2 355 854 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hm, kommer ihåg från min lumpartid när vi skulle prova våra gasmasker, en hermetiskt tillsluten bod knökfull med tätt sittande rekryter och befälet släpper av en tårgasgranat, gick knappt att se därinne, pulsen steg ordenligt och de som hade skägg fick panik och rusade ut, nästan genom väggen då masken naturligtvis inte tätade.P Putte 9497 skrev:
Vore ju lite fränt att se ett stadium fullt med zombier som gör vågen tätt tillsammans utstöttande gutturala ljud som är det mesta som hörs genom en bra mask
Ja fy fan, men nästan mest panik i mitt liv var när vi skulle springa med dessa på efteråt och jag fick ingen luft. Hellre tårgas än kvävas tänkte jag då. Lyckades få in ett finger så luft kom in utan att befälet såg så snart vi kom ut ur bunkern.mikethebik skrev:
Hm, kommer ihåg från min lumpartid när vi skulle prova våra gasmasker, en hermetiskt tillsluten bod knökfull med tätt sittande rekryter och befälet släpper av en tårgasgranat, gick knappt att se därinne, pulsen steg ordenligt och de som hade skägg fick panik och rusade ut, nästan genom väggen då masken naturligtvis inte tätade.
Vore ju lite fränt att se ett stadium fullt med zombier som gör vågen tätt tillsammans utstöttande gutturala ljud som är det mesta som hörs genom en bra mask![]()
Haha, jag glömde språngmarschen, eller det hade jag nog förträngt, kul eller synd att du påminde migV Ville_Vessla skrev:
Misstänker att de flesta gjorde likadant, och ett svagt minne från den är också den lätta ångan av tårgas som kom när man lyfte lite på masken.
"Mäktar med", är väl inte den rätta terminologin. Över sjuttio tusen uppskjutna operationer, är inte att mäkta med.tusenett skrev:
Staffan
Efteråt vek och rullade man ihop regnrocken omsorgsfullt och när man var tillbaks på kasernen skakade man ur den ordentligt i grannlogementet.mikethebik skrev:
Nu blev man ju lite nostalgisk och lumparminnena flashar fram i strid ström.useless skrev:
Och nu blev det dessutom ontopic, ganska snart efter inryckning så poppar upp den fullkomliga epidemi av kraftiga förkylningar och höstinfluensor som grasserade på hela regementet under en period.
Då gällde det att vara rejält sjuk för att inte behöva delta, typ dödsbädden.
Hela luckor av synnerligen klena rekryter som efter lite stålbad någon vecka växte upp och efter knappt ett år förvandlats till starka och kaxiga unga män där "the sky and beyond was the limit"
Allvetare
· Västra götaland
· 10 915 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
Eller har det tagits hänsyn till om medborgarna riskerar att få andra typer av problem i de länderna, typ hamna i karantän eller bli hemskickade?harry73 skrev:
Sverige har ju tagit hänsyn till det och avrådde från resor till grannländerna i början av sommaren av det skälet.
Att utvecklingsländerna klarar sig så bra beror till största delen på att de har så liten andel i befolkningen som är äldre.J Jocke Best skrev:Detta har varit uppe i tråden sedan innan men nu kommer nya studier. Tyvärr är riskgruppen i Sverige för stor (!), vilket gör det svårt för myndigheterna att agera. Kanske inte konstigt att tex USA har problem. Kommer ihåg att vissa skribenter tyckte det var nästan oetiskt att tvinga folk att banta men åtminstone ger det mig en spark i baken att träna mera. Fungerar troligen klart bättre än andra metoder. Det förklarar säkert också varför tex utvecklingsländerna klarar sig hyfsat bra.
[länk]
Allt handlar ju om huruvida man faktiskt är smittad eller möter någon smittad. Gör man inte det har ju inga åtgärder någon effekt alls, noll är noll.useless skrev:
Men, hur mycket bidrar en felaktig munskyddshantering till större smittspridning? Dom eventuella virus som man får på fingrarna om man petar på munskyddet, vart hade dom hamnat om man varit utan munskydd?
Sen kan ju eventuellt munskyddet göra att man inte tycker det är lika viktigt att hålla avstånd eller hålla sig hemma, men det är en annan fråga.