Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är en lite hissnande tanke, tänk att mänskligheten kommer gå ner från 7 miljarder individer till 5,5 miljarder på ett par år nu ...
7,7miljarder. Häng med i svängarna.:D

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Mikael_L
Jaja, jag ääär en fossil, jag erkänner ... :)

Men den nya procenten får ni räkna ut själva ... ;)

• Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja sedär.
Dock tyckte jag det var svårt att tolka innehållet.
Jag kan inte riktigt se vare sig att du helt säkert har rätt, men inte heller att Anna_H har helt säkert har rätt.
Visst kan det bero på att jag inte är tillräckligt duktig på att förstå sådan text ... :)

Nu skämdes jag lite, hade inte tanken att det skulle utvecklas till en full strid om detta.
Min fråga föranleddes mest av att jag inte har hört någon sådan här rapportering, vilket jag hade förväntat mig, ty visst vill de flesta nyhetsaktörer komma över en sån här click-bait ... :)

Men jag lutar mig bakåt en stund till och begrundar vidare vad jag ser och hör, och funderar på ifall det är så illa att 20% dör om avancerad sjukhusvård uteblir.
Det är en lite hissnande tanke, tänk att mänskligheten kommer gå ner från 7 miljarder individer till 5,5 miljarder på ett par år nu ...
Man borde varit begravningsentreprenör, helt klart.

Ja mitt resonemang utgår ju alltså ifrån det faktum att det inte någonstans i världen finns kapacitet för att ge 20% av befolkningen sån där avancerad sjukhusvård, det kan ges till kanske mellan 1 promille och 1 procent av befolkningen.
:)
Nja, alla siffror och slutsatser även de vetenskapliga är ännu helt baserad på statistiska antaganden.
Men, om dessa siffror håller i längden innebär det framförallt att de fattigare länderna, tex stora delar av Afrika, råkar illa ut. I stora delar av världen har vi modern sjukvård.
Förr dog folk av allvarlig lunginflammation, med modern vård är så inte fallet.

Som jag utläser siffrorna just nu så hade sars en dödlighet på 10%, sars 2(detta) 1-2% och vanlig influensa 0.1%. och det verkar korrelera omvänt med hur benägna de är att sprida sig.

Nu får du bestämma dig, du kan inte hävda både 20% dödlighet och 1-2% dödlighet.
Åtminstone inte utan att ange vidare förutsättningar.

tveksamt tveksamt skrev:
Nu får du bestämma dig, du kan inte hävda både 20% dödlighet och 1-2% dödlighet.
Åtminstone inte utan att ange vidare förutsättningar.
Herregud... Äpplen och päron.
Dödligheten registrerad globalt är ngnstans mellan 1-3%, siffrorna varierar bla pga av att de flesta massorna av insjuknade inte är friska än, så det ngnstans är estimatet. Men man räknar med att den bör ligga runt 1% vad jag förstår.

Vad vi diskuterade var att 15-20% behöver akut vård. Jag menade, med stöd för bla studier och hur det gick till i Wuhan (där dödligheten gick från 17.3% till under en), att dessa eller en väldigt stor del sannolikt skulle avlida utan vård. Rätt eller fel, det får siffrorna framöver utvisa.

Igår var det ca 50 smittade i Sverige, och då gissade jag att det skulle fördubblas dagligen. Nu är klockan 22 och det rapporteras 94 smittade i Sverige. Blir det sex till innan midnatt så stämmer min gissning väldigt bra alltså. Vi får se om vi ligger på nära 200 om ett dygn.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
T
B b8q skrev:
Igår var det ca 50 smittade i Sverige, och då gissade jag att det skulle fördubblas dagligen. Nu är klockan 22 och det rapporteras 94 smittade i Sverige. Blir det sex till innan midnatt så stämmer min gissning väldigt bra alltså. Vi får se om vi ligger på nära 200 om ett dygn.
Igår vid den här tiden var det väl 60, men det är klart gissningen stämmer lite bättre om man väljer rätt siffror.

Resten av landet verkar rapportera strax efter lunch, medan Stockholm strax före 17.

T tanaris skrev:
Igår vid den här tiden var det väl 60, men det är klart gissningen stämmer lite bättre om man väljer rätt siffror.

Resten av landet verkar rapportera strax efter lunch, medan Stockholm strax före 17.
Se inlägg #189. Det var 52 som var rapporterade när jag gjorde min gissning.

P
94 sjuka i Sverige. Samtliga smittades utomlands, förutom några närstående till de som smittats utomlands. Majoriteten är skidsemestrande bourgeoisie som smittats i Italien.

Fortfarande ingen exponentiell smittspridning i Sverige, som en del larmat om sedan en tid tillbaka.

• Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Emma242 skrev:
Fortfarande ingen exponentiell smittspridning i Sverige, som en del larmat om sedan en tid tillbaka.
Näha, under vilken matematisk funktion lyder den aktuella smittspridningen då?

Ty om den är linjär så skulle vi t.ex. upptäckt 4 nya fall för 4 veckor sedan, 4 nya för 3 veckor sedan, ytterligare 4 fall förra och förrförra veckan, och 4 fall denna vecka också.

Så vad du än tror så är smittspridningen antingen exponentiell eller möjligen följer den någon potensfunktion eller något annat olinjärt samband.

Och handen på hjärtat, jag tror inte smittspridning öht kan vara annat än exponentiell, med tanke på hur det går till, enda gången det finns förutsättningar för linjär smittspridning är typ ifall befolkningen (eller åtminstone de smittade) bara träffar en person i taget, med ett par veckor mellanrum.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Näha, under vilken matematisk funktion lyder den aktuella smittspridningen då?

Ty om den är linjär så skulle vi t.ex. upptäckt 4 nya fall för 4 veckor sedan, 4 nya för 3 veckor sedan, ytterligare 4 fall förra och förrförra veckan, och 4 fall denna vecka också.

Så vad du än tror så är smittspridningen antingen exponentiell eller möjligen följer den någon potensfunktion eller något annat olinjärt samband.

Och handen på hjärtat, jag tror inte smittspridning öht kan vara annat än exponentiell, med tanke på hur det går till, enda gången det finns förutsättningar för linjär smittspridning är typ ifall befolkningen (eller åtminstone de smittade) bara träffar en person i taget, med ett par veckor mellanrum.
Ingen alls, i nuläget.

• Gilla
parnyman och 1 till
  • Laddar…
Ska man beskriva smittspridningen matematiskt måste det ju också finnas en smittspridning i sverige. Inte bara folk som är sjuka som reser hit....

• Gilla
parnyman och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
OK.
Ja det resonemanget köper jag.

Tänkt så, så håller jag med Emma242 och dig Mathias.

MultiMan
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.