Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Också hört på radion nyss (p4)
Tydligen har Danmark nu gått om oss gällande smittade per 100.000 inv.
[länk]
Och nu låter det exakt likadant från andra sidan som det gjorde här när förhållandet var det omvända:
”Men det är svårt att jämföra länder, menar Søren Riis Paludan som är professor i virologi och immunologi vid Aarhus Universitet och pekar bland annat på att Danmark provtar fler personer än vad Sverige gör.”

:rofl:
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jo det tycks om hela Europa har gått om oss. Blir nästan förbannad att vi inte är sämst i klassen. FHM får väl uppmana folk att börja kindpussas, krama en valfri medmänniska, för så här kan det ju inte se ut!
Från Aftonbladet
Karta över Europa som visar antal smittade per 100 000 invånare, med olika röda nyanser beroende på smittotal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


innehållet är inte ironifritt!
 
  • Gilla
  • Wow
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Jo det tycks om hela Europa har gått om oss. Blir nästan förbannad att vi inte är sämst i klassen. FHM får väl uppmana folk att börja kindpussas, krama en valfri medmänniska, för så här kan det ju inte se ut!
Från Aftonbladet
[bild]

innehållet är inte ironifritt!
Litar man inte på Aftonbladet kan man plocka fram kartan på OurWorldinData.org
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Det varierar ju stort över landet. I staterna kring New York så är det ju nu som i Sverige nu.

Det är en klustersmitta och inte något som sprids jämnt och samtidigt över ett land. Kalifornien först, tätt följt av New York och dess grannstater som drabbades mest under våren, under sommaren var det Florida, Arizona m.fl. stater i södern och nu är det andra stater igen. Så det blir inte så intressant att se hur många som är sjuka just nu i förhållande till hela befolkningen i USA.

Men enligt [länk] så är det just nu drygt 40 000 nya fall om dagen och det var kring 70 000 nya fall om dagen när det var som mest i juli.

3-5 % sjuka samtidigt tror jag inte har gällt hela Sverige för det låter mer som en andel som gällde i Stockholm. I slutet av mars så gjorde FHM ett någorlunda slumpmässigt PCR-test av stockholmare och fick fram att 2,5-3 % var sjuka just då.
Nu kan jag såklart svara som de mellan 22 och 26 forskare gjorde och säga att inlägget inte handlar om siffrorna, men att poängen är att de borde finnas en hel del smittade bland 400 000 mc förare i USA även om de inte träffas på ett mc event.
Men jag är inte en av de mellan 22 och 26 forskare och pudlar istället :D
Du har rätt @BirgitS , min uppskattning var för högt:oops:
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Nu kan jag såklart svara som de mellan 22 och 26 forskare gjorde och säga att inlägget inte handlar om siffrorna, men att poängen är att de borde finnas en hel del smittade bland 400 000 mc förare i USA även om de inte träffas på ett mc event.
Men jag är inte en av de mellan 22 och 26 forskare och pudlar istället :D
Du har rätt @BirgitS , min uppskattning var för högt:oops:
Nåja, inte behöver du pudla för det. (y)
Det är inte lätt att få fram relevanta jämförelser så de siffror som finns kan tolkas lite hur som helst ;)

Visst borde det finnas en del smitta bland så många och uppenbarligen var det ju en del som kom dit smittade. Det hade varit intressant att veta skillnaden mellan antalet anländande smittspridare och antalet avresande infekterade. Ett lokalt R-värde så att säga.
 
  • Gilla
Satsuki och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Jo det tycks om hela Europa har gått om oss. Blir nästan förbannad att vi inte är sämst i klassen. FHM får väl uppmana folk att börja kindpussas, krama en valfri medmänniska, för så här kan det ju inte se ut!
Från Aftonbladet
[bild]

innehållet är inte ironifritt!
Är det inte något som är skumt med kartan?
På SR-sidan i inlägg #25476 står det om 11 st per 100 000 inv. men på kartan ser det ju ut som 0. Sverige borde ha samma färg som Danmark som har 12.
 
BirgitS
Reuters skriver om ett uttalande från WHO:
None of the candidate vaccines in advanced clinical trials so far has demonstrated a “clear signal” of efficacy at the level of at least 50% sought by the WHO, spokeswoman Margaret Harris said.
“We are really not expecting to see widespread vaccination until the middle of next year,” Harris told a U.N. briefing in Geneva.
“This phase 3 must take longer because we need to see how truly protective the vaccine is and we also need to see how safe it is,” she added.
https://www.reuters.com/article/us-...not-expected-until-mid-2021-who-idUSKBN25V1B0
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Den finska smittspårningsappen Coronablinkern släpps nu men det har gått att studera den öppna källkoden sen ett tag då den finns på Github. Den har testats några veckor med anställda som låtsats vara smittade.
[länk]
[länk]

Den bygger på principen att två mobiler med Bluetooth igång känner av varandra precis som den tyska appen.
Mer om hur den fungerar: [länk]

Nu går det bara att läsa rubriken på den låsta artikeln [länk] men alla läkare tror inte att det kommer att hjälpa till särskilt mycket när det gäller smittspårning.
Appen har blivit populär bland finländarna i alla fall och har laddats ner av ung. var fjärde innevånare hittills.
TT

Återstår bara att se om det påverkar händelseförloppet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte något som är skumt med kartan?
På SR-sidan i inlägg #25476 står det om 11 st per 100 000 inv. men på kartan ser det ju ut som 0. Sverige borde ha samma färg som Danmark som har 12.
Kartan är ju ett genomsnitt för de senaste två veckorna. Men DESSUTOM har ju Sverige effekten av de där nära 4000 felaktiga testerna, som visade positivt fast de egentligen var negativt. Så när man korrigerade för det, hamnar vi på minus-siffror för antal smittade de senaste veckorna:
Karta som visar antal smittade av en sjukdom per 100 000 invånare, med Sverige markerat och statistik för de senaste veckorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Kartan är ju ett genomsnitt för de senaste två veckorna.
Jo, men i så fall borde ju Sverige vara mörkare än Danmark, inte tvärtom. Färgen för Sverige kan inte vara korrekt.

Tillägg:
Tack, där kom ju förklaringen.
 
Redigerat:
harry73
Senaste veckan rapporterades 14 avlidna, dvs i genomsnitt 2 per dygn. Nu hade vi ju -13 på måndag, tar vi inte med dom, blir det 4 per dygn.
Tittar vi på hela månaden, har vi 88 rapporterad avlidna. Det blir 2,8 per dygn.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Senaste veckan rapporterades 14 avlidna, dvs i genomsnitt 2 per dygn. Nu hade vi ju -13 på måndag, tar vi inte med dom, blir det 4 per dygn.
Tittar vi på hela månaden, har vi 88 rapporterad avlidna. Det blir 2,8 per dygn.
Om man tittar på FHM:s statistik med faktiskt datum för dödsfallet och då anser de att åtminstone de två senaste veckorna inte ska räknas med (men även veckorna längre tillbaks i tiden brukar sakna en del) ser det ut så här:

Vecka Antal avlidna med bekräftad Covid-19
27 102
28 87
29 61
30 31
31 15
32 18
33 15

https://www.folkhalsomyndigheten.se...2020/covid-19-veckorapport-vecka-35-final.pdf sidan 24
 
P
Dagens spådom:
Jag tror testningen för Covid kommer att öka dramatiskt i slutet av December då många vill konstatera/verifiera att de är smittfria för att då kunna fira jul med äldre nära och kära.

Kom ihåg var ni hörde det först.
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Idag har det presenterats ett antal undersökningar om pågående infektion och antikroppar i samband med presskonferensen.

Av de ung. 2500 personer spridda över landet som testades för pågående infektion 24-28 augusti fick samtliga negativa testresultat. Sist de testades var i slutet av maj och då var 0,3 % infekterade, vilket var en minskning från 0,9 % en månad innan.
[länk]

Antikroppar hos 400 blodgivare i hela landet testades varje vecka fram till vecka 24 då ung. 7 % hade antikroppar. Eftersom det är så få prover ligger värdet med 95 % sannolikhet mellan 4,5 och 10,25 %.
I Stockholm ligger det på 12 % +- 6 %, i Västra Götaland ligger det lägre och i Skåne ytterligare lägre.

Andelen antikroppar i 1200 blodprover/vecka tagna på vårdcentraler i 9 regioner låg kring 6 % +- 2 % vecka 24. Denna grupp innefattar alla åldrar till skillnad från blodgivare som är vuxna men inte allt för gamla.
I åldersgruppen under 65 år ligger andelen som i blodgivargruppen.

Samtliga...........,6 % +- 2 %
Under 65 år.......7 % +- 3 %
65+....................2 % +- 2 %
11-19 år.............9 % +- 4 %
0-10 år............4,5 % +4 % -3 %
Stockholm........12 % +-4 %
Västra Götaland 5 % +4 -3 %

Specialundersökning av antikroppar i stadsdelen Rinkeby-Kista (Stockholm) 530 slumpmässigt urval vecka 26:
Totalt,,,,,,,,,,,,,,,,18 % +-3 %
Högre andel i yrken med många kontakter, vård, omsorg, service och om man bor i hushåll med minst 5 personer.
Ej högre andel när man jobbar i skola eller förskola, eller är född utanför Sverige.

[länk] kl. 14.30
[länk]

Tillägg: Undersökningen om RInkeby-Kista kommer att läggas ut på FHM:s webbplats i morgon.
Undersökningen om Rinkeby-KIsta finns nu här: https://www.folkhalsomyndigheten.se...delen-rinkeby-kista-stockholm-2224-juni-2020/

och den om antikroppar i blodgivare här: https://www.folkhalsomyndigheten.se...mgangen-covid-19-hos-blodgivare-delrapport-2/

och den om antikroppar i blodproverna tagna på vårdcentraler: https://www.folkhalsomyndigheten.se...-19-i-blodprov-fran-oppenvarden-delrapport-1/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.