Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Satsuki
Gissningsvis hamnar virus överallt där man sätter händerna. Och eftersom ett munskydd är avsett och av naturen fångar upp utandningsluft och sannolikt en andel virus i denna, lär koncentrationen virus (vid evt infektion) vara högre i andningsskyddet än i luften vid varje utandning. Pillar man på munskydde får man i västa fall mer virus på fingrarna än om man bara andas normalt...

Men jag är säker på att största risken är den falska känsla äv säkerhet och ”rättfärdighet” som gör att man tappar i försiktighet. Mindre säkerhetstänk i kombination med pillande på ett fuktigt välanvänt munskydd blir inte någon bra kombination.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Senast citygross hade "kampanj" på nötter (110kr/kg, dyyyyr kampanj), så stod en man med munskydd och grävde och åt ur lådorna med nötter och "provsmakade". Munskydded självklart över hakan bara.
Hade det varit bättre om han inte haft munskydd?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Satsuki
useless useless skrev:
Det är vidrigt oavsett! :sick:

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
G
useless useless skrev:
Hade varit bättre om han hade haft hyffs och inte stulit nötter och grävt med händerna i byttorna..

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Idag mötte jag ett par i en bil i ett parkeringsgarage, båda hade munskydd, där de satt i bilen.

Verkar knäppt, men ärligt talat är det kanske just där, sittande nära varandra en längre stund, som någon av dom löper störst risk att smittas.
Jag vet ju inte heller om de ens var ett par eller om de sammanbor ...
Men om man har munskydd i bilen kan bero på att avgasröret läcker in avgaser i bilen

Då ska man ha en mask med A-filter.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då ska man ha en mask med A-filter.
Det känner inte alla till

Mikael_L
Vad tycker ni om att det lättas på hur stora folksamlingar det får vara, från 50 till 500?
Hade det inte varit bättre och vara försiktig och minska till 5 istället?

Men annars hoppas jag de håller kvar regeln om max 500 på fotbolls och ishockey-arenor i flera år.
Tänk vad pengar vi sparar i samhället då polisen inte behöver ha insatser för flera miljoner kr vid varenda evenemang ...

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad tycker ni om att det lättas på hur stora folksamlingar det får vara, från 50 till 500?

Men annars hoppas jag de håller kvar regeln om max 500 på fotbolls och ishockey-arenor i flera år.
Tänk vad pengar vi sparar i samhället då polisen inte behöver ha insatser för flera miljoner kr vid varenda evenemang ...
För min del hade man gärna fått ha hur många man vill, så länge man kan garantera bra avstånd. T.ex bara använda var tionde plats i Globen etc.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men tänk hur mycket moms och andra skatter vi går miste om när folk inte köper en varmkorv och en flaska Loka för 75 spänn...

B b8q skrev:
För min del hade man gärna fått ha hur många man vill, så länge man kan garantera bra avstånd. T.ex bara använda var tionde plats i Globen etc.
Det går nog bra när alla sitter på plats men hur många ska inte gå på toa under en match och stryka förbi alla läktargrannar med ett avstånd på 8 cm. Samma när folk ska in och ut före och efter matchen.
/LOB

P
Mikael_L Mikael_L skrev:

Om vi antar att strategin fortfarande är att sjukvården ska mäkta med och inte att försöka eliminera smittan helt och hållet så om smittspridningen är låg så är det kanske dags att lätta på restriktionerna snarare än att tighta till dem, vad vet jag.

Oavsett så om alla i folksamlingen ska hålla 1 meters avstånd så är själva tillställningen inte annorlunda än en stor restaurang som tar 500 personer (en stor lunchrestaurang på något företag lär väl ta in fler än 500 personer under lunchen). Det är snarare hanteringen runt omkring, köer, trafik osv som skulle vara problemet.

Jag har också lite svårt att se att man ska tillåta större folksamlingar, dock med avståndskrav å ena sidan och samtidigt införa munskydd i kollektivtrafiken å andra sidan. Jag skulle bli mycket förvånad om vi får se rekommendationer om munskydd i Sverige den närmsta tiden så kanske munskyddsfrågan är död ändå... Åtminstone just nu på kort sikt. Men vi har väl dock inte sett resultatet av återkomsten till skolor och arbeten ännu, det borde ta någon vecka till innan man ser om smittspridningen ökat.

Redigerat av moderator:
Satsuki
Jag har faktiskt skaffat munskydd, eller snarare en andningsskydd (halvmask) för att inte bli smittad de gånger jag kommer tvingas ta bussen i höst. Jag vet ju att jag håller mig hemma om jag mår dåligt/har symtom, men vågar inte ta risken att bli smittad av någon som inte har samma risktänk som jag. Tillhör man en riskgrupp så....

Räknar även kallt med att andra kommer hålla avstånd till mig om jag sitter med ett gasmask-liknande andningsskydd/respirator :crysmile:

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L lob skrev:
Det går nog bra när alla sitter på plats men hur många ska inte gå på toa under en match och stryka förbi alla läktargrannar med ett avstånd på 8 cm. Samma när folk ska in och ut före och efter matchen.
/LOB
För att inte tala om när så många av besökarna ska ner i tunnelbanan efteråt, det brukar ju vara kaos där med fullsatta vagnar i vanliga fall efter stora matcher.

Mikael_L Mikael_L skrev:

Släpp gränsen helt och inför krav på gasmask så lär det bli ganska folktomt ändå

• Gilla
Satsuki och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.