2 357 041 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Det intressanta är att FHM redan från början betonat att man vill ha en hållbar strategi, något man kan fortsätta med under överskådlig framtid så länge det behövs.BirgitS skrev:
Kommer ni ihåg hur det var för 3-4 månader sen?
Hur det klagades på att Sveriges strategi var så fel eftersom smittspridningen hade blivit så låg i länder som Spanien och Frankrike?
Den låga smittspridningen där gjorde att folk slutade vara försiktiga och nu har Frankrike ökande antal inläggningar på sjukhus, både på vanliga vårdavdelningar och på IVA, eftersom det inte längre är bara bland unga som viruset sprids. Nu är det 464 på IVA och 10 gånger fler på andra avdelningar (DN:s live-flöde).
Låt oss lära av det så att vi inte hamnar i samma situation om 1-2 månader.![]()
De länder som stängde ner totalt var gissningsvis alla medvetna om att det INTE var en hållbar strategi, och att man måste öppna upp relativt snart. Det de gissningsvis inte reflekterade över eller vågade tänka på var just den psykologiska aspekten som nämns ovan - folk tror det är över, nu är allt som vanligt igen.
Vår stora utmaning just nu är att bibehålla vaksamhet och försiktighet trots att vi har en låg spridning i landet.
USA jobbar på det... MC träff med runt 400’000 bikers 7-16 Augusti. En död och flera hundra sjuka. SVT.B b8q skrev:
Att staden röstat för träffen med 8 mot 1 röst verkar märkligt i dessa coronatider, men man hade talat med bikers som sagt att man skulle komma aven om mcträffen skulle bli inställd.
Vi får väl se om det blir ett superspridarevent som går till historien.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Min gissning (baserat på de bilder jag sett fr eventet) är att det finns en mycket stor andel deltagare med riskfaktorer för allvarlig sjukdom, så gissningsvis kommer antalet dödsfall relaterat till träffen öka markant!blackarrow skrev:
USA jobbar på det... MC träff med runt 400’000 bikers 7-16 Augusti. En död och flera hundra sjuka. SVT.
Att staden röstat för träffen med 8 mot 1 röst verkar märkligt i dessa coronatider, men man hade talat med bikers som sagt att man skulle komma aven om mcträffen skulle bli inställd.
Vi får väl se om det blir ett superspridarevent som går till historien.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Verkar komma lite sent tycker jag:
https://www.regeringen.se/pressmedd...vid-langvariga-komplikationer-efter-covid-19/
Med tanke på att en delredovisning ska se sista november men hela uppdraget ska inte vara klart förrän nästa höst.
https://www.regeringen.se/pressmedd...vid-langvariga-komplikationer-efter-covid-19/
Men om man tar 400 000 personer i USA, hur många borde då (statistiskt sätt) ha corona?
Och är andelen smittade nu större?
När epidemin var som värst i Sverige, var ungefär 3-5% smittade, på 400 000 är det mellan 10 000 och 20 000 smittade
Och är andelen smittade nu större?
När epidemin var som värst i Sverige, var ungefär 3-5% smittade, på 400 000 är det mellan 10 000 och 20 000 smittade
Själv har jag gått ner 5kg sista halvåretKristinaRT skrev:
Läste nån rapport med sammanställningar av studier om övervikt mm och covid-19.
Lite grovt ur minnet... Övervikt gav 10% ökad risk för att insjukna och fetma 30% ökad risk.
Om man hade fetma, diabetes och andra blodrubbningssjukdommar* så var det betydligt högre procenttal för risken att dö av covid-19.
(* antar att det inte bara handlade om lite höga kolesterolvärden utan även blodproppsbenägenhet).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det varierar ju stort över landet. I staterna kring New York så är det ju nu som i Sverige nu.harry73 skrev:
Det är en klustersmitta och inte något som sprids jämnt och samtidigt över ett land. Kalifornien först, tätt följt av New York och dess grannstater som drabbades mest under våren, under sommaren var det Florida, Arizona m.fl. stater i södern och nu är det andra stater igen. Så det blir inte så intressant att se hur många som är sjuka just nu i förhållande till hela befolkningen i USA.
Men enligt https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/ så är det just nu drygt 40 000 nya fall om dagen och det var kring 70 000 nya fall om dagen när det var som mest i juli.
3-5 % sjuka samtidigt tror jag inte har gällt hela Sverige för det låter mer som en andel som gällde i Stockholm. I slutet av mars så gjorde FHM ett någorlunda slumpmässigt PCR-test av stockholmare och fick fram att 2,5-3 % var sjuka just då.
Det kanske till och med är lite med några hundra sjuka och 1 död efter 3-4 veckor på ett så stort event?harry73 skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Menar du inte kardiovaskulära sjd? Typ Högt blodtryck, cirkulationsstörningar, kärlkramp och annat sådant som vanligen följer med övervikt och typ 2 diabetes i det sk metabola syndromet?blackarrow skrev:
Själv har jag gått ner 5kg sista halvåret
Läste nån rapport med sammanställningar av studier om övervikt mm och covid-19.
Lite grovt ur minnet... Övervikt gav 10% ökad risk för att insjukna och fetma 30% ökad risk.
Om man hade fetma, diabetes och andra blodrubbningssjukdommar* så var det betydligt högre procenttal för risken att dö av covid-19.
(* antar att det inte bara handlade om lite höga kolesterolvärden utan även blodproppsbenägenhet).
Blodrubbningssjd vet jag inte riktigt vad det är...
Jag hörde på radion i morse med ena örat att SL tydligen hade svårt att se till att det inte blev trängsel på bussarna i Stockholm.
Det stör mig en smula att de inte fixar. Eftersom många jobbar hemifrån och man rekommenderas att undvika kollektivtrafiken borde antalet resenärer minskat ordentligt jämfört med normalt.
Om SL inte lyckas hantera situationen nu med kraftigt reducerat resande undrar man hur de såg på sin egen förmåga att köra kollektivtrafik innan Corona???
Det stör mig en smula att de inte fixar. Eftersom många jobbar hemifrån och man rekommenderas att undvika kollektivtrafiken borde antalet resenärer minskat ordentligt jämfört med normalt.
Om SL inte lyckas hantera situationen nu med kraftigt reducerat resande undrar man hur de såg på sin egen förmåga att köra kollektivtrafik innan Corona???
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Också hört på radion nyss (p4)
Tydligen har Danmark nu gått om oss gällande smittade per 100.000 inv.
https://sverigesradio.se/artikel/7546857
Tydligen har Danmark nu gått om oss gällande smittade per 100.000 inv.
https://sverigesradio.se/artikel/7546857
Jo, och metabola syndromet stod det säkert i originaltexten. Jag tänkte på blodkoagulationsrubbningar när jag skrev inlägget, så jag rörde till det lite...KristinaRT skrev: