Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Kvinna med protestlappar mot Covid-restriktioner framför röda telefonkiosker och buss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undrar hur tjejen tänkte och resonerar?

Såg detta i något klipp. Har inte kollat upp det.
Kvinna presenterar ett nyhetssegment om Storbritanniens regleringar, text om "sex ban" visas på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som vet hur de lite mer privata restriktionerna i GB fungerade och vad de hade för effekt på smittspridningen (av Corona)?

harry73
Lite goda nyheter igen
Senaste gången vi hade mer än 10 (covid) dödsfall på ett dygn var lördag den 18 juli.
Första gången vi inte hade några (covid)dödsfall på ett dygn var torsdag den 30 juli.
Senaste veckorna ligger vi i snitt under 5 dödsfall per dygn.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
[bild]
Undrar hur tjejen tänkte och resonerar?

Såg detta i något klipp. Har inte kollat upp det.
[bild]
Någon som vet hur de lite mer privata restriktionerna i GB fungerade och vad de hade för effekt på smittspridningen (av Corona)?
Med tanke på att de har lite fler döda än vad vi har (det är någon månad sett jag såg siffrorna) så skulle jag vilja säga att de verkar inte haft någon större effekt

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
T
Optimum verkar ju ha lämnat diskussionen, så jag kör en krigsrubrik i hans ära:

Nyhetsartikelrubrik som lyder "Allt tydligare att barn inte sprider smitta", publicerad den 26 augusti 2020.

"Men barn är inga smittspridare. Det konstaterar finländska läkare efter att ha provtagit 11 000 barn för corona i augusti. Av dessa var endast fem barn – eller motsvarande 0,045 procent – positiva, uppger nyhetsbyrån SPT."

https://www.expressen.se/nyheter/allt-tydligare-att-barn-inte-sprider-smitta/

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
[bild]
"Men barn är inga smittspridare. Det konstaterar finländska läkare efter att ha provtagit 11 000 barn för corona i augusti. Av dessa var endast fem barn – eller motsvarande 0,045 procent – positiva, uppger nyhetsbyrån SPT."

[länk]
Hur kan man dra den slutsatsen av datat som presenteras?
Hur många sjuka hittar man om man testar 10’000 vuxna?

Ja, de har ju knappt haft smittspridning Finland..

• Gilla
Byggdjuret
  • Laddar…
Beror väl på vilka du testar :p

T tanaris skrev:

[bild]

[länk]
Vår nya alarmist? ;):D

T
Det är onekligen väldigt mycket lättare att bara läsa något i någon kvällsblaska och klistra in, än att hålla på med källkritik och grejer. Andra kan ju få göra det jobbet, och när det blir tillräckligt trångt i hörnet man målat in sig i är det ju bara att hänvisa till att det är någon annan som skrivit artikeln...

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Vart tog björn olsen vägen?
Som det visade sig nu var det han föreslog felaktigt och han håller därför troligen en låg profil.

Hade vi gått på hans linje och stängt ner till höger och vänster samt försett alla i samhället med gasmask, munskydd och visir hade han, med tanke på nuvarande statistik, troligen blivit totalt höjd till skyarna.

"Han vände Sveriges negativa spiral" och liknande hade tidningarna basunerat ut.

Men vi kan vara säkra på att höra mer från Björn ifall fallen blommar upp igen till hösten, och jag menar absolut inte att han är dålig på något sätt, han representerar bara en annan linje än nuvarande, som många länder förvisso tror på men som i slutänden kan visa sig kosta betydligt mer än vad den smakar.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ser det inte som någon höger/vänster-fråga vad man anser om munskydd.
Inte heller hela corona-pandemin eller strategin heller.

Det är när det kommer till att plocka politiska poänger som det plötsligt blir politik, jag tror väl i stort som Noell här:

Har man en politisk hemvist och vill att något parti (och/eller ideologi) ska vinna mark så är det helt i sin ordning att kritisera andra partiers gärning och program.
Det är inte riktigt lika bra, men fortfarande ganska OK att kritisera bara för kritikens skull (dvs även om ens eget parti skulle kunnat göra likadant och man skulle då hyllat det).

Men sen har vi de som går ett steg längre, där börjar vi hitta de som rent ljuger, bluffar, baktalar, men även de som hotar och inte ens ser något problem med att helt eller delvis demontera demokratin för sina åsikter.
Dessa återfinns lite överallt, men mest längst ut till vänster och höger.
Men även bland djurrättsaktivister/veganer, rasister, fotbollshuliganer, och alla möjliga lite lätt vilsna själar som kanske egentligen saknar någon direkt uttänkt ideologisk riktning, men kanske däremot har funnit någon slags idégemenskap och hemvist.

Vad har detta med corona-tråden att göra, kanske inte så mycket.
Bara det att då många avlidit, då vi ligger bland topp10 sämsta länderna i Europa, så blir det väldigt lätt att hålla på och sno billiga politiska poänger på denna katastrof. För många är det nog ingen egentlig sorg alls att många dött, utan bara ett politiskt spel.
Sen finns det en stor grupp till, de som är adresserade, de som läser och funderar och börjar tänka i samma banor, de som kanske lite tokigt, kallas "nyttiga idioter".
Tokigt, för att de inte alls är idioter.

Och jag kan ju inte avgöra vad som är vad, så bara för att jag försöker försvara Sverige/FHM/regeringen ifrån osanna anklagelser, så blir det jag skriver rätt lätt lite snett, dvs det träffar fel mot vissa, de förtjänar inte det.
Men det är lite lika åt andra hållet, jag har också fått tåla en hel del, som inte alls stämmer om mig.
(OBS Jag beklagar mig inte alls, ingen har varit på mig mer än jag förtjänar och tål)
För balansens skull så kan jag också säga att jag tror inte att det skulle varit på något annat vis ifall det var en höger-regering som styrde, det hade varit lika illa, är jag säker på.

Dvs efter nästa val då det sitter en M, SD, KD -regering, om denna epidemi istället hade kommit då och den regeringen gjort samma sak och samma resultat, så hade Vänsteroppositionen betett sig likadant.
Och extrem-vänstern lika illa som extremhögern.
Och sen hade det funnits en stor mängd vanligt folk där mitt mellan, som idag, och inte riktigt vetat vad som är sant och riktigt.

Politiskt sett, är alltid sådana här händelser en chans, en för bra chans till kritik för att missa.
Jag var nog mest förvånad vad försiktiga oppositionen var i början, ja fortfarande ganska försiktig.

Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För balansens skull så kan jag också säga att jag tror inte att det skulle varit på något annat vis ifall det var en höger-regering som styrde, det hade varit lika illa, är jag säker på.

Dvs efter nästa val då det sitter en M, SD, KD -regering, om denna epidemi istället hade kommit då och den regeringen gjort samma sak och samma resultat, så hade Vänsteroppositionen betett sig likadant.
Och extrem-vänstern lika illa som extremhögern.
Och sen hade det funnits en stor mängd vanligt folk där mitt mellan, som idag, och inte riktigt vetat vad som är sant och riktigt.

Politiskt sett, är alltid sådana här händelser en chans, en för bra chans till kritik för att missa.
Jag var nog mest förvånad vad försiktiga oppositionen var i början, ja fortfarande ganska försiktig.
Extrem vänster eller extrem höger de är ingen skillnad på dessa. De hatar lika mycket:D
Men med en höger regering så slipper man vänstern;) å andra sidan kommer man inte undan högern;)
Men beroende på vilka som nu uppfann masken så vet vi vilka vi ska skylla på... :D

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
M MEE-84 skrev:
Som det visade sig nu var det han föreslog felaktigt och han håller därför troligen en låg profil.

Hade vi gått på hans linje och stängt ner till höger och vänster samt försett alla i samhället med gasmask, munskydd och visir hade han, med tanke på nuvarande statistik, troligen blivit totalt höjd till skyarna.

"Han vände Sveriges negativa spiral" och liknande hade tidningarna basunerat ut.

Men vi kan vara säkra på att höra mer från Björn ifall fallen blommar upp igen till hösten, och jag menar absolut inte att han är dålig på något sätt, han representerar bara en annan linje än nuvarande, som många länder förvisso tror på men som i slutänden kan visa sig kosta betydligt mer än vad den smakar.
Skönt så länge man slipper björn olson...
Men det är säkert så att han håller sig undan rampljuset och slickar sina sår... ;)

Mikael_L
Exakt så.
Jag ogillar båda extremerna lika mycket, båda skadar vårt fina samhälle.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det står att de har hittat fler fall bland barn över 10 år.
Men jag håller med om att det som nyhetsbyrån SPT gått ut med är mycket knapphändigt.

Som jag förstår det så gäller alla testerna barn med något symtom och för närvarande i Sverige så har kring 4 % av de som testas i Sverige coronavirus. Nu är det väl rimligt att det är lägre i Finland men inte troligt att siffran är en hundradel bara, incidensen är i alla fall 2,4 nya fall per 100 000 invånare under v.33, vilket är i storleksordningen en tiondel av Sverige.
https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv/-/fortfarande-ganska-fa-nya-fall-av-coronavirussmitta-i-finland

Finländska motsvarigheten till FHM anser i alla fall att det är så pass tydliga resultat att de har ändrat riktlinjerna för när barn ska testas för pågående infektion (bara om de har utsatts för coronavirus) och de får fortare gå tillbaks till skolan (räcker med en symtomfri dag).
https://www.hbl.fi/artikel/thl-justerar-direktiven-alla-snuviga-barn-behover-inte-coronatestas/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.