Status
Inte öppen för fler kommentarer.
En sjuksköterska på ett äldreboende i min kommun har nu testat positivt för andra gången, första gången var i våras. Undrar om hon blivit frisk mellan gångerna?
Uppmaningen nu är att alla som träffat henne inom en tidsperiod på 10 dagar och uppvisar symptom ska testas.
Min sambo, som är arbetsterapeut inom kommun, har som tur var inte träffat henne. Ingen på boendet verkar vara smittad vad sambon vet iaf.

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Är det den här Expressen-artikeln du använder som källa? [länk]

Påpekade inte du lite tidigare här att man måste räkna om i förhållande till folkmängd när man gör jämförelser?

Ja det stämmer. Tog för givet att man gjort den men icke!

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
En sjuksköterska på ett äldreboende i min kommun har nu testat positivt för andra gången, första gången var i våras. Undrar om hon blivit frisk mellan gångerna?
Uppmaningen nu är att alla som träffat henne inom en tidsperiod på 10 dagar och uppvisar symptom ska testas.
Min sambo, som är arbetsterapeut inom kommun, har som tur var inte träffat henne. Ingen på boendet verkar vara smittad vad sambon vet iaf.

Det är nog fråga om en andra smitta, Immuniteten verkar ganska kort. Förmodligen bir hon bara lindrigt sjuk.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är nog fråga om en andra smitta, Immuniteten verkar ganska kort. Förmodligen bir hon bara lindrigt sjuk.
Det är det jag också fått för mig
Att andra rundan blir mildare

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det stämmer. Tog för givet att man gjort den men icke!
Åjo, mycket kan man beskylla din källa för men inte det. Om du läser så ser du: "Under första halvåret 2020 dog 51 405 personer i Sverige. Det är högsta dödssiffran sedan motsvarande period 1869 då 55 431 personer dog under ett år av missväxt och svält. Sveriges befolkning var då cirka fyra miljoner jämfört med runt tio miljoner i dag."

Guzzi Guzzi skrev:
Åjo, mycket kan man beskylla din källa för men inte det. Om du läser så ser du: "Under första halvåret 2020 dog 51 405 personer i Sverige. Det är högsta dödssiffran sedan motsvarande period 1869 då 55 431 personer dog under ett år av missväxt och svält. Sveriges befolkning var då cirka fyra miljoner jämfört med runt tio miljoner i dag."
Du förstår nog inte vad du skriver. Det är totatala dödstal vilket blir ganska ointressant då befolkningen växt. Vilket jag påpekade i inlägget ovan

Håller fullständigt med dig. Totalt ointressant. Men det var inte jag som tyckte den hade något att tillföra i den här diskussionen.

Per 100' är första halvåret 2020 det dödligaste sedan 2013. Alla år innan dess har haft högre dödlighet.

J
Ulltand Ulltand skrev:
Du förstår nog inte vad du skriver. Det är totatala dödstal vilket blir ganska ointressant då befolkningen växt. Vilket jag påpekade i inlägget ovan
Men herregud, han skriver ju att källan, artikeln nämner det med folkmängden i samma andetag. Vilket du ju just påstod att man inte tagit hänsyn till. Man överlåter ju till läsaren att dela med minst två.
Kanske svårt för en del läsare, jag håller med om det :love:
Om du bara vill länka till korta artiklar utan att mena något med inläggen så finns redan Omni.

Guzzi Guzzi skrev:
Håller fullständigt med dig. Totalt ointressant. Men det var inte jag som tyckte den hade något att tillföra i den här diskussionen.

Per 100' är första halvåret 2020 det dödligaste sedan 2013. Alla år innan dess har haft högre dödlighet.
Det säger kanske en del om meningslösheten i detta. Vi bli bättre att bota cancer, trafikolyckorna går ner, färre röker etc.

Det enda värde jag kan se med att mäta överdödheten i tex april är att jämföra med inrapporterade dödsfall i covid19. Och det stämmer överens

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det enda värde jag kan se med att mäta överdödheten i tex april är att jämföra med inrapporterade dödsfall i covid19. Och det stämmer överens
På vilket sätt stämmer de överens?
Har du sett grafen jag klippte in tidigare idag i ett svar till dig?
Överdödligheten kring vecka 15 är högre än antal rapporterade avlidna med Covid-19.

Svältåren och värsta svältåret 1869 är intressant men varför jämföra det med ett virus 2020?
Det är väl andra gången det är uppe i tråden?

Ur ett samhällsperspektiv är missväxt och svält dock intressant.

Historien upprepar sig. ”De som är sjuka och svälter är lata och bortskämda... Hjälp dem inte.”

Nödåren 1867–69 [Populär Historia]
Nödhjälp mot marknadsekonomi
När så ett oväntat nödår drabbade landet kom de nya tiderna att även visa sig på ett annat sätt. Traditionellt hade man i de fall då missväxt ägt rum vänt sig till staten och bett om hjälp. Att »överheten« också skulle gripa in hade varit mer eller mindre självklart – som ett led i den ideologi som säger att de som sitter i toppen av samhällspyramiden har en moralisk skyldighet att i kristider även ta hand om de mest utsatta.

Men det hade också alltid funnits en tvekan inför att göra detta, vilket på 1800-talet förstärktes av tidens nya, liberala idéer som betonade att marknadskrafterna måste få verka fritt.

Fattiga eller lata och bortskämda?
Hur skulle man veta att nöden var så stor att staten måste gripa in? Kanske var de fattiga bara lata och bortskämda? I början av hösten 1867 rekommenderade landshövdingen i Västernorrland, August Weidenhielm, regeringen i Stockholm att inte ge nödhjälp till en viss kommun i hans län. »En allmän klagan« hörs visserligen, skrev han, men skulle man hjälpa folket nu skulle man säkert behöva göra det igen nästa år. »Anspråk av betänklig natur« kommer i så fall att följa, menade Weidenhielm
.

Illustration av nödhjälpsutdelning i Norrland 1800-talet med personer som tar emot säckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilka åtgärder vidtog Portugal för att skydda sin befolkning som kan förklara skillnaden mot Sverige?
@Hemmakatten , såg du min fråga?
Du som är bosatt i Portugal kanske vet vilka åtgärder som vidtogs där, vad som skiljde mot t.ex. Sverige och Spanien ...?

BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt stämmer de överens?
Har du sett grafen jag klippte in tidigare idag i ett svar till dig?
Överdödligheten kring vecka 15 är högre än antal rapporterade avlidna med Covid-19.
Det stämmer ju bra överens med en diff på max 20.% Ingent konstigt alls då alla som dog på ålderdomshem knappast obducerades tex

Säger FHM att vi inte har runt 6000 döda i covid? I så fall vem hävdar förutom du att så inte är fallet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.