Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
M MEE-84 skrev:
Dessa masker har väl ett litet syfte. Då du har hosta och nyser så samlas saliven till viss del innanför munskyddet vilket kan göra att virusets transportmedel inte kan färdas lika länge eller långt.

Men i första hand ska man givetvis inte ge sig hemifrån i dessa tider om man är så sjuk.
Jag tycker nog att det gäller både i första och sista hand, dvs. man ska inte göra något som riskerar att smitta någon annan fast man inte har munskydd, när man har symtom och inte vet att det inte är Covid-19.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
BirgitS
Nu finns det flera studier som visar att steroider minskar risken att dö med 20 % för de svårast sjuka så WHO har uppdaterat sina råd.
Forskare har sammanställt uppgifter från sju olika studier som utförts vid 121 sjukhus i åtta länder där covid-patienter hade lottats till behandling med eller utan steroider, som dexametason. Patienterna var så pass sjuka att de behandlades inom intensivvården.
De positiva resultaten till trots, så utgör steroider ingen bot mot sjukdomen, påpekar en annan av forskarna, Anthony Gordon, professor vid Imperial College London.

"Nu har vi något som hjälper, men det är ingen bot. Så det är av yttersta vikt att vi fortsätter med de preventiva åtgärderna", säger han.
TT
SVT: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 20.38
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MRMG2J/billig-medicin-minskar-risken-att-do-i-covid
https://www.svd.se/billig-medicin-minskar-risken-att-do-i-covid

Fairlane
De 22 forskarna backar från några av sina råd.

Man har bland annat tidigare rekommenderat intagande av Trombyl som är blodförtunnande för att undvika blodproppar. Rekommendationen var: ”Vi saknar helt data, men teoretiskt kanske det kan räcka med en trombyl om dagen. Rådgör med din läkare.”. Det var ju bra att de erkände att de helt saknade data, men jag tycker ändå det är högst tveksamt att rekommendera det under de förutsättningarna. Risken är att det kommer personer till läkare och begör Trombyl och så får läkaren antingen göra det lätt för sig och skriva ut det, eller säga nej och framstå som dum och så besöker man nästa läkare.

Ett annat råd var att räkna andetag, anteckna antalet per minut och registrera om de ökar. Det har man också backat ifrån eftersom man inte kan göra det på sig själv utan att påverka mätningen.

Sist men inte minst så är det munskydd som gäller, även i hemmet. "Om någon av de som bor med dig riskerar att ha blivit smittad, använd alltid skyddsmask i hemmet på lämpligt sätt."

De har dock inte vad jag sett skrivit att man ska sluta att leva, men det är kanske underförstått?!

Källor:
https://www.dn.se/sverige/de-22-forskarna-backar-fran-rad-om-covid-19/
https://vetcov19.se/dokument/allmanarad/

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T
Fairlane Fairlane skrev:
Sist men inte minst så är det munskydd som gäller, även i hemmet. "Om någon av de som bor med dig riskerar att ha blivit smittad, använd alltid skyddsmask i hemmet på lämpligt sätt."

Källor:
[länk]
[länk]
Skyddmask? Det var att ta i ordentligt.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
De 22 forskarna backar från några av sina råd.

Man har bland annat tidigare rekommenderat intagande av Trombyl som är blodförtunnande för att undvika blodproppar. Rekommendationen var: ”Vi saknar helt data, men teoretiskt kanske det kan räcka med en trombyl om dagen. Rådgör med din läkare.”. Det var ju bra att de erkände att de helt saknade data, men jag tycker ändå det är högst tveksamt att rekommendera det under de förutsättningarna. Risken är att det kommer personer till läkare och begör Trombyl och så får läkaren antingen göra det lätt för sig och skriva ut det, eller säga nej och framstå som dum och så besöker man nästa läkare.

Ett annat råd var att räkna andetag, anteckna antalet per minut och registrera om de ökar. Det har man också backat ifrån eftersom man inte kan göra det på sig själv utan att påverka mätningen.

De har dock inte vad jag sett skrivit att man ska sluta att leva, men det är kanske underförstått?!

Källor:
[länk]
[länk]
Kanske skulle funnits med ett råd på slutet att alltid ha med munskydd att ta på om man hittar en samling med löst folk i tvättstugan, där de kör lite provtagning?

• Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jocke Best skrev:
Kanske skulle funnits med ett råd på slutet att alltid ha med munskydd att ta på om man hittar en samling med löst folk i tvättstugan, där de kör lite provtagning?
Ja, eller skyddsmask. Alltid skyddsmask i alla situationer.

Ett av gruppens mål "Att minimera oron för att bli smittad av Covid-19 i Sverige". Ja, oron att bli smittad av Covid-19 kanske minskar, men säker är jag inte, om alla bär skyddsmask. Sen finns det ju en risk att det oroar folk mer generellt, vad vet jag.

BirgitS
I en isländsk studie med ung. 30 000 personer kommer man fram till att antikroppar finns kvar i minst 4 månader efter Covid-19, men bildas inte hos alla. Det ingick även personer utan symtom.
Our results indicate that antiviral antibodies against SARS-CoV-2 did not decline within 4 months after diagnosis. We estimate that the risk of death from infection was 0.3% and that 44% of persons infected with SARS-CoV-2 in Iceland were not diagnosed by qPCR.
Of the 1797 persons who had recovered from SARS-CoV-2 infection, 1107 of the 1215 who were tested (91.1%) were seropositive; antiviral antibody titers assayed by two pan-Ig assays increased during 2 months after diagnosis by qPCR and remained on a plateau for the remainder of the study.
Stratified by age, the infection fatality risk was substantially lower in those 70 years old or younger (0.1%; 95% CI, 0.0 to 0.3) than in those over 70 years of age (4.4%; 95% CI, 1.9 to 8.4) (Table S7).
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2026116

Studien tas upp i många artiklar som är mer lättlästa t.ex. https://www.nbcnews.com/health/heal...-last-least-4-months-icelandic-study-n1239034
Antibody levels were higher in older patients and in those with more severe disease. Women also had lower antibody levels compared to men, and smokers had lower antibody levels than nonsmokers.
"What we don't know is really the million-dollar question: How do these antibodies reflect immunity against this virus and inhibition of this virus," said Kindrachuk, who wasn't involved with the research. "Just because you see antibodies being produced, it doesn't tell you that those antibodies are going to act specifically against the virus."
In other words, it's unclear whether the antibodies will protect people from being reinfected.
Tillägg: 3:e citatet uppifrån

Redigerat:
Satsuki
BirgitS BirgitS skrev:
I en isländsk studie med ung. 30 000 personer kommer man fram till att antikroppar finns kvar i minst 4 månader efter Covid-19, men bildas inte hos alla. Det ingick även personer utan symtom.

[länk]

Studien tas upp i många artiklar som är mer lättlästa t.ex. [länk]

Tillägg: 3:e citatet uppifrån
Spännande!

P
Satsuki KristinaRT skrev:
Egentligen är ju inga tester onödiga så länge de görs på personer som har symtom (även minimala) eller på personer som kan ha blivit exponerade (verifierad smitta).
Däremot kommer många tester vara negativa, men det kan ju vara något positivt eftersom personen då kan fortsätta arbeta (om allmäntillståndet medger).....
Idag på pressträffen påtalades just detta med ”onödiga” tester. Det sades bl.a. att de som inte har symptom behöver inte gå och testa sig. Detsamma med andra som själva kan förstå att små symtom från t.ex. en allergi eller att man festat under gårdagen, de ska inte heller testa sig. De pratade också om värdet av antikroppstester.

Bättre att de som verkligen behöver testa sig får möjlighet att gör det var min tolkning av budskapet.

För min del anser jag att det bekräftar mitt tidigare antagande att visst förekommer det onödig testning.

Vi på företaget och i byggnaden vi har kontoret i ska testa oss nästa vecka. Tycker det känns lite onödigt, har jag haft det så har jag, har jag det inte kan jag lika gärna bli smittad dagen efter.
Jobbar inom ett serviceyrke och gör kanske 2-3 hembesök om dagen.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Testa för pågående infektion eller antikroppar?

useless useless skrev:
Testa för pågående infektion eller antikroppar?
"Ni får en rapport som visar på hur många av medarbetarna som har antikroppar, som har en pågående infektion och som varken har eller haft en infektion."

BirgitS
Idag har det presenterats ett antal undersökningar om pågående infektion och antikroppar i samband med presskonferensen.

Av de ung. 2500 personer spridda över landet som testades för pågående infektion 24-28 augusti fick samtliga negativa testresultat. Sist de testades var i slutet av maj och då var 0,3 % infekterade, vilket var en minskning från 0,9 % en månad innan.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...sokning-av-forekomsten-av-covid-19-i-sverige/

Antikroppar hos 400 blodgivare i hela landet testades varje vecka fram till vecka 24 då ung. 7 % hade antikroppar. Eftersom det är så få prover ligger värdet med 95 % sannolikhet mellan 4,5 och 10,25 %.
I Stockholm ligger det på 12 % +- 6 %, i Västra Götaland ligger det lägre och i Skåne ytterligare lägre.

Andelen antikroppar i 1200 blodprover/vecka tagna på vårdcentraler i 9 regioner låg kring 6 % +- 2 % vecka 24. Denna grupp innefattar alla åldrar till skillnad från blodgivare som är vuxna men inte allt för gamla.
I åldersgruppen under 65 år ligger andelen som i blodgivargruppen.

Samtliga...........,6 % +- 2 %
Under 65 år.......7 % +- 3 %
65+....................2 % +- 2 %
11-19 år.............9 % +- 4 %
0-10 år............4,5 % +4 % -3 %
Stockholm........12 % +-4 %
Västra Götaland 5 % +4 -3 %

Specialundersökning av antikroppar i stadsdelen Rinkeby-Kista (Stockholm) 530 slumpmässigt urval vecka 26:
Totalt,,,,,,,,,,,,,,,,18 % +-3 %
Högre andel i yrken med många kontakter, vård, omsorg, service och om man bor i hushåll med minst 5 personer.
Ej högre andel när man jobbar i skola eller förskola, eller är född utanför Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-stockholmsregionen kl. 14.30
https://www.youtube.com/playlist?list=PLLqBo3UjMccAyAkJ9uiJkQpPjDYUoWlHp

Tillägg: Undersökningen om RInkeby-Kista kommer att läggas ut på FHM:s webbplats i morgon.

Redigerat:
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vi på företaget och i byggnaden vi har kontoret i ska testa oss nästa vecka. Tycker det känns lite onödigt, har jag haft det så har jag, har jag det inte kan jag lika gärna bli smittad dagen efter.
Jobbar inom ett serviceyrke och gör kanske 2-3 hembesök om dagen.
Det kan kanske vara bra för arbetsgivaren att veta hur spritt det är för planeringen. Personer med antikroppar har med stor chans inte Covid-19 om de får förkylningssymtom och behöver då inte vara hemma så länge vid småförkylningar som ett exempel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.