Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vaccintillverkarna vill ha ansvarsfrihet:
[länk]

[länk]
Vad skulle alternativet vara?
Att vi får vänta flera år på att vaccinet blir tillgängligt eller att priset blir avsevärt dyrare?
AstraZenica gör ju ingen vinst på sitt vaccin under pandemi-fasen så där finns ju inga marginaler för stora utbetalningar.

Men som det skrivs i artiklarna så gäller det inte Sverige utan här gäller den vanliga läkemedelsförsäkringen och dess backuper.
 
BirgitS
OECD varnar:
OECD uppskattar att den globala ekonomiska tillväxten riskerar att krympa med 1,5 procent under de kommande hundra åren till följd av skolstängningar under pandemin.
"Förlust av lärande leder till förlust av färdigheter, och människors färdigheter är tätt sammanlänkade med deras produktivitet", skriver OECD i rapporten.
TT via t.ex. https://www.svd.se/oecd-coronas-effekt-pa-utbildning-forodande
 
Läkemedelsbolagen gör ingenting utan en baktanke. De kommer tjäna på vaccinationen. Om de kommer först.
För min del spelar det ingen roll om de har en baktanke eller inte. Ger det mig mediciner så bryr jag mig inte. Det är deras forskning som gör att jag mår bra. Men visst tjänar de pengar på det
Ibland så är gratis reklam värt en hel del.
 
Det kostar också pengar att forska och det är därför privata läkemedelsföretag med vinstintresse sällan är särskilt proaktiva.
Coronaliknande virus har funnits en tid och man skulle med en annan styrning än den rent monetära, kanske kunnat vara lite mer i startgroparna.
 
  • Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Läkemedelsbolagen gör ingenting utan en baktanke. De kommer tjäna på vaccinationen. Om de kommer först.
Nu har jag ju sett mest uppgifter om AstraZeneca men de kommer att tjäna pengar på vaccinet först när många redan har vaccinerats så att den pandemiska fasen är över, men inte den endemiska. Det är egentligen inte heller viktigt att komma först för att sälja vaccinet om typ 2 år utan då är det viktigare med få biverkningar och god effekt. Men visst är det goodwill att komma först.

Sen finns det ju andra (amerikanska?) vaccintillverkare som resonerar annorlunda.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju meningen att regionerna ska erbjuda PCR-testning av skolbarn (förskoleklass och äldre) så om de är negativa kan barnen skickas tillbaks fortare till skolan.
Jo, så är det - men i realiteten tar det 2-3 dagar innan du kan hämta testet sedan 2 dagar till svaret kommer, då har en vecka gått (med vab) och sedan får barnen ändå gå tillbaka trots symtom. Och de flesta förkylningar varar inte längre än så, vilket innebär att barnet ändå skulle vara tillbaka då.

Om detta m testning verkligen ska fungera i praktiken för att minska frånvaro måste kapaciteten ökas så man kan få tid inom 24 h och svar inom ytterligare 24.....,
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Jo, så är det - men i realiteten tar det 2-3 dagar innan du kan hämta testet sedan 2 dagar till svaret kommer, då har en vecka gått (med vab) och sedan får barnen ändå gå tillbaka trots symtom. Och de flesta förkylningar varar inte längre än så, vilket innebär att barnet ändå skulle vara tillbaka då.

Om detta m testning verkligen ska fungera i praktiken för att minska frånvaro måste kapaciteten ökas så man kan få tid inom 24 h och svar inom ytterligare 24.....,
Vi fick svar på 20 minuter idag. Vaccina kom till företaget och testade.
Tyvärr inga antikroppar hos mig (som förväntat)....
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vi fick svar på 20 minuter idag. Vaccina kom till företaget och testade.
Tyvärr inga antikroppar hos mig (som förväntat)....
Ingen av det tiotal som jag pratat med som gjort snabbtestet, hade antikroppar ...
Var det någon av er som hade?
 
Ingen på vårat företag (3st), men en på ett annat företag hade.
Vi delar hus med 4 företag till, och alla valde att haka på vid detta tillfälle.
 
M MagHam skrev:
Det kostar också pengar att forska och det är därför privata läkemedelsföretag med vinstintresse sällan är särskilt proaktiva.
Coronaliknande virus har funnits en tid och man skulle med en annan styrning än den rent monetära, kanske kunnat vara lite mer i startgroparna.
Jag har ingenting emot att läkemedelsbolagen tjänar pengar på sin forskning. Det är självklart. Det är så roligt att hade vi inte haft läkemedelsbolagen så hade det inte funnits samma utbud av mediciner. Så som en äkta pillerknaprare så är jag tacksam för att det ser ut som det gör.
Det är väl när folk försöker få det att låta som att de jobbar ideelt mer eller mindre när det gäller Där reagerar jag.
vaccinet. Jag är övertygad om att de som lyckas kommer att tjäna på det på ett eller annat sett.
kanske inte på vaccinet men det finns andra sätt....
Men nu kommer vi få vaccin till självkostnadspris. Det är bara att tacka och ta emot.
Att folk vill tjäna pengar det har jag ingenting emot. Att vissa gör det genom att luras, det gillar jag inte. Och jag själv har utrustats med ett samvete så jag kan inte själv tjäna på att luras. Nu börjar många tjäna pengar på Corona. Säljer masker extra dyrt som exempel.
Jag får väl citera min gud, Ingvar Kamprad, "Den goda kapitalismen"
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vi fick svar på 20 minuter idag. Vaccina kom till företaget och testade.
Tyvärr inga antikroppar hos mig (som förväntat)....
Antar att det var snabbtest för antikroppar? Jag tick svar efter 3 dagar, men då var det inte snabbtest....

PCR-testning av pågående infektion tar längre tid eftersom proverna måste till labbet och in i en maskin där, sedan ska någon mata in resultaten i jornalsystemet så man skälv kan se det (fast om man är positiv ringer en läkare hem och meddelar det).
Men problemet iaf i Skåne är att det tar flera dagar att få hämta sitt provkit på apoteket och sedan ska dessa samlas ihop, köras till labbet innan de kan köras. I slutänden tar det typ 5 dagar att få svar... borde ha drive-in som i sydkorea
 
Satsuki
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ingen av det tiotal som jag pratat med som gjort snabbtestet, hade antikroppar ...
Var det någon av er som hade?
Har inte heller träffat på någon m antikroppar...
Få som varit smittade eller så är det kort tid man har mätbara mängder antikroppar? Det betyder dock inte att man inte har skydd - minnescellerna (ritningarna för antikroppar) finns kvar och kan börja producera antikroppar igen direkt vid behov...
 
Det här fick vi svar på
Skärmdump av ett testresultat som visar ett negativt svar på antikroppstest genomfört 09-09-2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Satsuki
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det här fick vi svar på
[bild]
snabbtest... säger att du varken har tidigare eller nuvarande infektion (men det tar några dagar för antikroppsproduktionen att komma igång så om du är 1-2 dygn in är det inte säkert att testet fångar det)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.