som dog på ålderdomshem knappast obducerades texBirgitS skrev:
Säger FHM att vi inte har runt 6000 döda i covid? I så fall vem hävdar förutom du att så inte är fallet.
FHM säger följande:Ulltand skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...istik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/