2 357 944 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
SCB uttalar sig så här:B b8q skrev:
https://www.skd.se/2020/09/12/underdodligheten-tilltar-i-sverige/– Det är en naturlig följd av pandemin. Att en del av dem som dog i våras skulle ha dött nu i stället. Det går upp och ner, säger Linus Garp, befolkningsstatistiker på Statistiska centralbyrån (SCB).
...
Till en början bestod denna underdödlighet endast av ett tjugotal dödsfall varje vecka. Men den sista veckan i augusti, som är den sista som det finns statistik för, ökade den betydligt mer, då 188 färre personer än normalt gick bort.
Fast siffran för sista veckan i augusti skulle jag ta med en nypa salt i åtminstone en vecka till.
Voluntary Lockdown talas det om ute i världen. Typ att det är bättre att få folket att ändra sitt beteende och få förståelse och acceptans för myndighetenas rekommendationer än förbud som inte accepteras eller följs.Mikael_L skrev:
[newscientist]Is Sweden's coronavirus strategy a cautionary tale or a success story ...
[sverigesradio]Voluntary measures 'more sustainable' than forced lockdowns, health officials ...
[ideas.repec.org]Japan's Voluntary Lockdown - IDEAS/RePEc
Men i många stater är det väldigt svårt att få till en bra följsamhet för myndigheters rekommendationer.
Ty i många länder hyser befolkningen en enormt låg tilltro till statsmakten och detta ... eh, jag kommer till det sen ...
Det gäller naturligtvis massor med länder med korrupta regimer eller där regimen faktiskt i princip struntar i befolkningen.
Men det är även verklighet i många länder som kanske förvånar en, i USA till exempel så är misstron mot staten/ det federala generellt oerhört låg. Frankrike, Spanien, Italien och Grekland brottas också en hel del med dessa problem.
Vi ser ju mest vår Svenska horisont, men den är inte giltig överallt i världen.
Ja, och det som skulle komma sen.
En av de saker jag ogillar så starkt med de röster/krafter som gör allt för att undergräva förtroendet med det svenska systemet/styret, är att det kommer på sikt orsaka att tilliten till myndigheter och styret minskar, och då får vi också dessa problem.
Ty i många länder hyser befolkningen en enormt låg tilltro till statsmakten och detta ... eh, jag kommer till det sen ...
Det gäller naturligtvis massor med länder med korrupta regimer eller där regimen faktiskt i princip struntar i befolkningen.
Men det är även verklighet i många länder som kanske förvånar en, i USA till exempel så är misstron mot staten/ det federala generellt oerhört låg. Frankrike, Spanien, Italien och Grekland brottas också en hel del med dessa problem.
Vi ser ju mest vår Svenska horisont, men den är inte giltig överallt i världen.
Ja, och det som skulle komma sen.
En av de saker jag ogillar så starkt med de röster/krafter som gör allt för att undergräva förtroendet med det svenska systemet/styret, är att det kommer på sikt orsaka att tilliten till myndigheter och styret minskar, och då får vi också dessa problem.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
AstraZeneca uppger ingen medicinsk information om fallet från officiellt håll.BirgitS skrev:
The independent uppger att patienten är på bättringsvägen och snart kommer att skrivas ut.
Källa: https://www.dn.se/sverige/astra-zeneca-aterupptar-vaccintester/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Fast nu har viruset kommit in på ett äldreboende i Bergen.B b8q skrev:
Detta trots hårdare restriktioner i området under den senaste veckan.Tidigare kunde den stora majoriteten av fallen i Bergen kunnat kopplas till universitetsmiljö, men den senaste tiden har medelåldern bland de smittade ökat. Bland de fall som registrerats på lördagen är sex personer över 60 år. Fyra boende och en anställd på ett vårdboende i Bergen, berättade Beate Husa på presskonferensen.
https://www.dn.se/varlden/hogsta-dagliga-okningen-av-covidfall-i-norska-bergen/
Jag jobbar som forskare på AstraZeneca och en stor det av arbetet vi gör med vaccinet är finansierat av stater. Det kostar oss egentligen inte knappt något, annat än att det binder upp folk från andra projekt. Samtidigt är det svårt att bedriva vanlig läkemedelsutveckling nu, så nåt skall de väl sätta oss på. Det finns så klart ett egenintresse i prestige och goodwill, men jag tror inte man skall underskatta att folk som jobbar med detta faktiskt brinner för att utveckla saker som hjälper människor. Det skulle kännas konstigt, och ge en konstig stämning på företaget, om vi som ett av världens största läkemedelsföretag bara satt stilla och väntade på att någon annan fixade det. Det är lite konstigt att den allmänna bilden av vårdpersonal är att de drivs av altruism medan de som jobbar med att utveckla läkemedel drivs av pengar. Det är, iaf delvis, samma människor med samma utbildning och drivkrafter.B Byggdjuret skrev:Tja nackdelar finns det med allt. Jag kanske inte var tillräckligt tydlig.
Läkemedelsbolag forskar på det som säljer. Som jag skrev tidigare. Vaccinet kommer de tjäna på om de sköter sig.
Det är svårt att få bidrag. Bland de som söker.
Men på nått sätt så är läkemedelsbolagen den gode kapitalister. Tack vare deras forskning så har jag många piller. Självklart vill de tjäna pengar. Själv har jag aldrig trott det. Alla vill tjäna pengar. Vissa gör det på att upptäcka mediciner och sälja. Andra gör det genom lura folk.
Sen säljer vissa mat. De tjänar pengar på vår hunger. De gör det för att tjäna pengar på oss. Vi har bygga hus de tjänar på att vi måste hänga här och skriva. De tjänar på vårat forumsberoende![]()
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag ber om ursäkt om någon av de som jobbar på läkemedels tog illa upp. Jag har inte velat förminska någons jobb. Det är klart att det finns eldsjälar som verkligen brinner för sitt jobb och hjälpa människor. Vaccinet hade aldrig kommit så här långt utan de på labbet som garanterat jobbat mer än 8h.A arasmus skrev:Jag jobbar som forskare på AstraZeneca och en stor det av arbetet vi gör med vaccinet är finansierat av stater. Det kostar oss egentligen inte knappt något, annat än att det binder upp folk från andra projekt. Samtidigt är det svårt att bedriva vanlig läkemedelsutveckling nu, så nåt skall de väl sätta oss på. Det finns så klart ett egenintresse i prestige och goodwill, men jag tror inte man skall underskatta att folk som jobbar med detta faktiskt brinner för att utveckla saker som hjälper människor. Det skulle kännas konstigt, och ge en konstig stämning på företaget, om vi som ett av världens största läkemedelsföretag bara satt stilla och väntade på att någon annan fixade det. Det är lite konstigt att den allmänna bilden av vårdpersonal är att de drivs av altruism medan de som jobbar med att utveckla läkemedel drivs av pengar. Det är, iaf delvis, samma människor med samma utbildning och drivkrafter.
Min tanke har enbart varit på själva företaget.
Jag citerade fel inlägg, jag scrollade upp en bit, hittade inte det jag tänkte svara på och så tog jag första bästa som handlade om ämnetB Byggdjuret skrev:Jag ber om ursäkt om någon av de som jobbar på läkemedels tog illa upp. Jag har inte velat förminska någons jobb. Det är klart att det finns eldsjälar som verkligen brinner för sitt jobb och hjälpa människor. Vaccinet hade aldrig kommit så här långt utan de på labbet som garanterat jobbat mer än 8h.
Min tanke har enbart varit på själva företaget.
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det var många norrmän på besök i gränstrakterna igårB Byggdjuret skrev:
såg vi under en rundtur i Värmland. Vi besökte Biltema
i Charlottenberg och många norska bilar på både köpcentrets
parkering och andra ställen. Bakom Biltema finns ju
Balkanboden som säljer halal kött och där var det i det närmaste
kaos med utlandsfödda mörkhyade norrmän som handlade.
"Grannländernas beslut kan ha vägt tyngre än smittspridningen i det egna landet när världens regeringar införde hårda restriktioner för att bekämpa pandemin, säger forskare."
"– I en så här svår och osäker situation är det mycket jobbigare att vara ensam och ha fel än att ha fel tillsammans med andra. Då kan det kännas bättre att göra som hela gruppen, särskilt när man får stå till svars inför befolkningen."
Det är inte över men allt eftersom tiden går får vi mera kunskap om hur världen och olika länder hanterat pandemin. Alla som hysteriskt anklagade FHM för inkompetens vid pandemins utbrott kanske får omvärdera vissa saker.
Kan det möjligen vara på detta viset att vi har en Folkhälsomyndighet som litar på vetenskap och sin egen kompetens inom området och har självförtroende nog att hålla fast vid den linjen trots att hela havet stormar?
https://www.dn.se/vetenskap/lander-foljde-varandra-nar-varlden-stangde/
"– I en så här svår och osäker situation är det mycket jobbigare att vara ensam och ha fel än att ha fel tillsammans med andra. Då kan det kännas bättre att göra som hela gruppen, särskilt när man får stå till svars inför befolkningen."
Det är inte över men allt eftersom tiden går får vi mera kunskap om hur världen och olika länder hanterat pandemin. Alla som hysteriskt anklagade FHM för inkompetens vid pandemins utbrott kanske får omvärdera vissa saker.
Kan det möjligen vara på detta viset att vi har en Folkhälsomyndighet som litar på vetenskap och sin egen kompetens inom området och har självförtroende nog att hålla fast vid den linjen trots att hela havet stormar?
https://www.dn.se/vetenskap/lander-foljde-varandra-nar-varlden-stangde/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Även Österrike ser en kraftigt ökad smittspridning, antalet nya fall har gått från 350/dag till över 850/dag på två veckor, och förbundskanslern varnar om att en andra våg är på gång. Hälften av fallen är i Wien.
Norska FHI (motsv. till FHM) skriver i en rapport att Norge måste förbereda sig på en större nationell smittspridning och de skriver om att det kommer att bli fler lokala utbrott samt att planering för en ny våg behövs.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset under morgonen
Norska FHI (motsv. till FHM) skriver i en rapport att Norge måste förbereda sig på en större nationell smittspridning och de skriver om att det kommer att bli fler lokala utbrott samt att planering för en ny våg behövs.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset under morgonen
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag gissar på att som Tegnell sa, vi har hela tiden haft samma restriktioner vilket gör att vänjer sig. Medans andra länder som haft lockdowns mer eller mindre hårda. Och då låser upp..A Abies koreana skrev:"Grannländernas beslut kan ha vägt tyngre än smittspridningen i det egna landet när världens regeringar införde hårda restriktioner för att bekämpa pandemin, säger forskare."
"– I en så här svår och osäker situation är det mycket jobbigare att vara ensam och ha fel än att ha fel tillsammans med andra. Då kan det kännas bättre att göra som hela gruppen, särskilt när man får stå till svars inför befolkningen."
Det är inte över men allt eftersom tiden går får vi mera kunskap om hur världen och olika länder hanterat pandemin. Alla som hysteriskt anklagade FHM för inkompetens vid pandemins utbrott kanske får omvärdera vissa saker.
Kan det möjligen vara på detta viset att vi har en Folkhälsomyndighet som litar på vetenskap och sin egen kompetens inom området och har självförtroende nog att hålla fast vid den linjen trots att hela havet stormar?
[länk]
Eftersom skadeglädje är den ända sanna glädjen så är det underbart att se att fhm verkar gjort rätt... Långnäsa till de som klagade
Intresant forskning i sin linda. Munskydd bidrar till ökad immunitet geom att ge små asymtopmatiska infektioner, Vi får väl se hur det håller i senare studier
https://www.telegraph.co.uk/global-...-giving-people-covid-19-immunity-researchers/
https://www.telegraph.co.uk/global-...-giving-people-covid-19-immunity-researchers/
FHM kanske inte gjort så många fel. Men äldreomsorgen och beredskapslagren däremot! Men det är ju som vi redan tidigt konstaterat delvis vårt eget fel som röstat fram politiker som vill spara in på sånt.B Byggdjuret skrev:Jag gissar på att som Tegnell sa, vi har hela tiden haft samma restriktioner vilket gör att vänjer sig. Medans andra länder som haft lockdowns mer eller mindre hårda. Och då låser upp..
Eftersom skadeglädje är den ända sanna glädjen så är det underbart att se att fhm verkar gjort rätt... Långnäsa till de som klagade