2 356 999 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Vi är en liten firma, 2 ägare och sedan jag som är anställd. För mig känns det som pengar i sjön, men men....BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
De 22 påstår också på sin hemsida att där ”sprider vi vetenskapligt baserad kunskap om de stora frågor och utmaningar som den pågående pandemin har ställt världen och vårt land inför.”Nyfniken skrev:
Synd att de har haft sån otur med just det vetenskapliga bara...
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men vilken tur att det är skillnad på vetenskap och vetenskap.tusenett skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
FHM planerar nu att undersöka hur vanligt det är med T-celler under hösten.
https://www.dn.se/sverige/folkhalsomyndigheten-kan-gora-studie-om-t-celler-i-host/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
Det pågår diskussioner om hur vaccin bör fördelas över världen.
Det har en grupp med världens ledande etikforskare, filosofer och experter på folkhälsa diskuterat sen fyra månader.
Den här artikeln handlar om samma ämne: https://www.dn.se/vetenskap/amina-m...n-leda-till-att-riskgrupper-blir-utan-vaccin/
Men vad är en rättvis och effektiv fördelning?– Det finns 7,8 miljarder människor i världen. Och även om vi hittar ett vaccin som är säkert och effektivt kommer det att ta tid att få upp produktionen, även enligt de mest aggressiva uppskattningarna. Johnson & Johnson säger att de kan ha en miljard doser till slutet av 2021. Astra Zeneca att de kan ha två miljarder. Men det är fortfarande alldeles för lite. Så det blir nödvändigt att fördela vaccindoserna, säger Ezekiel Emanuel.
Det har en grupp med världens ledande etikforskare, filosofer och experter på folkhälsa diskuterat sen fyra månader.
– Det hjälpte oss att definiera tre övergripande mål, ett för varje steg. Den första är att minimera antalet förtida dödsfall. Det andra att minimera ekonomiska och sociala kostnader, till exempel genom att öppna stängda skolor, och få igång företag, utbildning och forskning. Och det tredje är att kunna återgå till det normala genom att nå flockimmunitet.
https://www.dn.se/vetenskap/vem-ska-fa-vaccinet-forst/
Den här artikeln handlar om samma ämne: https://www.dn.se/vetenskap/amina-m...n-leda-till-att-riskgrupper-blir-utan-vaccin/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
Kommer ni ihåg hur det var för 3-4 månader sen?
Hur det klagades på att Sveriges strategi var så fel eftersom smittspridningen hade blivit så låg i länder som Spanien och Frankrike?
Den låga smittspridningen där gjorde att folk slutade vara försiktiga och nu har Frankrike ökande antal inläggningar på sjukhus, både på vanliga vårdavdelningar och på IVA, eftersom det inte längre är bara bland unga som viruset sprids. Nu är det 464 på IVA och 10 gånger fler på andra avdelningar (DN:s live-flöde).
Låt oss lära av det så att vi inte hamnar i samma situation om 1-2 månader.
Hur det klagades på att Sveriges strategi var så fel eftersom smittspridningen hade blivit så låg i länder som Spanien och Frankrike?
Den låga smittspridningen där gjorde att folk slutade vara försiktiga och nu har Frankrike ökande antal inläggningar på sjukhus, både på vanliga vårdavdelningar och på IVA, eftersom det inte längre är bara bland unga som viruset sprids. Nu är det 464 på IVA och 10 gånger fler på andra avdelningar (DN:s live-flöde).
Låt oss lära av det så att vi inte hamnar i samma situation om 1-2 månader.
Ett problem med lockdowns och liknande tidsbegränsade åtgärder är att det har den psykologiska effekten att när man de upphör så får folk känslan av att det äntligen är över.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
För att få hålla gränsen mot Norge öppen krävs ordentligt med testning, eftersom de har ett krav på max andel smittade av de testade.tusenett skrev:Idag på pressträffen påtalades just detta med ”onödiga” tester. Det sades bl.a. att de som inte har symptom behöver inte gå och testa sig. Detsamma med andra som själva kan förstå att små symtom från t.ex. en allergi eller att man festat under gårdagen, de ska inte heller testa sig. De pratade också om värdet av antikroppstester.
Bättre att de som verkligen behöver testa sig får möjlighet att gör det var min tolkning av budskapet.
För min del anser jag att det bekräftar mitt tidigare antagande att visst förekommer det onödig testning.