2 357 952 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 924 inlägg
Eller alternativ 3, snabbtesterna är kass?KristinaRT skrev:
Frugan hade ALLA symptom för covid19 (jag hade kort inpå hälften ungefär) i mars, innan det fanns möjlighet att testa sig här... Snabbtest gjorde hon i juli, men inga antikroppar...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det finns drive-in numera enligt https://www.1177.se/Skane/sa-funger...ne/fragor-och-svar-om-sjalvtest-for-covid-19/ rubrik Alternativ 2.KristinaRT skrev:
PCR-testning av pågående infektion tar längre tid eftersom proverna måste till labbet och in i en maskin där, sedan ska någon mata in resultaten i jornalsystemet så man skälv kan se det (fast om man är positiv ringer en läkare hem och meddelar det).
Men problemet iaf i Skåne är att det tar flera dagar att få hämta sitt provkit på apoteket och sedan ska dessa samlas ihop, köras till labbet innan de kan köras. I slutänden tar det typ 5 dagar att få svar... borde ha drive-in som i sydkorea
Jag hade ju otur och fick ont i halsen en fredag så nästa provtagningstid var på måndagen och så fick jag svar dagen därpå, men normalt kunde man då testa sig dagen efter. Men det är några veckor sen och nu när många fler har fått förkylningar så är det blivit lite längre kö här i Stockholmsområdet också.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
@pacman42 med familj testade sig med snabbtest i juni och åtminstone några av dem hade antikroppar. Han skrev om det i tråden om corona och hälsoläget.Dan_Johansson skrev:
Även i mars och april när man bara testade folk som hade typiska symtom och som behövde läggas in på sjukhus var det betydligt mindre än hälften av alla PCR-tester som var positiva. Men på 4 månader så kan ju antikropparna försvinna eller kanske inte ens bildades.
Här i Gävle är det i princip drive in. Man åker in på en parkering på baksidan av sjukhuset, får ett testkit, åker ett varv runt parkeringen och testar sig under tiden och lämnar tillbaks testet.
Dock krävs det tidsbokning, så det är inte 100% spontan-drive-in.
Dock krävs det tidsbokning, så det är inte 100% spontan-drive-in.
En nära släktings familj hade Covid, smittade av ena barnet via sommarjobbet i en butik. Enbart en vuxen i familjen fick antikroppar, resten hade mer typiska Covid-symtom men inga antikroppar. I min familj hade alla fyra antikroppar, trots att ena barnet var helt symtomfritt (den som smittade vidare till familjen) och den andra hade lätta symtom, men inte typiska. Vi vuxna hade typiska symtom.BirgitS skrev:
@pacman42 med familj testade sig med snabbtest i juni och åtminstone några av dem hade antikroppar. Han skrev om det i tråden om corona och hälsoläget.
Även i mars och april när man bara testade folk som hade typiska symtom och som behövde läggas in på sjukhus var det betydligt mindre än hälften av alla PCR-tester som var positiva. Men på 4 månader så kan ju antikropparna försvinna eller kanske inte ens bildades.
Alla åtta har testats via snabbtest. Dessa är säkra på positiva resultat, men osäkra på negativa resultat, vi ville dock vara säkra på att ett positivt test också innebar immunitet (pga äldre släktingar som behöver social stimulans).
Notera dock att man inte behöver få antikroppar bara för att man varit sjuk. Kroppen kan döda virus på andra sätt också. Den sk T-cellsimmuniteten är väl det som nämns oftast men den skall inte tolkas som en immunitet utan som att immunförsvaret känner igen viruset och kan attackera det utan att behöva ta till antikroppar. Det innebär dock inte att man är immun, men man har ett förhöjt försvar mot viruset (de som blivit sjuka två gånger tros inte ha fått antikroppar första gången utan då har viruset stoppats av andra delar av immunförsvaret).
Att läkemedelsbolag skulle kunna verka för mänsklighetens bästa med bara ekonomin som styrmedel är ganska naivt att tro.
Tvärtom det finns inga sådana altruistiska drag i marknadsekonomin.
Det fanns forskare som ville jobba med Coronaliknande virus redan för flera år sedan, men det fanns inte "medel" till det.
Precis samma sak med nya antibiotika. Det finns inga "finansiella incitament" säger en läkemedelsrepresentant i artikeln nedan.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...oretagen-ratar-tillverkning-av-ny-antibiotika
Tvärtom det finns inga sådana altruistiska drag i marknadsekonomin.
Det fanns forskare som ville jobba med Coronaliknande virus redan för flera år sedan, men det fanns inte "medel" till det.
Precis samma sak med nya antibiotika. Det finns inga "finansiella incitament" säger en läkemedelsrepresentant i artikeln nedan.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...oretagen-ratar-tillverkning-av-ny-antibiotika
Redigerat:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
De har tvingats börja m det eftersom efterfrågan ökade nu när skolorna kommit igång. Finns tyvärr bara på ett fåtal orter, men det kanske ökar med efterfrågan?BirgitS skrev:
Det finns drive-in numera enligt [länk] rubrik Alternativ 2.
Jag hade ju otur och fick ont i halsen en fredag så nästa provtagningstid var på måndagen och så fick jag svar dagen därpå, men normalt kunde man då testa sig dagen efter. Men det är några veckor sen och nu när många fler har fått förkylningar så är det blivit lite längre kö här i Stockholmsområdet också.
Men man måste fortfarande boka tid via 1177 för remiss... Tänk om det funnits enkla testststioner som de i sydkorea - drive through-testning
Jag blev testad via personalprovtagning, fick tid dagen efter och sedan tog ändå ca 36 h att få resultatet. Missade två viktiga dagar men det var ändå väldigt snabbt om jag jämför med andra som testats via 1177....
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Men så länge alla sitter i sina egna bilar och det är utomhus kan man väl i rimlighetens namn inte säga något. Det är ju inte så att folk tar tillfället i akt att köra ett litet improviserat party 
Fast tidsbokningen (på apotek) är ju för att det ska hinna fixas en remiss, inte för att begränsa antal personer som kommer vid ett tillfälle...
Fast tidsbokningen (på apotek) är ju för att det ska hinna fixas en remiss, inte för att begränsa antal personer som kommer vid ett tillfälle...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Man vill ju inte att en parkering blir överfylld heller eller att personalen börjar bli stressad så att de gör något fel.KristinaRT skrev:
Men jag vet inte utan bara gissar.
Det beror väl lite på hur hela tankegången är.BirgitS skrev:
Vad skulle alternativet vara?
Att vi får vänta flera år på att vaccinet blir tillgängligt eller att priset blir avsevärt dyrare?
AstraZenica gör ju ingen vinst på sitt vaccin under pandemi-fasen så där finns ju inga marginaler för stora utbetalningar.
Men som det skrivs i artiklarna så gäller det inte Sverige utan här gäller den vanliga läkemedelsförsäkringen och dess backuper.
Är den att läkemedelsbolaget är medveten om en stor risk för att vaccinet inte är tillräckligt testat så är det väl frågan om de ska få mangla ut det och sen låta andra ta notan.
Men visst, det kan även vara regeringarna i de olika länderna som pressar på och mer eller mindre kräver detta, då blir det plötsligt betydligt mer vettigt att läkemedelsbolaget meddelar typ "Ja men då får ni ta smällen sen, ifall det inte går bra."
Men vi är ju inte inbjudna till dessa förhandlingar, så vi lär väldigt aldrig få veta hur frågan egentligen hanterades.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det där tror jag mest på. Vi ser ju hur Ryssland kallar det för godkänt vaccin redan innan fas 3 påbörjas och USA bara ska ha ett vaccin godkänt innan presidentvalet.Mikael_L skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
SVT skriver nu att Financial Times skriver att AstraZeneca kommer att återuppta testerna nästa vecka.tusenett skrev:
Men det låter lite som viskleken så det är nog bäst att vänta på tillförlitligare uppgifter.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 17.19
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Apropå alla larm om sommarens trängsel så kom ett uttalande från Skånes smittskyddsläkare:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/strandtrangseln-orsakade-ingen-smittspridning-i-skaneNu är siffrorna på coronasmittade i Skåne åter på låga nivåer – men en puckel syntes i slutet av augusti. Var det sensommarens värmebölja som orsakade den?
Inte enligt Eva Melander. Hon menar att det istället var det mindre utbrott med smittspridning på arbetsplatser och i bostäder som gav en viss ökning av covid 19-smitta i Skåne i slutet av sommaren.