2 356 868 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Du skrev förut idag:Ulltand skrev:
Alltså "exakt den samma" och inte "stämmer ju bra överens".Ulltand skrev:
Menar du inte vad du skrev förut idag, att du skrev något som du bara gissade eller att du medvetet ljög?
Det är nog rätt unikt att anse att två kurvor som avviker från varandra med 20 % är exakt samma. Tvärtom tycker jag då att de avviker rätt mycket från varandra.
Grafen handlar om FHM:s rapportering dvs. med ett positivt PCR-test (avliden med Covid-19) resp. SCB:s rapportering av antal avlidna totalt. Obduktioner påverkar alltså inte kurvorna alls.
Nej, FHM:s rapportering är idag 5860 avlidna som är bekräftade fall, alltså positivt PCR-test, och gäller alltså antalet avlidna med Covid-19 och inte i Covid-19.Ulltand skrev:
Var hävdar jag att det är något annat?
Om du vill veta antalet som har avlidit i Covid-19 så får du titta på Socialstyrelsens statistik utifrån dödsfallsintygen samt väga in resultatet från undersökningen i Östergötland.
Fast det är knepigt det där. Om du frågar mig vad min mamma dog av där i yngre medelåldern så kommer jag säga bröstcancer. Men själva döden triggades nog slutligen av en lunginflammation eller så. Jag minns inte ens för det är uppenbart för mig att det var cancern som tog henne. Hade hon legat där på hospis under sina sista veckor under våren 2020 kanske hon hade dött av COVID-19 istället för vad det nu var. Men jag hade fortfarande menat att det var cancern som tog henne och inte COVID-19.Jonatan79 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Om du tycker det är lättare så är ju den ursprungliga källan på engelska: https://www.bmj.com/content/370/bmj.m3223Mikael_L skrev:
Jag har bara ögnat igenom den med tycker egentligen inte att den kommer med så mycket nytt. Framför allt så verkar den utgå från gamla kända studier som sällan handlar om smittspridning i samhället utan mest i vården. Alltså studier med stor osäkerhet som man försöker klämma in i en graf.
Ett sätt att förnkla det, Hur många färre hade dött utan covid 19 i samma ögonblik. Svar 5800. resten är politik.Claes Sörmland skrev:
Fast det är knepigt det där. Om du frågar mig vad min mamma dog av där i yngre medelåldern så kommer jag säga bröstcancer. Men själva döden triggades nog slutligen av en lunginflammation eller så. Jag minns inte ens för det är uppenbart för mig att det var cancern som tog henne. Hade hon legat där på hospis under sina sista veckor under våren 2020 kanske hon hade dött av COVID-19 istället för vad det nu var. Men jag hade fortfarande menat att det var cancern som tog henne och inte COVID-19.
Redigerat:
Nej ingen förnekelse bara ett försök att förklara att COVID-19 inte dödat som blixten skulle göra. Så nej, det har inte dött några 5800 i något ögonblick, det tog många veckor. Det är inte troligt att vi hade haft 5800 färre döda idag om COVID-19 inte hade härjat under våren och försommaren. Och ju fler veckor som går, desto mindre blir antalet. Man kan ju bara dö en gång.Ulltand skrev:
Jo om du inte ser ett något värde för en äldre person sista tid i livet så kan man set det så.Och om 100 år är vi alla döda så varfö bry sig?Claes Sörmland skrev:
Nej ingen förnekelse bara ett försök att förklara att COVID-19 inte dödat som blixten skulle göra. Så nej, det har inte dött några 5800 i något ögonblick, det tog många veckor. Det är inte troligt att vi hade haft 5800 färre döda idag om COVID-19 inte hade härjat under våren och försommaren. Och ju fler veckor som går, desto mindre blir antalet. Man kan ju bara dö en gång.
Konstig läsning du gör av min text. Det finns naturligtvis tragedier, lidande, orättvisa och sorg bakom siffrorna. Och ibland en stor lättnad att eländet är över. Sådan är döden. Men sånt ligger på individuell nivå. Det jag talar om är populationer och aggregerade data. Ska vi förstå och hantera större skeenden måste vi titta på detta.Ulltand skrev:
Var tvungen att kolla underdödligheten nu. Och de ser ju faktiskt inte så imponerande ut i SCBs siffror. Eller rättare sagt, vi hade tydlig underdödlighet före COVID-19-pandemin. Men så här efter första vågen ser den ju inte så jätteimponerande ut:
https://www.scb.se/hitta-statistik/...l-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.scb.se/hitta-statistik/...l-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/
Du använder ju frekvet att covid inte dödat som bilxten Är det något vi skall vara glada över att covid bara tagit ett levansdår från de som drabbats med dödlig utgång? Har du någon aning om vad ett extra levandsår för tex en cansersjuk betyder? Uppenbarligen inte.Claes Sörmland skrev:
Konstig läsning du gör av min text. Det finns naturligtvis tragedier, lidande, orättvisa och sorg bakom siffrorna. Och ibland en stor lättnad att eländet är över. Sådan är döden. Men sånt ligger på individuell nivå. Det jag talar om är populationer och aggregerade data. Ska vi förstå och hantera större skeenden måste vi titta på detta.