Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Redigerat:
Dags för butikerna att bunkra upp förråden igen med andra ord.

Men "...och inte mer än fem procent av regionens covid-tester får vara positiva" är ju en jättekonstig indikator. Gäller med andra ord att se till att testa 95% friska för gränshandelns skull.

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Apropå ovanstående så är det presskonferens om en timme om hur utbrott kommer att hanteras.
Och då har FHM tagit fram en plan för hur utbrott kan hanteras under det närmaste året.
Att snabbt bekämpa lokala utbrott av covid-19 är centralt för att undvika en ökande smittspridning. En förutsättning för snabba insatser är att det finns tydliga regionala och lokala strukturer kring hur utbrott ska hanteras och upparbetade kontaktvägar mellan olika aktörer, till exempel lokaltrafik och skolledningar.
I situationer där man ser signaler om en ökad smittspridning lokalt eller regionalt, och då andra insatser inte kan förväntas ha tillräcklig effekt, kan munskydd ha ett värde.
Som en led i det arbetet kan det bli restriktioner för personer i samma hushåll som en som är smittad.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ptember/insatser-mot-nya-utbrott-av-covid-19/

Själva planen finns här: https://www.folkhalsomyndigheten.se...arkiv/i/insatser-vid-nya-utbrott-av-covid-19/
Sammanfattning av dess sammanfattning:
  • Rapporteringsverktyg för att samla in och följa upp smittspridningshändelser
  • Smittspårning för att snabbt identifiera nya fall och bryta kedjor
  • Regional samordning för att införa insatser för att begränsa lokal spridning och utbrott
  • Restriktioner för vuxna som bor tillsammans med en person med covid-19
  • Kommunikation för att minimera smittspridning och ge organisationer och individer verktyg att själva bidra
Äldreomsorgen behöver förbättra arbetet med att hantera och begränsa utbrott.

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Och då har FHM tagit fram en plan för hur utbrott kan hanteras under det närmaste året.
Det är ju bra att anorektiska enbenta transvestiter i glesbygd med invandrarbakgrund och Oidipuskomplex, skall sörjad för. För det är ju FHM:s kärntrupp. Men vi, bittra vita Zipmän, får som vanligt klara oss själva. Med eller utan mask.

Staffan

• Haha
MultiMan
  • Laddar…
Scientists see downsides to top COVID-19 vaccines from Russia, China [Reuters]

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är ju bra att anorektiska enbenta transvestiter i glesbygd med invandrarbakgrund och Oidipuskomplex, skall sörjad för. För det är ju FHM:s kärntrupp. Men vi, bittra vita Zipmän, får som vanligt klara oss själva. Med eller utan mask.

Staffan
Men behöver du att pappa tegnell berättar vad du ska göra?
Jag trodde att kamelonter som du har har klippt navelsträngen från tegnell :cool:

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
galento
BirgitS BirgitS skrev:
Tag er i akt värmlänningar nu är det risk för invasion av smittspridande norrmän igen ;)

Norska FHI föreslår att Värmland, Örebro, Gotland, Jämtland, Västernorrland och Västerbotten återigen slipper karantänsregler.
[länk]
Ja det är inte nåt vi värmlänningar
ser fram emot. I gränstrakterna rör
sej mycket folk från bl.a Oslo regionen
och andra rödmarkerade regioner i
Norge.

galento galento skrev:
Ja det är inte nåt vi värmlänningar
ser fram emot. I gränstrakterna rör
sej mycket folk från bl.a Oslo regionen
och andra rödmarkerade regioner i
Norge.
Ja, det hade varit kul att svara med samma mynt och stänga gränsen för norrmännen. Men tyvärr är väl vi mer beroende av deras pengar, än de av oss...

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Då detta med mask eller inte har varit uppe några gånger och deras framfart i världen kan jag visa vilken reklam jag får upp när jag läser på denna sida från jobbet (hemma).
Denna typ av mask är nog den största mängd som används ute i Europa och enligt vad jag tror ger inte dessa någon minskning i smittspridning.
Kvinna som bär en svart spetsig ansiktsmask som annonseras för $4.99.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 438948

• Kvinna bär en svart ansiktsmask av tyg, reklam från CHICMETODAY ses i övre vänstra hörnet.
snuttjulle snuttjulle skrev:
Då detta med mask eller inte har varit uppe några gånger och deras framfart i världen kan jag visa vilken reklam jag får upp när jag läser på denna sida från jobbet (hemma).
Denna typ av mask är nog den största mängd som används ute i Europa och enligt vad jag tror ger inte dessa någon minskning i smittspridning.
[bild] [media]
Du menar att det mest är en snuttefilt altså :)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
[bild] [media]
Dessa masker har väl ett litet syfte. Då du har hosta och nyser så samlas saliven till viss del innanför munskyddet vilket kan göra att virusets transportmedel inte kan färdas lika länge eller långt.

Men i första hand ska man givetvis inte ge sig hemifrån i dessa tider om man är så sjuk.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Fairlane
Jag har flera gånger sett folk som. Tar av sig masken när de ska hosta eller nysa, så jag är skeptisk...

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Åtminstone två personer som tycker det går bra.

[bild]

[bild]

Sverige har 568 avlidna per miljon
USA har 480 avlidna per miljon

Hämtat från redovisning om coronaviruset [länk] 2020-08-04

Anders Tegnell ser dock att mer kunde gjorts vilket Trump troligen aldrig medger.

Ser man till antalet avlidna per miljon så har nog Trump rätt i sin kommentar som finns i angiven artikel om antalet avlidna per miljon invånare.

"– Jag tycker att vi gör väldigt bra ifrån oss, lika bra som vilket annat land som helst."

Källor till bilderna här ovan.

[länk]

[länk]
[länk]

Åja, USA har snart fler döda per miljon invånare än Sverige, men de har en bit kvar till flera andra länder tex England och Italien.

https://www.motherjones.com/kevin-d...owth-in-western-countries-september-1-update/

Mikael_L
Å nu är det september, månaden då en del trodde vi skulle få ett vaccin och därför gjorde vi fel i Mars.
Men jag ska låta bli att orda något mer om det än så länge, September är inte slut än ... ;)

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.