2 357 078 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
En mycket kvalificerad gissningträhandtag skrev:
I gränsbutikerna i Sverige är det 80-98% norrmän, beroende på hur stor lokalbefolkning det faktiskt finns. 100% av gränshandeln går från Norge till Sverige, ingen är så pervers så att de vill handla för 50-200% mer.
Det gick tydligen hyfsat lugnt till i helgen jämfört med förra öppningen. Facit om 1-2 veckor, går antal smittade upp eller inte?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Det visar sig i den norska ekonomin att gränsstängningen har lett till kraftigt ökade inkomster från skatter och avgifter på alkohol, tobak och matvaror.Anna_H skrev:
NHO är den norska matindustrins intresseorganisation.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...kter-for-norska-staten-under-gransstangningen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
På grund av det ökande antalet bekräftade fall i stora delar av Danmark införs nu lite hårdare restriktioner i Odense och kring Köpenhamn.
230 nya fall på ett dygn vilket är ung. vad Sverige har men då har vi ung. dubbelt så stor befolkning.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.23, 14.30 och 14.40
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Förra veckan testade man 8000 studenter och lärare vid Umeå universitet och bara 2 av dem var positiva. Det var betydligt färre än man förväntat sig med tanke på att de flesta är unga vuxna. Det är meningen att samtliga 8000 ska testas om denna vecka för att se hur smittspridningen förändras under en vecka med nästan normal fysisk undervisning.
https://tt.omni.se/ovantat-liten-smittspridning-vid-masstest/a/JoP1W6
https://tt.omni.se/ovantat-liten-smittspridning-vid-masstest/a/JoP1W6
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Men nu har sjukdomsfallen ökat i Östersund så nu kommer nog Norge att "stänga gränsen" till Jämtland till helgen i stället.galento skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/gransen-mot-norge-kan-stangas-igen
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Man får lite känslan av att norrmännen vill bli av med problemet på ett lite udda sätt. Man skickar över sina smittade till Sverige för att handla och sen stänger man gränsen i för att inte få tillbaks smittan.
Danskarna provade samma modell tidigare när danskar fick åka till Skåne som hade lägre smitta, men tvärtom var inte ok. Finland har också valt den metoden i Haparanda/Torneå. Svenskar fick inte korsa gränsen fast smittan var lägre i Sverige. För finländarna var det dock fritt fram. Märkligt tänk.
Fast norrmännen verkar sätta även sina egna i karantän då lite rimligare.
Danskarna provade samma modell tidigare när danskar fick åka till Skåne som hade lägre smitta, men tvärtom var inte ok. Finland har också valt den metoden i Haparanda/Torneå. Svenskar fick inte korsa gränsen fast smittan var lägre i Sverige. För finländarna var det dock fritt fram. Märkligt tänk.
Fast norrmännen verkar sätta även sina egna i karantän då lite rimligare.
Vill man vara lite konspiratorisk så är det ju så att Norska staten förlorar mycket skatteintäkter på gränshandeln. Så de kan ju se ett värde på flera sätt av stängd gräns.Fairlane skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Om det vore sant så skulle de ju aldrig gulmarkera en region som gränsar mot Norge.Mikael_L skrev:
Det är snarare så att de är väldigt noga med att följa exakt de regler de satte upp på förhand.
Idag översteg tydligen Norge sin egen gräns för att rödmarkera.BirgitS skrev:
Så nu har de större smittspridning inom landet än vissa områden utanför och borde därför rödmarkera sig själva. Snurrigt värre.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Ja, fast de verkar själva uttrycka det som att hela landet klassas som rött. ”Helsedirektøren sier at den norske smittesituasjonen, som nå er på rødt nivå, er en påminnelse til alle.”BirgitS skrev:
https://www.nrk.no/vestland/smitteokning-flere-steder-_-norge-er-_rodt_-1.15151279
AstraZeneca/Oxfordvaccinets fas3-studie pausad pga någon allvarlig reaktion hos deltagare i studien
https://www.statnews.com/2020/09/08...d-adverse-reaction-in-participant-in-the-u-k/
https://www.statnews.com/2020/09/08...d-adverse-reaction-in-participant-in-the-u-k/