Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
FHM säger följande:

[bild]

[länk]
Hur många är det? Med bekräftat covid? Sidan är inte direkt lättläst.

Claes Sörmland
Ulltand Ulltand skrev:
Hur många är det? Med bekräftat covid? Sidan är inte direkt lättläst.
Det är de siffror som du hittar överallt, de där nära 5900 som har rapporterats som döda vid denna tidpunkt.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Det är de siffror som du hittar överallt, de där nära 5900 som har rapporterats som döda vid denna tidpunkt.
Bra då kan ju var en räkna på sannolikheten att man dör med covid19 men av något annat,

Ledtråd vi talar enstaka % här

Blir lite intressant att veta hur många % som avled pga andra orsaker trots covid i kroppen...

Claes Sörmland
Ulltand Ulltand skrev:
Bra då kan ju var en räkna på sannolikheten att man dör med covid19 men av något annat,

Ledtråd vi talar enstaka % här
Socialstyrelsen har gjort det utifrån dödsfallsintygen och i april rörde det sig om några enstaka procent.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det stämmer ju bra överens med en diff på max 20.% Ingent konstigt alls då alla som dog på ålderdomshem knappast obducerades tex

Säger FHM att vi inte har runt 6000 döda i covid? I så fall vem hävdar förutom du att så inte är fallet.
Du skrev förut idag:
Ulltand Ulltand skrev:
Hade inte överdödligheten varit exakt den samma som inrapporterade dödsfall i corona kunde funnit ett case.
Alltså "exakt den samma" och inte "stämmer ju bra överens".
Menar du inte vad du skrev förut idag, att du skrev något som du bara gissade eller att du medvetet ljög?

Det är nog rätt unikt att anse att två kurvor som avviker från varandra med 20 % är exakt samma. Tvärtom tycker jag då att de avviker rätt mycket från varandra.

Grafen handlar om FHM:s rapportering dvs. med ett positivt PCR-test (avliden med Covid-19) resp. SCB:s rapportering av antal avlidna totalt. Obduktioner påverkar alltså inte kurvorna alls.

Ulltand Ulltand skrev:
Säger FHM att vi inte har runt 6000 döda i covid? I så fall vem hävdar förutom du att så inte är fallet.
Nej, FHM:s rapportering är idag 5860 avlidna som är bekräftade fall, alltså positivt PCR-test, och gäller alltså antalet avlidna med Covid-19 och inte i Covid-19.

Var hävdar jag att det är något annat?

Om du vill veta antalet som har avlidit i Covid-19 så får du titta på Socialstyrelsens statistik utifrån dödsfallsintygen samt väga in resultatet från undersökningen i Östergötland.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Blir lite intressant att veta hur många % som avled pga andra orsaker trots covid i kroppen...
Fast det är knepigt det där. Om du frågar mig vad min mamma dog av där i yngre medelåldern så kommer jag säga bröstcancer. Men själva döden triggades nog slutligen av en lunginflammation eller så. Jag minns inte ens för det är uppenbart för mig att det var cancern som tog henne. Hade hon legat där på hospis under sina sista veckor under våren 2020 kanske hon hade dött av COVID-19 istället för vad det nu var. Men jag hade fortfarande menat att det var cancern som tog henne och inte COVID-19.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dansk studie om hur smittsamt det är i olika situationer, det jämförs avstånd, tyst/prat/sång(skrik), munskydd osv
Någon här som är bra på danska som kan översätta en liten sammanfattning? :D :cool:
[länk]
Om du tycker det är lättare så är ju den ursprungliga källan på engelska: https://www.bmj.com/content/370/bmj.m3223
Jag har bara ögnat igenom den med tycker egentligen inte att den kommer med så mycket nytt. Framför allt så verkar den utgå från gamla kända studier som sällan handlar om smittspridning i samhället utan mest i vården. Alltså studier med stor osäkerhet som man försöker klämma in i en graf.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Fast det är knepigt det där. Om du frågar mig vad min mamma dog av där i yngre medelåldern så kommer jag säga bröstcancer. Men själva döden triggades nog slutligen av en lunginflammation eller så. Jag minns inte ens för det är uppenbart för mig att det var cancern som tog henne. Hade hon legat där på hospis under sina sista veckor under våren 2020 kanske hon hade dött av COVID-19 istället för vad det nu var. Men jag hade fortfarande menat att det var cancern som tog henne och inte COVID-19.
Ett sätt att förnkla det, Hur många färre hade dött utan covid 19 i samma ögonblik. Svar 5800. resten är politik.

Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
ja möljigen några procent. Det speglas väl den överdödlighet vi haft med covid19

Claes Sörmland
Ulltand Ulltand skrev:
Ett sätt att förneka det, Hur mång färre hade dött utan covid 19 i samma ögonblik. Svar 5800. resten är politik.
Nej ingen förnekelse bara ett försök att förklara att COVID-19 inte dödat som blixten skulle göra. Så nej, det har inte dött några 5800 i något ögonblick, det tog många veckor. Det är inte troligt att vi hade haft 5800 färre döda idag om COVID-19 inte hade härjat under våren och försommaren. Och ju fler veckor som går, desto mindre blir antalet. Man kan ju bara dö en gång.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Nej ingen förnekelse bara ett försök att förklara att COVID-19 inte dödat som blixten skulle göra. Så nej, det har inte dött några 5800 i något ögonblick, det tog många veckor. Det är inte troligt att vi hade haft 5800 färre döda idag om COVID-19 inte hade härjat under våren och försommaren. Och ju fler veckor som går, desto mindre blir antalet. Man kan ju bara dö en gång.
Jo om du inte ser ett något värde för en äldre person sista tid i livet så kan man set det så.Och om 100 år är vi alla döda så varfö bry sig?

Claes Sörmland
Ulltand Ulltand skrev:
Jo om du inte ser ett något värde för en äldre person sista tid i livet så kan man set det så.Och om 100 år är vi alla döda så varfö bry sig?
Konstig läsning du gör av min text. Det finns naturligtvis tragedier, lidande, orättvisa och sorg bakom siffrorna. Och ibland en stor lättnad att eländet är över. Sådan är döden. Men sånt ligger på individuell nivå. Det jag talar om är populationer och aggregerade data. Ska vi förstå och hantera större skeenden måste vi titta på detta.

• Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Var tvungen att kolla underdödligheten nu. Och de ser ju faktiskt inte så imponerande ut i SCBs siffror. Eller rättare sagt, vi hade tydlig underdödlighet före COVID-19-pandemin. Men så här efter första vågen ser den ju inte så jätteimponerande ut:

Linjediagram som jämför daglig dödlighet 2020 med genomsnittet för 2015–2019 i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.scb.se/hitta-statistik/...l-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Konstig läsning du gör av min text. Det finns naturligtvis tragedier, lidande, orättvisa och sorg bakom siffrorna. Och ibland en stor lättnad att eländet är över. Sådan är döden. Men sånt ligger på individuell nivå. Det jag talar om är populationer och aggregerade data. Ska vi förstå och hantera större skeenden måste vi titta på detta.
Du använder ju frekvet att covid inte dödat som bilxten Är det något vi skall vara glada över att covid bara tagit ett levansdår från de som drabbats med dödlig utgång? Har du någon aning om vad ett extra levandsår för tex en cansersjuk betyder? Uppenbarligen inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.