Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Folkhälsomyndigheten föreslår i ett remissyttrande till regeringen att gränsen för hur många personer som samtidigt får delta i vissa allmänna sammankomster och offentliga tillställningar höjs från 50 till 500 personer.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...illfalligt-forbud-mot-allmanna-sammankomster/

Dock under bara under vissa förutsättningar som t.ex. minst 1 m avstånd mellan samtliga och att det är anvisade sittplatser.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så utomordentligt larvigt skivet!
Vilka sår?

Staffan
Tack så mycket!
Det var vänligt sagt av dig.
Att du säger så mycket snällt.
När jag så något som vissa skulle fått för sig vara elakt, mot er husgud

Staffans2000
Åhh. Varsågod!
Men nu hajar jag ännu mindre!
Jag uppfattade det som om du raljerade över att han gjort bort sig på något vis. Därav min ännu obesvarade fråga.

Staffan

BirgitS
Nästan hälften av finländarna, 42 procent, använder munskydd enligt rekommendationerna eller mer.
Majoriteten av finländarna, 55 procent, uppger att de inte alls använder munskydd, eller använder det mer sällan än rekommenderat, rapporterar Yle Uutiset.

54 % av de som är över 65 år använder munskydd som rekommenderat men bara 32 % i åldersgruppen 15-24 år.
"Att upprätthålla försiktighet är inte lätt för ett stort antal finländare", beskriver han.
Det redovisas hur andelen är för olika partier (apropå diskussionen om det var en höger-vänster fråga).
På frågan varför de inte använder mask svarade 24 procent att användningen skulle bli för dyr, lika många ansåg att det inte var nödvändigt och 22% trodde inte att ansiktsmaskerna skulle skydda tillräckligt.
https://yle.fi/uutiset/3-11508052
maskinöversatt: https://www.translatetheweb.com/?ref=TVert&from=&to=sv&a=https://yle.fi/uutiset/3-11508052

• Gilla
1
  • Laddar…
J
Detta har varit uppe i tråden sedan innan men nu kommer nya studier. Tyvärr är riskgruppen i Sverige för stor (!), vilket gör det svårt för myndigheterna att agera. Kanske inte konstigt att tex USA har problem. Kommer ihåg att vissa skribenter tyckte det var nästan oetiskt att tvinga folk att banta men åtminstone ger det mig en spark i baken att träna mera. Fungerar troligen klart bättre än andra metoder. Det förklarar säkert också varför tex utvecklingsländerna klarar sig hyfsat bra.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GRJvG/starkt-koppling-mellan-fetma-och-svar-covid

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Detta har varit uppe i tråden sedan innan men nu kommer nya studier. Tyvärr är riskgruppen i Sverige för stor (!), vilket gör det svårt för myndigheterna att agera. Kanske inte konstigt att tex USA har problem. Kommer ihåg att vissa skribenter tyckte det var nästan oetiskt att tvinga folk att banta men åtminstone ger det mig en spark i baken att träna mera. Fungerar troligen klart bättre än andra metoder. Det förklarar säkert också varför tex utvecklingsländerna klarar sig hyfsat bra.

[länk]
Problemet är att efter som det är aftonblaskan så överdrivs det en del.
Jag skulle vilja läsa rapporten för att kunna fundera på hur rädd man ska vara. Men om man ser till som de säger risken för lite andra jobbiga sjukdomar. Fetma är kanske inte det bästa för kroppen har man då massa andra roliga sjukdomar så är det inte så konstigt att det är större risk att det blir tufft för kroppen. Inga perfekta ingångsvärden direkt.
Dock gillar jag inte ingressen där man skriver att man drabbas av den farliga Coronan... Det finns väl bara en corona... Däremot är det chans att man får ett par nätter på iva;)

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Dör man i en trafikolycka, hjärtinfarkt eller annan orsak men även bär på covid19 så räknas man med i statistiken över hur många som dör i covid 19 i Sverige. Detta enligt Aftonbladet. Då är det intressant hur många som dör av enbart covid19.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Åhh. Varsågod!
Men nu hajar jag ännu mindre!
Jag uppfattade det som om du raljerade över att han gjort bort sig på något vis. Därav min ännu obesvarade fråga.

Staffan
Det har krupit lite dumheter han sagt tidigare. Med tanke på att han klagat på fhm...

J
P Putte 9497 skrev:
Dör man i en trafikolycka, hjärtinfarkt eller annan orsak men även bär på covid19 så räknas man med i statistiken över hur många som dör i covid 19 i Sverige. Detta enligt Aftonbladet. Då är det intressant hur många som dör av enbart covid19.
Av de på äldreboenden var det endast 15 %

BirgitS
P Putte 9497 skrev:
Man hamnar i FHM:s statistik över avlidna med Covid-19 under förutsättning att det har gått max 30 dagar sen diagnosen. Däremot har Socialstyrelsen också en statistik över avlidna som grundar sig på läkarnas dödsfallsintyg och där står det ju då att man har dött av något annat än Covid-19. Anledningen till att Socialstyrelsens statistik inte används av FHM är att det är så lång eftersläpning på den eftersom läkarna har tre veckor på sig att skriva intygen.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...d-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Nästan hälften av finländarna, 42 procent, använder munskydd enligt rekommendationerna eller mer.
Idag mötte jag ett par i en bil i ett parkeringsgarage, båda hade munskydd, där de satt i bilen.

Verkar knäppt, men ärligt talat är det kanske just där, sittande nära varandra en längre stund, som någon av dom löper störst risk att smittas.
Jag vet ju inte heller om de ens var ett par eller om de sammanbor ...

BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Idag mötte jag ett par i en bil i ett parkeringsgarage, båda hade munskydd, där de satt i bilen.

Verkar knäppt, men ärligt talat är det kanske just där, sittande nära varandra en längre stund, som någon av dom löper störst risk att smittas.
Jag vet ju inte heller om de ens var ett par eller om de sammanbor ...
Med tanke på att man behöver tvätta händerna innan och efter man handskas med munskyddet så är det nog enklare att ta på och av munskyddet hemma.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Satsuki
Hade verkligen varit intressant att veta hur många som hanterar munskydden rätt... Att pilla på det, dra ner det under hakan etc tycks snarare vara regel än undantag iaf av de jag har sett med munskydd.
Lika illa om inte värre är det m handskar - pillar man på matvaror, sitt ansikte, sin plånbok, knapparna på kortterminalen och sedan plånboken igen innan man drar handen genom håret så tappar de helt sin funktion....

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på att man behöver tvätta händerna innan och efter man handskas med munskyddet så är det nog enklare att ta på och av munskyddet hemma
Satsuki KristinaRT skrev:
Hade verkligen varit intressant att veta hur många som hanterar munskydden rätt...
Men, hur mycket bidrar en felaktig munskyddshantering till större smittspridning? Dom eventuella virus som man får på fingrarna om man petar på munskyddet, vart hade dom hamnat om man varit utan munskydd?

Sen kan ju eventuellt munskyddet göra att man inte tycker det är lika viktigt att hålla avstånd eller hålla sig hemma, men det är en annan fråga.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
G
Senast citygross hade "kampanj" på nötter (110kr/kg, dyyyyr kampanj), så stod en man med munskydd och grävde och åt ur lådorna med nötter och "provsmakade". Munskydded självklart över hakan bara.

• Wow
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.