Status
Inte öppen för fler kommentarer.
trähandtag trähandtag skrev:
Kanske lite OT, men hur ser fördelningen av gränshandeln ut? Är det mest norrmän som kommer till sverige eller är det tvärtom. Min gissning är det är mest norrmän som kommer till Sverige!
En mycket kvalificerad gissning :rofl:
I gränsbutikerna i Sverige är det 80-98% norrmän, beroende på hur stor lokalbefolkning det faktiskt finns. 100% av gränshandeln går från Norge till Sverige, ingen är så pervers så att de vill handla för 50-200% mer.

Det gick tydligen hyfsat lugnt till i helgen jämfört med förra öppningen. Facit om 1-2 veckor, går antal smittade upp eller inte?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
Anna_H Anna_H skrev:
jämfört med förra öppningen. Facit om 1-2 veckor, går antal smittade upp eller inte?
På Norska eller svenska sidan? :thinking:
 
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
I gränsbutikerna i Sverige är det 80-98% norrmän, beroende på hur stor lokalbefolkning det faktiskt finns. 100% av gränshandeln går från Norge till Sverige, ingen är så pervers så att de vill handla för 50-200% mer.
Det visar sig i den norska ekonomin att gränsstängningen har lett till kraftigt ökade inkomster från skatter och avgifter på alkohol, tobak och matvaror.
Försäljningen av dagligvaror ökade med 12 miljarder i Norge under årets första sex månader. Tillsammans med en kraftig ökning av alkohol- och tobaksförsäljningen gav det den norska staten 2,66 miljarder mer i moms- och skatteintäkter. Allt räknat i norska kronor.
NHO lägger nu fram sex punkter med förslag på åtgärder för att minska den norska handeln över gränsen även efter coronapandemin. Det handlar bland annat om att ta bort avgifterna på alkoholfria dryckesvaror, choklad och sockervaror, och att minska avgifterna på alkohol, snus och tobak.
NHO är den norska matindustrins intresseorganisation.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...kter-for-norska-staten-under-gransstangningen
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
På grund av det ökande antalet bekräftade fall i stora delar av Danmark införs nu lite hårdare restriktioner i Odense och kring Köpenhamn.
Detta innebär bland annat att begränsningen för folksamlingar förstärks, från att ha tillåtit att 100 personer samlas så får endast 50 personer samlas. Från och med onsdag får barerna inte vara öppna längre än till midnatt, och man rekommenderar att alla sociala evenemang ställs in.
230 nya fall på ett dygn vilket är ung. vad Sverige har men då har vi ung. dubbelt så stor befolkning.
- Ett exempel är en privat födelsedagsfest som hittills har gett upphov till infektion hos 30 personer, säger Anette Lykke Petri och fortsätter:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.23, 14.30 och 14.40
 
BirgitS
Förra veckan testade man 8000 studenter och lärare vid Umeå universitet och bara 2 av dem var positiva. Det var betydligt färre än man förväntat sig med tanke på att de flesta är unga vuxna. Det är meningen att samtliga 8000 ska testas om denna vecka för att se hur smittspridningen förändras under en vecka med nästan normal fysisk undervisning.
https://tt.omni.se/ovantat-liten-smittspridning-vid-masstest/a/JoP1W6
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
galento
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar ha gått lugnt till i Storlien utan köer i alla fall: [länk]
Verkar varit lugnare än man väntat sej i väst Värmland. (y)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Man får lite känslan av att norrmännen vill bli av med problemet på ett lite udda sätt. Man skickar över sina smittade till Sverige för att handla och sen stänger man gränsen i för att inte få tillbaks smittan.
Danskarna provade samma modell tidigare när danskar fick åka till Skåne som hade lägre smitta, men tvärtom var inte ok. Finland har också valt den metoden i Haparanda/Torneå. Svenskar fick inte korsa gränsen fast smittan var lägre i Sverige. För finländarna var det dock fritt fram. Märkligt tänk.
Fast norrmännen verkar sätta även sina egna i karantän då lite rimligare.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Man får lite känslan av att norrmännen vill bli av med problemet på ett lite udda sätt. Man skickar över sina smittade till Sverige för att handla och sen stänger man gränsen i för att inte få tillbaks smittan.
Vill man vara lite konspiratorisk så är det ju så att Norska staten förlorar mycket skatteintäkter på gränshandeln. Så de kan ju se ett värde på flera sätt av stängd gräns.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
T
Är det inte dags att utvärdera hur det gick för besöksnäringen snart? Hörde att det varit något problem med informationen.
 
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vill man vara lite konspiratorisk så är det ju så att Norska staten förlorar mycket skatteintäkter på gränshandeln. Så de kan ju se ett värde på flera sätt av stängd gräns.
Om det vore sant så skulle de ju aldrig gulmarkera en region som gränsar mot Norge.
Det är snarare så att de är väldigt noga med att följa exakt de regler de satte upp på förhand.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Om det vore sant så skulle de ju aldrig gulmarkera en region som gränsar mot Norge.
Det är snarare så att de är väldigt noga med att följa exakt de regler de satte upp på förhand.
Idag översteg tydligen Norge sin egen gräns för att rödmarkera.

Så nu har de större smittspridning inom landet än vissa områden utanför och borde därför rödmarkera sig själva. Snurrigt värre.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Så nu har de större smittspridning inom landet än vissa områden utanför och borde därför rödmarkera sig själva.
Vissa regioner i alla fall eftersom det är i huvudsak två lokala utbrott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.