Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Själv skulle jag gärna uppgradera mitt immunförsvar med antikroppar mot coronasmittan. De kommer nog att vara bra nästa gång ett närbesläktat virus kommer förbi.
Sedan förstår jag att det inte är så lämpligt för visa befolkningsgrupper, men jag blir hellre smittat i år än om 20 år när jag kanske tillhör riskgruppen
Fast vid ett senare tillfälle kan det finnas vaccin, samt om många redan har haft Covid-19 och inte blir smittade igen så blir smittspridningen låg.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Själv skulle jag gärna uppgradera mitt immunförsvar med antikroppar mot coronasmittan. De kommer nog att vara bra nästa gång ett närbesläktat virus kommer förbi.
Sedan förstår jag att det inte är så lämpligt för visa befolkningsgrupper, men jag blir hellre smittat i år än om 20 år när jag kanske tillhör riskgruppen
Problemett är väl att det verkar som om man endast blir imun mot den varianten. SARS 2 har redan muterat sig minst en gång och smittade har blivit sjuka igen av det muterade viruset.
Synd, hade samma tanke, vad man vet nu så är tyvärr dödligheten är horribelt hög (närmare 20%) om man inte får vård men sannolikt under 1% om man får avancerad vård (andningshjälp mm). Så det är ganska uteslutet att åka till ett land som inte har en riktigt bra sjuksäng liggandes redo :)

F f91jsw skrev:
Onödigt att sprida ännu fler tvivelaktiga uppgifter. Vårdbudgeten i samhället har ökat med drygt 25% de senaste 10 åren samtidigt som antalet människor har ökat med 10%. Antalet vårdplatser per capita har minskat något, men det är en del av en trend som pågått sedan 1970-talet och främst beror på effektivisering och ny teknik.
Ett misstag man gör med detta är att tro att vården därmed skulle ha fått mer resurser. Så är inte alltid fallet. Varför? :) Jo det beror på detta med hur man rapporterar och ekonomi. Säg att antalet människor ökar med 10% då måste antalet pengar också öka med 10%. Då är man på noll. Men inte bara det. Så som de räknar är i absoluta pengar så om något får 10 msek. Och nästa år 11 msek som exempel. Ja då säger de "Budgeten har ökat med 10%" men då glömmer man att löner har stigit, ja allt kan ha stigit i kostnad. Material, osv. Därmed räcker pengarna inte till mer saker.
Det finns tydligen utredningar som visar att vården egentligen inte har fått mer pengar alls de senaste 20 år. Framför allt inte om du tittar på i hur stor del av kakan den har.

BirgitS BirgitS skrev:
Fast vid ett senare tillfälle kan det finnas vaccin, samt om många redan har haft Covid-19 och inte blir smittade igen så blir smittspridningen låg.
Det finns tyvärr misstanke om att många som haft smittan blir sjukan igen.
Samt det finns också tecken på att smittan är farligare den andra gången, samt att det finns rapporter som pratar om skador på hjärtat för de som varit smittade. Ja, detta är inte roligt alls.

T
F f91jsw skrev:
Nej, det gör vi inte. Nordtalien hade 150 konstaterade fall två dagar efter det första. Vi har 53 fall på fem veckor. De första ca 500 fallen i det norditalienska klustret var sådana som smittats innan smittspårningen började, och de fallen som tillkommit sedan är vidarespridning. I Sverige finns inga tecken på att det pågår någon spridning inom landet, utom möjligen enstaka fall. I stort sett alla nya fall är personer som smittats utomlands.
Jag tror inte att vi ännu har en allmän smittspridning i Sverige men vi är på god väg dit. Med våra 24 fall vi hade igår så hamnar vi bland de 10 länderna i Europa med flest fall. Idag är vi upp i 60 fall..
Tror du inte att en orsak till att man bara hittat fall bland de som smittats utomlands (eller varit nära dem) beror på att vi hittills bara testat en del av de som varit utomlands och uppvisat symptom?
Jag vidhåller det jag skrev när vi var upp i 15 fall att vi kommer att vara uppe i 100 fall innan veckan är slut.

Mikael_L
G guggen skrev:
vad man vet nu så är tyvärr dödligheten är horribelt hög (närmare 20%) om man inte får vård men sannolikt under 1% om man får avancerad vård (andningshjälp mm).
Var hittar man den uppgiften?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Var hittar man den uppgiften?
Om du menar andelen som behöver akut vård, andningshjälo mm så.
Detta är ett nytt och unikt virus och anledningen till att det kallas sars 2 är att det ger en svårt akut respiratorisk sjukdom. Får man hjälp är dödligheten vad man vet låg (läste siffror på 0.7% i en studie om de får vård).men totalt behöver uppåt 20% akut vård (17-18%).
Man skall nog ta procentuella siffror med en nypa salt men det ger en fingervisning av dess natur och vad det handlar om.
who.int är en bra resurs, är man intresserad så finns det bra sammanfattande nyhetsbrev, och tex https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/
Har en bra data sammanfattning med länkar till faktiska rapporter och studier.

harry73 harry73 skrev:
Själv hoppar jag det, då jag har många i min närhet som är i riskgrupp, medan jag inte blir sjuk alls och mycket väl skulle kunna bli en så kallad "superspridare". Sist vi hade influensa i familjen låg de andra i 4 dagar - och jag i 4 timmar. Så hur skulle jag veta om jag fått vanlig förkylning eller något som kan döda min make?

E Edgarsven skrev:
Det finns tyvärr misstanke om att många som haft smittan blir sjukan igen.
Samt det finns också tecken på att smittan är farligare den andra gången, samt att det finns rapporter som pratar om skador på hjärtat för de som varit smittade. Ja, detta är inte roligt alls.
Några sådana uppgifter har jag inte sett på seriösa källor.

G guggen skrev:
vad man vet nu så är tyvärr dödligheten är horribelt hög (närmare 20%) om man inte får vård men sannolikt under 1% om man får avancerad vård (andningshjälp mm). Så det är ganska uteslutet att åka till ett land som inte har en riktigt bra sjuksäng liggandes redo :)
De siffrorna stämmer inte alls. De allra flesta får bara en lindrig förkylning. Din källa är gravt felaktig elerl så har du missuppfattat.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
De siffrorna stämmer inte alls. De allra flesta får bara en lindrig förkylning. Din källa är gravt felaktig elerl så har du missuppfattat.
Du menar vetenskaplig data?
Nu vet jag inte hur du läser, men jag skrev just det.
Att de flesta får lindriga sympton, 20% är inte de flesta.
Som jag skriver är exakta siffror svåra, många studier baserar sig på 40 eller 100 patienter/infekterade och det finns inga bra statistiska fakta ännu. Det finns också otroligt mkt studier och siffror därute, så samtliga som sammanfattar dem gör överslag eller drar en statistisk slutsatts av ngn form.
Intressant är att dödligheten initialt i wuhan var 17.3% tom 10 jan och gick sen ner till 0.7% efter den 1 feb. De slutsatser som dragits av många forskare är just att de svårare fallen söker vård och får vård idag. (Eller i wuhan letar man säkerligen upp dem...) vilket inte var fallet vid den initiala spridningen.
Det ger iaf en fingervisning om hur många som får lunginfektion etc, att det går att behandla och att dödligheten kan vara låg om spridningsförloppet får fortsätta vara långsamt.
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/#hfr

Redigerat:
Anna_H Anna_H skrev:
Några sådana uppgifter har jag inte sett på seriösa källor.
Här kommer lite fler från en kinesiskt studie, dock några veckor gammal.
80% får lindriga symtom.
14% får allvarliga symptom, lunginflammation och andningsnöd
Nästan 5% får respiratory failure, dvs mycket allvarlig akut andningsnöd.
Båda de senare är oskönt utan vård.
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-symptoms/#mild

Man kan läsa detta på olika sätt, att den stora majoriteten får lindriga symptom, vilket är korrekt men också som en del studier (som pekar på liknande siffror) att xx% ej skulle klara sig utan sjukvård.

Tyvärr länkar jag inte till aftonbladet, det får andra göra.

Du läser som en kratta. Du ser väl själv i texten du skrivit att dödligheten inte är 20% som du sade först? 20% allvarligt sjuka är väldigt, väldigt, väldigt långt ifrån 20% dödlighet.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Det finns tydligen utredningar som visar att vården egentligen inte har fått mer pengar alls de senaste 20 år. Framför allt inte om du tittar på i hur stor del av kakan den har.
Normalt anger man vårdkostnaden för ett land i förhållande till bnp. I Sverige har det legat runt 10-11% senaste 10 åren, med en väldigt svag ökning.

T TAR12 skrev:
Tror du inte att en orsak till att man bara hittat fall bland de som smittats utomlands (eller varit nära dem) beror på att vi hittills bara testat en del av de som varit utomlands och uppvisat symptom?
Nej det tror jag inte, eftersom smittan inte kan uppstå av sig själv. Den måste komma från någon som varit utomlands och blivit smittad. Då kan man spekulera i att det finns personer i samhället som blivit smittade utomlands, blivit sjuka och sedan gått runt och smittat folk i Sverige, men som aldrig gett sig till känna. Det är osannolikt med tanke på uppmärksamheten nu.

Det är inte förvånande att det är många importerade fall just nu efter att alla sportlovsresenärer återkommit från Italien.

• Gilla
fredrik.johansson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.