2 357 090 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Antalet VAB-dagar har ökat förra veckan - är någon verkligen förvånad? Hur kan det ens bli en nyhet?
Barn blir väl alltid sjuka första veckorna på terminen och i kombination med att man inte får hosta eller snörvla till utan att bli hemskickad leder det naturligtvis till ökad VAB?
Barn blir väl alltid sjuka första veckorna på terminen och i kombination med att man inte får hosta eller snörvla till utan att bli hemskickad leder det naturligtvis till ökad VAB?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Ja, det känns konstigt att vabba för ett barn som egentligen är friskt, bara lite snorigt.
Det borde ju motverkas en del av att många fortfarande jobbar hemma. Eller tar folk chansen att slippa jobba? Min dotter var hemma hela förra veckan för lite hosta och snorighet, men jag hade inte en tanke på att vabba.KristinaRT skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Förskolan har aldrig haft sån frisk barngrupp. Magsjukan har inte haft någon framfart.
Som förälder är jag tacksam för att fhm har sagt minns inte exakt men om barnet hostat mer än 7dgr och varit symtomfri 2dgr så får man komma tillbaka. Jag minns inte siffrorna exakt. Men det viktigaste är att man inte behöver vänta tills barnet hostat klart
Som förälder är jag tacksam för att fhm har sagt minns inte exakt men om barnet hostat mer än 7dgr och varit symtomfri 2dgr så får man komma tillbaka. Jag minns inte siffrorna exakt. Men det viktigaste är att man inte behöver vänta tills barnet hostat klart
Jag som förälder till äldre barn som åker tunnelbana själv till skolan utsätter in inte mitt barn för att bli utttitad och ev utskälld för att de hostar offentligt. Sedan spelar det ingen roll att vi "vet" att detta inte är corona men det vet inte alla andra runtomkring.B Byggdjuret skrev:Förskolan har aldrig haft sån frisk barngrupp. Magsjukan har inte haft någon framfart.
Som förälder är jag tacksam för att fhm har sagt minns inte exakt men om barnet hostat mer än 7dgr och varit symtomfri 2dgr så får man komma tillbaka. Jag minns inte siffrorna exakt. Men det viktigaste är att man inte behöver vänta tills barnet hostat klart
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Jag gissar att siffran är falskt låg, dvs representerar bara (eller ffa) föräldrar som inte jobbar hemma och därför behöver vabba för att vara hemma.T tanaris skrev:
I gårdagens EKO-nyheter 16:45 så rapporteras det att flera vaccinproducenter går samman i ett ovanligt, gemensamt uttalande;
De lovar att ett vaccin mot covid-19 ska lanseras först när det lever upp till vetenskapliga krav. etc ..
https://sverigesradio.se/avsnitt/1564010
7:25 in i programmet kommer det, det är bara 1,5 minuter långt, så det har ni tid att lyssna på ...
De lovar att ett vaccin mot covid-19 ska lanseras först när det lever upp till vetenskapliga krav. etc ..
https://sverigesradio.se/avsnitt/1564010
7:25 in i programmet kommer det, det är bara 1,5 minuter långt, så det har ni tid att lyssna på ...
Beror ju lite på ålder med, min två-åring är hemma nu och är ju inte direkt självgående (om man inte nöjer sig med att parkera framför plattan, men det tycker jag inte man ska göra).T tanaris skrev:
Kan det där vara lite av en brasklapp för att de börjar inse att de haft alltför optimistiska tidsplaner?Mikael_L skrev:
Kanske även för att grunda lite inför detta besked?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/astra-zeneca-pausar-vaccintester
Eller så är det en reaktion mot att Ryssland gått ut med att man godkänt sitt vaccin efter tester på bara 76 personer, och att Trump gått ut med att han tror att ett vaccin kan vara godkänt redan innan presidentvalet.Mikael_L skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jag jobbar nästan uteslutande hemifrån i Coronatider. Har nu två sjuka barn hemma. Den äldre behöver jag inte vabba för men den yngre behöver så mycket uppmärksamhet att jag inte kan jobba under dagen. Något mail kan jag besvara, kanske kan jag ta ett telefonmöte om hon får titta på paddan, men jag måste vara beredd att lämna mötet när som helst så det är inte särskilt effektivt. Försöker klämma in någon timme eller två på kvällen, beroende på när hon somnar och hur mycket jag orkar. Så bara för att man kan jobba hemifrån behöver det inte inneböra att man inte behöver vabba.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
KristinaRT skrev:
Det är ju meningen att regionerna ska erbjuda PCR-testning av skolbarn (förskoleklass och äldre) så om de är negativa kan barnen skickas tillbaks fortare till skolan.[SKPG]Zamora skrev:
Så är det förstås. Mina är lite äldre, så jag har förträngt hur det varFairlane skrev:
Jag jobbar nästan uteslutande hemifrån i Coronatider. Har nu två sjuka barn hemma. Den äldre behöver jag inte vabba för men den yngre behöver så mycket uppmärksamhet att jag inte kan jobba under dagen. Något mail kan jag besvara, kanske kan jag ta ett telefonmöte om hon får titta på paddan, men jag måste vara beredd att lämna mötet när som helst så det är inte särskilt effektivt. Försöker klämma in någon timme eller två på kvällen, beroende på när hon somnar och hur mycket jag orkar. Så bara för att man kan jobba hemifrån behöver det inte inneböra att man inte behöver vabba.
Det var initierat av amerikanska läkemedelsbolag som svar på Trumps uttalande om att ett vaccin skulle vara godkänt och klart före presidentvalet (genom att berörda myndigheter på presidentens order ska köra ett 'snabbspår').Mikael_L skrev:
I gårdagens EKO-nyheter 16:45 så rapporteras det att flera vaccinproducenter går samman i ett ovanligt, gemensamt uttalande;
De lovar att ett vaccin mot covid-19 ska lanseras först när det lever upp till vetenskapliga krav. etc ..
[länk]
7:25 in i programmet kommer det, det är bara 1,5 minuter långt, så det har ni tid att lyssna på ...![]()